Verslag EO-Jongerendag.

huisman

Re: Verslag EO-Jongerendag.

Bericht door huisman »

DDD schreef: 26 mei 2025, 19:49 Los daarvan maak je mij niet zomaar wijs dat Jurjen ten Brinke geen bijbelse boodschap zou hebben gebracht op deze dag. Ik ben benieuwd naar de voorbeelden en argumenten.
Ik denk dat het hoofdcommentaar in het RD evenwichtig was. https://rd.nl/artikel/1108636

O.a. deze zin: De wereldse verpakking van de EO jongerendag staat op gespannen voet met de Bijbelse boodschap van zonde en genade.

Ze leggen dat ook goed uit.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
refo

Bericht door refo »

Evenwichtig betekent meestal: ik ben het er mee eens.
DDD

Bericht door DDD »

Ik vind het commentaar niet zo evenwichtig. Wat mij betreft, is het dansen van David achter de ark een beter bijbels voorbeeld.

Dat het een festival is, is ook precies de bedoeling. We leven nu eenmaal in een andere tijd dan in 1975.

Wat ik er zo van lees in het RD, was er op de hele dag niets aan te merken. Dat is goed om te weten.

En wikipedia zegt over een hoofdprogrammadeel:
Persoonlijk leven
Marc Floor is een praktiserend christen en zijn geloof speelt een aanzienlijke rol in zijn leven en muziek.[6]
Niet ieder liedje, boek, of bloemstuk hoeft over zonde en genade te gaan. Ik ken die hele jongen niet, maar als dit het getuigenis is op Wikipedia, dan ben ik benieuwd van wie van zijn criticasters dat zo nog meer geschreven staat.
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef: 26 mei 2025, 20:29 Ik vind het commentaar niet zo evenwichtig. Wat mij betreft, is het dansen van David achter de ark een beter bijbels voorbeeld.

Dat het een festival is, is ook precies de bedoeling. We leven nu eenmaal in een andere tijd dan in 1975.

Wat ik er zo van lees in het RD, was er op de hele dag niets aan te merken. Dat is goed om te weten.

En wikipedia zegt over een hoofdprogrammadeel:
Persoonlijk leven
Marc Floor is een praktiserend christen en zijn geloof speelt een aanzienlijke rol in zijn leven en muziek.[6]
Niet ieder liedje, boek, of bloemstuk hoeft over zonde en genade te gaan. Ik ken die hele jongen niet, maar als dit het getuigenis is op Wikipedia, dan ben ik benieuwd van wie van zijn criticasters dat zo nog meer geschreven staat.
Beetje vreemde reactie. Het commentaar wees terecht op de Bijbelse boodschap. Jullie hebben Jezus gekruisigd klonk het. Toen dat met Pinksteren klonk uit de mond van Petrus werd er niet gedanst maar was er verslagenheid. Daar legt dit commentaar terecht de vinger bij. Heeft niets te maken met Davids dansen achter de ark. Dat is klankexegese. Dat had ik niet zo van jou verwacht. En ik oordeel niet over mensen die ik niet ken. Niet negatief maar ook niet positief. Ik ken Marc Floor helemaal niet.

Persoonlijk zou ik een veel scherper commentaar geschreven hebben daarom vond ik het RD commentaar evenwichtig.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD

Bericht door DDD »

Wie zegt dat er nu wel gedanst werd toen dit klonk?

Dat heeft met exegese trouwens niets te maken, eerder met een overhaaste generalisatie.

De EO-Jongerendag is een festival met toespraken. Die toespraken moeten een zeker evenwicht hebben, maar anderzijds is er voor alle dingen een tijd. Een boetepreek zou op een festival niet passen. Dat is meer iets voor een eigen kerkelijke gemeente. Sommige dingen moeten van de daken gepreekt worden, maar andere dan weer niet.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

DDD schreef: 26 mei 2025, 22:29 (...) anderzijds is er voor alle dingen een tijd. Een boetepreek zou op een festival niet passen. Dat is meer iets voor een eigen kerkelijke gemeente. Sommige dingen moeten van de daken gepreekt worden, maar andere dan weer niet.
Dan was Jona en waren de Profeten
blijkbaar flink van het padje af, dat ze boete preekten in de openlucht. Of de predikers zoals Jonathan Edwards (sinners in the hands of an angry God), waar massale bekeringen plaatsvonden.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
DDD

Bericht door DDD »

Dat heb ik niet beweerd. Los daarvan denk ik bij nader inzien dat een boetepreek prima zou passen op opwekking. Maar niet ieder festival is daar geschikt voor.

Met buiten heeft dat niet te maken.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ik denk...
Ik vind...
Ik...
Ik...
Ik...

Is dat nu onze norm geworden?
Waar is het ondubbelzinnige spreken van: Zo zegt...

En voor degenen die alles willen uitzoeken, alles in cijfers en statistieken proberen te vatten,
dit is ook de reden dat ik me meer en meer distantieer van dit forum. En ik weet dat er meer zijn die dezelfde geloofsovertuiging hebben, die zich niet meer op dit forum kunnen uitspreken, zonder dat er grote moeilijkheden en tegenkantig ontstaat.

WILLEN wij dit? WILLEN een geloofsovertuiging, het reformatorisch denken, uitschakelen? Want waarom die tegenstand? Je kunt hier best goed mee, mist je niet het reformatorisch belijden als exclusief wilt laten gelden. Het bewijs is vanaf 2008 hier zeker duidelijk geleverd. Blijkbaar willen we dit.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef: 27 mei 2025, 06:46 Dat heb ik niet beweerd. Los daarvan denk ik bij nader inzien dat een boetepreek prima zou passen op opwekking. Maar niet ieder festival is daar geschikt voor.

Met buiten heeft dat niet te maken.
Het is een bekent patroon dat jij de uitwassen van christelijk Nederland verdedigd. Zou weleens verrassend zijn als je ook eens een kritische noot zou kraken over evenementen zoals deze dag of het opwekkingsfestival.
Plaats reactie