Leespreken Gereformeerde Gemeenten

JanRap

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door JanRap »

-DIA- schreef: 11 apr 2025, 08:43
JanRap schreef: 11 apr 2025, 08:21
-DIA- schreef: 11 apr 2025, 01:33
Job schreef: 10 apr 2025, 09:39
Ik hoop dat hij dat bedoelt. Hoor het graag nog. Het komt op mij over als: niemand [behalve hijzelf] weet nog van Bart en Kees of wil ervan weten. DIA voelt wel aan hoe het ligt: iedereen wijkt af, behalve hijzelf.
Zou dat misschien kunnen komen door de omgeving hier? Ik ontmoet er zeer weinig die deze boeken nog lezen, behalve enkelen die we dan op een vereniging hebben ontmoet. Ik geloof zeker ook dat R. vanouds een plaats was waar vele godvrezende mensen woonden, en ik heb er in mijn jonge jaren nog iets van geproefd. Maar ik merk niets meer. Alles lijkt te zwijgen, en in de stad waar vroeger de psalmen van de vromen klonken klinkt nu met de regelmaat de herrie van de kermis of andere wereldse muziek. De psalmen hoort men niet meer in de straten van de stad, en ik heb het ook een nog oudere generatie horen zeggen: R. is van de vroeger zo bekend staande reformatorische plaatsen wel het meest geseculariseerd. Ik geloof het ook, als ik hoor hoe het hier was, en het is nog na te lezen in "Elk verhaalt zijn weg en zaken".
@ DIA, hoe is het toch allemaal zo gekomen? De secularisatie van R? En de secularisatie van zo vele andere honderden vanouds christelijke dorpen en steden? En waar is het geestelijke leven dat we soms zo ontroerend en zo duidelijk beschreven vinden in 'Elk verhaalt zijn weg en zaken'? Vele getuigenissen in dit gedenkboek dragen het stempel van echtheid omdat je de Bijbel er naast kunt leggen. De vraag aan ons is: Heb ik de schuldbrief al thuisgekregen? Heb ik op de bressen gestaan? En ik durf het aan u te vragen DIA, heeft u op de bressen gestaan van de vervallen Hervormde Kerk, heeft u medelijden gehad met haar gruis? Laten we ook eerlijk zijn, in die boeken over de geschiedenis van een kerkelijke gemeente lezen we naast ontroerende getuigenissen van echt geestelijk leven, ook volop ruzies, vetes, onenigheid, interne verdeeldheid en pure domheid. DIA wij zijn zelf ook geseculariseerd. Waarom? Omdat we op de zijlijn roepen dat het allemaal zo erg is, en omdat we diep in ons binnenste zouden kunnen : 'ik zie het beter, en ik houd het nog bij het oude'
Zou het zin hebben om hierop te reageren?
@ DIA, Welzeker heeft dat zin. Wie weet kunnen we opnieuw wat van elkaar leren op Refoforum. Daar lijkt het me nu juist voor bedoeld. 'Ijzer scherpt men met ijzer, alzo scherpt een man het aangezicht van zijn naaste'.
De Rijssenaar

Bericht door De Rijssenaar »

Dag allemaal. Ik ben nieuw hier… Hoop goeie bijdragen te leveren.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

De Rijssenaar schreef: 11 apr 2025, 19:39 Dag allemaal. Ik ben nieuw hier… Hoop goeie bijdragen te leveren.
Welkom stadsgenoot. We hopen veel goeds van u te mogen horen!
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
De Rijssenaar

Bericht door De Rijssenaar »

Dank. Er zullen er vast wel meer zijn denk ik
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Nog een mooi Opinie artikel na aanleiding van de serie over leespreken:

Waarom leeskerk bij kaarslicht terwijl de zon schijnt?

https://www.rd.nl/artikel/1103424-waaro ... on-schijnt

..leesdiensten zijn noodoplossingen, maar hebben wél oude papieren. (..) Als het nu eenmaal zo is dat er toch gelezen moet worden, lees dan het beste van het beste en lees ook zo goed, helder, eerbiedig en duidelijk dat de mensen er niet voor thuisblijven. Waarom zou je de voorkeur geven aan kaarslicht, aan nachtpitjes, als de zon in de tijd van de Reformatie en de Nadere Reformatie zo helder geschenen heeft en er zo veel goede preken uit die tijd bewaard gebleven zijn?
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
‭‭
Carsten

Bericht door Carsten »

Wij lazen vandaag bij RD;
Enigszins aarzelend vervolgt Brink: „Bij oudvaders en puriteinen hoor je een bepaalde boodschap. Ze zijn frisser in hun exegese, leggen meer nadruk op wat er in het Woord staat. Bij dominees van nu kan dat weleens anders liggen, alsof de bevinding over de Bijbel wordt gelegd.”
Rido91

Bericht door Rido91 »

Carsten schreef: 15 apr 2025, 23:07 Wij lazen vandaag bij RD;
Enigszins aarzelend vervolgt Brink: „Bij oudvaders en puriteinen hoor je een bepaalde boodschap. Ze zijn frisser in hun exegese, leggen meer nadruk op wat er in het Woord staat. Bij dominees van nu kan dat weleens anders liggen, alsof de bevinding over de Bijbel wordt gelegd.”
Herkenbaar stuk vond ik. Ik vind het vooral ook zeer bijzonder dat vaak in Oud Ger Gem gemeenten wordt gezegd dat de oudvaders zo'n licht hadden en er zo'n diepte in zit etc. terwijl er in dat kerkverband niet wordt geïnvesteerd in een degelijke, universitaire opleiding voor de hedendaagse predikanten zodat in die preken wellicht ook een betere exegese komt.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Carsten schreef: 15 apr 2025, 23:07 Wij lazen vandaag bij RD;
Op zich deels mee eens maar ook bij veel puriteinen/oudvaders pakken een heel klein deel van de tekst uit maar leggen de context niet uit of heel weinig. Weleens zoiets gehad bij de Erskines iig.
DDD

Bericht door DDD »

Precies dat. Bij een goede opleiding kunnen predikanten nu nog steeds prima preken houden.
Delftenaar

Bericht door Delftenaar »

Als het uitgangspunt de singuliere gaven is hoeft dat dus niet.
Rido91

Bericht door Rido91 »

Delftenaar schreef: 17 apr 2025, 12:02 Als het uitgangspunt de singuliere gaven is hoeft dat dus niet.
Nee maar als je dan kerkenraadsleden en gemeenteleden van in elk geval de Oud Ger Gem in Ned hoort zeggen dat er bij de oudvaders zo'n diepte in de preken zat, dat ze zo'n licht hadden , meer dan in de preken van nu, zegt dat blijkbaar toch wel dat de singuliere gaven misschien toch in de praktijk niet daadwerkelijk singuliere gaven blijken te zijn als het gebrek aan opleiding/theologische kennis wordt verdoezeld door bevinding over de Bijbel te leggen en hier dus het licht, de diepte en de exegese in wordt gemist die men bij de goed opgeleide oudvaders wel terug ziet
Laatst gewijzigd door Rido91 op 17 apr 2025, 16:11, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD

Bericht door DDD »

Precies. Dat zegt vooral veel over de preekkwaliteit van hun dominees, niet over deze donkere tijden.

Helaas heeft de RD-commentator dat zelf ook niet zo begrepen.
Plaats reactie