De wolf in Nederland

Hoe denken jullie over wolven in Nederland?

Geweldig dat er weer wolven zijn in Nederland!
16
25%
Het maakt me helemaal niets uit.
3
5%
Zo snel mogelijk alle wolven afschieten of wegjagen uit ons land.
17
26%
In sommige gebieden zou het eventueel kunnen, maar dan wel met beleid.
29
45%

Totaal aantal stemmen: 65

huisman

Re: De wolf in Nederland

Bericht door huisman »

Zeeuw schreef: 15 apr 2025, 13:13
huisman schreef: 15 apr 2025, 09:48
Bertiel schreef: 15 apr 2025, 07:24
huisman schreef: 15 apr 2025, 00:06

Of hardloopsters… :OO3
en wielrenners?
Er zit toch een serieuze ondertoon in mijn opmerking. Deze hardloopster liep op de Hoge Veluwe. Een natuurgebied waar de mens te gast is. M.a.w. ga daar niet sporten. Er zijn plaatsen genoeg waar je kunt hardlopen. En om een wolf voor te blijven moet je echt kunnen hardlopen.
Wij vinden het heel normaal om verkeersborden te zien die waarschuwen voor overstekend wild. Overstekend wild veroorzaken ook ongelukken, zelfs dodelijke https://www.gelderlander.nl/binnenland/ ... ~a4953da7/
Moeten we dan alle wilde zwijnen afschieten?

Deze wolf? (Misschien was het een hondje) zag deze mevrouw echt niet als prooi. Dan was ze er niet met een paar wondjes van afgekomen.
Of je daar nu gaat wandelen of hardlopen maakt in de kern weinig uit.
Je gaat voorbij aan de kern. In een natuurgebied kun je dieren verwachten. Pas je gedrag erop aan. Ik ben o.a. op safari in Kenia geweest. Daar besef je dat je als mens te gast bent in de dierenwereld. En ja, sommige dieren zijn best gevaarlijk.

Natuurgebieden zijn niet om te sporten!
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
merel

Bericht door merel »

Ambtenaar schreef: 15 apr 2025, 07:22
J.C. Philpot schreef: 15 apr 2025, 06:10 Niet verwonderlijk dat de wolf een keer terugslaat, na zolang door de mens dwarsgezeten te zijn. Wel vervelend voor de vrouw die nu de pineut is.
Ik heb me laten vertellen dat het aantal grote prooidieren flink is afgenomen. Per dag hebben ze nogal wat voedsel nodig, dus schromen ze niet om dichter bij mensen te komen en hen te bestuderen als prooi.
Dat heb ik ook begrepen met als bijkomend voordeel dat de vegetatie dieper in het bos veel diverser is geworden.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

huisman schreef: 15 apr 2025, 13:57

en wielrenners?
Er zit toch een serieuze ondertoon in mijn opmerking. Deze hardloopster liep op de Hoge Veluwe. Een natuurgebied waar de mens te gast is. M.a.w. ga daar niet sporten. Er zijn plaatsen genoeg waar je kunt hardlopen. En om een wolf voor te blijven moet je echt kunnen hardlopen.
Wij vinden het heel normaal om verkeersborden te zien die waarschuwen voor overstekend wild. Overstekend wild veroorzaken ook ongelukken, zelfs dodelijke https://www.gelderlander.nl/binnenland/ ... ~a4953da7/

Deze wolf? (Misschien was het een hondje) zag deze mevrouw echt niet als prooi. Dan was ze er niet met een paar wondjes van afgekomen.
Je gaat voorbij aan de kern. In een natuurgebied kun je dieren verwachten. Pas je gedrag erop aan. Ik ben o.a. op safari in Kenia geweest. Daar besef je dat je als mens te gast bent in de dierenwereld. En ja, sommige dieren zijn best gevaarlijk.

Als je er mag wandelen, mag je er ook hardlopen. En dat laatste is heel mooi en geeft direct het probleem aan. Kenia is ruim en groot en biedt mogelijkheden aan mens en dier. Je ziet nu dat Nederland geen Kenia is.
huisman

Bericht door huisman »

Zeeuw schreef: 15 apr 2025, 14:38

Als je er mag wandelen, mag je er ook hardlopen. En dat laatste is heel mooi en geeft direct het probleem aan. Kenia is ruim en groot en biedt mogelijkheden aan mens en dier. Je ziet nu dat Nederland geen Kenia is.
Je mag ook 80 rijden in het donker tussen Nunspeet en Elspeet. Toch zou ik het niet aanraden en je snelheid aanpassen zodat je overstekend wild kunt ontwijken. Je gedrag aanpassen aan je omgeving is vrij normaal toch?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
De Rijssenaar

Bericht door De Rijssenaar »

huisman schreef: 15 apr 2025, 00:06
De Rijssenaar schreef: 14 apr 2025, 22:15 Het wordt tijd dat ze wolven eens gaan afschieten.
Of hardloopsters… :OO3
Dat is moord.
Delftenaar

Bericht door Delftenaar »

Sommige fanatieke dierenliefhebbers stellen het afschieten van een dier gelijk aan moord.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

huisman schreef: 15 apr 2025, 14:46
Zeeuw schreef: 15 apr 2025, 14:38
Zeeuw schreef: 15 apr 2025, 13:13 Of je daar nu gaat wandelen of hardlopen maakt in de kern weinig uit.

Je mag ook 80 rijden in het donker tussen Nunspeet en Elspeet. Toch zou ik het niet aanraden en je snelheid aanpassen zodat je overstekend wild kunt ontwijken. Je gedrag aanpassen aan je omgeving is vrij normaal toch?
Niet op het oorspronkelijke punt.
refo

Bericht door refo »

en wielrenners?

Ook niet voor safari.
merel

Bericht door merel »

Ik vind huisman enigszins naief in zijn vreugde over de wolf. Ik ben geen fervent tegenstander en zie de voordelen van de wolf, maar zie ook de problemen die de wolf veroorzaakt. Een roedel wolven heeft 200 km2 nodig om te leven. De Veluwe bedraagt 1000 km2. In theorie zou dat voldoende zijn voor 5 roedels, ware het niet dat op de Veluwe ook mensen wonen en veel dorpen zijn. Bij mijn ouders lopen ze 's nachts door de straten. Waar begint het bos volgens jou, huisman? In Nederland is het bos vaak in de achtertuin. Wat mij betreft wordt veel meer aan beheer gedaan.
Henk J

Bericht door Henk J »

Nou ja, dorpen, binnen die 1000m2 vallen ook steden als Apeldoorn, Ede, Wageningen en een stuk Arnhem.
merel

Bericht door merel »

Dus nog minder ruimte voor de aanwezigheid van wolven.
huisman

Bericht door huisman »

merel schreef: 16 apr 2025, 10:51 Ik vind huisman enigszins naief in zijn vreugde over de wolf. Ik ben geen fervent tegenstander en zie de voordelen van de wolf, maar zie ook de problemen die de wolf veroorzaakt. Een roedel wolven heeft 200 km2 nodig om te leven. De Veluwe bedraagt 1000 km2. In theorie zou dat voldoende zijn voor 5 roedels, ware het niet dat op de Veluwe ook mensen wonen en veel dorpen zijn. Bij mijn ouders lopen ze 's nachts door de straten. Waar begint het bos volgens jou, huisman? In Nederland is het bos vaak in de achtertuin. Wat mij betreft wordt veel meer aan beheer gedaan.
Mijn vreugde over de terugkeer van de wolf is nog onverminderd groot. Een bevriende boer net buiten mijn woonplaats ziet regelmatig een wolf over zijn land lopen. Hij kent mijn enthousiasme over de wolf maar deelt die niet. Op mijn vraag of hij mij wil bellen als hij de wolf ziet antwoord hij: Alleen als je hem komt afschieten. Nu wil hij niet alleen alle wolven kwijt maar ook alle vossen en alle trekvogels (vogelgriep overbrengers). Dus ondanks onze innige vriendschap verschillen we behoorlijk in opvattingen.

Over je laatste vraag. Gelukkig houdt de natuur niet op bij het bordje bebouwde kom. Ook door ons dorp heeft een wolf gelopen. Prachtig toch? (Typ wolf plus mijn woonplaats in op youtube en je ziet de filmpjes)
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Ik vroeg aan ChatGPT: is onze aversie tegen de wolf een symptoon van het maakbaarheidsdenken?

Het antwoord van ChatGPT:

Ja, onze aversie tegen de wolf kan zeker gezien worden als een symptoom van het maakbaarheidsdenken — of in elk geval ermee samenhangen. Laten we dat even uitpakken.

Wat is maakbaarheidsdenken?
Maakbaarheidsdenken is het idee dat de mens zijn omgeving volledig kan en moet beheersen, reguleren en vormgeven naar eigen wens. Het komt voort uit een modernistisch wereldbeeld waarin de natuur ondergeschikt wordt gemaakt aan menselijke doelen: economie, veiligheid, comfort, voorspelbaarheid.

Hoe past de wolf hierin?
De wolf, als wild roofdier, symboliseert iets wat niet makkelijk in dat systeem past:
* Onvoorspelbaarheid: Wolven gedragen zich niet zoals mensen dat willen. Ze trekken zich weinig aan van menselijke grenzen of eigendomsrechten.
* Controleverlies: De terugkeer van de wolf voelt voor veel mensen als een verlies aan controle over ‘onze’ natuur en ‘ons’ platteland.
* Botsing met economisch belang: Denk aan schapenhouders die verlies lijden door wolvenaanvallen. Hier botst de vrije natuur met menselijke belangen.

In het maakbaarheidsdenken is natuur pas wenselijk als zij gecontroleerd, beheerd en functioneel is. De wolf past daar niet in — die maakt het landschap weer een beetje "wilder", en dat roept weerstand op.

Symboolfunctie van de wolf
De wolf wordt vaak meer dan alleen dier: hij belichaamt angst voor het onbekende, het ongecontroleerde, en soms zelfs een morele paniek over de grenzen van de menselijke controle. In die zin wordt hij een soort spiegel van hoe wij omgaan met de grenzen van onze eigen maakbaarheid.

Dus ja, de aversie tegen de wolf kan zeker geïnterpreteerd worden als een symptoom van het maakbaarheidsdenken. Het raakt aan fundamentele vragen over hoe wij als mensen ons willen verhouden tot natuur, risico en controle.

Hartelijk dank, ChatGPT, voor dit interessante perspectief.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie