Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Iets te snel getrokken conclusie voor een publiek forum. Geldermalsen is sowieso altijd wat onrustig, meen ik. Dat hoeft niet gelijk aan de predikant te liggen.
Ik trek helemaal geen conclusie. Ik zeg alleen dat daar misschien is naar gekeken moet worden. Wel goed blijven lezen.
Wat is een classispredikant ?DDD schreef: ↑13 mar 2025, 12:11 Wat een toestanden weer. Heel erg. Maar goed om daar open en transparant over te zijn. En ook goed dat mensen optreden als er dingen misgaan. Het gebeurt te vaak dat de gemeente leegloopt en dat de kerkenraad doormoddert.
Het lijkt me goed dat de GG ook classispredikanten krijgen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-
Een constructie uit de PKN: https://protestantsekerk.nl/verdieping/ ... predikant/
Soort predikant die op classicaal niveau de vinger aan de pols houdt en bemiddelt bij problemen maar ook bevoegdheden heeft om voorlopige beslissingen te nemen.
Soort predikant die op classicaal niveau de vinger aan de pols houdt en bemiddelt bij problemen maar ook bevoegdheden heeft om voorlopige beslissingen te nemen.
Geldermalsen is qua leden een constante stijger. Op grond daarvan kun je niet zeggen dat het onrustig is.
Wij hebben deze commissie: https://cgk.nl/binnen-de-kerk/commissie ... edikanten/Henk J schreef: ↑13 mar 2025, 16:34 Een constructie uit de PKN: https://protestantsekerk.nl/verdieping/ ... predikant/
Lijkt mij beter dan bevoegdheden aan één persoon te geven.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Iets te snelle conclusie roept er 1.
En de zin: Geldermalsen is sowieso altijd wat onrustig, meen ik.
Waar moet ik die zin in plaatsen dan?
Als engelstalige geniet ik enorm van het kerkblad The Messenger (FRC) en Banner of Sovereign Grace Truth (HRC). die zijn echt anders dan de Hollandse kerkbladen met vervolgartikelen of politieke beschouwingen over de ontwikkelingen gkv of cgk. Dat zijn maandelijkse bladen je zou het bijna een magazine noemen. Hertaalde oudvaders, veel aandacht voor de puriteinen. Praktische artikelen voor de jeugd. en de schrijvers kunnen echt goed schrijvenCvdW schreef: ↑13 mar 2025, 06:02Advertentiepagina's, kerkdiensten en notulen zijn gewaardeerd.MGG schreef: ↑13 mar 2025, 01:16Dat de WS breder gewaardeerd wordt, is een geluid wat ik zelden hoor. Binnen de GGiN is het percentage leden met een abonnement hoger zijn dan bij de SB. Het aantal leden buiten het kerkverband is bij beide bladen beperkt. Het benoemde verschil tussen de WS en de SB herken ik niet. Wel mis ik in de SB de langere artikelen die in de WS staan. Ik heb liever alle artikelen van een serie in 1 nummer. Nu is de hoeveelheid onderwerpen in 1 nummer vrij groot.Erskinees schreef: ↑12 mar 2025, 18:50 Ik ken eigenlijk maar weinig GG'ers die De Saambinder fantastisch vinden, ook niet ter rechterzijde. Om Sions Wil en De Wachter Sions worden zowel links als rechts meer geapprecieerd. In plaats van zakelijke beschouwingen vind je daar pastorale en praktische artikelen voor Gods kinderen. In de SB mist dat vaak. Voor de SB speelt ook mee dat alle schrijvers veel te druk zijn, dus geen literaire of geestelijke pareltjes schrijven. Ik vermoed dat de frequentie iets verlagen (bijv. 2 wekelijks) ook zou helpen.
Je hoeft een blad ook niet fantastisch te vinden. Geen enkel blad of krant vind ik fantastisch. Toch waarderen ik de genoemde bladen maar ook bijvoorbeeld het RD. Gezien de oplage heeft een aanzienlijk deel van de GG een abonnement. Dat zie ik als waardering.
"* For God so loved the world, that he gave his only begotten Son, that whosoever believeth in him should not perish, but have everlasting life. *""
- Maanenschijn
Ik heb niet de indruk dat de GG van Geldermalsen altijd wat onrustig is. Daar heb ik tenminste onder Mulder, en Labee, en eerder Verweij en Van Gelder geen signalen van.Erskinees schreef:Iets te snel getrokken conclusie voor een publiek forum. Geldermalsen is sowieso altijd wat onrustig, meen ik. Dat hoeft niet gelijk aan de predikant te liggen.
Ik ken de gemeente best wel goed, veel van mijn familie kerkt daar en ik kom veel gemeenteleden daar tegen in mijn directe omgeving.
Het is verdrietig en verdient ons gebed.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
-
Wat voor waarde heeft zo'n bericht op een forum? Lijkt me dat als je zoiets hoort je het in de binnenkamer brengt en niet rondbazuint....dan wordt het snel roddel en de een weet het nog beter dan de ander. laten we maar voor de gemeente, de dominee en kerkenraad in gebed gaan. De duivel vindt het prachtig als er onenigheid is...maar: de Heere regeert!Emma de Jong schreef: ↑13 mar 2025, 11:54 In Geldermalsen is aan de gemeente meegedeeld dat er onenigheid in de kerkenraad is ontstaan en dat het Avondmaal voorlopig is uitgesteld. De classis is om hulp is gevraagd. Ds. Brugge gaat om die reden zondag ook niet in zijn eigen gemeente voor.
Dat kun je van ieder bericht op dit forum zeggen.
Ik denk dat het juist belangrijk is om dit soort zaken op een forum te bespreken. Forums zijn immers bedoeld om actualiteiten te delen en te bespreken, zeker als het gaat om zaken die de reformatorische gezindte aangaan. Dit is een RefoForum. En inmiddels is het publieke informatie, ook in andere gemeenten in de classis.
Maar inderdaad Als Gast Hier: De Heere regeert! Gelukkig wel.
Ik denk dat het juist belangrijk is om dit soort zaken op een forum te bespreken. Forums zijn immers bedoeld om actualiteiten te delen en te bespreken, zeker als het gaat om zaken die de reformatorische gezindte aangaan. Dit is een RefoForum. En inmiddels is het publieke informatie, ook in andere gemeenten in de classis.
Maar inderdaad Als Gast Hier: De Heere regeert! Gelukkig wel.
- J.C. Philpot
„Jeugd, alsjeblieft, zorg dat jullie kerk instort, dat jullie dominee niet meer betaald kan worden in de toekomst en dat ze het gebouw moeten verkopen of misschien zelfs in brand kunnen steken.”
Aldus een evangelische voorganger op Youtube richting de Gereformeerde Gemeente jeugd.
Bron: https://www.rd.nl/artikel/1099429-chris ... k-instort-
Bizarre uitspraken van religieuze zeloten op internet.
Aldus een evangelische voorganger op Youtube richting de Gereformeerde Gemeente jeugd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
-
Gister was er in de preek veel aandacht voor de tekenen van de tijd. De dominee was zichtbaar bewogen met de situatie in de CGK. 'En hetzij dat een lid lijdt, zo lijden alle leden mede.' Hij waarschuwde sterk tegen mensen die Gods Woord loslaten en een remonstrantse leer aanhangen. Het was een zeer duidelijke en aangrijpende preek met het uitzicht en verlangen naar de hemel.J.C. Philpot schreef: ↑13 mar 2025, 21:40 „Jeugd, alsjeblieft, zorg dat jullie kerk instort, dat jullie dominee niet meer betaald kan worden in de toekomst en dat ze het gebouw moeten verkopen of misschien zelfs in brand kunnen steken.”
Ik vind het in deze context lastig om mezelf te verhouden tot het artikel in het RD. Enerzijds horen we te bidden voor onze naasten, zolang zij niet de zonden tegen de Heilige Geest gedaan hebben. Aan de andere kant moeten wij ons krachtig verzetten tegen onbijbelse leringen. Ik snap in theorie dat dit samen kan gaan, maar in de praktijk vind ik dit lastig. Herkennen mensen dit? Hetzelfde telt voor bidden voor de bekering van mensen zoals Poetin.
-
Inderdaad! Zo’n uitspraak ontmaskert meteen de afzender. Ik heb het filmpje bekeken: de spreker lijkt me een instabiel iemand met weinig theologische kennis die erop uit is om te shockeren en af te rekenen met zijn verleden. Maar voor jongeren misschien wel gevaarlijk (ook al spreekt hij niet bepaald de taal van de jeugd).J.C. Philpot schreef: ↑13 mar 2025, 21:40 „Jeugd, alsjeblieft, zorg dat jullie kerk instort, dat jullie dominee niet meer betaald kan worden in de toekomst en dat ze het gebouw moeten verkopen of misschien zelfs in brand kunnen steken.”
Je noemt hem Zeloot.
Je wist het waarschijnlijk wel dat ook Simon Petrus ‘Simon de Zeloot’ genoemd wordt of wel Simon de Kanaïet. De bijnaam Zeloot (= ijveraar) verwijst naar zijn instelling, ijveraar te zijn voor Jezus of voor de Wet.