Gelezen, gedacht, gehoord (overig)
Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)
Wikipedia schrijft"
"Aäron was de zoon van Amram en Jochebed, beiden uit de stam Levi, en was de broer van Mozes en Mirjam. Dat Mirjam in Exodus 15:20 zus van Aäron wordt genoemd en niet van de veel belangrijkere Mozes doet vermoeden dat Mozes pas vrij laat in de literaire overlevering broer van Aäron en Mirjam werd."
Is dit niet een heel menselijke benadering van de Heilige Schrift? Het viel me zo op, dat men vermoedt dat Mozes pas 'vrij laat in de literaire overlevering broer van Aäron en Mirjam werd".
Later een broer geworden? Dus eerst geen broer? Vreemd... Of lees ik dit verkeerd.
"Aäron was de zoon van Amram en Jochebed, beiden uit de stam Levi, en was de broer van Mozes en Mirjam. Dat Mirjam in Exodus 15:20 zus van Aäron wordt genoemd en niet van de veel belangrijkere Mozes doet vermoeden dat Mozes pas vrij laat in de literaire overlevering broer van Aäron en Mirjam werd."
Is dit niet een heel menselijke benadering van de Heilige Schrift? Het viel me zo op, dat men vermoedt dat Mozes pas 'vrij laat in de literaire overlevering broer van Aäron en Mirjam werd".
Later een broer geworden? Dus eerst geen broer? Vreemd... Of lees ik dit verkeerd.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
- J.C. Philpot
Verwacht je wat anders van Wikipedia?-DIA- schreef: ↑18 feb 2025, 12:20 Wikipedia schrijft"
Is dit niet een heel menselijke benadering van de Heilige Schrift?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Los daarvan vraag ik me af of het in de toenmalige cultuur echt raar is dat een meisje de zus van haar oudere broer wordt genoemd. Dat Mozes belangrijker was, hoeft daar niet perse veel mee te maken te hebben.
- FlyingEagle
Gelezen, gedacht, gehoord (overig)
Het fijne is dat je het zelf ook gewoon kunt aanpassenJ.C. Philpot schreef:Verwacht je wat anders van Wikipedia?-DIA- schreef: ↑18 feb 2025, 12:20 Wikipedia schrijft"
Is dit niet een heel menselijke benadering van de Heilige Schrift?

Dat kan niet altijd. Er zijn regels, er mag geen godsdienstige overtuiging in doorklinken, kortom de tekst mag niet exclusief zijn.FlyingEagle schreef: ↑18 feb 2025, 13:35Het fijne is dat je het zelf ook gewoon kunt aanpassenJ.C. Philpot schreef:Verwacht je wat anders van Wikipedia?-DIA- schreef: ↑18 feb 2025, 12:20 Wikipedia schrijft"
Is dit niet een heel menselijke benadering van de Heilige Schrift?![]()
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
-
Het is een grove misvatting te denken dat ideologie gelijkstaat aan een overtuiging. Een overtuiging groeit op basis van ervaringen en wijzigt door toedoen van nieuwe ervaringen. Ideologie daarentegen breekt elke ervaring in de knop, en maakt dan ook aanspraak op een absolute en onveranderlijke geldigheid.
Daarom kan met een ideoloog niet van gedachten gewisseld worden, laat staan gediscussieerd. Hetzelfde kan worden gezegd over hedendaagse fundamentalisten, welke godsdienst ze ook aanhangen (islam, christendom of jodendom).
Mensen met overtuigingen daarentegen nodigen uit tot gesprek en discussie.
Is een waar gelovige nu een fundamentalist of iemand die slechts over een veranderlijke overtuiging beschikt?
- J.C. Philpot
Hoe Larry Sanger, oprichter van Wikipedia, christen werd.
https://larrysanger.org/2025/02/how-a-s ... christian/
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Mooi stuk wel. Ik begrijp ook kritiek op William Lane Craig.J.C. Philpot schreef: ↑19 feb 2025, 08:12 Hoe Larry Sanger, oprichter van Wikipedia, christen werd.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
- Johann Gottfried Walther
Ds. D.J. Budding: https://www.youtube.com/watch?v=kNVbiqmvVus
Fragment over Mattheüs 11 vers 28: Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven.
Fragment over Mattheüs 11 vers 28: Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
https://www.ad.nl/binnenland/haar-vader ... ~abea0415/
Bijzonder intervieuw. Beiden getekend door het oorlogsverleden van hun ouders.
Bijzonder intervieuw. Beiden getekend door het oorlogsverleden van hun ouders.
https://rd.nl/artikel/1099513
Helder geschreven stuk over de grote veranderingen in de GKv (Nu NGK) Ontluisterend hoe snel een kerkverband haar identiteit kan verliezen. Een baken in zee,
Helder geschreven stuk over de grote veranderingen in de GKv (Nu NGK) Ontluisterend hoe snel een kerkverband haar identiteit kan verliezen. Een baken in zee,
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ik begrijp wat je bedoelt, maar weet niet of ik het ontluisterend moet vinden. Ik zag in het verleden vaak dat mensen uit gewoonte lid bleven van de GKv. Binnen de kerk, school zat het totale sociale leven, maar een persoonlijke relatie met God ontbrak regelmatig. Ik bemerk nu dat dat wel anders is.huisman schreef: ↑14 mar 2025, 17:38 https://rd.nl/artikel/1099513
- J.C. Philpot
Ik weet niet wat voor "relatie met God" dat is, als de diensten minder, de preken oppervlakkiger en horizontaler, Gods Woord wordt losgelaten, en de wet van God aangepast worden aan wat we in deze tijd vinden, en de psalmen waarin het zieleleven van Gods kinderen uitgezongen wordt niet meer aanspreken.
George Whitefield
George Whitefield
Dat het een andere beleving is van het geloof dan velen hier gewend zijn, beaam ik. Dat wil niet zeggen dat er geen persoonlijke relatie met God kan zijn.J.C. Philpot schreef: ↑14 mar 2025, 19:59Ik weet niet wat voor "relatie met God" dat is, als de diensten minder, de preken oppervlakkiger en horizontaler, Gods Woord wordt losgelaten, en de wet van God aangepast worden aan wat we in deze tijd vinden, en de psalmen waarin het zieleleven van Gods kinderen uitgezongen wordt niet meer aanspreken.