Dankdag en biddag
Re: Dankdag en biddag
Ds C.P. de Boer
Biddag voor gewas en arbeid
Ochtenddienst
(Belijden met HC10)
Mattheüs 15: 36-38
Eten uit Jezus´ hand
1. Dagelijks brood
2. Gebroken brood
3. Genadebrood
Zingen:
Ps. 67: 1 en 3
Ps. 105: 22
Ps. 65: 6 en 8
Gebed des Heeren vers 5
Ps. 33: 10
Middagdienst
(Belijden met HC 45)
Exodus 33: 13-16
De Heere verhoort
1. Een onverhoord gebed
2. Een ongevraagd antwoord
3. Een onverdiende verhoring
Zingen:
Ps. 116: 1 en 4
Ps. 90: 1 en 9
Ps. 85: 2 en 3
Ps. 143: 1 en 10
Ps. 102: 7 en 12
Beide preken hartelijk aanbevolen. https://www.kerkomroep.nl/#/kerken/11119
Veel reden om te danken; veel reden om te bidden.
Re: Dankdag en biddag
Misschien, als we verhinderd zijn om in eigen gemeente op te gaan, kunnen we vanavond meeluisteren naar de dienst in de Noorderkerk te Rijssen.
http://meeluisteren.gergemrijssen.nl:8000/noord
De Avonddienst begint straks on 19:00 uur
Ds. A.T. Huijser
Openbaring 8 : 1-5
Thema :
Een halfuur stilte in de hemel
1. De betekenis van die stilte
2. De gebeden tijdens die stilte
3. De beroering na die stilte
http://meeluisteren.gergemrijssen.nl:8000/noord
De Avonddienst begint straks on 19:00 uur
Ds. A.T. Huijser
Openbaring 8 : 1-5
Thema :
Een halfuur stilte in de hemel
1. De betekenis van die stilte
2. De gebeden tijdens die stilte
3. De beroering na die stilte
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
- FlyingEagle
- Berichten: 3079
- Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
- Locatie: air
Re: Dankdag en biddag
Ik kwam onderstaande opmerking tegen in het RD artikel Kees Verrips geeft aan CGO lessen over schepping: „Wolf heeft meer recht op leven dan wij”
Hoe verklaart u dat er in de kerk jarenlang geen uitgewerkte visie op de natuur was?
„Mensen leefden vroeger veel dichter bij de natuur dan nu. De schepping maakte deel uit van hun identiteit. Met de opkomst van de technologie brokkelde dat bewustzijn af. Dat leidde er bijvoorbeeld toe dat mensen de biddag voor gewas en arbeid veranderden in een bid- en boetedag. Maar dat was niet de bedoeling van onze vaderen. Met een biddag in de lijdenstijd ontstaat er een belangrijke verbinding. God is niet losgeraakt van de schepping, Hij is er nog steeds aanwezig. Niet vanuit de hoge hemel, maar Hij is bij alles betrokken.”
Mij gaat het om de dikgedrukte regel. Weet iemand hier meer van? Wanneer is die omslag gekomen? Onze predikant gaf ook aan dat 'onze vaderen' biddag altijd zagen als een bid- en boetedag. Ik ben benieuwd of waar dit dan vandaan komt.
Hoe verklaart u dat er in de kerk jarenlang geen uitgewerkte visie op de natuur was?
„Mensen leefden vroeger veel dichter bij de natuur dan nu. De schepping maakte deel uit van hun identiteit. Met de opkomst van de technologie brokkelde dat bewustzijn af. Dat leidde er bijvoorbeeld toe dat mensen de biddag voor gewas en arbeid veranderden in een bid- en boetedag. Maar dat was niet de bedoeling van onze vaderen. Met een biddag in de lijdenstijd ontstaat er een belangrijke verbinding. God is niet losgeraakt van de schepping, Hij is er nog steeds aanwezig. Niet vanuit de hoge hemel, maar Hij is bij alles betrokken.”
Mij gaat het om de dikgedrukte regel. Weet iemand hier meer van? Wanneer is die omslag gekomen? Onze predikant gaf ook aan dat 'onze vaderen' biddag altijd zagen als een bid- en boetedag. Ik ben benieuwd of waar dit dan vandaan komt.
Re: Dankdag en biddag
Hier staat wat geschiedkundige informatie: https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 00691a027d al mis ik een duidelijke uitleg van het ontstaan van het specifieke fenomeen: 'voor gewas en arbeid'. Maar boetedagen hebben oude papieren.
Re: Dankdag en biddag
Voor wat de specifieke dagen betreft, heeft hij denk ik wel gelijk, zeker als het gaat om de dankdag. Maar bede- en boetedagen hebben oudere papieren.