Welk boek ben jij nu aan het lezen?

KDD

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door KDD »

-DIA- schreef: 07 feb 2025, 23:17
Forummer schreef: 07 feb 2025, 22:21
-DIA- schreef: 07 feb 2025, 20:03
Bourdon16 schreef: 07 feb 2025, 12:13 Probeer het eens een keer via ChatGPT.
Misschien dat iemand het gek vindt, maar daar laat ik me toch liever mee in.
Beste DIA, u moet er niet op voorhand vanuit gaan dat iemand het gek vind. Daar haalt u uzelf mee naar beneden en dat is niet nodig. God heeft u gemaakt zoals u bent. En daar had Hij een bedoeling mee.
Dank u voor uw opmerking, niemand is verplicht om dat niet gek te vinden. Ik vind het namelijk onnatuurlijk om onnodig mijn verstand uit te schakelen en dat door een machine te vervangen.
En nu ben ik wéér bang, wat hier nu weer op gaar volgen. Moeten we nu echt elk woordje op een goudschaaltje wegen? Of is hier enig vertrouwen in elkaar?
Je hoeft niet overal op te reageren. Ik zou ook wat kunnen zeggen over de uitspraak van Forummer of we echt zo gemaakt zijn zoals we zijn. Volgens mij niet, en dat zou hij ook moeten weten. We zijn goed geschapen maar dat we zijn diep gevallen mensen geworden. Een ouderling zei tegen mij een keer dat de boek die je aanraadt door iedereen gelezen zou moeten worden. Ik begin er ook nu aan.
Forummer

Bericht door Forummer »

-DIA- schreef: 07 feb 2025, 23:17
Forummer schreef: 07 feb 2025, 22:21
-DIA- schreef: 07 feb 2025, 20:03
Bourdon16 schreef: 07 feb 2025, 12:13 Probeer het eens een keer via ChatGPT.
Misschien dat iemand het gek vindt, maar daar laat ik me toch liever mee in.
Beste DIA, u moet er niet op voorhand vanuit gaan dat iemand het gek vind. Daar haalt u uzelf mee naar beneden en dat is niet nodig. God heeft u gemaakt zoals u bent. En daar had Hij een bedoeling mee.
Dank u voor uw opmerking, niemand is verplicht om dat niet gek te vinden. Ik vind het namelijk onnatuurlijk om onnodig mijn verstand uit te schakelen en dat door een machine te vervangen.
En nu ben ik wéér bang, wat hier nu weer op gaar volgen. Moeten we nu echt elk woordje op een goudschaaltje wegen? Of is hier enig vertrouwen in elkaar?
Beste DIA, ik geef u groot gelijk. Ook al ben ik qua leeftijd misschien net over de helft van uw leeftijd, ik blijf ook vér bij chatGPT vandaan, ik moet er ook niets van hebben!

U hoeft wat mij betreft niet bang te zijn. Als ik eens iets zeg dat voor uw gevoel tégen u gericht is, dan probeer ik dat wel uit liefde te doen.

Blijf gewoon zeggen wat u denkt, ook uw mening is belangrijk. We hoeven het niet altijd eens te zijn!

Ik mag uitzien naar een eeuwigheid waarin we elkaar geen pijn meer doen, waar geen ziekte, dood en pijn is en waar álles gericht is op onze Schepper. Ik hoop dat u daar ook naar uit mag zien.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
huisman

Bericht door huisman »

Op dit moment dit stapeltje leesvoer.

Heeft u Hitler gezien? - Walter Kempowski
Luchtvaart 2025 - Ruud Vos.
Wie zijn wij - ds. J.H. Velema
Spreekt lof ter gedachtenis Zijner heiligheid - Thomas Boston.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Hoopvol

Bericht door Hoopvol »

huisman schreef: 08 feb 2025, 15:23 Op dit moment dit stapeltje leesvoer.

Heeft u Hitler gezien? - Walter Kempowski
Luchtvaart 2025 - Ruud Vos.
Wie zijn wij - ds. J.H. Velema
Spreekt lof ter gedachtenis Zijner heiligheid - Thomas Boston.
Het laatste boek is aan te bevelen.
KDD

Bericht door KDD »

-DIA- schreef: 05 feb 2025, 11:24
DDD schreef: 05 feb 2025, 10:19 @DIA:
Dat zou een mooi boekje zijn om hier te bespreken inderdaad.
Dat lijkt mij juist niet het geval. Dit boekje lijkt me veel meer voor persoonlijk gebruik,
en meer om in de binnenkamer biddend te onderzoeken en niet om dit zo openbaar te bediscussiëren, zo dunkt mij.
Ik ben aan het boek begonnen maar je hebt gelijk - het is te persoonlijk om hier op de forum te analyseren. Ik weet niet of er iemand, na dat ze dit boek gelezen te hebben, zonder twijfel aan hun staat verder zou kunnen gaan.
DDD

Bericht door DDD »

Ik ben halverwege, en ik was juist van plan om als ik het uit heb een draadje over het boek te openen.

Er valt genoeg over te bespreken. Ik vind het een mooi boek, al rammelt het exegetisch wel een beetje naar mijn voorlopig inzien.
helma

Bericht door helma »

In het bos zijn de wilde dieren.
De moord op Sybine Jansons
Auteur: Arjen Jansons

https://www.rd.nl/artikel/267951

Indrukwekkend.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Meer dan eens heb ik me in alle gemoede afgevraagd hoe het mogelijk is dat mensen met zo ver uiteenlopende gedachten op dit forum een eenheid kunnen vertegenwoordigen. Hoe bestaat het? Hoe kan men een boek zo verschillend lezen? Dit kan niet anders, dit moet botsen. De een wordt er door verslagen en de ander lijkt zo heilig dat hij er niet meer van hoeft te schrikken, en kraakt het als het ware af. En dan te bedenken dat dit een van de boeken is die in het Nederlandse en Engelstalige gebied zovelen tot zegen is geweest. Hier komt duidelijk een mensbeeld openbaar dat we eerder in kerken die standvastig de leer van de reformatie beleden onbekend was. Wat te denken van mensen als Luther, die er ook goed van wist, of die andere reformator, Calvijn? Zouden zij het niet hebben gezien wat de mens in zijn wezen is geworden? Lees hun geschriften maar en dan zullen we er ook wel achter komen dat deze reformatoren door inwendige verlichting en ontdekking een geheel tegengesteld mensbeeld hadden.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
DDD

Bericht door DDD »

Wie zegt dat wij het boek verschillend lezen?
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Ik lees in de lijdenstijd graag een boek(je) wat bij deze tijd past. Ik heb ‘Leer mij Uw lijden recht betrachten’ van C.H. Spurgeon een aantal keer gelezen.

Heeft iemand nog vergelijkbare aanbevelingen?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Gestorven voor mij - Robert Murray McCheyne
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Hoopvol

Bericht door Hoopvol »

Ik ben weer verdergegaan in Christus gekruist of het merg van het Evangelie van James Durham.
parsifal

Bericht door parsifal »

Eindelijk toch gaan lezen
https://libris.nl/blokker/a/peter-sarri ... 1541601338

Prettig geschreven boek over een van de meest invloedrijke keizers van het Romeinse rijk, die leefde in een tijd waarvan wij op school leren dat het Romeinse rijk al gevallen is.

Sarris schrijft in een toegankelijker manier dan bijvoorbeeld Tom Holland of Dan Jones, en dat is prettig.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
merel

Bericht door merel »

In een ander topic werd gesproken over de achteruitgang van lezen. Daar was het off topic. Daarom verplaats ik het gesprek en mijn reactie naar hier
Johann Gottfried Walther schreef: 17 mar 2025, 08:52 Door steeds minder lezen, met ook nog eens minder (lees)begrip, denken jongeren dat ze slimmer zijn, dan de vorige generatie, terwijl hun kennis achteruit rent,
algemene kennis, Bijbelkennis, en als ze iets niet weten het maar aan GPT chat vragen...sja dat is verre van slim.
Jongeren denken niet dat zij slimmer zijn dan vorige generaties. Hun manier van kennis vergaren is anders geworden. Daarnaast nodigen de aangeboden boeken ook niet uit tot lezen. Op de lagere school staan vooral boeken van het niveau 'de waanzinnige boomhut'en 'dagboek van een muts/loser'. Ook de juffen en meesters op lagere scholen lezen (vrijwel) niet. Hierdoor worden kinderen niet geïnspireerd tot het lezen van boeken. Vervolgens krijgen ze voor begrijpend lezen gruwelijk saaie teksten voorgeschoteld. Daar haak ik ook af. Het eerste boek dat zij voor Nederlands in de 3e of 4e verplicht moeten lezen en klassikaal bespreken is 'het bittere kruid' van Marga Minco. Dat boek was 35 jaar geleden al gedateerd, laat staan nu. Ik denk dat wij terug moeten naar de basis dat lezen leuk kan zijn en begin daarmee op de lagere school. Laat kinderen een boek naar keuze lezen en vraag wat hen aansprak in het boek.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Er bestaan ook bibliotheken, laatste tijd met de ontwikkeling, van een (in bepaalde gevallen) gratis lidmaatschap.
Er zijn tegenwoordig bizar veel (nieuwe) boeken, en ja er zijn "slechte boeken" in meerdere opzichten.
En ja lezen mag zeker prettig zijn, en dat werkt stimulerend. Maar ook ouders en omgeving kunnen stimulerend werken.
Boeken bespreken, als jongeren of met meerdere leeftijden/generaties.

Dat op een andere manier kennis vergaren valt erg tegen, veel dingen weten ze gewoon weg niet.
En het idee dat alles wel op internet staat is echt niet waar. Ook op school leren veel kinderen oefenen met zoeken via een zoekmachine in plaats van in boeken.

Ik zou zelf mijn brede blik niet hebben als ik niet redelijk veel boeken gelezen had.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Plaats reactie