Pleiten op je doop

-DIA-

Re: Pleiten op je doop

Bericht door -DIA- »

De doop maakt niet zalig, evenals de besnijdenis niet zalig maakte. Johannes, om er een te noemen, was nog niet besneden, zelfs nog ongeboren, toen het wedergeboren werd.
Let op: Weder-geboren, zonder al geboren te zijn. Dat wijst zeer duidelijk naar de ziel die leeft voor de geboorte.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Scheepsbel

Bericht door Scheepsbel »

-DIA- schreef: 16 jan 2025, 09:29 De doop maakt niet zalig, evenals de besnijdenis niet zalig maakte. Johannes, om er een te noemen, was nog niet besneden, zelfs nog ongeboren, toen het wedergeboren werd.
Let op: Weder-geboren, zonder al geboren te zijn. Dat wijst zeer duidelijk naar de ziel die leeft voor de geboorte.
Mee eens wat je zegt over de doop dia, als je de laatste zin maar niet betrekt op de levendmaking, er is geen leven voor de wedergeboorte.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Scheepsbel schreef: 16 jan 2025, 12:12
-DIA- schreef: 16 jan 2025, 09:29 De doop maakt niet zalig, evenals de besnijdenis niet zalig maakte. Johannes, om er een te noemen, was nog niet besneden, zelfs nog ongeboren, toen het wedergeboren werd.
Mee eens wat je zegt over de doop dia, als je de laatste zin maar niet betrekt op de levendmaking, er is geen leven voor de wedergeboorte.
Vanzelf, we moeten wel alles uitsluiten in deze tijd, en ik ben dit dan ook vanzelf met u eens. Ik denk wel eens dat we teveel woorden moeten gebruiken om elkaar te verstaan, en uit te sluiten wat we bedoelen en wat we niet bedoelen.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Scheepsbel

Bericht door Scheepsbel »

-DIA- schreef: 16 jan 2025, 12:51
Scheepsbel schreef: 16 jan 2025, 12:12
Vanzelf, we moeten wel alles uitsluiten in deze tijd, en ik ben dit dan ook vanzelf met u eens. Ik denk wel eens dat we teveel woorden moeten gebruiken om elkaar te verstaan, en uit te sluiten wat we bedoelen en wat we niet bedoelen.
Idd dia dat is de tijdgeest, de voetstappen van Christus zijn hoorbaar het loopt op een einde.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

In dit topic wordt bijna gewaarschuwd tegen de waarde van de kinderdoop in plaats van dat men de rijkdom en blijdschap van het gedoopt-zijn benadrukt. Hoe kan dat toch?
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Een lezenswaardig stuk in het licht van dit topic:

chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.refoweb.nl/files/doop.pdf
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
‭‭
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Mooi artikel. Goed als het die kant op gaat (sorry voor de betaalmuur).

https://www.rd.nl/artikel/1096285-vier- ... samenleven
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Ik vraag het me af. Daarnaast zijn er met de meeste aanhangers van de geloofsdoop vaak verschillen die niet overbrugbaar zijn
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
huisman

Bericht door huisman »

Posthoorn schreef: 18 feb 2025, 09:44 Mooi artikel. Goed als het die kant op gaat (sorry voor de betaalmuur).

https://www.rd.nl/artikel/1096285-vier- ... samenleven
Ik vind het te makkelijk. Trouwens weinig onderbouwing in dit artikel. Natuurlijk ben ik er van overtuigd dat je zaligheid er niet van af hoeft te hangen of je een aanhanger bent van de geloofsdoop of de kinderdoop.
Toch denk ik dat het in deze bedeling wel kerkscheidend moet zijn. Er zit namelijk achter beide standpunten een hele theologie die moeilijk te verenigen is binnen één kerkverband. Denk bv aan de 3FvE. Aan de andere kant voel ik mij meer verwant met een baptist die voluit het Schriftgezag laat staan dan met een gereformeerde die tornt aan het Schriftgezag.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
advocaat

Bericht door advocaat »

Uit de Kinderdoop van Wormser.
De Baptistische richting is uit haar aard anti-kerkeIijk; het wezenlijke begrip van Kerk is haar geheel onbekend; zij kent slechts gelovige individuen, die elkander ontmoeten, en van welke zij zich een soort van Kerk denkt; zij staat als een sekte tegenover de gehele Christenheid, tegenover de Kerk van alle plaatsen en van alle eeuwen
Indien haar beweren waarheid bevat, dat de kinderdoop onwettig, en alleen de bejaardendoop, toegediend aan waarlijk wedergeborenen, geoorloofd is, dan is met uitzondering van enige Baptisten, bijna de ganse Kerk van alle eeuwen en van alle plaatsen ongedoopt gebleven; dan moeten wij aannemen, dat de Heilige Geest, die haar tot Onderwijzer en Leidsman gegeven is, heeft toegelaten, dat zij bijna in haar geheel en voortdurend, omtrent zulk een belangrijke instelling heeft gedwaald.
Indien haar beweren waarheid bevat, kunnen wij ophouden te spreken van een Christelijke staat, van een Christennatie, van een Christelijke overheid, van Christelijke instellingen, van Christelijke scholen, ja, van Christelijke huisgezinnen. Alsdan behoren ook de thans bestaande Christelijke kerkgenootschappen; en bepaaldelijk de Gereformeerde kerk hoe spoediger hoe beter te worden ontbonden en opgeheven, en, te beginnen van de zuigelingen af, de niet-wedergeborenen te worden teruggeworpen in het heidendom.

De baptistische richting, die zich, wat haar overtuigingen omtrent de Kerk betreft, niet grondt op de voorwerpelijk geopenbaarde genade van God in Christus, maar op de in de mens onderwerpelijk ontvangene genade; die in het midden der gemeente niet de bron, maar de daaruit afvloeiende beekjes tot hoofdzaak stelt; die, in plaats van het geloof van de mens te doen steunen op Gods zegel, integendeel Gods zegel steunen laat op het geloof van de mens, is uit haar aard een ontbindende en oplossende richting.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Natuurlijk kunnen we allemaal weer in onze loopgraven gaan zitten. Maar als de tendens uit het artikel zich voortzet, is dat goed nieuws.
huisman

Bericht door huisman »

Posthoorn schreef: 18 feb 2025, 10:40 Natuurlijk kunnen we allemaal weer in onze loopgraven gaan zitten. Maar als de tendens uit het artikel zich voortzet, is dat goed nieuws.
Omdat het jou goed uitkomt? Het is in ieder geval geen realistisch nieuws. Eigenlijk vind ik alle verwatering van de leer der reformatie geen goed nieuws.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie