Hoe was je zondag [2]?

-DIA-

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door -DIA- »

Morgendienst
Bed. H.Doop
Preek JOB 1:4-5
HET GEZINSLEVEN VAN JOB

Middagdienst
Preek van ds. E. Venena
1 SAMUËL 1-12
DE BELOOFDE KONING

Avonddienst
Voorber. H.A.
Johannes 1:46-49
JEZUS EN NATHANAËL

De preken (uitgenomen de leesdiensten) zijn tot 2 weken na te luisteren:
https://www.gergemrijssen.nl/terugluisteren/
© -DIA- 33.330 || 16 Years of Struggle (03.10.2008-31.10.2024)
Lilian1975

Bericht door Lilian1975 »

Herman schreef: 03 feb 2025, 10:53
Lilian1975 schreef: 03 feb 2025, 10:49
Herman schreef: 03 feb 2025, 10:32 Ook twee mooie preken gehoord. Over de verlamde man wiens zonden worden vergeven. En over de storm op zee, waarin de discipelen in eerste instantie een spookverschijning denken te zien als Jezus over de zee naar hen toegewandeld.
Het schip van de kerk was in nood. Er werd langdurig voor het behoud van de kerk, ook de CGK, gebeden.
Mag ik eens vragen? Was de uitleg van die verlamde man dat hij al geloofde voordat zijn zonden werden vergeven? Of werd dat in het midden gelaten? ( zoals toen bij ons gezegd werd, dat doet er niet toe)
Ja. Het eerste deel van de preek zette in met de zondeval en de gevolgen en de nood van de mens. Daarna werd wel gesteld dat hij het geloof bezat. De preek was vanuit Matheus 9. De kanttekening bevestigd het daar ook, dat ook de geraakte zelf geloofde.
Waarom moest dan speciaal aan hem zijn zonden vergeven worden en bijv niet aan zijn vrienden die ook geloofden? Werd dat ook uitgelegd? Ja klopt. Kanttekeningen bevestigen het. Matthew Henry bijvoorbeeld niet. En eigenlijk heb ik nog nooit gehoord een ds die dan dat vetgedrukte uitlegde in zijn preek, als je stelt dat de verlamdd man al geloofde. Want dat is wel een vraag die blijft liggen voor mij....en wat dat dan voor geloof was van die verlamde man.
Job

Bericht door Job »

-DIA- schreef: 03 feb 2025, 10:59 Morgendienst
Bed. H.Doop
HET GEZINSLEVEN VAN JOB

Middagdienst
Preek van ds. E. Venena
1 SAMUËL 1-12
DE BELOOFDE KONING

Avonddienst
Voorber. H.A.
JEZUS EN NATHANAËL

Bedankt DIA.

Ook ik hecht eraan tegen onze broeders en zusters uit de Christelijke Gereformeerde Kerken te zeggen: onze gedachten zijn veel bij jullie; zeker gisteren. Ook vanaf onze kansel is er ernstig en hartelijk voor jullie en het kerkverband gebeden. In het bijzonder voor hen die pal wensen te blijven staan voor Schrift en belijdenis, maar evenzeer voor gemeenten die op drift lijken te zijn.
Hoewel de aanleiding verdrietig is, doen zulke gebeden weldadig aan.
Terri

Bericht door Terri »

Lilian1975 schreef: 03 feb 2025, 11:07
Herman schreef: 03 feb 2025, 10:53
Lilian1975 schreef: 03 feb 2025, 10:49
Herman schreef: 03 feb 2025, 10:32 Ook twee mooie preken gehoord. Over de verlamde man wiens zonden worden vergeven. En over de storm op zee, waarin de discipelen in eerste instantie een spookverschijning denken te zien als Jezus over de zee naar hen toegewandeld.
Het schip van de kerk was in nood. Er werd langdurig voor het behoud van de kerk, ook de CGK, gebeden.
Mag ik eens vragen? Was de uitleg van die verlamde man dat hij al geloofde voordat zijn zonden werden vergeven? Of werd dat in het midden gelaten? ( zoals toen bij ons gezegd werd, dat doet er niet toe)
Ja. Het eerste deel van de preek zette in met de zondeval en de gevolgen en de nood van de mens. Daarna werd wel gesteld dat hij het geloof bezat. De preek was vanuit Matheus 9. De kanttekening bevestigd het daar ook, dat ook de geraakte zelf geloofde.
Waarom moest dan speciaal aan hem zijn zonden vergeven worden en bijv niet aan zijn vrienden die ook geloofden? Werd dat ook uitgelegd? Ja klopt. Kanttekeningen bevestigen het. Matthew Henry bijvoorbeeld niet. En eigenlijk heb ik nog nooit gehoord een ds die dan dat vetgedrukte uitlegde in zijn preek, als je stelt dat de verlamdd man al geloofde. Want dat is wel een vraag die blijft liggen voor mij....en wat dat dan voor geloof was van die verlamde man.
Mee eens, daarom vond ik de uitleg die ik pas las ( was dat niet van @Floppy?) geloofwaardig.
Tegelijk is er ook de uitleg dat als wij, als gelovigen, iemand in geloof bij Christus brengen Hij daar op reageert.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Job schreef: 03 feb 2025, 11:43
Bed. H.Doop
HET GEZINSLEVEN VAN JOB

Middagdienst
Preek van ds. E. Venena
1 SAMUËL 1-12
DE BELOOFDE KONING

Avonddienst
Voorber. H.A.
JEZUS EN NATHANAËL

Bedankt DIA.

Ook ik hecht eraan tegen onze broeders en zusters uit de Christelijke Gereformeerde Kerken te zeggen: onze gedachten zijn veel bij jullie; zeker gisteren. Ook vanaf onze kansel is er ernstig en hartelijk voor jullie en het kerkverband gebeden. In het bijzonder voor hen die pal wensen te blijven staan voor Schrift en belijdenis, maar evenzeer voor gemeenten die op drift lijken te zijn.
Hoewel de aanleiding verdrietig is, doen zulke gebeden weldadig aan.
Mooi. Dat gebed is er bij ons ook geweest.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Bij ons ook gebed voor de CGK, zeker gezien het feit dat met grote regelmaat er dominees uit de CGK op onze kansel staan.

Gisterochtend ds J. Koppelaar, psalm 11, met name vers 3
Wat kunnen we doen als de fundamenten van de samenleving worden omgestoten?
Gisteravond onze eigen predikant, 1 Kor 12: 1-14, HC Zondag 21, v.a. 55
De gemeenschap der heiligen met Christus
1. de verticale lijn
2. de horizontale lijn

Een goede zondag mogen hebben.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
aggieoudje

Bericht door aggieoudje »

Ds. J.A.W. Verhoeven bad gisterenochtend ook nadrukkelijk voor de CGK.
Preek ging over Lukas 8: 18(het licht op de kandelaar) met als thema LUISTEREN MET JE HART

In de avonddienst nam Maarten v. Werkhoven afscheid als pastoraal werker. Hij preekte over 2 Petrus 3: 13 met als thema: HOOPVOLLE VERWACHTING
Punten:
1. Wat verwachten mensen
2. Wat verwacht God
3. Wat verwacht u en jij
4. Hoe leven wij dan in die verwachting
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Mauries06

Bericht door Mauries06 »

Bertiel schreef:Bij ons ook gebed voor de CGK, zeker gezien het feit dat met grote regelmaat er dominees uit de CGK op onze kansel staan.

Gisterochtend ds J. Koppelaar, psalm 11, met name vers 3
Wat kunnen we doen als de fundamenten van de samenleving worden omgestoten?
Gisteravond onze eigen predikant, 1 Kor 12: 1-14, HC Zondag 21, v.a. 55
De gemeenschap der heiligen met Christus
1. de verticale lijn
2. de horizontale lijn

Een goede zondag mogen hebben.
Diezelfde preek over Psalm 11 heeft ds Koppelaar vorige week ook bij ons gepreekt. Een vermanende preek, wat stof gaf tot nadenken, maar ook een heel duidelijke preek.

Verstuurd vanaf mijn SM-A145R met Tapatalk

Job

Bericht door Job »

Bed. H.Doop
HET GEZINSLEVEN VAN JOB

Middagdienst
Preek van ds. E. Venena
1 SAMUËL 1-12
DE BELOOFDE KONING

Avonddienst
Voorber. H.A.
JEZUS EN NATHANAËL

Ochtenddienst geluisterd. Stil van. Aan iedereen aanbevolen.
HannekeL

Bericht door HannekeL »

Bed. H.Doop
HET GEZINSLEVEN VAN JOB

Middagdienst
Preek van ds. E. Venena
1 SAMUËL 1-12
DE BELOOFDE KONING

Avonddienst
Voorber. H.A.
JEZUS EN NATHANAËL

Bedankt om te delen! Het heeft me echt geraakt...
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Terri schreef: 13 jan 2025, 11:17 Ik heb menigmaal onderwijs gehad uit de geschriften van Philpot en nooit ervaren dat er een 'hek' om Christus stond of dat het voor speciaal publiek bestemd was.
Ik vond mezelf geen gelovige, tenminste, niet volgens de richtlijnen van waar ik toen kerkte. Alhoewel daar niet een heel duidelijke theologische visie was.
Ik ben daar later pas achter gekomen en vooral hoe 'ingewikkeld' het lag in kerkelijk Nederland.

Ds. J.C. Philpot had, zeggen sommigen, in zijn prediking geen woord voor een onbekeerd mens. Hoe ziet u dat?
„Als we bedoelen dat de oproep tot bekering en geloof en het zogenaamde aanbod van genade gemist wordt, dan is dat inderdaad een punt van verschil met sommige kerken in ons land.

Bron: RD
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
TSD

Bericht door TSD »

Johann Gottfried Walther schreef: 04 feb 2025, 19:25
Terri schreef: 13 jan 2025, 11:17 Ik heb menigmaal onderwijs gehad uit de geschriften van Philpot en nooit ervaren dat er een 'hek' om Christus stond of dat het voor speciaal publiek bestemd was.
Ik vond mezelf geen gelovige, tenminste, niet volgens de richtlijnen van waar ik toen kerkte. Alhoewel daar niet een heel duidelijke theologische visie was.
Ik ben daar later pas achter gekomen en vooral hoe 'ingewikkeld' het lag in kerkelijk Nederland.
Ds. J.C. Philpot had, zeggen sommigen, in zijn prediking geen woord voor een onbekeerd mens. Hoe ziet u dat?
„Als we bedoelen dat de oproep tot bekering en geloof en het zogenaamde aanbod van genade gemist wordt, dan is dat inderdaad een punt van verschil met sommige kerken in ons land.

Bron: RD
Heb je jezelf ook wel eens verdiept in de geschriften van Philpot. Het zou namelijk zomaar kunnen dat je dan genuanceerder gaat denken over dit genoemde verschil. Niet dat dit verschil er niet zou zijn, maar Christus wordt uitgestald, wordt verkondigd, en dat voor velen tot zegen.

Dat er geen woord zou zijn voor een onbekeerd mens kan je alleen zeggen wanneer je dat (woorden voor een onbekeerd mens) versmald tot de oproep tot bekering en geloof.
Forummer

Bericht door Forummer »

Wij hadden een goede zondag. In de ochtend dienst ging de preek over Barnabas die verblijd was toen hij de genade van God zag toen hij in een andere gemeente op bezoek was. Als we zelf genade hebben ontvangen gaan we ook met genadige ogen naar anderen kijken. Een mooie les die we ook op het forum ter harte mogen nemen!
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
DDD

Bericht door DDD »

Het lijkt me niet zozeer een les, maar een onderscheidend kenmerk van het echte geloof.
Forummer

Bericht door Forummer »

DDD schreef: 05 feb 2025, 10:20 Het lijkt me niet zozeer een les, maar een onderscheidend kenmerk van het echte geloof.
Zeker, helemaal mee eens. Maar voorzichtigheidshalve formuleerde ik het als les, voordat ik weer het verwijt krijg dat ik medeforummers wegzet als mensen zonder waar geloof.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Plaats reactie