Gelezen, gedacht, gehoord...

Martijn

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Martijn »

MGG schreef: 27 jan 2025, 21:55
Martijn schreef: 27 jan 2025, 21:43 De boodschap van bid er maar veel om bevalt blijkbaar beter....
Waar lees je dat of is dit een inkijkje in je eigen hart?
Het begint al met steekstoel en deze dominee zou iets framen.
Lijkt me dat er dan niet serieus met deze boodschap wordt omgegaan. Lekker makkelijk schieten. Mijns inziens heeft hij daar een heel terecht punt. Dat stip ik aan.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Een citaat:
Dus Als je zondag aan zondag onder een prediking verkeerd die alsmaar aandringt: heeft u al leedwezen over uw zonden, heeft u al berouw, dan wordt u van Christus weggehouden. Wat een zegen dat u hier predikanten heeft die dat niet doen.

Ds. Koppelaar waarschuwt dus in een gemeente waar dit niet speelt (dat zegt hij zelf), tegen een prediking die aandringt op berouw en leedwezen over de zonden.

Ik snap het probleem met hypercalvinisme. Maar als je op deze manier in gemeenten waar dit niet te speelt gaat waarschuwen tegen aandringen op berouw en leedwezen over de zonden, dan ben ik bang dat je precies aan de andere kant van de dijk af gaat. Dan waarschuw je tegen een gemeente waar de meerderheid "eerlijk onbekeerd" is, maar loop je het gevaar een gemeente te kweken waar iedereen gelovig denk te zijn, maar zonder vruchten van ware bekering.

Dan houd ik liever vast aan de Puriteinen. Of zoals JGW het benoemd:
Johann Gottfried Walther schreef: 28 jan 2025, 05:49Preston, leert ook duidelijk de leer van de voorbereidingen, die door velen niet goed verstaan wordt, en toch houdt hij vast aan: er zijn geen voorwaarden om tot Christus te komen, u kunt niet zeggen, dat u niet geschikt bent....
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
J.C. Philpot

Een grote rol speelt volgens ds. Den Ouden ook de opkomende uitleg van Gods Woord, de nieuwe hermeneutiek. „Sommige theologen menen dat ze meer weten dan Paulus en dat wat hij zei en schreef tijdgebonden was. Zo wordt de Bijbel een tandeloze leeuw. In de prediking gaat het meer over Gods liefde dan over Zijn heiligheid. Veel mensen vinden God een middel om hun behoeften te vervullen.”

https://www.rd.nl/artikel/1094298-ds-j- ... -de-ethiek
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

https://www.youtube.com/watch?v=mGd6JxBX9t0&t=2676s

Mooie lezing van ds. A.T. Vergunst over gedachten.
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

Bijzonder verhaal! Ben wel benieuwd naar dat boek.
https://www.rd.nl/artikel/1094846-agnos ... formeerden
Carsten

Bericht door Carsten »

“Een aantal van mijn beste vrienden zijn boeken”.
DDD

Bericht door DDD »

Dat heb ik ook ooit gelezen. Dat lijkt me vreselijk, eerlijk gezegd.
DDD

Bericht door DDD »

J.C. Philpot

Simon0612 schreef: Gisteren, 07:12 Bijzonder verhaal! Ben wel benieuwd naar dat boek.
https://www.rd.nl/artikel/1094846-agnos ... formeerden
Bijzonder om uit de mond van een agnost te horen.

De zware kerken en mensen komen oprechter over. Ze lijken eerlijker in hun zoektocht, in hun menselijke onwetendheid. Terwijl de evangelische mensen zo blij met zichzelf lijken. Alsof ze zonder twijfel goede mensen zijn. Ik gun het ze zonder meer, maar zekerheid wekt mijn argwaan.

(..) Dat bevalt mij erg aan het gereformeerde wereldbeeld: het gaat de zwarte kanten niet uit de weg, verzacht ze niet. Ds. Kort schreeuwt het gewoon de kerk in; er is geen ontkomen aan. Die ernst hoef je van mij niet uit de weg te gaan.

George Whitefield
DDD

Bericht door DDD »

Ik vond het ook heel leuk om te lezen.

Zo zie je maar weer dat iemands karakterstructuur ontzettend bepalend is voor zijn geloofsbeleving. Overigens is hij geen gelovige, als ik hem goed begrijp, anders dan veel mensen in Huizen wel geworden zijn, zoals je hierboven kunt lezen. Aan de vruchten kent men de boom. Dus dat mensen gefascineerd kunnen zijn door bepaalde vormen van bijzonder gedrag, maakt hen nog niet gelovig.
Philip

Bericht door Philip »

'Ik weet niet of God er is' en 'Ik weet niet of God er voor mij is' liggen vrij dicht bij elkaar. In beide gevallen wacht de laatste stap:
'wie Hem need'rig valt te voet'
'zal van Hem zijn wegen leren.'

@DDD: Hij herkent zich in de onbekeerde staat, denk ik.
MGG

Bericht door MGG »

"Mijn clichés en vooroordelen vormden zich door de media. Bij de NOS lees je alleen iets over deze groep als er een vaccinatiecampagne of antiabortusprotest is. Raar eigenlijk dat progressieve mensen zo begaan zijn met gemarginaliseerde groepen, maar vaak laatdunkend en neerbuigend doen over de Biblebelt. Met twee maten meten, daar houd ik niet van.”

Het bovenstaande stukje vind ik treffend verwoord.
DDD

Bericht door DDD »

MGG schreef: Gisteren, 22:49 "Mijn clichés en vooroordelen vormden zich door de media. Bij de NOS lees je alleen iets over deze groep als er een vaccinatiecampagne of antiabortusprotest is. Raar eigenlijk dat progressieve mensen zo begaan zijn met gemarginaliseerde groepen, maar vaak laatdunkend en neerbuigend doen over de Biblebelt. Met twee maten meten, daar houd ik niet van.”

Het bovenstaande stukje vind ik treffend verwoord.
Ik herken het totaal niet uit mijn omgeving. Ook niet uit de media of de moderne kunst. Het is meer onwetendheid dan onwil.
Plaats reactie