Oordelen

Plaats reactie
Refojongere

Oordelen

Bericht door Refojongere »

Hoe passen jullie deze tekst toe in jullie leven en waarom zou Paulus dit schrijven?

1 Korintiërs 5
12 Het is toch niet aan mij om hen die buiten zijn te oordelen? Oordeelt u immers niet alleen hen die binnen zijn? 13 Maar hen die buiten zijn, oordeelt God. En doe de kwaaddoener uit uw midden weg.

En dan heb ik het vooral over het niet oordelen van hen die buiten zijn.
DDD

Re: Oordelen

Bericht door DDD »

Wat is daar ingewikkeld aan? De strekking lijkt me ongeveer zo.

Je streeft naar zuiverheid in je eigen leven, in je eigen gezin, en ook in je eigen kerk. Bemoeien met anderen geeft vaak weinig goeds.
advocaat

Bericht door advocaat »

Refojongere schreef: 12 dec 2024, 21:50 Hoe passen jullie deze tekst toe in jullie leven en waarom zou Paulus dit schrijven?

1 Korintiërs 5
12 Het is toch niet aan mij om hen die buiten zijn te oordelen? Oordeelt u immers niet alleen hen die binnen zijn? 13 Maar hen die buiten zijn, oordeelt God. En doe de kwaaddoener uit uw midden weg.

Met deze vertaling zit je zo op een weinig diepgaande uitleg, die uitkomt op een ethisch zedelijk verhaal. En daarvoor is Gods woord niet gegeven.

Misschien toch maar die goede betrouwbare Statenvertaling gebruiken.
Daar begint vers 12 met een redengevend voegwoord.
Dan lost de vraag zich vanzelf op.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Refojongere schreef: 12 dec 2024, 21:50 Hoe passen jullie deze tekst toe in jullie leven en waarom zou Paulus dit schrijven?

1 Korintiërs 5

Heb je een idee wat je er zelf van vind?
Orchidee

Bericht door Orchidee »

advocaat schreef:

1 Korintiërs 5

Met deze vertaling zit je zo op een weinig diepgaande uitleg, die uitkomt op een ethisch zedelijk verhaal. En daarvoor is Gods woord niet gegeven.

Misschien toch maar die goede betrouwbare Statenvertaling gebruiken.
Daar begint vers 12 met een redengevend voegwoord.
Dan lost de vraag zich vanzelf op.
Dit topic gaat over oordelen:
Duidelijk oordeel over de HSV en andere goede vertalingen AfbeeldingAfbeelding
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Scheepsbel

Bericht door Scheepsbel »

1 Korintiërs 5

V12-13. Met de mensen van de wereld hebben wij in dit opzicht
niets te maken. Die mensen zullen door God op Zijn tijd worden
geoordeeld en wij mogen hun nu nog het evangelie verkondigen om
aan dat oordeel te ontkomen. Maar de gemeente heeft wel de
verantwoordelijkheid om te oordelen hen die tot de gemeente behoren.
De boze, hij die in de zonde leeft, moet door de gemeente uit haar
midden worden weggedaan.
Er wordt wel eens gezegd dat de gemeente geen tucht moet uitoe-
fenen. Als bewijs daarvoor wordt dan gewezen op een paar verzen
uit een gelijkenis in Mattheüs 13, die van het onkruid onder de tarwe
(Mt 13:28-30). Wanneer je het gedeelte waarin deze verzen staan (Mt
13:24-30), goed leest, zie je dat het daar niet gaat om de gemeente,
maar om het koninkrijk der hemelen. Je hoeft je daar dan ook niet door
van de wijs te laten brengen.
Als er echte liefde voor de Heere Jezus én voor Zijn gemeente is, zul-
len we in de gemeente niets willen toelaten dat Hem oneer aandoet.
Waarop het aankomt, is of wij de kant van God kiezen tegenover de
zonde.
Valcke

Bericht door Valcke »

1 Korintiërs 5

Dat eerste zinnetje kun je niet "los" van het vervolg exegetiseren. Het betoog van de apostel is erop gericht dat het opzicht en de tucht geldt voor de leden van de gemeente, en meer specifiek in dit geval de hoereerder in de gemeente. Daarbij maakt hij duidelijk dat dit opzicht en deze tucht zich alleen uitstrekt tot degenen die tot de gemeente behoren en niet tot hen daarbuiten. De passage over "degenen die buiten zijn" moet dus in deze context gelezen worden en daarvan niet worden losgemaakt.
Refojongere

Valcke schreef: 16 dec 2024, 20:57

1 Korintiërs 5

Dat eerste zinnetje kun je niet "los" van het vervolg exegetiseren. Het betoog van de apostel is erop gericht dat het opzicht en de tucht geldt voor de leden van de gemeente, en meer specifiek in dit geval de hoereerder in de gemeente. Daarbij maakt hij duidelijk dat dit opzicht en deze tucht zich alleen uitstrekt tot degenen die tot de gemeente behoren en niet tot hen daarbuiten. De passage over "degenen die buiten zijn" moet dus in deze context gelezen worden en daarvan niet worden losgemaakt.
Ik snap je punt dat we geen tucht als kerk uitoefenen over ongedoopten. Maar wat betekent het voor onze omgang met openbare zondaren zoals in dit stuk wordt genoemd? Moeten wij ons van een oordeel onthouden over hun levenswijze?

Eerlijk gezegd spreek ik mensen niet aan op zonden als samenwonen of het luisteren naar bepaalde muziek of overdadige levensstijl als ze Christus niet kennen en buiten de gemeente vallen. Vind ik steun in dit tekstvers? Ik zwijg er echter niet over hoe ik erover denk als dit ter sprake komt.
Refojongere

Een mooi verhaal van eerw. Heer L. Stuurman, over (voor)oordelen gesproken:

Was de Hervormde gemeente in 's-Gravenzande behoudend?

"Daar kan ik je een mooi verhaal over vertellen. In die tijd stond ds. A. van Geest daar. Een eerbiedwaardig mens. Maar... hij was voor de zwaren te licht en voor de lichten te zwaar. Een Gunning-man, van het ethisch Réveil. Mijn vader en ouderling De Lijster liepen eens samen op straat toen ze ds. Van Geest zagen aankomen. 'Zou die man nu wel een ander leven kennen? Hij is altijd zo ruim in zijn preken', vroeg De Lijster aan mijn vader. Die reageerde met: 'Vraag het hem eens'. De Lijster liep op de dominee af, tikte beleefd aan zijn pet — want eerbied had men wel voor hem — en vroeg aan de predikant hoe het er voor stond met zijn staat voor de eeuwigheid. 'Daar kunnen we hier op straat niet over gaan praten, maar kom volgende week maar eens bij me langs', zei de dominee. Dat gebeurde. Toen De Lijster later mijn vader weer ontmoette, zei hij: 'Gerrit, ik heb nog nooit zón pak slaag in mijn leven gehad dan toen bij die dominee! Die man heeft verteld hoe God op z'n derde jaar in zijn leven is gekomen. Ik dacht een overwinning te behalen, maar dat pakte anders uit. Ik was er stil onder. En weet je wat hij zei toen ik hem vroeg waarom hij dan zo ruim preekte? 'Omdat God voor mij óók zo ruim geweest is!' Die man was zo overstelpt van de liefde Gods dat hij niet anders meer kon preken. Daardoor stapte hij in zijn preken nog wel eens wat al te gemakkelijk over de schuld heen. Maar in zijn leven heeft hij ook getoond dat hij een ander leven kende. Hij was ongetrouwd, woonde met z'n zus samen. Hij had veel geld, maar gaf alles weg. Zijn zus kon je als het donker was, met vier zware tassen door het dorp zien fietsen om bij arme mensen eten te gaan brengen. In opdracht van d'r broer.
Plaats reactie