Gelezen (geloofsopbouwend)
Re: Gelezen (geloofsopbouwend)
Maar laten we wel wezen. Dat is natuurlijk waar, maar daar is hij niet om bekend. Ik mag hopen dat de letterlijke interpretatie voor zo ongeveer iedere bijbeluitleg relevant is.
- J.C. Philpot
De volmaaktheid des heelals vereist verschillende graden van bestaan, sommigen bekleden een hogere plaats in het heelal, en anderen een lagere. Om deze vele graden van bestaan te behouden, laat God sommige kwade dingen toe, zonder welke vele goede dingen nimmer zouden geschieden.
Wij moeten daarom het gehele menselijk geslacht beschouwen op dezelfde wijze als wij het gehele heelal overwegen. God verkiest om Zijne zedelijke voortreffelijkheid te openbaren in de mensen. Hij openbaart haar door Zijne barmhartigheid in degenen die Hij voorbestemt tot heerlijkheid, door hen te vergeven; in anderen, die Hij verwerpt, openbaart Hij Zijne zedelijke voortreffelijkheid door Zijne gerechtigheid, door hen te straffen. Dit is de algemene reden waarom God het ene deel van de mensheid verkiest en het andere verwerpt. Maar waarom Hij in het bijzonder dezen tot heerlijkheid verkiest en genen verwerpt, hiervoor is geen andere reden dan Zijn eigen wil. Zoals Augustinus zegt: "Waarom Hij de een trekt en de ander niet, zoek dat niet te weten, tenzij gij dwaalt wilt gaan.
Dr. T. Aquainas
Wij moeten daarom het gehele menselijk geslacht beschouwen op dezelfde wijze als wij het gehele heelal overwegen. God verkiest om Zijne zedelijke voortreffelijkheid te openbaren in de mensen. Hij openbaart haar door Zijne barmhartigheid in degenen die Hij voorbestemt tot heerlijkheid, door hen te vergeven; in anderen, die Hij verwerpt, openbaart Hij Zijne zedelijke voortreffelijkheid door Zijne gerechtigheid, door hen te straffen. Dit is de algemene reden waarom God het ene deel van de mensheid verkiest en het andere verwerpt. Maar waarom Hij in het bijzonder dezen tot heerlijkheid verkiest en genen verwerpt, hiervoor is geen andere reden dan Zijn eigen wil. Zoals Augustinus zegt: "Waarom Hij de een trekt en de ander niet, zoek dat niet te weten, tenzij gij dwaalt wilt gaan.
Dr. T. Aquainas
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
- J.C. Philpot
Wat zal het u baten in de hel, dat gij alle wetenschappen der wereld gekend hebt, alle geschiedenissen der eeuwen en al de bedrijvige politiek uwer korte dagen? Weet gij niet, dat uw eigen kennis u zal worden tot een werktuig der pijniging in de hel? O, hoe zult gij te dien dage wensen, dat gij uw krant minder en uw Bijbel meer gelezen hadt; dat gij in al uw verkrijgen verstand hadt verkregen; dat gij in al uw wetenschap den Zaligmaker hadt gekend, Wien te kennen het eeuwige leven is.
Ds. Robert Murray M'Cheyne
Ds. Robert Murray M'Cheyne
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Deze vind ik ook treffend

Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
- J.C. Philpot
In de rechte prediking van het Evangelie horen we niet alleen het appèl van geloof en bekering, maar wordt ook vertolkt hoe de Heilige Geest Christus en de schatten die in Hem te vinden zijn aan een schuldig en verloren mensenkind toe-eigent. De Heilige Geest leert een mens daar telkens weer kracht en troost uit scheppen. De rechte bediening van het Evangelie is zowel appellerend als bevindelijk. Wanneer alleen het appèl wordt gehoord, dreigt het gevaar van een religie waarin Christus meer lijkt op een sergeant-majoor die zijn rekruten drilt, dan op de goede Herder Die de lammeren in Zijn schoot draagt. Een prediking die louter bevindelijk wil zijn, verliest juist de kenmerkende trek van alle waarachtige bevinding, namelijk de gerichtheid op Christus en Zijn beloften. Die worden in nood, beproeving en aanvechting waar bevonden.
Ds. P. de Vries
Ds. P. de Vries
George Whitefield
George Whitefield
- J.C. Philpot
Een lichtvaardig en oppervlakkig begrip van onze toestand van natuurlijke verdorvenheid en onze onmacht om onszelf daaruit te verlossen, stemt al te zeer overeen met onze natuurlijke onbezonnenheid, en brengt die fatale ongevoeligheid voort voor de goddelijke waarschuwing om te ‘vlieden van den toekomenden toorn,’ hetgeen wij niet kunnen. Als wij geen diepe indruk hebben van de verdorvenheid van onze zonde en van haar vreselijke uitkomst, zetten wij ons niet ernstig aan het werk om het geneesmiddel te verkrijgen.
Dhr. W. Wilberforce (1759-1833)
George Whitefield
George Whitefield
- J.C. Philpot
O, hoe weinig heb ik gedaan voor God dit jaar. Hoeveel tijd heb ik verkwist zonder nut. Hoe zou ik moeten streven om nuttig te zijn! Hoe ernstig bidden om geestelijke leiding, bekwaamheid en succes. Hoe weinig ben ik naar behoren dankbaar voor de menigvuldige weldaden die ik geniet. Laat mij dankbaar zijn dat mijn gezondheid in het geheel beter is dan in overeenkomstige maanden van vorig jaar.
Hoe treffend heeft Venn gepreekt over Lukas 14:28: het overwegen van de kosten als wij belijden Christenen te zijn. Het trof mijn hart en verootmoedigde mij in het stof. Hoe weinig heb ik het eigen karakter van een Christen bewaard. Hoe weinig heb ik geleefd in Christus en Christus in mij. O, mocht ik het meer doen! O, mocht ik meer een Christen zijn en meer ervaren van de kracht der godzaligheid. Mijn dagen gaan haastig voorbij, en mijn tijd wordt daardoor verkwist.
(...) Eens was het beter met mij. Gedenk dan vanwaar gij gevallen zijt en bekeer u, Openbaring 2:5. Soms ben ik diep getroffen geweest, wandelend in de velden hier, en de laatste dagen door het lezen van Openbaring 2 en 3—Efeze, Sardis, Laodicea. O, mocht ik vuriger bidden, want het gebed is droevig verwaarloosd, en de Schrift is hier te weinig gelezen.
Hoe treffend heeft Venn gepreekt over Lukas 14:28: het overwegen van de kosten als wij belijden Christenen te zijn. Het trof mijn hart en verootmoedigde mij in het stof. Hoe weinig heb ik het eigen karakter van een Christen bewaard. Hoe weinig heb ik geleefd in Christus en Christus in mij. O, mocht ik het meer doen! O, mocht ik meer een Christen zijn en meer ervaren van de kracht der godzaligheid. Mijn dagen gaan haastig voorbij, en mijn tijd wordt daardoor verkwist.
(...) Eens was het beter met mij. Gedenk dan vanwaar gij gevallen zijt en bekeer u, Openbaring 2:5. Soms ben ik diep getroffen geweest, wandelend in de velden hier, en de laatste dagen door het lezen van Openbaring 2 en 3—Efeze, Sardis, Laodicea. O, mocht ik vuriger bidden, want het gebed is droevig verwaarloosd, en de Schrift is hier te weinig gelezen.
George Whitefield
George Whitefield
Daarom is zij uit het geloof, opdat zij naar genade zij; ten einde de belofte vast zij al den zade, niet alleen dat uit de wet is, maar ook dat uit het geloof Abrahams is, welke een vader is van ons allen, Rom. 4:16.
Philippus Melanchthon schreef: Er is in het Griekse woord voor genade iets uitsluitends, waar, zoals ik hierboven gezegd heb, ijverig op gelet moet worden. Want het verschil tussen de wet en het Evangelie wordt voornamelijk getoond door het uitsluitende woord: ‘gratis’, vanwege Christus. Toch worden, zoals ik gezegd heb, bekering en andere deugden niet uitgesloten, maar de voorwaarde van waardigheid of verdienste, opdat verschrikte geesten een vaste troost zouden hebben. Ook worden de beloften niet zoet voor de geest, tenzij wij voor hem altijd het kleine woord ‘gratis’ insluiten. Iedereen die de naam van de Heere zal aanroepen, zal zalig worden, Rom. 10:13. Als ik toevoeg: als hij dat waard is, dan wordt de geest afgeschrikt. Daarom verkondigt het Evangelie het kleine woord ‘gratis’. Roep God aan, zelfs als u het niet waard bent, omdat allen die de Heere aanroepen gratis zalig zullen worden. Zo wordt er in de Psalm gezegd: want bij de HEERE is barmhartigheid, Psalm 130:7. Als ik toevoeg: voor hen die het waard zijn, dan deinst de consciëntie terug. Maar het Evangelie beveelt dat het zo opgevat moet worden: dat barmhartigheid om niet zekerlijk beloofd wordt vanwege Christus, alsof zij zei: deins niet terug, maar nader tot God en accepteer de aangeboden gift door het geloof, want vanwege Christus wil God u gratis vergeven. Daarom is deze verordening vast en onveranderlijk. Als iemand denkt dat zij twijfelachtig is, dan brengt hij schande over Gods Zoon, die het onderpand is van deze belofte. Deze gift moet door het geloof aangenomen worden.
- J.C. Philpot
Voorwaar, er zijn te velen geweest, die, tot hun eeuwig verderf, de leer der Zaligheid door Genade misbruikt hebben; en tevergeefs op Christus vertrouwd hebben voor vergeving en aanneming, wanneer zij door hun boze levens duidelijk bewezen hebben de grondeloosheid hunner voorgewende aanspraken. De boom wordt gekend aan zijn vruchten; en er is al te veel reden om te vrezen, dat er geen beginsel des geloofs is, wanneer het zich niet beslist openbaart door de vruchten der heiligmaking. Verschrikkelijk zal waarlijk het oordeel zijn, boven dat van allen, van die losse belijders van het Christendom, tot wie op de laatste dag onze gezegende Zaligmaker die woorden zal richten: 'Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij allen, die de ongerechtigheid werkt.'
George Whitefield
George Whitefield