Gereformeerde Gemeenten

Evangelist

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Evangelist »

Silo schreef: 17 jan 2025, 12:45
Silo schreef: 08 jan 2025, 10:06
Bobber schreef: 07 jan 2025, 20:33 Amsterdam 100 7
Beekbergen 571 -15
Drachten 304 19
Den helder 44 -1
Ermelo 910 -10
Gravenzande 255 -16
Krimpen ad ijssel 1420 -46
Marknesse 94 -3
Nieuwdorp 371 -3
Rhenen 993 -25
Terwolde de Vecht 770 25
Stolwijk 582 21

Bovenstaand al een aantal ledenaantallen per 1-1-2025
Rotterdam Zuidwijk 421 +31
Barendrecht 602 -10
Barneveld-Centrum 2422 +29
Berkenwoude 511 +6
Capelle-West 393 -21
Ede 1459 -1
Emmeloord 548 -8
Genemuiden 2144 -13
Groningen 263 -2
Haamstede 113 -5
Hendrik Ido Ambacht 1795 -12
Hoofddorp 73 -2
Leiderdorp 258 -8
Lelystad 107 -2
Marknesse 94 -3
Melissant 88 -4
Middelburg-Zuid 977 -40
Mijdrecht 71 +2
Nieuwdorp 371 -3
Nieuwer ter Aa 98 -19
Oostvoorne 30 -1
Opheusden 1760 -61
Ouddorp 265 +6
Rotterdam IJsselmonde 177 -21
St Annaland 322 +24
Sprang Capelle 146 -5
Terneuzen 434 +13
Uddel 533 +7
Wolphaartsdijk 285 +22
Yerseke 2251 +16
Zeist 545 -28
Opvallend dat nu ook gemeenten met een predikant dalen. Dat zag je eerder niet zo.
Rotterdam-IJsselmonde is wel heel opvallend. Hoe Haamstede en Lelystad kunnen blijven beroepen, is mij een raadsel.
Hartelijke groet,
Evangelist
Scheepsbel

Bericht door Scheepsbel »

GG links schreef: 16 jan 2025, 15:28
Scheepsbel schreef: 16 jan 2025, 15:00
GG links schreef: 16 jan 2025, 14:16
Martijn schreef: 16 jan 2025, 12:51
Bij ons ook. Mooie en duidelijke preek.
Ik ben benieuwd naar de preek, van wie was die ? Hoe verhoudt zich de uitspraak: velen zijn geroepen maar een paar zijn er maar uitverkoren met: het zal een schare zijn die niemand tellen kan ? Je kunt het ruim brengen en smal. Ik ga voor het ruime ! Uitwendige en inwendige roeping zijn termen om het geheel kloppend te krijgen maar volgens mij niet Bijbels. Is het feit dat je Christelijk bent al niet een uitverkiezing op zichzelf ?
15. Want velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren

In Mattheüs 22 staat de gelijkenis van de koninklijke bruiloft. Aan het einde staat:

Want velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren (Mattheüs 22:14).
Het eerste deel van de gelijkenis (vers 1-7)
Het eerste deel van de gelijkenis gaat over het Joodse volk in de tijd dat Jezus op aarde was. Velen van hen werden geroepen om de Heere Jezus te volgen, maar slechts een klein groepje geloofde in Hem. De meesten wilden Hem niet volgen.
Het tweede deel van de gelijkenis (vers 8-13)
Het tweede deel van de gelijkenis gaat over de heidenen. Zij werden ook geroepen door de boodschap van het Evangelie. Het aanbod van genade is voor iedereen.
Velen kwamen tot geloof (de bruiloftszaal was vol). Toch was er één persoon zonder bruiloftskleed, Hij wilde het bruiloftskleed dat hem bij de ingang werd aangeboden niet aandoen. Hij was een naam-christen. Hij dacht dat hij op zijn eigen voorwaarden zou kunnen deelnemen aan de bruiloft en daarom werd hij buitengeworpen.

De Heere Jezus laat in deze gelijkenis zien dat een uitnodiging alleen niet genoeg is; je moet er wel wat mee doen! Het is net als met een bruiloft van nu. Als je een kaart voor een bruiloft krijgt en je hangt hem alleen op, maar je doet er verder niets mee, dan kom je nooit op de bruiloft. Zo is het ook met het komen tot de Heere Jezus. Hij nodigt jou uit om naar Hem toe te komen, maar als je niet komt of je wilt alleen op jouw voorwaarden komen, dan is het je eigen schuld als je verloren gaat en niet kunt deelnemen aan de bruiloft van het Lam (Openbaring 19:7,9).

De koning had zoveel mogelijk mensen uitgenodigd, maar veel genodigden wilden zelf niet komen. Degenen die wel naar de bruiloft kwamen en een bruiloftskleed aanhadden, worden hier "uitverkoren" genoemd. In vergelijking met degenen die niet gekomen zijn, zijn dit maar weinig mensen, maar als je kijkt hoeveel het er zijn, dan is het een schare die niemand tellen kan. Hoor jij erbij?
EXPERIMENT - Er was eens een experiment in Engeland. Een man deelde een paar uur lang A-4tjes uit. Op die blaadjes stond dat de mensen 5 Engelse pond zouden krijgen als ze dit papier zouden inleveren. De man had honderden blaadjes uitgedeeld en wat bleek: er kwamen slechts 10 mensen terug om het blaadje in te leveren en het geld in ontvangst te nemen.
Waarom kwamen er maar zo weinig mensen terug om het geld in ontvangst te nemen? Omdat de meeste mensen niet wilden lezen of niet wilden geloven wat er op het blaadje stond
Om over na te denken

Lees Openbaring 22:17. Wat wordt er gezegd tegen mensen die willen?
Wil jij ook op Gods uitnodiging ingaan en tot Hem komen?
Welke vraag beantwoord je hier ? Of is dit een gedeelte van de preek ? Als ik een uitnodiging krijg voor een trouwerij dan weet ik zeker dat ik ook ECHT uitgenodigd ben en er geen sprake is van een inwendige of uitwendige uitnodiging
Ontken je deze gelijkenis dan? die zegt iets anders dan wat jij beweert.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

God roept. Als het aan de buitenkant blijft is het uitwendig omdat ons hart niet luistert. Als het binnenkomt en inwendig ons hart verandert is het dankzij God. Maar God roept welmenend. Het is Godlastering om anders te beweren.
TSD

Bericht door TSD »

Refojongere schreef: 17 jan 2025, 14:01 God roept. Als het aan de buitenkant blijft is het uitwendig omdat ons hart niet luistert. Als het binnenkomt en inwendig ons hart verandert is het dankzij God. Maar God roept welmenend. Het is Godlastering om anders te beweren.
Dat laatste is waar, maar dat 1e is maar de helft.

Het is niet uitwendig alleen maar omdat ons hart niet luistert, maar ook omdat de Heilige Geest niet ons hart binnentreedt. Het is namelijk 100% Gods werk. En ja, wij zijn verantwoordelijk, 100% en als we Gods Woord naast ons neerleggen is dat 100% onze schuld, maar met het onderscheid tussen de uitwendige en de inwendige roeping heeft men van oudsher toch ook echt willen verwoorden, het verschil wanneer de Heilige Geest Gods Woord gebruikt om het in ons hart te brengen. En dat is iets waar we wel bij zijn, maar echt niets aan toe of af kunnen doen. Heerlijk trouwens, te weten dat je Gods werk niet kunt tegenhouden..
Laatst gewijzigd door TSD op 17 jan 2025, 16:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Scheepsbel

Refojongere schreef: 17 jan 2025, 14:01 God roept. Als het aan de buitenkant blijft is het uitwendig omdat ons hart niet luistert. Als het binnenkomt en inwendig ons hart verandert is het dankzij God. Maar God roept welmenend. Het is Godlastering om anders te beweren.
Wie beweert er iets anders dan?
TSD

Bericht door TSD »

Scheepsbel schreef: 17 jan 2025, 15:30
Je geeft maar 1 kant van het verhaal weer. Ja, Gods nodiging is welmenend. Natuurlijk, je mag er inderdaad op ingaan en je hoeft niet bang te zijn dat Hij je zal weigeren.
Maar wij gáán er niet op in tenzij de Heilige Geest zelf die nodiging in ons hart brengt. Ons hart wórdt geopend, dat doen we zelf niet. We houden wél zelf ons hart gesloten, maar als de Heilige Geest komt, dan lukt dat niet meer. Wij kunnen Gods werk niet tegenhouden, gelukkig niet.

Juist als je voelt dat je niet kúnt komen, niet kúnt geloven omdat je zó vast zit aan deze wereld en een ongelovig hart hebt, dat je gevangen zit in je zonden en ongeloof, dan ben je zo blij dat het Evangelie méér is dan: God nodigt je welmenend en ieder die tot Hem komt zal Hij niet afwijzen.
Scheepsbel

TSD schreef: 17 jan 2025, 16:14
Je geeft maar 1 kant van het verhaal weer. Ja, Gods nodiging is welmenend. Natuurlijk, je mag er inderdaad op ingaan en je hoeft niet bang te zijn dat Hij je zal weigeren.
Maar wij gáán er niet op in tenzij de Heilige Geest zelf die nodiging in ons hart brengt. Ons hart wórdt geopend, dat doen we zelf niet. We houden wél zelf ons hart gesloten, maar als de Heilige Geest komt, dan lukt dat niet meer. Wij kunnen Gods werk niet tegenhouden, gelukkig niet.

Juist als je voelt dat je niet kúnt komen, niet kúnt geloven omdat je zó vast zit aan deze wereld en een ongelovig hart hebt, dat je gevangen zit in je zonden en ongeloof, dan ben je zo blij dat het Evangelie méér is dan: God nodigt je welmenend en ieder die tot Hem komt zal Hij niet afwijzen.
Mijn antwoord was een reactie op het velen geroepen maar weinigen uitverkoren,

Mijn visie op de wedergeboorte is dat een mens helemaal niks kan, de wet maken je zonden levend dan kom je in de schuld en idd als je de wanhoop nabij bent en dat is allemaal Gods werk dan zal je sterven aan jezelf en levend worden met Christus, dan ben je wederom geboren en gerechtvaardigd en geheiligd, alles in één daad van het geloof. Dat is wat ik geloof.
TSD

Bericht door TSD »

Scheepsbel schreef: 17 jan 2025, 16:46
TSD schreef: 17 jan 2025, 16:14

Mijn antwoord was een reactie op het velen geroepen maar weinigen uitverkoren,

Mijn visie op de wedergeboorte is dat een mens helemaal niks kan, de wet maken je zonden levend dan kom je in de schuld en idd als je de wanhoop nabij bent en dat is allemaal Gods werk dan zal je sterven aan jezelf en levend worden met Christus, dan ben je wederom geboren en gerechtvaardigd en geheiligd, alles in één daad van het geloof. Dat is wat ik geloof.
OK. Dan heb ik je inderdaad niet helemaal goed begrepen.

Blijft mijn reactie vooral staan richting wat @GG links hier neerschrijft.
Gerardus2

Bericht door Gerardus2 »

Wat een (h)eerlijk antwoord op deze vraag https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/31 ... prediking/ Ik mis vaak de vrije nodiging om tot Christus te komen. Gelukkig zijn er ook predikanten die dat nog wel voluit prediken. Maar ik kan mij de moedeloosheid van veel kerkgangers goed voorstellen.
Job

Bericht door Job »

Silo schreef: 17 jan 2025, 12:45 (...)
(...)
Wat een menigte daar in Barneveld :oO Alle moed zou me als dominee of kerkenraadslid ontzinken, ware het niet dat er een voorbeeld in de Bijbel staat van de bekering van 3.000 mensen op eenmaal.
refo

Bericht door refo »

Job schreef: 18 jan 2025, 01:05
(...)
Wat een menigte daar in Barneveld :oO Alle moed zou me als dominee of kerkenraadslid ontzinken, ware het niet dat er een voorbeeld in de Bijbel staat van de bekering van 3.000 mensen op eenmaal.
Die waren lid van evenzoveel gemeenten.
Bauke

Bericht door Bauke »

Mistig schreef: 16 jan 2025, 22:59
Zuidab schreef: 16 jan 2025, 20:15 Wat mij opvalt is dat in Nederland, althans op het forum word gesproken over dhr. Vogelaar, en ik besef dat dit juist is. In Noord Amerika heb ik nog nooit iemand Mr. Vogelaar horen zeggen. Heb net naar de rouwdienst geluisterd, en ik hoor niets anders dan Rev. Vogelaar, ik vermoed vanwege de hoogachtig die er is gebleven .
Ik heb ook hoogachting voor de persoon, maar hij was bij overlijden geen predikant meer. Dus wat mij betreft is het correct om te spreken over dhr. Vogelaar.

Overigens kan het iets Nederlands zijn(?). Wij zullen dhr. Balkenende geen mister-president meer noemen terwijl hij dat in het buitenland nog steeds ‘is’.
Er is wel een verschil of je bent afgetreden of afgezet.
Bij het eerste heb je inderdaad nog de hoogachting
Bij het tweede heeft men je moeten helpen aftreden omdat je zelf niet inzag dat het zo niet kon.
Job

Bericht door Job »

refo schreef: 18 jan 2025, 10:32
Job schreef: 18 jan 2025, 01:05
(...)
Die waren lid van evenzoveel gemeenten.
Weet ik, maar het ging me even over het aantal bekeerlingen.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

windorgel schreef: 16 jan 2025, 23:12
Mistig schreef:Wat mij betreft een prachtig ‘In memoriam’ in de Saambinder over dhr. C. Vogelaar, van ds. G.J. van Aalst.

(En ja, ik lees dus (weer) de Saambinder.)
"Broeder" Vogelaar, dat vond ik ook heel mooi.
Ik vond het wel een wat bijzonder schrijfsel. Het is natuurlijk een mooi (!) getuigenis, zeker in de normaal erg zakelijke Saambinder. En bij Hem is vergeving. Maar om iemands naam zo proberen te zuiveren met citaten uit een persoonlijke mail terwijl een ander, los kerkverband bepaalde beslissingen heeft genomen, ik weet niet zo wat ik er van moet vinden.
GG links

Bericht door GG links »

Scheepsbel schreef: 17 jan 2025, 13:56
GG links schreef: 16 jan 2025, 15:28
Scheepsbel schreef: 16 jan 2025, 15:00
GG links schreef: 16 jan 2025, 14:16
Ik ben benieuwd naar de preek, van wie was die ? Hoe verhoudt zich de uitspraak: velen zijn geroepen maar een paar zijn er maar uitverkoren met: het zal een schare zijn die niemand tellen kan ? Je kunt het ruim brengen en smal. Ik ga voor het ruime ! Uitwendige en inwendige roeping zijn termen om het geheel kloppend te krijgen maar volgens mij niet Bijbels. Is het feit dat je Christelijk bent al niet een uitverkiezing op zichzelf ?
15. Want velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren

In Mattheüs 22 staat de gelijkenis van de koninklijke bruiloft. Aan het einde staat:

Want velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren (Mattheüs 22:14).
Het eerste deel van de gelijkenis (vers 1-7)
Het eerste deel van de gelijkenis gaat over het Joodse volk in de tijd dat Jezus op aarde was. Velen van hen werden geroepen om de Heere Jezus te volgen, maar slechts een klein groepje geloofde in Hem. De meesten wilden Hem niet volgen.
Het tweede deel van de gelijkenis (vers 8-13)
Het tweede deel van de gelijkenis gaat over de heidenen. Zij werden ook geroepen door de boodschap van het Evangelie. Het aanbod van genade is voor iedereen.
Velen kwamen tot geloof (de bruiloftszaal was vol). Toch was er één persoon zonder bruiloftskleed, Hij wilde het bruiloftskleed dat hem bij de ingang werd aangeboden niet aandoen. Hij was een naam-christen. Hij dacht dat hij op zijn eigen voorwaarden zou kunnen deelnemen aan de bruiloft en daarom werd hij buitengeworpen.

De Heere Jezus laat in deze gelijkenis zien dat een uitnodiging alleen niet genoeg is; je moet er wel wat mee doen! Het is net als met een bruiloft van nu. Als je een kaart voor een bruiloft krijgt en je hangt hem alleen op, maar je doet er verder niets mee, dan kom je nooit op de bruiloft. Zo is het ook met het komen tot de Heere Jezus. Hij nodigt jou uit om naar Hem toe te komen, maar als je niet komt of je wilt alleen op jouw voorwaarden komen, dan is het je eigen schuld als je verloren gaat en niet kunt deelnemen aan de bruiloft van het Lam (Openbaring 19:7,9).

De koning had zoveel mogelijk mensen uitgenodigd, maar veel genodigden wilden zelf niet komen. Degenen die wel naar de bruiloft kwamen en een bruiloftskleed aanhadden, worden hier "uitverkoren" genoemd. In vergelijking met degenen die niet gekomen zijn, zijn dit maar weinig mensen, maar als je kijkt hoeveel het er zijn, dan is het een schare die niemand tellen kan. Hoor jij erbij?
EXPERIMENT - Er was eens een experiment in Engeland. Een man deelde een paar uur lang A-4tjes uit. Op die blaadjes stond dat de mensen 5 Engelse pond zouden krijgen als ze dit papier zouden inleveren. De man had honderden blaadjes uitgedeeld en wat bleek: er kwamen slechts 10 mensen terug om het blaadje in te leveren en het geld in ontvangst te nemen.
Waarom kwamen er maar zo weinig mensen terug om het geld in ontvangst te nemen? Omdat de meeste mensen niet wilden lezen of niet wilden geloven wat er op het blaadje stond
Om over na te denken

Lees Openbaring 22:17. Wat wordt er gezegd tegen mensen die willen?
Wil jij ook op Gods uitnodiging ingaan en tot Hem komen?
Welke vraag beantwoord je hier ? Of is dit een gedeelte van de preek ? Als ik een uitnodiging krijg voor een trouwerij dan weet ik zeker dat ik ook ECHT uitgenodigd ben en er geen sprake is van een inwendige of uitwendige uitnodiging
Ontken je deze gelijkenis dan? die zegt iets anders dan wat jij beweert.
Ik ontken deze gelijkenis niet. Maar om nu te stellen dat de mensen die wel kwamen de uitverkorenen zijn vind ik biblisistisch. Je mag niet alles uit een gelijkenis gaan inpassen in een dogmatisch systeem en dan je gelijk gaan halen. Dat is naar mijn mening niet de boodschap die deze gelijkenis predikt
Plaats reactie