Afscheid en intrede [2]

Mistig

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Mistig »

Bevestiging en intrede ds. Heijkamp is op zondag 26 januari 2025.

https://www.gergeminfo.nl/agenda/bevest ... g-heijkamp

Nu kan iedereen weer rustig slapen.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
DDD

Bericht door DDD »

Inwoner schreef: 20 nov 2024, 14:39
DDD schreef: 20 nov 2024, 12:08 Daar kunnen toch allerlei redenen voor zijn? Er zijn mensen die hun liefde tot het kerkverband zo ver laten gaan, dat zij alle intredediensten willen meemaken, al dan niet op afstand. Als je een drukke baan hebt, moet je dat dan voor januari wel in de agenda gaan zetten, anders lukt dat niet meer.

Los daarvan: het veroordelen van mensen kan van allerlei kanten komen. Dit is in mijn beleving ook een oordeel. En een oordeel hierover hoeft niet. Het is een volstrekt middelmatige zaak of iemand geïnteresseerd is in bevestigings- en intredediensten.

Nu kan het ook interessant zijn waarom jij daar iets op tegen voelt. Laten we het dan daar eens over hebben. Want waarom zou iemand nu bezwaar hebben tegen andermans interesse, zolang die verder geen zondige of anderszins onwenselijke aspecten heeft?
Ik ben me niet bewust van het feit dat ik oordeel of veroordeel. Als dat zo is, verneem ik het graag. Ik probeer slechts vragen te stellen.
Mooi dat je dat graag verneemt. Alleen reageer je daar verder niet op. Dat zou het gesprek wel verder helpen. Vragen stellen is niet neutraal. Verder geef je geen antwoord op de vraag.
Inwoner

Bericht door Inwoner »

DDD schreef: 20 nov 2024, 22:13
Inwoner schreef: 20 nov 2024, 14:39
DDD schreef: 20 nov 2024, 12:08 Daar kunnen toch allerlei redenen voor zijn? Er zijn mensen die hun liefde tot het kerkverband zo ver laten gaan, dat zij alle intredediensten willen meemaken, al dan niet op afstand. Als je een drukke baan hebt, moet je dat dan voor januari wel in de agenda gaan zetten, anders lukt dat niet meer.

Los daarvan: het veroordelen van mensen kan van allerlei kanten komen. Dit is in mijn beleving ook een oordeel. En een oordeel hierover hoeft niet. Het is een volstrekt middelmatige zaak of iemand geïnteresseerd is in bevestigings- en intredediensten.

Nu kan het ook interessant zijn waarom jij daar iets op tegen voelt. Laten we het dan daar eens over hebben. Want waarom zou iemand nu bezwaar hebben tegen andermans interesse, zolang die verder geen zondige of anderszins onwenselijke aspecten heeft?
Ik ben me niet bewust van het feit dat ik oordeel of veroordeel. Als dat zo is, verneem ik het graag. Ik probeer slechts vragen te stellen.
Mooi dat je dat graag verneemt. Alleen reageer je daar verder niet op. Dat zou het gesprek wel verder helpen. Vragen stellen is niet neutraal. Verder geef je geen antwoord op de vraag.
DDD je veronderstelt iets. Dat mag, maar dat is niet op feiten gebaseerd. In constateer dat er bepaalde mensen zijn die een bepaalde interesse hebben (laten we het zo noemen) die zó ver gaat dat ze daarvoor informatie vragen van mede forummers. Ik vraag me zomaar af wat daar het nut (of de lol zo je wilt) van is. Ik veroordeel daarmee niet. Ik voel daar, om met jouw woorden te spreken, ook niet op tegen. Ik ben gewoon oprecht benieuwd waarom mensen uit dit soort zaken nut halen of er een genoegen in hebben. That's all. Zo lang ik daar geen inzicht in heb, zie ik ook geen noodzaak om jouw veronderstellingen verder uit te werken.
HHKtE

Bericht door HHKtE »

PKN Rotterdam zuid Maranathakerk
Afscheid Ds P J Visser 29 december ivm losmaken per 1 januari 2025
merel

Bericht door merel »

HHKtE schreef: 22 nov 2024, 21:37 PKN Rotterdam zuid Maranathakerk
Afscheid Ds P J Visser 29 december ivm losmaken per 1 januari 2025
Dat las ik inderdaad in het ND. Wat een vreemd verhaal; predikant stopt, gemeente ontzet en classis doet onderzoek.
Job

Bericht door Job »

Nu mee te luisteren: afscheid ds. K. Boeder van Dirksland. https://kerkdienstgemist.nl/stations/95 ... vents/live
Fred

Bericht door Fred »

HHG Nederhemert:
12-01-2025 18:30 ds. J. van Meggelen; afscheidsdienst ivm vertrek naar Montfoort
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Hier een link naar een verborgen uitzending verwijderd
Job

Bericht door Job »

---knip---
sleeve

Bericht door sleeve »

Mistig schreef: 20 nov 2024, 15:47 Bevestiging en intrede ds. Heijkamp is op zondag 26 januari 2025.

Bevestiging en intrede op zondag in de Ger. Gem? Zijn daar meer voorbeelden van?
In mijn omgeving gebeurt dat echt niet op zondag in de Ger Gem (in Ned). Alleen de hervormden doen dat, want die krijgen door de weeks de mensen niet naar de kerk. Maar ik ben echt verbaasd over deze post.
Henk J

Bericht door Henk J »

sleeve schreef: 14 jan 2025, 10:52 Bevestiging en intrede op zondag in de Ger. Gem? Zijn daar meer voorbeelden van?
In mijn omgeving gebeurt dat echt niet op zondag in de Ger Gem (in Ned). Alleen de hervormden doen dat, want die krijgen door de weeks de mensen niet naar de kerk. Maar ik ben echt verbaasd over deze post.
Was die opmerking nou nodig? Je kunt ook zeggen dat je vind dat belangrijke gebeurtenissen in het kerkelijk leven op de dag des Heeren (belangrijkste dag in de week) moeten plaatsvinden. Per slot van rekening ken ik ook geen kerk die het Heilig Avondmaal op woensdagavond viert.
Of er meer voorbeelden van zijn in de GG weet ik zo niet, binnen de PKN gebeurt het meestal op zondag maar soms ook doordeweeks. In de HHK zal het 50-50 zijn schat ik. Afscheid nemen op zondag komt wel meer voor in de GG.
Evangelist

Bericht door Evangelist »

sleeve schreef: 14 jan 2025, 10:52
Mistig schreef: 20 nov 2024, 15:47 Bevestiging en intrede ds. Heijkamp is op zondag 26 januari 2025.

Bevestiging en intrede op zondag in de Ger. Gem? Zijn daar meer voorbeelden van?
Mooi dat ds. Heijkamp dat op zondag doet! Gewoon in de eigen gemeente, zonder allerlei bijzonderheden-shoppers. Hopelijk volgen er meer in het land.
Hartelijke groet,
Evangelist
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Ik vind het ook een mooie ontwikkeling. Ik geloof niet dat het met het doordeweeks mensen naar de kerk te maken heeft. Afscheid en intredes zijn te veel verworden tot een kerkelijk event. Volgens mij houdt deze ds. ook niet van teveel in het middelpunt staan, dus ik vind het dan een slimme zet.
HHR

Bericht door HHR »

Erskinees schreef: 14 jan 2025, 11:46 Ik vind het ook een mooie ontwikkeling. Ik geloof niet dat het met het doordeweeks mensen naar de kerk te maken heeft. Afscheid en intredes zijn te veel verworden tot een kerkelijk event. Volgens mij houdt deze ds. ook niet van teveel in het middelpunt staan, dus ik vind het dan een slimme zet.
Helemaal eens.
Anderen ambten worden ook in een gewone eredienst bevestigd.
DDD

Bericht door DDD »

Evangelist schreef: 14 jan 2025, 11:41
sleeve schreef: 14 jan 2025, 10:52

Mooi dat ds. Heijkamp dat op zondag doet! Gewoon in de eigen gemeente, zonder allerlei bijzonderheden-shoppers. Hopelijk volgen er meer in het land.
De kerkenraad bepaalt zoiets, denk je ook niet? Dat zou althans zo moeten zijn. Al kan het heel goed zijn om rekening te houden met de persoonlijke voorkeuren van alle betrokkenen.

Ik ben naar aanleiding van de opmerking van Sleeve wel benieuwd op welke dagen een aantal bekende oudvaders intrede deden.
Plaats reactie