Korte citaten en spreuken

J.C. Philpot

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door J.C. Philpot »

Wim Anker schreef: 14 jan 2025, 09:05
J.C. Philpot schreef: 23 dec 2024, 09:44 Indien persoonlijke openbaringen overeenstemmen met de Schrift, zijn zij onnodig; en indien zij ermee in strijd zijn, zijn zij vals.

Ds. J. Owen
Dit triggert mij wel: Want hoe moet ik dit dan lezen?

"Maar wanneer het Gode behaagd heeft, Die mij van mijner moeders lijf aan afgezonderd heeft, en geroepen door Zijn genade,
Zijn Zoon in mij te openbaren, opdat ik Denzelven door het Evangelie onder de heidenen zou verkondigen, zo ben ik terstond niet te rade gegaan met vlees en bloed,"
John Owen ontkent niet dat Christus aan ons geopenbaard moeten worden. Daar gaat het hem hier niet om.

Waar het hem wel om gaat in 2 voorbeelden:

Voorbeeld 1: veel sekten beginnen met een bijzondere openbaring als "aanvulling" op de bijbel. Zoals de Mormomen ontstaan zijn door een bijzondere openbaring aan Joseph Smith. Dergelijke openbaringen als aanvulling op de schrift zijn vals omdat ze in strijd zijn met de schrift.

Voorbeeld 2: mensen die bidden om Gods leiding wat te doen, omdat ze willen scheiden omdat het huwelijk niet goed loopt (dat gebeurt in de praktijk). Dan zegt John Owen: daar hoef je niet om te bidden, want het staat al in Gods Woord. Als je een openbaring van God krijgt dat je mag scheiden is het vals, en als je krijgt dat je bij elkaar moet blijven is het overbodig.

Jesaja 8:20 Tot de wet en tot de getuigenis! zo zij niet spreken naar dit woord, het zal zijn, dat zij geen dageraad zullen hebben.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Scheepsbel

Bericht door Scheepsbel »

J.C. Philpot schreef: 14 jan 2025, 09:11
Wim Anker schreef: 14 jan 2025, 09:05
J.C. Philpot schreef: 23 dec 2024, 09:44 Indien persoonlijke openbaringen overeenstemmen met de Schrift, zijn zij onnodig; en indien zij ermee in strijd zijn, zijn zij vals.

Ds. J. Owen
Dit triggert mij wel: Want hoe moet ik dit dan lezen?

"Maar wanneer het Gode behaagd heeft, Die mij van mijner moeders lijf aan afgezonderd heeft, en geroepen door Zijn genade,
Zijn Zoon in mij te openbaren, opdat ik Denzelven door het Evangelie onder de heidenen zou verkondigen, zo ben ik terstond niet te rade gegaan met vlees en bloed,"
John Owen ontkent niet dat Christus aan ons geopenbaard moeten worden. Daar gaat het hem hier niet om.

Waar het hem wel om gaat in 2 voorbeelden:

Voorbeeld 1: veel sekten beginnen met een bijzondere openbaring als "aanvulling" op de bijbel. Zoals de Mormomen ontstaan zijn door een bijzondere openbaring aan Joseph Smith. Dergelijke openbaringen als aanvulling op de schrift zijn vals omdat ze in strijd zijn met de schrift.

Voorbeeld 2: mensen die bidden om Gods leiding wat te doen, omdat ze willen scheiden omdat het huwelijk niet goed loopt (dat gebeurt in de praktijk). Dan zegt John Owen: daar hoef je niet om te bidden, want het staat al in Gods Woord. Als je een openbaring van God krijgt dat je mag scheiden is het vals, en als je krijgt dat je bij elkaar moet blijven is het overbodig.

Jesaja 8:20 Tot de wet en tot de getuigenis! zo zij niet spreken naar dit woord, het zal zijn, dat zij geen dageraad zullen hebben.
Is dat alleen in sektes zo? Of ook in bepaalde kerkverbanden? Waar veel mystieke leer word verkondigd en openbaringen? Is een vraag uit nieuwsgierigheid.
J.C. Philpot

Scheepsbel schreef: 14 jan 2025, 09:36Is dat alleen in sektes zo? Of ook in bepaalde kerkverbanden? Waar veel mystieke leer word verkondigd en openbaringen? Is een vraag uit nieuwsgierigheid.
Het zal ook binnen de kerken voorkomen. Het kan tevens verschijnen in een bevindelijke jas, of in een evangelisch/charismatische jas.

Maar laten we maar niet naar bepaalde kerkverbanden gaan wijzen. Het komt overal voor. Laten we er maar naar streven om persoonlijk en als gemeenten door Gods Geest op het fundament van Gods Heilig en Onfeilbaar Woord te zijn gegrond, en door genade daarbij te blijven. Dat is het meest vruchtbaar.

Het bovenstaande sluit overigens niet uit dat Gods Woord persoonlijk wordt toegepast door de Heilige Geest, en dat een zondaar pas dan met een hartelijke belijdenis van zonde en schuld door het ware geloof tot Christus komt.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

Houd aan door het gebed, word niet verdrietig noch slap, maar volhard daarin, verwachtende dat de Heere op Zijn tijd u genade zal bewijzen.

Eduard Meiners 1691-1752

Predikant te Emden, Oost-Friesland
J.C. Philpot

De Heere houdt arme zondaren binnen. Ontdaan van hun bekering, hun ambt, van hun waardigheid, en van hun eer. En daarom zal de hemel te kort duren om Hem daarvoor te danken.

Ds. A. Gray

George Whitefield
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

Veel geld en goed kan de honger niet stillen, maar juist waar veel rijken wonen, is het duur. Bovendien maakt het geld niemand echt vrolijk, maar eerder vervult het met grote zorgen, want het zijn doornen, die de mensen steken, zoals Christus de rijkdom noemt. En toch is de wereld zo dwaas, om al haar vreugde daarin te zoeken.

Dr. Maarten Luther
KDD

Bericht door KDD »

De duivel is met zijn gespleten klauw de kerken van Christus binnengekomen, en hij doet daar een jammerlijk werk; en dat is de reden van het feit, dat er zo weinig liefde is. - ds. Matthew Meade
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

J.C. Philpot schreef: 18 jan 2025, 12:27 De Heere houdt arme zondaren binnen. Ontdaan van hun bekering, hun ambt, van hun waardigheid, en van hun eer. En daarom zal de hemel te kort duren om Hem daarvoor te danken.

Ds. A. Gray
houdt binnen of haalt binnnen?
J.C. Philpot

Posthoorn schreef: 07 feb 2025, 09:12
J.C. Philpot schreef: 18 jan 2025, 12:27 De Heere houdt arme zondaren binnen. Ontdaan van hun bekering, hun ambt, van hun waardigheid, en van hun eer. En daarom zal de hemel te kort duren om Hem daarvoor te danken.

Ds. A. Gray
houdt binnen of haalt binnnen?
Haalt inderdaad. Bedankt voor de aanvulling.

George Whitefield
J.C. Philpot

Bid vaak, want het gebed is een schild voor de ziel, een offer aan God en een gesel voor satan.

Ds. J. Bunyan

Zoals geciteerd in de Daniël

George Whitefield
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

De grootste belofte

En Ik zal hun tot een God zijn, en zij zullen Mij tot een volk zijn. Dit is de grootste belofte in den ganschen Bijbel, den onwaardeerbaarsten en dierbaarsten schat in Hemel en op aarde in zich bevattende. O, welk eene uitnemende zaak is deze! God, zich zelven als een eigendom gevende, aan elke ziel, die Hem aan wil nemen.

Ralph Erskine
Plaats reactie