John Owen ontkent niet dat Christus aan ons geopenbaard moeten worden. Daar gaat het hem hier niet om.Wim Anker schreef: ↑14 jan 2025, 09:05Dit triggert mij wel: Want hoe moet ik dit dan lezen?J.C. Philpot schreef: ↑23 dec 2024, 09:44 Indien persoonlijke openbaringen overeenstemmen met de Schrift, zijn zij onnodig; en indien zij ermee in strijd zijn, zijn zij vals.
Ds. J. Owen
"Maar wanneer het Gode behaagd heeft, Die mij van mijner moeders lijf aan afgezonderd heeft, en geroepen door Zijn genade,
Zijn Zoon in mij te openbaren, opdat ik Denzelven door het Evangelie onder de heidenen zou verkondigen, zo ben ik terstond niet te rade gegaan met vlees en bloed,"
Waar het hem wel om gaat in 2 voorbeelden:
Voorbeeld 1: veel sekten beginnen met een bijzondere openbaring als "aanvulling" op de bijbel. Zoals de Mormomen ontstaan zijn door een bijzondere openbaring aan Joseph Smith. Dergelijke openbaringen als aanvulling op de schrift zijn vals omdat ze in strijd zijn met de schrift.
Voorbeeld 2: mensen die bidden om Gods leiding wat te doen, omdat ze willen scheiden omdat het huwelijk niet goed loopt (dat gebeurt in de praktijk). Dan zegt John Owen: daar hoef je niet om te bidden, want het staat al in Gods Woord. Als je een openbaring van God krijgt dat je mag scheiden is het vals, en als je krijgt dat je bij elkaar moet blijven is het overbodig.
Jesaja 8:20 Tot de wet en tot de getuigenis! zo zij niet spreken naar dit woord, het zal zijn, dat zij geen dageraad zullen hebben.