Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Chrisje72

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Chrisje72 »

Heel herkenbaar. Mijn moeder is overleden aan Alzheimer en ik maak mezelf soms best zorgen als ik weer vergeten ben wat ik ook al weer ging doen of waar ik mij telefoon gelaten heb. Of nog erger, dat ik aan iemand iets beloof en het weer vergeten ben zodra ik me omdraai.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Autocratie bv van Anne Applebaum
Wachter
Verbannen

Bericht door Wachter »

Herman schreef: 13 jan 2025, 19:40 Autocratie bv van Anne Applebaum
Wordt er ook ingegaan op democratieën die vervallen tot een autocratie? Want dat baart mij eerlijk gezegd grotere zorgen op dit moment.
Spreuken 23: 23
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Wachter schreef: 13 jan 2025, 19:42
Herman schreef: 13 jan 2025, 19:40 Autocratie bv van Anne Applebaum
Wordt er ook ingegaan op democratieën die vervallen tot een autocratie? Want dat baart mij eerlijk gezegd grotere zorgen op dit moment.
Het hangt allemaal met elkaar samen.
Scheepsbel

Bericht door Scheepsbel »

De wettische heiligmaking, ontmaskerd door het merg van het Evangelie.

William Huntington.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Afbeelding
parsifal

Bericht door parsifal »

Niet echt een boek, maar na het horen van "The Rest is History" over de 1939 invasie van Nazi-Duitsland in Polen, ben ik wat aan het inlezen over generaal Johannes Blaskowitz. Het lijkt een van die hoge militairen die heel duidelijk aan de verkeerde kant vecht, maar altijd een poging is blijven doen om oorlogsmisdaden te voorkomen en menselijkheid te behouden.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Heidebloem

Bericht door Heidebloem »

Leven in het licht van de eeuwigheid - K.P. Yohannan
Een eye-opener over de lauwheid van ons als Westerse Christenen.
helma

Bericht door helma »

helma schreef:
margrietha schreef:Het hele dorp wist het, Rinke Verkerk. Een aangrijpend boek over verzwijgen van seksueel misbruik
Ik ben het boek nu aan het luisteren. Confronterend maar ook leerzaam! Een boek wat eigenlijk veel mensen zouden moeten lezen.
Er is nu eenmaal geen 'draaiboek' voor omgaan met seksueel misbruik of het nu jezelf betreft of iemand in je nabije omgeving.
Onlangs nog van dichtbij ervaren hoe snel omstanders aan victim blaming doen zonder dat dat hun bedoeling is! En hoe beschadigend dat is voor een slachtoffer; die voelt zich vaak al schuldig genoeg (ten onrechte).
Inmiddels bij het RD een gesprek met Rinke.
Waardevol gesprek.

https://www.rd.nl/artikel/1093524

Het gaat ook nog over het schadelijke van het toedekken/verhullen van daden die anderen beschadigd hebben.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

J.C. Ryle - Heiligmaking
-
-DIA-

Bericht door -DIA- »

De bijna-christen ontdekt, door Matthew Meade.
Voor wie het boekje niet kent, hier het 'woord vooraf' bij de uitgave van 1988, en daarna van de onder ons welbekende ds. A.P.A. du Cloux.

Woord vooraf
Matthew Mead (of Meade) werd rond 1630 in Leighton geboren als tweede zoon van Richard Mead en zijn vrouw Johanna. Na vanaf 1649 aan het King's College te Cambridge gestudeerd te hebben, werd hij godsdienstonderwijzer. In deze functie is hij achtereenvolgens aan verschillende plaatsen verbonden geweest als spreker. In 1658 bijvoorbeeld werd hem door Cromwell Shadwell aangewezen.
Door zijn puriteinse opvattingen en zijn bevindelijke prediking, kwam ook Mead door de zogenaamde Restauration in problemen. Er bleek in de Engelse kerk steeds minder ruimte over te blijven voor predikers die zich verzetten tegen het toenemende Rooms-katholicisme en haar gebruiken in de kerk. Ze stelden zich daarmee bloot aan vervolgingen en tenslotte aan de ontheffing van hun ambten en posten. In deze tijd heeft Mead de preken gehouden die later in De bijna Christen ontdekt werden uitgegeven.
In 1662 kwam de grote breuk met het verschijnen van de zogenaamde nieuwe Uniformiteitsacte . Deze wet verplichtte alle geestelijken een opgesteld gebedenboek en ordeningsformulier te ondertekenen. Verder moesten ze onder ede beloven geen verandering in de staat en de kerk in te voeren. Tenslotte zou het geestelijk ambt alleen bekleed mogen worden na de priesterwijding. Onder de circa 2000 predikanten die als gevolg van het niet gehoorzamen aan deze wet afgezet werden, behoorde ook Matthew Mead.
De vervolgingen waren hiermee nog niet afgelopen. Mead heeft dat ondervonden en wel zodanig dat hij zich een paar keer genoodzaakt zag om Engeland te verlaten. Hij reisde dan naar Nederland waar hij enige malen geweest is. In 1669 werd hij in Stepney, in Engeland, hulpprediker bij W. Greenhill. Toen deze overleed werd Mead door onder andere John Owen en Joseph Caryl als Greenhills opvolger bevestigd. De gemeenteleden bouwden een huis waarin ze samen konden komen. Steeds meer hoorders bezochten Meads prediking ondanks de tegenstand van de overheid, ondanks de vervolgingen, zoals in december l682 toen soldaten grote verwoestingen in het kerkgebouw aanrichtten.
In september 1683 volgde Mead John Owen op als een zogenaamde dinsdagmorgen lecturer. Drie jaar later was hij opnieuw in Holland. Hij preekte een tijdlang in Utrecht. In l687 vertrok hij weer naar Engeland waar koning Jacobus zijn zogenaamde Verklaring van Inschikkelijkheid had uitgevaardigd. In de ze wet was bepaald dat iedereen vrijgelaten zou worden om naar eigen gebruik erediensten te beleggen. Het verzwegen doel van koning Jacobus was hierbij om het Rooms-katholicisme geheel in haar oude staat te herstellen. Dit ging velen toch te ver en het luidde de Glorious Revolution in van l688 toen stadhouder Willem III naar Engeland overvoer en daar koning werd. Het betekende het einde van de verdrukkingen van de puriteinen. Mead en zijn gemeente zijn daarna niet meer vervolgd. Matthew Mead overleed op l6 oktober 1699. Hij werd begraven op het kerkhof van Stepney.
Mead heeft een aantal geschriften gepubliceerd. Zijn The almost Christian discorered, uit 1662 werd het bekendst. In l682 kwam het in Utrecht tot een Nederlandse uitgave. Hoewel Mead de stof van De bijna christen ontdekt in zeven preken behandeld had, is het geen prekenbundel geworden. Vier vragen besprak Mead rond het thema van de bijna christen. Een uitvoerige toepassing besloot het geheel.
Het werk is ook in Nederland geliefd geworden; verschillende herdrukken tonen dat aan. In 1687 verscheen een herdruk bij J. Boekholt te Amsterdam. Van 1690 tot 1905 zagen minstens veertien edities het licht. Tenslotte werden in 1918, 1966, 1970 en 1975 heruitgaven bezorgd door Den Hertog te Utrecht.
Scherpenzeel, augustus l988
drs. H. Florijn

Der lezer heil!
De gehele weg der bekering is een overtuigingsweg. Ik zal werken, spreekt de Heere, wie zal het keren? Elk waarlijk bekeerd zondaar, vreest niets zo zeer als het zelfbedrog der zonde, hij weet door de genade Gods hem geschonken, dat hij van nature, door satan misleid, er niet te goed, toe is, om God, de mensen en zichzelf te misleiden.
De Heilige Geest, die hem van zonde, gerechtigheid en oordeel heeft overtuigd, dringt hem tot het gebed: doorgrond mij, o God! en ken mijn hart. Zie, of bij mij een schadelijke weg zij.
De geschriften van mannen, door de Heere geleerd, die hem er op 'wijzen, hoe hoog een natuurlijk en geveinsd mens kan klimmen in de belijdenis, en waarlijk geen genade hebben, zijn hem daarom zo welkom; hij weet toch uit de Heilige Schriften; dat niet verre van het Koninkrijk der Hemelen te zijn en bijna Christen te wezen, ongenoegzaam is, om éénmaal uit de mond van Jezus te horen: "Komt, gezegenden des Vaders, gaat in, in de eeuwige vreugde." Hij weet, dat er staat geschreven, men kan de naam hebben, dat men leeft, en nochtans dood zijn, de gedaante der Godzaligheid bezitten, en nochtans een vreemdeling zijn omtrent haar kracht.
Welnu, onder die geschriften bekleedt het werkje van M. Meade "De Bijna-christen ontdekt", een eerste plaats. Allen, die van God zijn bekeerd, stellen er hoge prijs op, en de verspreiding er van, omdat het helaas! te weinig bekend is, is altijd en vooral in onze dagen noodzakelijk, nu velen het op zich hebben genomen het ambt der gelovigen tot reformatie der kerken te bekleden. Het kan zulken bepalen bij de hoogst ernstige en gewichtige vraag: behoor ik zelf wel tot de levende leden der gemeente, uitverkoren in Christus, gekocht met Zijn bloed? Ben ik zelf een waar dienaar van Jezus, die de belofte, door genade, mij mag toe-eigenen: ,,Waar Ik ben, zal ook Mijn dienaar zijn."
De uitgever, overtuigd dat dit kostelijk werkje te weinig in de gemeenten is bekend, heeft het besluit genomen het te laten herdrukken en de verspreiding ervan te bevorderen, door den verkoopprijs zo zuinig mogelijk te stellen. Een aanprijzing van mij heeft het boekje niet nodig, het prijst zich zelf aan. Moge de Heilige Geest het lezen en bepeinzen van de waarheden, daarin voorgesteld, aan de zielen van velen zegenen, is mijne bede.
Bedum, A. P. A. du Cloux, emeritus predikant

Ik ben nu bezig dit boekje voor mijzelf wat te hertalen, daar waar nodig, wat het lezen wel vergemakkelijkt.
Verder, het boekje is ook te lezen via 'dewoesteweg.nl en andere werken van de schrijver zijn te vinden op theologienet.nl
Verder zou ik dan willen opmerken, dat ik meen dat geschriften als deze, naar we vrezen, te onbekend zijn geworden, en ik meen ook dat het waar is, dat er wellicht ook mensen kunnen zijn, die geschriften als dit bewust mijden. Ik acht dit dan een zeer schadelijke zaak, en degene die zo denkt zal hierdoor ook iets te kennen geven over zichzelf.
In Jeremia 17 lezen we: Arglistig is het hart, meer dan enig ding, ja, dodelijk is het, wie zal het kennen? Ik, de HEERE, doorgrond het hart, en proef de nieren; en dat, om een iegelijk te geven naar zijn wegen, naar de vrucht zijner handelingen.
© -DIA- 33.330 || 16 Years of Struggle (03.10.2008-31.10.2024)
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Stephen Carnock - tenzij dat iemand
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
DDD

Bericht door DDD »

@DIA:

Dat zou een mooi boekje zijn om hier te bespreken inderdaad.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DDD schreef: 05 feb 2025, 10:19 @DIA:
Dat zou een mooi boekje zijn om hier te bespreken inderdaad.
Dat lijkt mij juist niet het geval. Dit boekje lijkt me veel meer voor persoonlijk gebruik,
en meer om in de binnenkamer biddend te onderzoeken en niet om dit zo openbaar te bediscussiëren, zo dunkt mij.
© -DIA- 33.330 || 16 Years of Struggle (03.10.2008-31.10.2024)
DDD

Bericht door DDD »

Bespreken is niet hetzelfde als bediscussiëren.
Plaats reactie