Leespreken Gereformeerde Gemeenten
- J.C. Philpot
Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten
In onze gemeente is afgelopen jaar een preek van Hellenbroek gelezen. Een preek met een goede en gedegen uitleg, waarbij verouderde woorden waren vervangen door hedendaagse woorden. Naast dat de preek door sommigen als "voorwaardelijk" werd ervaren (ik ben het daar niet mee eens - Hellenbroek is een onverdachte oude schrijver), merkte ik dat hij toch lastiger te volgen was als een hedendaagse preek.
Nu moet de gemeente ook weleens wat boven haar niveau horen (met name qua inhoud), anders blijft de gemeente op het huidige niveau steken. Maar het is dan wel goed om af te wisselen. Ik pleit dus vooral voor variatie, waarbij overigens geen concessies gedaan mogen worden aan de inhoud. Een eenvoudige preek is goed (iedereen moet het kunnen volgen), maar de boodschap moet tegelijkertijd onverkort in al haar scherpte en rijkdom blijven staan.
Nu moet de gemeente ook weleens wat boven haar niveau horen (met name qua inhoud), anders blijft de gemeente op het huidige niveau steken. Maar het is dan wel goed om af te wisselen. Ik pleit dus vooral voor variatie, waarbij overigens geen concessies gedaan mogen worden aan de inhoud. Een eenvoudige preek is goed (iedereen moet het kunnen volgen), maar de boodschap moet tegelijkertijd onverkort in al haar scherpte en rijkdom blijven staan.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Die zijn ook heel begrijpelijk in de Nederlandse vertaling.CvdW schreef: ↑10 jan 2025, 10:10Dit wordt algemeen gesteld. Hoe is het met de jeugd in Geldermalsen (OGG)?Erskinees schreef: ↑10 jan 2025, 09:58 Ik heb tijdens huisbezoek jarenlang gevraagd om preken van oudvaders, puriteinen en nadere reformatoren. Ik was niet de enige. Dat gebeurt nu wel eens in onze gemeente. Ik merk alleen dat dit gewoon niet te doen is voor de jeugd. De zinnen zijn te lang, de uitleg is soms te "ver" weg van de tekst, de voorbeelden zijn niet eigentijds en de taal is desondanks toch lastig. Ze volgen het gewoon niet en dan hebben wij nog vrij serieuze pubers die echt hun best doen om te luisteren. Geldt zelfs voor preken van De Tabernakel.
Ik ben daarom wel teruggekomen omtrent dit onderwerp en lees zulke preken nu liever thuis in mijn vrije tijd. Maar in de erediensten liever hedendaagse preken.
Onze kinderen begrijpen de preken uit "Het gepredikte Woord" van Calvijn heel goed.
Wat is het verschil dan tussen jullie lijsten?Wachter schreef: ↑09 jan 2025, 21:47Ik vond de lijst van @Mistig wel mooi. Zie ook de opmerking van @Inwoner. Preken van Hellenbroek en Boston zijn ook goed te lezen.
-
Ik vrees dat 'de oude waarheid' door steeds meer mensen als 'voorwaardelijke prediking' beschouwd wordt. In dit geval is het fijn dat het om een onverdachte dominee gaat en mensen open voor hun mening uitkomen.J.C. Philpot schreef: ↑10 jan 2025, 13:02 In onze gemeente is afgelopen jaar een preek van Hellenbroek gelezen. Een preek met een goede en gedegen uitleg, waarbij verouderde woorden waren vervangen door hedendaagse woorden. Naast dat de preek door sommigen als "voorwaardelijk" werd ervaren (ik ben het daar niet mee eens - Hellenbroek is een onverdachte oude schrijver), merkte ik dat hij toch lastiger te volgen was als een hedendaagse preek.
- J.C. Philpot
Wij mensen willen vaak zelf wat meebrengen, en er niet helemaal buitengezet worden. Dat een afsnijdende prediking niet gewaardeerd wordt is dus niet verwonderlijk. Maar voor een schuldverslagen zondaar is het bevrijdend, omdat hij dan ook niets mee hoeft te brengen.
Mee eens. Dan kan er (soms) ook over doorgesproken worden.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
-
Afsnijdend en voorwaardelijk zijn twee verschillende zaken.
Voorwaardelijk wordt het als er zaken ge-eist worden (ex- of impliciet) voordat men tot Christus mag vluchten.
Voorwaardelijk wordt het als er zaken ge-eist worden (ex- of impliciet) voordat men tot Christus mag vluchten.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
De lijst van @Mistig is verscheidener, mijns inziens.
Spreuken 23: 23
Ze moeten jonger beginnen met de Nederlandse taal uitgebreider uit te leggen. Sommigen kunnen amper lezen als ze de basisschool afkomen.
Spreuken 23: 23
Met deze reactie ben ik het helemaal eens.Erskinees schreef: ↑10 jan 2025, 09:58 Ik heb tijdens huisbezoek jarenlang gevraagd om preken van oudvaders, puriteinen en nadere reformatoren. Ik was niet de enige. Dat gebeurt nu wel eens in onze gemeente. Ik merk alleen dat dit gewoon niet te doen is voor de jeugd. De zinnen zijn te lang, de uitleg is soms te "ver" weg van de tekst, de voorbeelden zijn niet eigentijds en de taal is desondanks toch lastig. Ze volgen het gewoon niet en dan hebben wij nog vrij serieuze pubers die echt hun best doen om te luisteren. Geldt zelfs voor preken van De Tabernakel.
Ik ben daarom wel teruggekomen omtrent dit onderwerp en lees zulke preken nu liever thuis in mijn vrije tijd. Maar in de erediensten liever hedendaagse preken.
Hier wat berichten die handelden over een gemeente buiten de GG verwijderd.
Hier ben ik het wel mee eens. Oude preken bevatten soms veel goud, maar het kost vaak moeite om het op te delven. Dergelijke preken zijn dan niet geschikt om voor te lezen in de dienst.Erskinees schreef: ↑10 jan 2025, 09:58 Ik heb tijdens huisbezoek jarenlang gevraagd om preken van oudvaders, puriteinen en nadere reformatoren. Ik was niet de enige. Dat gebeurt nu wel eens in onze gemeente. Ik merk alleen dat dit gewoon niet te doen is voor de jeugd. De zinnen zijn te lang, de uitleg is soms te "ver" weg van de tekst, de voorbeelden zijn niet eigentijds en de taal is desondanks toch lastig. Ze volgen het gewoon niet en dan hebben wij nog vrij serieuze pubers die echt hun best doen om te luisteren. Geldt zelfs voor preken van De Tabernakel.
-
Als ik een preek van b.v. MacCheyne lees, dan denk ik vaak, dat die te doen is voor een leesdienst, zijn er ervaringen mee?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
- FlyingEagle
Ik ben het hier bijna mee eens. Alleen zou ik het een verarming vinden als de rijke puriteinse prediking niet gehoord wordt. Dus ik zou zeggen, doe het met mate en kies zorgvuldig uit welke preek geschikt is. In een gemeente met een eigen predikant zou je best 1 of 2 keer per jaar een puritein kunnen lezen. De gemeente zou toch ook moeten horen hoe de puriteinen preekten, anders komen ze daar nooit mee in aanraking. Maar verder zou je voor het grootste deel het beste eigentijdse preken kunnen uitzoeken.Posthoorn schreef: ↑13 jan 2025, 09:10Hier ben ik het wel mee eens. Oude preken bevatten soms veel goud, maar het kost vaak moeite om het op te delven. Dergelijke preken zijn dan niet geschikt om voor te lezen in de dienst.Erskinees schreef: ↑10 jan 2025, 09:58 Ik heb tijdens huisbezoek jarenlang gevraagd om preken van oudvaders, puriteinen en nadere reformatoren. Ik was niet de enige. Dat gebeurt nu wel eens in onze gemeente. Ik merk alleen dat dit gewoon niet te doen is voor de jeugd. De zinnen zijn te lang, de uitleg is soms te "ver" weg van de tekst, de voorbeelden zijn niet eigentijds en de taal is desondanks toch lastig. Ze volgen het gewoon niet en dan hebben wij nog vrij serieuze pubers die echt hun best doen om te luisteren. Geldt zelfs voor preken van De Tabernakel.
Wat ik zelf ervaar is dat ik een preek van een puritein beter kan volgen dan een preek uit de jaren 40-60. Alhoewel daar ook wel verschil ik kan zitten overigens.
- FlyingEagle