Als een winkel op zondag liever gesloten blijft, dan wordt er rechterlijke en contractuele en morele dwang uitgeoefend. En blijkbaar maakt de rechter wel 'een uitzondering' als een andere ondernemer op redelijke gronden de winkel gesloten wilt houden. Dat riekt naar (schokkende) rechterlijke willekeur, of zie ik dat verkeerd?DDD schreef:Wat is daar schokkend aan? Ik zou het eerlijk gezegd pas raar vinden als dat niet zou mogen.
Schokkend
Re: Schokkend
Volgens mij houd je er geen rekening mee dat er in Nederland een grote mate van contractsvrijheid is. Als partijen vooraf iets afspreken over de openingstijden, bijvoorbeeld dat een winkelier die niet zelf mag bepalen, dan kan ik mij voorstellen dat een rechter vindt dat partijen zich daar ook aan moeten houden.
De uitkomst hangt dus voornamelijk af van de afspraken, maar ook van de argumenten die partijen aanvoeren. Rechters doen weinig anders dan kijken wie gelijk heeft, binnen de grenzen van wat aan de rechter wordt voorgelegd. Dus als hen een slecht verhaal wordt voorgelegd, dan kunnen ze dat maar heel beperkt compenseren. Iets wat partijen niet aanvoeren, kan een rechter niet meewegen in zijn besluit.
De uitkomst hangt dus voornamelijk af van de afspraken, maar ook van de argumenten die partijen aanvoeren. Rechters doen weinig anders dan kijken wie gelijk heeft, binnen de grenzen van wat aan de rechter wordt voorgelegd. Dus als hen een slecht verhaal wordt voorgelegd, dan kunnen ze dat maar heel beperkt compenseren. Iets wat partijen niet aanvoeren, kan een rechter niet meewegen in zijn besluit.
Zo redenerend, zou kun je kunnen denken:
- De Hema heeft de zaak beter voorbereid.
- Uitgaande van dezelfde afspraken over openingstijden, heeft de rechter de argumenten van de Hema meer gewicht gegeven.
- Ondernemers die kiezen voor de huur van een pand, moeten helder vastleggen wat ze wel en niet willen en zichzelf er aan houden.
- Overmacht door gewijzigde voorwaarden terwijl een ondernemer reeds gevestigd is in het pand, maakt het leven extra lastig.
- Uitgaande van dezelfde afspraken over openingstijden, heeft de rechter de argumenten van de Hema meer gewicht gegeven.
- Ondernemers die kiezen voor de huur van een pand, moeten helder vastleggen wat ze wel en niet willen en zichzelf er aan houden.
- Overmacht door gewijzigde voorwaarden terwijl een ondernemer reeds gevestigd is in het pand, maakt het leven extra lastig.
Ik neem aan dat je bedoelt de Blokker. Het kan allemaal waar zijn. Het hangt maar net van de afspraken af. Maar in dit geval speelt nog wel wat anders een rol, denk ik. In heel uitzonderlijke gevallen kunnen mensen of bedrijven niet aan hun afspraken worden gehouden. Ik kan mij voorstellen dat een aantal roofovervallen wel een voldoende reden is om te oordelen dat de Blokker in redelijkheid zijn contract met de verhuurder mag ontbinden. Die roofovervallen waren niet te voorzien en zijn ook niet maatschappelijk geaccepteerd. Zondagsopening van winkels is toch iets anders.kasparov schreef:Zo redenerend, zou kun je kunnen denken:
Ik betwijfel of voorwaarden eenzijdig gewijzigd kunnen worden, maar ik heb daar geen verstand van. Maar als je eerst instemt met voorwaarden waarin anderen jouw openingstijden bepalen, dan is het niet zo eenvoudig om daar weer onderuit te komen, zeker niet als je die overeenkomst hebt gesloten op een moment dat zondagsopenstelling al mogelijk was.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
"Leer mij, HEERE! Uw weg; ik zal in Uw waarheid wandelen; verenig mijn hart tot de vreze Uws Naams."
Schokkend verhaal uit een land van wat je altijd dacht een stabiel land was:
De zes uur durende chaos die Zuid-Korea in staat van beleg sleurde en weer terug
Hoe wetgevers soldaten omzeilden om de wetgevende macht binnen te dringen en de schokkende invoering van de staat van beleg ongedaan te maken
https://www.wsj.com/world/asia/the-six- ... _permalink
De zes uur durende chaos die Zuid-Korea in staat van beleg sleurde en weer terug
Hoe wetgevers soldaten omzeilden om de wetgevende macht binnen te dringen en de schokkende invoering van de staat van beleg ongedaan te maken
https://www.wsj.com/world/asia/the-six- ... _permalink
https://www.ad.nl/binnenland/verdachte- ... gle.com%2F
Wat een drama zeg. Ik heb het sowieso niet zo op mannen die op kinderen passen. Zeker niet als ze vrijgezel zijn.
Wat een drama zeg. Ik heb het sowieso niet zo op mannen die op kinderen passen. Zeker niet als ze vrijgezel zijn.
- Bonny
- Contacteer:
Als vrijgezelle man vind ik zo'n opmerking dan weer schokkend. Alsof ik daarom automatisch een kindermisbruiker zou kunnen zijn.Bourdon16 schreef: ↑09 jan 2025, 20:52 https://www.ad.nl/binnenland/verdachte- ... gle.com%2F
The Groom's still waiting at the altar
Dat snap ik dan ook wel weer maar ik zou toch geen man willen inhuren als oppas voor de kinderen bijvoorbeeld. Ik heb het idee dat het risico bij vrouwen toch kleiner is.Bonny schreef: ↑09 jan 2025, 21:33Als vrijgezelle man vind ik zo'n opmerking dan weer schokkend. Alsof ik daarom automatisch een kindermisbruiker zou kunnen zijn.Bourdon16 schreef: ↑09 jan 2025, 20:52 https://www.ad.nl/binnenland/verdachte- ... gle.com%2F
Ik moest ook even slikken. Maar ik begrijp het wel. Als kinderen bij mij op schoot willen zitten, vraag ik ook altijd eerst aan de ouders of ze dat goed vinden. Ik pas het liefst met zijn tweeën op, zodat er zo min mogelijk verdenking kan ontstaan.
Het is ook echt wel zo dat er relatief meer kindermisbruik door mannen dan door vrouwen naar buiten komt.
En als vrienden het onzin vinden dat ik zo voorzichtig ben, dan waarschuw ik ook altijd dat misbruik vaak door familievrienden plaatsvindt. Ik ben niet bezorgd dat ik dat zelf zou doen, maar dat kan een ander niet goed beoordelen.
Het is ook echt wel zo dat er relatief meer kindermisbruik door mannen dan door vrouwen naar buiten komt.
En als vrienden het onzin vinden dat ik zo voorzichtig ben, dan waarschuw ik ook altijd dat misbruik vaak door familievrienden plaatsvindt. Ik ben niet bezorgd dat ik dat zelf zou doen, maar dat kan een ander niet goed beoordelen.
Mijn vader was leraar op de basisschool en hij vertelde ons dat hij daar echt op lette om altijd voldoende fysieke afstand te bewaren. Om alle schijn te voorkomen...Bourdon16 schreef: ↑09 jan 2025, 20:52 https://www.ad.nl/binnenland/verdachte- ... gle.com%2F
Ik begrijp je helemaal.DDD schreef: ↑09 jan 2025, 21:54 Ik moest ook even slikken. Maar ik begrijp het wel. Als kinderen bij mij op schoot willen zitten, vraag ik ook altijd eerst aan de ouders of ze dat goed vinden. Ik pas het liefst met zijn tweeën op, zodat er zo min mogelijk verdenking kan ontstaan.
Maar eigenlijk is het intriest. Het spontane gaat er zo af.
Zeker met omgang met kinderen van anderen zijn we zo voorzichtig geworden dat het bijna niet meer ontspannen en enthousiast kan.
Ik begrijp de voorzichtigheid heel goed. Vannacht logeren er 12 meiden can 14-15 jaar bij ons in de woonkamer. Mijn man laat zich ook echt niet beneden zien als al die meiden zich omkleden voor de nacht en bij het opstaan.
- Delftenaar
Het is een kwestie van gezond verstand gebruiken.