Romans en fictie

HannekeL

Re: Romans en fictie

Bericht door HannekeL »

Dodo schreef: 02 jan 2025, 19:30 Boeken die over het algemeen positief door de leeskring werden beoordeeld:
Johan Fretz: de paramariboom
Yvonne Keuls: mevrouw mijn moeder
Marie de Meister: de stilte van Thé
H.M. van den Brink: Dijk
Thomas Mann: De Buddenbrooks
Vonne van der Meer: Winter in Gloster huis
Natasha Solomons: de lijst van meneer Rosenblum
Ian McEwan: de kinderwet

NB we zijn een christelijke leeskring. Allemaal vrouwen maar van diverse kerken. Wat het extra leuk maakt.
Dank u! Wat leuk een christelijke leeskring, ik wist niet dat die er ook zijn...
Dodo

Bericht door Dodo »

Vanmorgen hebben we Schilderslief, door Simone van der Vlugt, besproken op de leeskring.
Over het algemeen was iedereen erg positief over het boek. Het is geen literatuur, het is een historische roman. Goed geschreven, veel details, interessant. Het laat een kant van Rembrandt zien die niet zo bekend is, en die ook niet erg fraai is.
Discussie over hoe 21e-eeuws dit boek is. In hoeverre kijkt de schrijfster met ogen van nu naar de personen van toen?
Leuke ochtend.
TSD

Bericht door TSD »

Dodo schreef: 10 jan 2025, 12:22 Vanmorgen hebben we Schilderslief, door Simone van der Vlugt, besproken op de leeskring.
Over het algemeen was iedereen erg positief over het boek. Het is geen literatuur, het is een historische roman. Goed geschreven, veel details, interessant. Het laat een kant van Rembrandt zien die niet zo bekend is, en die ook niet erg fraai is.
Discussie over hoe 21e-eeuws dit boek is. In hoeverre kijkt de schrijfster met ogen van nu naar de personen van toen?
Leuke ochtend.
Een historische roman kan toch ook literatuur wezen?
Dodo

Bericht door Dodo »

TSD schreef: 10 jan 2025, 15:18
Dodo schreef: 10 jan 2025, 12:22 Vanmorgen hebben we Schilderslief, door Simone van der Vlugt, besproken op de leeskring.
Leuke ochtend.
Misschien wel. Ik zou zeggen dat bij een historische roman de nadruk ligt op het leven en gebeurtenissen in een andere tijd. Bij literatuur verwacht je meer gelaagdheid, symboliek, gelaagde karakters.
Maar wat precies literatuur is, is niet met een schaartje te knippen.
TSD

Bericht door TSD »

Dodo schreef: 10 jan 2025, 15:56
TSD schreef: 10 jan 2025, 15:18
Leuke ochtend.
Misschien wel. Ik zou zeggen dat bij een historische roman de nadruk ligt op het leven en gebeurtenissen in een andere tijd. Bij literatuur verwacht je meer gelaagdheid, symboliek, gelaagde karakters.
Maar wat precies literatuur is, is niet met een schaartje te knippen.
Ja, de meeste historische romannetjes, die vooral gericht zijn op een stukje ontspanning (en vaak ook nog eens veel voorspelbare delen hebben) zal je zeker niet onder de literatuur kunnen scharen :)
Maar het idee dat een historische roman per definitie niet tot de literatuur behoort vind ik zelf te 'eng'.
Dodo

Bericht door Dodo »

Jij gebruikt nu het woord 'romannetjes'. Dat is volgens mij weer een andere categorie boeken.
Dit boek van Van der Vlugt (en veel van haar andere boeken) zijn geen oppervlakkige boeken. Ze doet veel studie en schrijft vlot. De karakters van de hoofdpersonen zijn complex. Veel aandacht voor detail.
TSD

Bericht door TSD »

Dodo schreef: 10 jan 2025, 17:07 Jij gebruikt nu het woord 'romannetjes'. Dat is volgens mij weer een andere categorie boeken.
Dit boek van Van der Vlugt (en veel van haar andere boeken) zijn geen oppervlakkige boeken. Ze doet veel studie en schrijft vlot. De karakters van de hoofdpersonen zijn complex. Veel aandacht voor detail.
Ik heb over het boek wat jij hebt gelezen geen mening, want ik ken het niet.
Volgens mij geef je nu in andere woorden weer wat ik wilde zeggen, behalve dat ik het dan in algemene zin bedoelde en jij het toepast op het boek wat je hebt gelezen :) .

De Apotheek in het getto van Amanda Barratt is ook zo'n boek. Historische Roman (gaat over Holocaust in Polen en is grotendeels gebaseerd op feiten, behalve dan dat de hoofdpersoon zelf fictief is), maar één met een diepere laag, complexe karakters en goed geschreven (aanbevolen, trouwens).
Dodo

Bericht door Dodo »

TSD schreef: 10 jan 2025, 17:33 (...)
De Apotheek in het getto van Amanda Barratt is ook zo'n boek. Historische Roman (gaat over Holocaust in Polen en is grotendeels gebaseerd op feiten, behalve dan dat de hoofdpersoon zelf fictief is), maar één met een diepere laag, complexe karakters en goed geschreven (aanbevolen, trouwens).
Ik lees niet zo vaak historische romans, en zeker niet over periodes waar ik al veel van gelezen heb. Deze zou ik dus niet pakken.
Delftenaar

Bericht door Delftenaar »

Pas het boek "het geheime leven van een schrijver" gelezen, van ene Musso.
Dat was een leuk boek om zo in de kerstvakantie ter ontspanning te lezen.
HannekeL

Bericht door HannekeL »

"Wolf" van Lara Taveirne

Wolf is een waargebeurd verhaal over de broer van de schrijfster.
Ze groeien op in een gezin met 5 kinderen. De jongste, Wolf, verlaat zijn studentenkamer en laat nooit meer iets van zich horen. Een half jaar na zijn verdwijning vinden ze zijn lichaam terug in een bos in Lapland. Onder zijn kleren draagt hij zijn dagboek bij zich, het verslag van zijn laatste reis naar het noorderlicht.

Ik las nu een 100 tal pagina's en het boek raakt me, een hartverscheurend boek.
helma

Bericht door helma »

Wat ze achterliet door Ellen Marie Wiseman.
Heel aangrijpend boek.

https://www.leestafel.info/ellen-marie- ... achterliet

Plaats reactie