Welke muziek beluister je nu?

Job

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Job »

DDD schreef: 01 jan 2025, 22:46 Geheel oneens.

De bekendmaking van het heilig Evangelie kan zowel qua vorm als qua inhoud niet snel te goed of zorgvuldig vormgegeven zijn.

Dat geldt voor preken, die goed in elkaar zouden moeten zitten. Dat geldt voor boeken en evangelisatiemateriaal. Het geldt voor de begeleiding van de samenzang in de kerk. En het geldt zéker voor artistieke uitvoeringen door (semi-)professionals.

Het geldt ook voor de uitzendingen van kerkdiensten, wat mij betreft. Laat het allemaal maar zo goed mogelijk zijn, volgens de normen van wat er tegenwoordig kan. Het is niet goed als de kerk het maar wat knullig doet, om het eenvoudig te houden. Dat past niet in de dienst voor God. Een zekere soberheid wel, maar knulligheid niet.
Ben het ermee eens dat het een spanningsveld is. Een heilig spanningsveld, zelfs. Niets af te willen doen aan Zijn grootheid, ons maximaal inzetten omdat het de zaak van de Koning betreft. Tegelijk onderkennend dat het meest perfecte gezang hier op aarde afgrijselijk gekwetter in Zijn oren is wanneer het met hét geloof niet gepaard gaat en op Christus Zelf niet steunt. Hoe perfect ook uitgevoerd.

Bewuste knulligheid is nooit goed te keuren in Gods koninkrijk. Maar daar gaat het ook niet over.
DDD

Bericht door DDD »

Misschien begrijp ik het verkeerd. Maar volgens mij ging het daar wel over, namelijk: de jurken te feestelijk, de gezichten te blij, en de opnames te spectaculair (wat ik graag zou vertalen als professioneel).

Volgens mij komt het gewoon omdat er nieuwe mogelijkheden zijn voor beeldgebruik, en is het dan de vraag of je dat als reformatorisch koor moet of mag gebruiken. Ik vind het geweten van forumleden niet zo'n goede graadmeter, want dat komt er meestal op neer dat alles zoveel mogelijk bij hetzelfde blijft.

En natuurlijk is het zo dat het akelig is als het zingen niet echt gemeend is. Dat geldt niet minder voor preken. En ook voor luisteren. En dan komt iedereen er met schuld uit, maar dat lijkt me geen reden om niet naar het beste te streven.

Soberheid is goed, maar dan zou ik eerst denken aan dure auto's en grote huizen, en al helemaal niet aan jonge meisjes die hun mooiste jurk hebben uitgekozen om daarin over Christus te zingen. Maar goed, ik begrijp dat iedereen op zijn eigen manier oprecht verontwaardigd kan zijn.
Job

Bericht door Job »

DDD schreef: 01 jan 2025, 23:43 Misschien begrijp ik het verkeerd. Maar volgens mij ging het daar wel over, namelijk: de jurken te feestelijk, de gezichten te blij, en de opnames te spectaculair (wat ik graag zou vertalen als professioneel).

Volgens mij komt het gewoon omdat er nieuwe mogelijkheden zijn voor beeldgebruik, en is het dan de vraag of je dat als reformatorisch koor moet of mag gebruiken. Ik vind het geweten van forumleden niet zo'n goede graadmeter, want dat komt er meestal op neer dat alles zoveel mogelijk bij hetzelfde blijft.

En natuurlijk is het zo dat het akelig is als het zingen niet echt gemeend is. Dat geldt niet minder voor preken. En ook voor luisteren. En dan komt iedereen er met schuld uit, maar dat lijkt me geen reden om niet naar het beste te streven.

Soberheid is goed, maar dan zou ik eerst denken aan dure auto's en grote huizen, en al helemaal niet aan jonge meisjes die hun mooiste jurk hebben uitgekozen om daarin over Christus te zingen. Maar goed, ik begrijp dat iedereen op zijn eigen manier oprecht verontwaardigd kan zijn.
Verontwaardigd is volgens mij niemand. En het is terecht dat je er de vinger bij legt dat onoprechtheid werkelijk in iedere gedaante kan opduiken. Ook in geveinsde eenvoud. Tegelijk mogen we best bepaalde tendensen vaststellen en benoemen, toch? Waakzaam blijven. Ik was blij dat Lilian voorzichtig haar bedenkingen uitte.
DDD

Bericht door DDD »

Ik ben zelf wel wat verontwaardigd. Ik heb het niet zo op zulke voorzichtige bedenkingen. Je zou hetzelfde ook over een mooie preek kunnen zeggen. Dat het wel waar in het hart moet zijn bij de voorganger. En dat het bij het woord niet om de welsprekendheid gaat. Ik denk dat er in dat geval best wat commentaar zou komen.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Ik heb werkelijk geen idee wat het nut is van kleurig uitgelichte kerken, emo-camerawerk etc. En het lijkt typisch iets van de refo-muziekwereld.

Het dient geen doel. Ik luister en bekijk behoorlijk wat muziek, veelal klassiek. Denk al All of Bach of kanalen uit Italië/Oostenrijk. Daar kom ik dat helemaal niet tegen, bij toch behoorlijk professionele opstellingen.

Prima dat men netjes gekleed is, prachtig om kwalitatief goede muziek te maken, heel fijn om goede opnamekwaliteit te kunnen weergeven. Maar dat kleurenfestijn en ge-inzoom is nergens voor nodig en doet wat mij betreft af aan de schoonheid van de muziek.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Maanenschijn schreef: 02 jan 2025, 08:48 Ik heb werkelijk geen idee wat het nut is van kleurig uitgelichte kerken, emo-camerawerk etc. En het lijkt typisch iets van de refo-muziekwereld.

Het dient geen doel. Ik luister en bekijk behoorlijk wat muziek, veelal klassiek. Denk al All of Bach of kanalen uit Italië/Oostenrijk. Daar kom ik dat helemaal niet tegen, bij toch behoorlijk professionele opstellingen.

Prima dat men netjes gekleed is, prachtig om kwalitatief goede muziek te maken, heel fijn om goede opnamekwaliteit te kunnen weergeven. Maar dat kleurenfestijn en ge-inzoom is nergens voor nodig en doet wat mij betreft af aan de schoonheid van de muziek.
Goede observatie. Alleen: "het lijkt typisch iets van de refo-muziekwereld", dat zie ik net iets anders. Terecht merk je op dat het in de klassieke muziekwereld niet zo gebruikelijk is om op deze manier beeld en licht te gebruiken. Maar in de wereld van (reli)pop en amusementsmuziek des te meer. Kijk maar eens naar Sela of Nederland Zingt, daar is deze manier van beeldregistratie heel normaal. Het is een vorm van entertainment, en dan hoort dit er kennelijk bij. All of Bach is dan duidelijk méér op de muziek gericht dan op het amusement.
Ik vind het jammer. Het koor maakt goede muziek, en die blijft heus wel overeind zónder al die focus op het visuele.
~~Soli Deo Gloria~~
Maanenschijn

Hendrikus schreef:
Maanenschijn schreef: 02 jan 2025, 08:48 Ik heb werkelijk geen idee wat het nut is van kleurig uitgelichte kerken, emo-camerawerk etc. En het lijkt typisch iets van de refo-muziekwereld.

Goede observatie. Alleen: "het lijkt typisch iets van de refo-muziekwereld", dat zie ik net iets anders. Terecht merk je op dat het in de klassieke muziekwereld niet zo gebruikelijk is om op deze manier beeld en licht te gebruiken. Maar in de wereld van (reli)pop en amusementsmuziek des te meer. Kijk maar eens naar Sela of Nederland Zingt, daar is deze manier van beeldregistratie heel normaal. Het is een vorm van entertainment, en dan hoort dit er kennelijk bij. All of Bach is dan duidelijk méér op de muziek gericht dan op het amusement.
Ik vind het jammer. Het koor maakt goede muziek, en die blijft heus wel overeind zónder al die focus op het visuele.
Je hebt gelijk, ook in andere ‘genres’ kom je het tegen.

Wat vind je van de uitvoering op muzikaal gebied (de Lofzang van Maria)? Er wordt aansluiting gezocht bij een 16e eeuwse wijze van muziek maken, volgens de comments in YT. Ik kan dat volgen. Daarbij wordt ook verwezen naar Goudimel etc. Maar ik meen toch dat in de religieuze muziek niet op deze manier (met deze cadens) werd gezongen. Maar ik ben geen kenner. Daarnaast waren in de religieuze muziek instrumenten en slagwerk (doorgaans) niet gebruikelijk.

Ik vind het overigens best mooi hoor, maar het originele ritme van de melodie is wat mij betreft ook heel erg mooi en enorm passend bij kerktoonsoort.
DDD

Bericht door DDD »

All of bach is mijns inziens geen goede vergelijking. Dat zijn volgens mij grotendeels opnames van repetities, niet van uitvoeringen. Ze worden vooral bekeken door liefhebbers van klassieke muziek, niet door jan en alleman. Deze opnamen zijn bedoeld voor iedereen. Daar hoort dan ook bij dat je wat meer uitpakt om te boeien. Ik vind het commentaar heel elitair. Klassieke muziek is op zichzelf genomen een goede standaard voor goede muziek, maar er is ook goede popmuziek.

Verder klopt het wel dat sfeerlicht in kleuren is begonnen op plaatsen waar al kleurlicht aanwezig was. Maar dat wordt nu ook buiten de refowereld en ook buiten de christelijke wereld veel breder gebruikt. Ik vind het moreel neutraal, en zie ook geen redenen aangevoerd om daar anders naar te kijken.
Heidebloem

Bericht door Heidebloem »

Afgezien van de kleding en lampen, wat vinden jullie van de verandering van muziek en muziekinstrumenten sinds het koor een andere dirigent heeft?
Ik ben geen kenner maar het valt me op dat er nu andere muziekkeuzes gemaakt worden en ik ben er nog niet over uit of ik het mooi vind.
Maanenschijn

DDD schreef:All of bach is mijns inziens geen goede vergelijking. Dat zijn volgens mij grotendeels opnames van repetities, niet van uitvoeringen. Ze worden vooral bekeken door liefhebbers van klassieke muziek, niet door jan en alleman. Deze opnamen zijn bedoeld voor iedereen. Daar hoort dan ook bij dat je wat meer uitpakt om te boeien. Ik vind het commentaar heel elitair. Klassieke muziek is op zichzelf genomen een goede standaard voor goede muziek, maar er is ook goede popmuziek.

Verder klopt het wel dat sfeerlicht in kleuren is begonnen op plaatsen waar al kleurlicht aanwezig was. Maar dat wordt nu ook buiten de refowereld en ook buiten de christelijke wereld veel breder gebruikt. Ik vind het moreel neutraal, en zie ook geen redenen aangevoerd om daar anders naar te kijken.
Elitair. Dat is inderdaad een mooie duiding van dit soort (bedoel de besproken uitvoering) entourages.
DDD

Bericht door DDD »

Nee. De (culturele) elite houdt het eenvoudig en sober. Dit is mijns inziens meer volks.

Maar dat doet er maar weinig toe in de discussie over wat passend is voor een christelijk jongerenkoor.
Lilian197

Bericht door Lilian197 »

Maanenschijn schreef: 02 jan 2025, 09:19
Hendrikus schreef:

Je hebt gelijk, ook in andere ‘genres’ kom je het tegen.

Wat vind je van de uitvoering op muzikaal gebied (de Lofzang van Maria)? Er wordt aansluiting gezocht bij een 16e eeuwse wijze van muziek maken, volgens de comments in YT. Ik kan dat volgen. Daarbij wordt ook verwezen naar Goudimel etc. Maar ik meen toch dat in de religieuze muziek niet op deze manier (met deze cadens) werd gezongen. Maar ik ben geen kenner. Daarnaast waren in de religieuze muziek instrumenten en slagwerk (doorgaans) niet gebruikelijk.

Ik vind het overigens best mooi hoor, maar het originele ritme van de melodie is wat mij betreft ook heel erg mooi en enorm passend bij kerktoonsoort.
Wie weet hoe er dan wel gezongen werd?

En ja ook ik vind het als het in normaal tempo gezongen wordt, netjes gelijk met orgel ook mooi.

Wat betreft Bach etc. .. ik was een aantal jaar geleden met mijn kinderen in de Laurenskerk naar een uitvoering van de Messiah door een van de bekende dirigenten en koor buiten de refowereld. Ook toen was de kerk paars verlicht, binnen. En was het meer show dan verkondiging. ( persoonlijke ervaring uiteraard)

@DDD Ik weet dat het persoonlijk is. Maar heb zelf wat moeite met de suggestie alsof entertainment nodig is om het Woord te verkondigen dmv muziek. Of dat het allemaal niet uitmaakt, neutraal is., hoe of op welke wijze we het doen. Welk signaal geven we af? In praat daad en gewaad!

Het doel van dit koor is toch Evangelisatie? Dus het Woord, het Evangelie verkondigen dmv zang!
Toen het Woord naar de aarde kwam. Had Hij geen entertainment nodig. Juist niet. Eenvoudig. De boodschap van de engelen was geen show, geen glitter en glamour. Er waren geen lichteffecten nodig. Om de herders naar de stal te doen spoeden. Een eenvoudige ster wees de wijzen de weg. De engelen spraken in een koor van de heerlijke tijding. De Herders, Elisabeth, Simeon, Anna, de wijzen, allen toen zij Hem ontmoetten hadden geen entertainment nodig toen zij vol van Hem getuigden. In Bethlehem waar het niet verder kwam dan verwondering, in Jeruzalen aan allen die Hem verwachtte. Laat staan dat er een mooie verpakking nodig was. Soms denk ik wel eens: geef mij Jezus alleen, dan heb ik genoeg. Dat er gedacht wordt Jezus alleen is niet genoeg, er moet van alles bij. Verpakking van ons of iets van onszelf!
Kerst is niet alleen blijdschap. De boodschap doet ook pijn als het goed is. Dat Zijn vernedering nodig was, vanwege mijn zonde. Zijn lijden en dood vanwege mijn zonde. Het is ook de boodschap dat mijn eigen ik, met al mijn uiterlijke schijn, aan het kruis moet. Steeds weer.
Kwalitatief goed is wat mij betreft ook mogelijk zonder mooie verpakking, kleding die het 't.o. is van eenvoud. Alles wat afleid van het Woord Zelf... is koren op de molen van de Vijand.
En ja ik heb ook niets met de glitter en glamour materialisme van wie of wat dan ook. De schoonheid zit hem in de eenvoud. En ons hele leven moet er een zijn in en door het geloof weten en leven dat we hier geen blijvende stad hebben etc. Niet in onze rijkdom en niet in onze armoede.
Het feit dat van materialisme of armisme sprake is in een deel van onze gezindte maakt niet dat ik er niks van vind.Wie of wat dan ook. Of daar überhaupt iets over kan zeggen.
Verder schrijf ik niemand af. Het was meer... waar zijn we mee bezig. En zoals eerder gezegd. Ik waardeer de psalmbewerkingen echt wel. ;)
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Een showelement met discolicht lijkt me sowieso verwerpelijk als evangelisatiemiddel.
Het leidt af van waar het om gaat, en moet een bepaald gevoel opwekken.
Maar wat voor gevoel willen ze daarmee bedoelen op te wekken, en waar acht men voor nodig?
Ik denk dat het meer een 'nadoen' of lopen in het spoor van de wereld is,
waardoor het voor een breder publiek 'aantrekkelijk' moet worden gemaakt.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
ejvl

Bericht door ejvl »

Lilian1975 schreef: 02 jan 2025, 11:53 Maar heb zelf wat moeite met de suggestie alsof entertainment nodig is om het Woord te verkondigen dmv muziek. Of dat het allemaal niet uitmaakt, neutraal is., hoe of op welke wijze we het doen. Welk signaal geven we af? In praat daad en gewaad!

Het doel van dit koor is toch Evangelisatie? Dus het Woord, het Evangelie verkondigen dmv zang!
Maar als het goed is gebruikt een predikant ook intonatie en mimiek.
Ik kan mij leesdiensten van vroeger herinneren van een ouderling die absoluut niet kon lezen en alles murmelend op 1 toon las, verschrikkelijk.
Een predikant verkondigd ook het evangelie, verheft z'n stem, of fluistert, maakt gebaren, enzovoorts.
Met zang en beelduitzending hiervan, kan dat ook denk ik.
Ik vind het in dit voorbeeld eigenlijk prima maar ik kan mij wel voorstellen dat het voor anderen overdone is. Net zoals dit bij predikanten ook kan zijn, de een vind het prima dat een dominee af en toe "schreeuwd" om iets te onderstrepen en de ander vind het erg storend. Of dat dhr Nieuwkoop steeds "liddert" op het orgel om een bepaald wind-effect te creeeren (wat veel refo's trouwens prachtig vinden), zullen sommigen zich ook aan ergeren.
Wanneer iets "to much" is, is denk ik persoonlijk.
DDD

Bericht door DDD »

@Lilian1975:
Geen lichteffecten? Het was oogverblindend. De engel zei zelfs: wees niet bang.

En zo eenvoudig is een ster niet, mijns inziens.

Maar goed. De situatie in Bethlehem is een gevolg van de zonde of op zijn minst symbolisch. Jezus was niet welkom. Bepaald niet iets ter navolging of iets dergelijks.

Maar goed, wij zijn het gewoon niet eens, en dat mag ook. De koorleden zien er wat mij betreft zo uit dat de wereld er niet om lacht en Gods volk er niet om huilt. Dat geldt wat mij betreft ook voor het optreden als zodanig.

En als er toch gelovigen zijn die erom huilen, dan denk ik eerlijk gezegd dat zij niet de norm zouden moeten zijn.
Plaats reactie