Ons antwoord als Christenen op alles rond cartoons
Ons antwoord als Christenen op alles rond cartoons
Na al de ophef over de cartoons en alle rellen en vooral de reacties daarop van moslims, politicie en de de doorsnee nederlander bekroop me de vraag wat is het antwoord van ons als Christenen hierop. Wij kunnen begrijpen van moslims dat ze gekwetst zijn alhoewel er bij ons vaak wel lauwheid is wanneer er gespot wordt met God of het geloof. Tegelijkertijd zegt God zelf: Mij komt de wrake toe. Het antwoord met geweld is absoluut niet christelijk. Hoe moet onze reactie zijn over deze zaken?
Goeie vraag. Ik denk dat onze reactie 2-voudig moet zijn:
1. De cartoons sterk veroordelen (met woorden, niet met geweld).
2. Bidden voor de spotters
Daarbij, indien we de politieke macht zouden hebben (wat natuurlijk een utopie is): Het bij de wet verbieden van het spotten met God, in zo breed mogelijke zin. Dus verbieden van moppen, cartoons, uitspraken, etc waarin Gods naam 'ijdel' gebruikt wordt.
Daarbij, indien we de politieke macht zouden hebben (wat natuurlijk een utopie is): Het bij de wet verbieden van het spotten met God, in zo breed mogelijke zin. Dus verbieden van moppen, cartoons, uitspraken, etc waarin Gods naam 'ijdel' gebruikt wordt.
Re: Ons antwoord als Christenen op alles rond cartoons
Zoals die tot nu toe is geweest: in scherpe bewoordingen de cartoon/spotternij veroordelen, naar de rechter stappen indien te erg of het erbij laten en het oordeel aan God overlaten.pivo schreef:Na al de ophef over de cartoons en alle rellen en vooral de reacties daarop van moslims, politicie en de de doorsnee nederlander bekroop me de vraag wat is het antwoord van ons als Christenen hierop. Wij kunnen begrijpen van moslims dat ze gekwetst zijn alhoewel er bij ons vaak wel lauwheid is wanneer er gespot wordt met God of het geloof. Tegelijkertijd zegt God zelf: Mij komt de wrake toe. Het antwoord met geweld is absoluut niet christelijk. Hoe moet onze reactie zijn over deze zaken?
Verder hopen en bidden dat de scheiding tussen kerk en staat overeind blijft en niet zoals memento wil cartoons e.d. bij wet gaan verbieden. Dat is onherroepelijk de eerste stap op weg naar dictatuur.....
Ik geloof in de overheid als 'Gods dienares'. Wat inhoudt dat de overheid de taak heeft om de regels die God ons in Zijn woord geeft, dient te handhaven, en overtreding ervan te straffen.Verder hopen en bidden dat de scheiding tussen kerk en staat overeind blijft en niet zoals memento wil cartoons e.d. bij wet gaan verbieden. Dat is onherroepelijk de eerste stap op weg naar dictatuur.....
Maar hoe zien wij dat voor Moslims? Moeten wij dat ook veroordelen op dezelfde wijze? We moeten natuurlijk wel consequent zijn in de veroordeling van godslastering.memento schreef:Ik geloof in de overheid als 'Gods dienares'. Wat inhoudt dat de overheid de taak heeft om de regels die God ons in Zijn woord geeft, dient te handhaven, en overtreding ervan te straffen.Verder hopen en bidden dat de scheiding tussen kerk en staat overeind blijft en niet zoals memento wil cartoons e.d. bij wet gaan verbieden. Dat is onherroepelijk de eerste stap op weg naar dictatuur.....
Waarom moeten de cartoons veroordeeld worden? Ik snap alle commotie niet helemaal... ik heb de cartoons maar eens bekeken, en volgens mij zijn ze helemaal niet beledigend naar de profeet Mohammed toe... alleen naar mensen die zich misdragen en beweren dat dat de wil van de profeet was.memento schreef:Goeie vraag. Ik denk dat onze reactie 2-voudig moet zijn:
Er zaten trouwens ook flauwe of simplistische cartoons bij... maar als je bijvoorbeeld die neemt waarbij je Mohammed op een wolk ziet, er een lading zelfmoordenaars aankomt en hij roept: "Stop, de maagden zijn op!", is dat nou echt een belediging voor een echte moslim? Of is het een belediging voor anti-westerse islamieten, niet omdat dat islamiet zijn, maar anti-westers?
stem ik helemaal mee in.Marnix schreef: Waarom moeten de cartoons veroordeeld worden? Ik snap alle commotie niet helemaal... ik heb de cartoons maar eens bekeken, en volgens mij zijn ze helemaal niet beledigend naar de profeet Mohammed toe... alleen naar mensen die zich misdragen en beweren dat dat de wil van de profeet was.
Er zaten trouwens ook flauwe of simplistische cartoons bij... maar als je bijvoorbeeld die neemt waarbij je Mohammed op een wolk ziet, er een lading zelfmoordenaars aankomt en hij roept: "Stop, de maagden zijn op!", is dat nou echt een belediging voor een echte moslim? Of is het een belediging voor anti-westerse islamieten, niet omdat dat islamiet zijn, maar anti-westers?
Volgens mij weet slechts de helft van de forumers hier om wat voor cartoons het gaat.......
Wie heeft ze uberhaupt gezien en daarbij komt zelfs dat de Moslims er cartoons bij creeern om het allemaal nog erger te doen lijken.
En blijft staan boven alles, Allah is GEEN God Mohammed GEEN God of profeet of wie dan ook, dus de blasfemie ervan is al helemaal niet aanwezig.
Dits is dus ook GEEN Godslastering. ( om deze achterliggende gedachte heeft ds. Kersten ook ooit TEGEN het artikel tegen de Godslastering gestemd)
Als je je gekwets voelt moet je gewoon de gang naar de rechter maken.
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."
Michiel Adriaanszoon de Ruyter
Michiel Adriaanszoon de Ruyter
En dan is er een commissie die de hele dag gaat bepalen wat wel en wat niet kan?memento schreef:Ik geloof in de overheid als 'Gods dienares'. Wat inhoudt dat de overheid de taak heeft om de regels die God ons in Zijn woord geeft, dient te handhaven, en overtreding ervan te straffen.Verder hopen en bidden dat de scheiding tussen kerk en staat overeind blijft en niet zoals memento wil cartoons e.d. bij wet gaan verbieden. Dat is onherroepelijk de eerste stap op weg naar dictatuur.....
Evangelische christenen gaan vaak vrijmoediger met deze zaken om dan gereformeerde, om van katholieken maar te zwijgen. Ik lees graag Adrian Plass, maar doe dat soms ook met kromme tenen. Dan denk ik: Dit is wel wat profaan. Lees ik het aan een evangelische vriend voor, moet hij alleen maar glimlachen. Moet de overheid dit soort boeken dan wel of niet verbieden?
Ik ken een refobroeder die de muziek van Elly en Rikkert "gewoon spotten" vindt. Wordt mijn cd-box gekuist als die broeder het ooit nog tot minister van cultuur schopt?
Ik weet het niet, maar deze discussies wil ik eigenlijk helemaal niet voeren.
volgens mij is het voornaamste bezwaar dat Mohammed wordt afgebeeld.
Trouwens ik heb het idee dat de huidige paus over deze hele zaak wel wat zinnigs te zeggen heeft. In zijn encycliek zegt hij het een en ander over de plaats van de overheid met betrekking tot de kerk en omgekeerd. Ik geloof dat ik me wat dat betreft meer met hem verbonden voel dan met refo-broeder Memento. (Als de paus de conclusie had weggelaten, had hij van mij zo protestant mogen worden trouwens)
Trouwens ik heb het idee dat de huidige paus over deze hele zaak wel wat zinnigs te zeggen heeft. In zijn encycliek zegt hij het een en ander over de plaats van de overheid met betrekking tot de kerk en omgekeerd. Ik geloof dat ik me wat dat betreft meer met hem verbonden voel dan met refo-broeder Memento. (Als de paus de conclusie had weggelaten, had hij van mij zo protestant mogen worden trouwens)

Als je vanuit NGB art. 36 redeneert dan moeten we de moslims gewoon uitroeien. Dus ik bedoel maar....pivo schreef:Maar hoe zien wij dat voor Moslims? Moeten wij dat ook veroordelen op dezelfde wijze? We moeten natuurlijk wel consequent zijn in de veroordeling van godslastering.memento schreef:Ik geloof in de overheid als 'Gods dienares'. Wat inhoudt dat de overheid de taak heeft om de regels die God ons in Zijn woord geeft, dient te handhaven, en overtreding ervan te straffen.Verder hopen en bidden dat de scheiding tussen kerk en staat overeind blijft en niet zoals memento wil cartoons e.d. bij wet gaan verbieden. Dat is onherroepelijk de eerste stap op weg naar dictatuur.....
Nee, de overheid heeft er op toe te zien dat de orde gehandhaafd blijft. Ze is er niet voor om zich in te mengen in godsdienstige aangelegenheden. Bovendien ben ik het helemaal eens met Q! Want waar liggen dan de grenzen?
Verdiep je eens in het verleden van deze man en in zijn andere geschriften. Als ex-voorzitter van de inquisitie heeft hij toch wel het één en ander uit te leggen dunkt me. Verbazingwekkend hoe de huidige reformatorische wereld staat t.o.v. de paus en de RKK.... Maar goed, dat is wat off topic.pivo schreef:Welnee, het gaat veel dieper. Want waarom zijn nu de joden weer het slachtoffer? Het gaat toch om een Deense cartoonist? Het is gewoon een aanleiding geweest om het christelijke westen en de joden een hak te zetten.volgens mij is het voornaamste bezwaar dat Mohammed wordt afgebeeld.
Dat is een contradictio in terminis. De paus heet niet voor niets kerkvorst: kerk en staat zijn in de RKK bepaald niet gescheiden. Zie het verleden.....Trouwens ik heb het idee dat de huidige paus over deze hele zaak wel wat zinnigs te zeggen heeft. In zijn encycliek zegt hij het een en ander over de plaats van de overheid met betrekking tot de kerk en omgekeerd. Ik geloof dat ik me wat dat betreft meer met hem verbonden voel dan met refo-broeder Memento.
(Als de paus de conclusie had weggelaten, had hij van mij zo protestant mogen worden trouwens)
Lees de encycliek nu maar, hij heeft echt zinnige dingen te zeggen.Leonius schreef:Dat is een contradictio in terminis. De paus heet niet voor niets kerkvorst: kerk en staat zijn in de RKK bepaald niet gescheiden. Zie het verleden.....Trouwens ik heb het idee dat de huidige paus over deze hele zaak wel wat zinnigs te zeggen heeft. In zijn encycliek zegt hij het een en ander over de plaats van de overheid met betrekking tot de kerk en omgekeerd. Ik geloof dat ik me wat dat betreft meer met hem verbonden voel dan met refo-broeder Memento.
Ik schreef over hoe christenen zouden kunnen reageren als er spottende prenten over het christendom gemaakt zouden worden...Waarom moeten de cartoons veroordeeld worden? Ik snap alle commotie niet helemaal... ik heb de cartoons maar eens bekeken, en volgens mij zijn ze helemaal niet beledigend naar de profeet Mohammed toe... alleen naar mensen die zich misdragen en beweren dat dat de wil van de profeet was.
Wat me verbaast is hoeveel mensen er anti-reformatorisch zijn, in hun opvatting over de houding van een christelijke overheid tegenover niet-christelijke godsdiensten...