Korte citaten en spreuken

KDD

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door KDD »

Wulfert Floor schreef:
'Dat er trappen zijn in het leven der genade, en dat de eene zoover niet gekomen is en komt als de andere, dat leert niet alleen de ondervinding, maar ook de Bijbel. De eene wordt een reus, en de andere blijft een dwerg, even als het gaat met den lichamelijken wasdom in het natuurlijke leven. De Koning Saul was van de schouderen en opwaarts langer dan de langste man van Israël; David en Zacheüs waren in tegendeel klein van persoon en laag bij den grond. Simson kon twee dikke poortdeuren op zijn schouder leggen en op een hoogen berg torsen, en de arme kreupele man, die aan den deur van den tempel zat en door Petrus en Johannes genezen werd, had weer niets geen kracht en moest dagelijks door anderen tot aan de tempeldeur gedragen worden. Asahel kon loopen als een paard, of als een ree in het veld, en Mefibozet was weer kreupel en moest met moeite door de straten van Jeruzalem voortstrompelen. Even zoo gaat het ook in het geestelijke. Elk een van ons is de genade gegeven, naar de mate der gave Christi...'.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

"Wie ingaat tegen het dominante denken van de tijd, wordt intenser bevraagd dan de volger van de tijdgeest. Wie vandaag vasthoudt aan de klassiek-christelijke moraal zal dit herkennen."

Wel goed om eens te lezen, maar ook eens dieper te overdenken.
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... pr19085040

We denken wel dat bovenstaand citaat een waarheid is die we zelf ook hebben moeten ondervinden. En dan is het wel van het grootste belang dat je goed weet waar je staat, waar je op staat, en dat niet iedereen het als goed acht, zoals dat nu wel wordt geëist: weest inclusief in je denken, doe een stap naar de ander toe, en dan kom je tot een compromis. Is dat het? Nee toch, dat leert ons de Bijbel in elk geval niet.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Het parallelisme in de Hebreeuwse poëzie is als een aangehouden muzieknoot die ons de gelegenheid geeft onze gedachten te vormen over het aangereikte idee (vrij naar D. Bonhoeffer).
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

De wonden die God u slaat, zijn tot genezing.
Maar de zonde kust u om te doden.
William Gurnall.
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

Zou u verflauwen in dagen van tegenspoed? Denk dan aan de dagen van ouds. De Heere leeft nog!
Samuel Rutherford
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

Indien er meer nederigheid onder de Christenen was en liefde en wijsheid, dan zou er meer hartelijke vereniging zijn.

Obadiah Sedgwick 1600-1657, Engeland
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

Deze keer een iets langere.

Vraag een verslagen zondaar: waarom gelooft gij? Waarom neemt gij Christus aan als uw eigen? Heeft de Heere zoo ronduit gezegd, dat Hij de uwe is? Neen, zegt de ziel: maar de Heere biedt zichzelven mij vrijwillig aan, die zonder Hem verloren ben en zegt, dat zoo ik Hem aanneem, Hij eeuwig de mijne zal zijn om mij het leven te geven; derhalve omhels ik Hem dankbaar; dit is de grond des geloofs. De Schriftuur vertoont dit in een levendige gelijkenis van een groot avondmaal, waartoe een gansche menigte genoodigd was.

Thomas. Sheppard
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Kort gedeelte uit preek over popmuziek:

https://youtu.be/ZP4JyjNS0Jc?si=sDohxWz5MpM5dxuZ
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Als het gaat om 'Ik zie een poort wijd open staan' dan is dat in het Nieuwe Testament eerder de poort naar de hel dan die naar de hemel.

dr. A. van de Beek
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

Als gij een volgeling van Jezus zijt, en in woord en wandel Christus standvastig navolgt, dat dit het lot zal zijn van dat gedeelte in uw geestelijk leven, dat in zijne uitwendige ontwikkeling door de menschen opgemerkt wordt. Zij zullen u behandelen, zoals zij den Heiland behandelden, zij zullen u verachten. Verbeeld u niet, dat wereldlingen u zullen bewonderen.

C.H. Spurgeon
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Wanneer we te lijden hebben onder de liefde tot de wereld, laten we dan bedenken dat de Zoon van God zo goed is geweest om onze zwakheid op zich te nemen. Het Woord is vlees geworden en heeft onder ons gewoond. [Kerst met Augustinus, Samenvatting van De agone christiano p62-63]
Heidebloem

Bericht door Heidebloem »

'Stel nooit een preek, een boek of een vriend boven Gods Woord.' - J.C. Ryle
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Indien persoonlijke openbaringen overeenstemmen met de Schrift, zijn zij onnodig; en indien zij ermee in strijd zijn, zijn zij vals.

Ds. J. Owen
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Mannetje

Bericht door Mannetje »

"Genade is geen genade enigszins, zo zij niet is genade alleszins"
Kanttekeningen bij Romeinen 11:6
- Niet meer zo actief -
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

J.C. Philpot schreef: 23 dec 2024, 09:44 Indien persoonlijke openbaringen overeenstemmen met de Schrift, zijn zij onnodig; en indien zij ermee in strijd zijn, zijn zij vals.

Ds. J. Owen
Dit triggert mij wel: Want hoe moet ik dit dan lezen?

"Maar wanneer het Gode behaagd heeft, Die mij van mijner moeders lijf aan afgezonderd heeft, en geroepen door Zijn genade,
Zijn Zoon in mij te openbaren, opdat ik Denzelven door het Evangelie onder de heidenen zou verkondigen, zo ben ik terstond niet te rade gegaan met vlees en bloed,"
Plaats reactie