RD-onderzoek Malawi

newton

Re: RD-onderzoek Malawi

Bericht door newton »

Herman schreef: 29 nov 2024, 08:19
Refiosi schreef: 28 nov 2024, 23:47 Open deur: richt geen stichting op die heel erg gericht is op 1 persoon.
Hier kan je natuurlijk terecht kritiek op hebben. Want er zijn tientallen, zo niet 100-den stichtinkjes die gebouwd zijn rond een gezin of een persoon. Dat heet dan thuisfrontcommissie.
Een TFC heeft een heel andere functie dan een zendingsorganisatie die ook daadwerkelijk mensen uitzend. De TFC heeft geen werkgever/werknemer relatie met de uitgezonden persoon, maar biedt (samen met zendingsorganisatie / kerk ) een stuk ondersteuning, geestelijk, praktisch (veel te regelen tijdens een verlofperiode, of bij uiteindelijke repatriëring) en eventueel fondsenwerving. Neal Pirolo heeft daar een aantal lezenswaardige boeken over geschreven.
Scheepsbel

Bericht door Scheepsbel »

Refiosi, om het woord simpel te gebruiken is nogal wat, het is toch gebleken dat alleen een roeping niet genoeg is, een assessment is niet op zijn retour hoe kom je daarbij? Leg de slachtoffers eens uit hoe iemand zulk belangrijk en gevoelig werk kon gaan doen en niemand had iets door, ach hij had een roeping, Petrus kun je toch niet vergelijken met sexuele monsters als een Akster of een predikant die zijn kinderen de vernieling in slaat? Of een predikant die een meisje sexueel misbruikt en nooit spijt betoond heeft? En dit is nog maar het topje. Ja er moet een roeping zijn dat bijbels maar dat is gebleken niet genoeg te zijn in deze verrotte wereld. Je hebt geen idee wat er allemaal mis gaat en gegaan is en op dit moment gebeurd terwijl we het niet horen of aan het licht is gekomen.
Forummer

Bericht door Forummer »

Ik denk echt dat we van de roeping af moeten blijven. Ik weet ook van iemand die oprecht geroepen was, een opdracht kreeg maar vervolgens heel hard de verkeerde kant op liep. Hij moest er zelfs voor in de zee geworpen worden en toen hij uiteindelijk leek te luisteren wenste hij zijn hoorders ook nog dood. Kan nooit echt geweest zijn die roeping van Jona...

We kunnen prima concluderen dat Akster gevallen is, gestruikeld in zijn eigen zwakheden en helaas door heeft kunnen gaan ivm te weinig verantwoording moeten afleggen en te weinig toezicht. En dit zeg ik niet om het af te zwakken, want het is ronduit verschrikkelijk. Maar ook een geroepen iemand kan vallen in (menigvuldige) zonden. Zie ook bijvoorbeeld David, die was zelfs in opdracht van God gezalfd! Niet voor niets staan deze eerlijke verhalen in Gods Woord. Laten we de conclusie over de roeping daarom maar aan God overlaten.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Scheepsbel

Forummer schreef: 29 nov 2024, 12:44 Ik denk echt dat we van de roeping af moeten blijven. Ik weet ook van iemand die oprecht geroepen was, een opdracht kreeg maar vervolgens heel hard de verkeerde kant op liep. Hij moest er zelfs voor in de zee geworpen worden en toen hij uiteindelijk leek te luisteren wenste hij zijn hoorders ook nog dood. Kan nooit echt geweest zijn die roeping van Jona...

We kunnen prima concluderen dat Akster gevallen is, gestruikeld in zijn eigen zwakheden en helaas door heeft kunnen gaan ivm te weinig verantwoording moeten afleggen en te weinig toezicht. En dit zeg ik niet om het af te zwakken, want het is ronduit verschrikkelijk. Maar ook een geroepen iemand kan vallen in (menigvuldige) zonden. Zie ook bijvoorbeeld David, die was zelfs in opdracht van God gezalfd! Niet voor niets staan deze eerlijke verhalen in Gods Woord. Laten we de conclusie over de roeping daarom maar aan God overlaten.
David beleed direct zijn schuld en maakte zelfs de mooiste psalmen, deze Akster weerlegde alles en maakte zichzelf ineens homosexueel en bestrijd de homowetten aldaar, dat is een andere reactie. Ik weet niet of we de roepingen uit de Bijbel één op één kunnen overzetten naar nu, veel is fantasie of word het misbruikt om iets te bereiken.
TSD

Bericht door TSD »

Forummer schreef: 29 nov 2024, 12:44 Ik denk echt dat we van de roeping af moeten blijven. Ik weet ook van iemand die oprecht geroepen was, een opdracht kreeg maar vervolgens heel hard de verkeerde kant op liep. Hij moest er zelfs voor in de zee geworpen worden en toen hij uiteindelijk leek te luisteren wenste hij zijn hoorders ook nog dood. Kan nooit echt geweest zijn die roeping van Jona...

Er is een groot verschil tussen (diep!) vallen in de zonde en er in leven, vele, vele jaren lang en zonder het tonen van enige berouw, ja sterker nog, onder de consequenties ervan uit proberen te komen. Een kind van God van vallen, maar met het leven in de zonde is gebroken.

We kunnen ook té voorzichtig zijn in onze drang om maar niet te oordelen. Ik denk dat eerlijkheid ook heel belangrijk is. Ook naar anderen toe, als waarschuwing. De Bijbel is niet onduidelijk over de wedergeboorte en vernieuwing door door Heilige Geest.
TSD

Bericht door TSD »

Scheepsbel schreef: 29 nov 2024, 12:53 Ik weet niet of we de roepingen uit de Bijbel één op één kunnen overzetten naar nu, veel is fantasie of word het misbruikt om iets te bereiken.
Ik denk dat je het kind met het badwater niet weg moet gooien. Ook vandaag de dag roept de Heere mensen in Zijn Koninkrijk. Ook vandaag de dag is het belangrijk dat we niet zelf besluiten dat God ons nodig heeft, maar de Heere te volgen, waar de weg ook heen leidt. Roeping is wel degelijk belangrijk en ik hoop niet dat we zover komen dat we daar niet meer naar vragen.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

newton schreef: 29 nov 2024, 09:18 Een TFC heeft een heel andere functie dan een zendingsorganisatie die ook daadwerkelijk mensen uitzend. De TFC heeft geen werkgever/werknemer relatie met de uitgezonden persoon, maar biedt (samen met zendingsorganisatie / kerk ) een stuk ondersteuning, geestelijk, praktisch (veel te regelen tijdens een verlofperiode, of bij uiteindelijke repatriëring) en eventueel fondsenwerving. Neal Pirolo heeft daar een aantal lezenswaardige boeken over geschreven.
Dit klopt maar deels. Dat moet je dus uitzoeken. Ik ken vanuit de vriendenkring van mijn vrouw al twee personen waar een eigen stichting en een thuisfrontcommissie als het ware samenvallen. Op kantoor zag ik deze week nog een donatie aan een arts die blijkbaar ook vanuit een particuliere stichting in Afrika werkzaam is (op het eerste oog). Ik zie geen directe aanleiding om rariteiten te veronderstellen.
Scheepsbel

TSD schreef: 29 nov 2024, 13:41
Scheepsbel schreef: 29 nov 2024, 12:53 Ik weet niet of we de roepingen uit de Bijbel één op één kunnen overzetten naar nu, veel is fantasie of word het misbruikt om iets te bereiken.
Ik denk dat je het kind met het badwater niet weg moet gooien. Ook vandaag de dag roept de Heere mensen in Zijn Koninkrijk. Ook vandaag de dag is het belangrijk dat we niet zelf besluiten dat God ons nodig heeft, maar de Heere te volgen, waar de weg ook heen leidt. Roeping is wel degelijk belangrijk en ik hoop niet dat we zover komen dat we daar niet meer naar vragen.
Wanneer weet je dat het van de Heere is en hoe weet een ander dat dit juist is? Dan moet je iemand op zijn woord geloven en juist daar kan en gaat het akelig mis vaak.
TSD

Bericht door TSD »

Scheepsbel schreef: 29 nov 2024, 13:53
TSD schreef: 29 nov 2024, 13:41
Wanneer weet je dat het van de Heere is en hoe weet een ander dat dit juist is? Dan moet je iemand op zijn woord geloven en juist daar kan en gaat het akelig mis vaak.
Ik snap de ingewikkeldheid wel. Anderzijds: ik geloof ook dat de Heilige Geest dat soms zelf duidelijk maakt aan anderen.
En nee, ik pleit niet voor uitzending, puur op basis van roeping en zonder enige vorm van onderzoek. Dat gebeurt ook niet bij bijv. de ZGG.
Maar uitzending zonder dat iemand zijn roeping kan duidelijk maken is de andere kant en dat is ook niet de juiste, geloof ik persoonlijk.
DDD

Bericht door DDD »

Vandaag nog een juiste toevoeging in de krant.
TSD

Bericht door TSD »

DDD schreef: 30 nov 2024, 11:43 Vandaag nog een juiste toevoeging in de krant.
Interessante bespiegeling van dhr. Bakker, inderdaad. En Refiosi is op zijn wenken bediend, een ander dan Steef Post heeft een podium gekregen :D
Terri

Bericht door Terri »

Ik las met enige vertraging deze onderzoek verslagen. Verbijsterend.
Iemand kan inderdaad in zonde vallen, maar persoonlijk vind ik dit van een ander gehalte. Er is zoveel jaren achter elkaar bedrogen, gemanipuleerd en zijn er machtspelletjes gespeeld, dat hier duidelijk sprake is van een 'zieke' man. En die is niet tegen zichzelf beschermd, maar kon na herhaalde pogingen tot stoppen, doorgaan, omdat hij blijkbaar overtuigende 'verhaaltjes' kon vertellen.
Ook zo akelig voor o.a. de veldmedewerkers, ze hebben aan de bel getrokken, maar ook zij werden niet geloofd.
Wat is macht en heerszucht toch een valkuil....en helaas ook bij predikanten met vaak uitgesproken karakters gebeurt dit regelmatig.
Sowieso kan ik me bij dit soort doofpot toestanden niks voorstellen. Alsof er geen God bestaat Die alles ziet.
KDD

Bericht door KDD »

Terri schreef: 30 nov 2024, 13:34 Ik las met enige vertraging deze onderzoek verslagen. Verbijsterend.
Iemand kan inderdaad in zonde vallen, maar persoonlijk vind ik dit van een ander gehalte. Er is zoveel jaren achter elkaar bedrogen, gemanipuleerd en zijn er machtspelletjes gespeeld, dat hier duidelijk sprake is van een 'zieke' man. En die is niet tegen zichzelf beschermd, maar kon na herhaalde pogingen tot stoppen, doorgaan, omdat hij blijkbaar overtuigende 'verhaaltjes' kon vertellen.
Ook zo akelig voor o.a. de veldmedewerkers, ze hebben aan de bel getrokken, maar ook zij werden niet geloofd.
Wat is macht en heerszucht toch een valkuil....en helaas ook bij predikanten met vaak uitgesproken karakters gebeurt dit regelmatig.
Sowieso kan ik me bij dit soort doofpot toestanden niks voorstellen. Alsof er geen God bestaat Die alles ziet.
Je laatste regel... Ik heb er veel aan moeten denken nadat ik alles gelezen had. Ik durfde de vraag eigenlijk niet te stellen maar het zou misschien ook goed zijn dat die vraag behandeld wordt door de RD. Want ik geloof dat ook veel slachtoffers met deze vraag lopen... Waarom was er geen goddelijke tussenkomst?
Terri

Bericht door Terri »

KDD schreef: 30 nov 2024, 19:34
Terri schreef: 30 nov 2024, 13:34 Ik las met enige vertraging deze onderzoek verslagen. Verbijsterend.
Je laatste regel... Ik heb er veel aan moeten denken nadat ik alles gelezen had. Ik durfde de vraag eigenlijk niet te stellen maar het zou misschien ook goed zijn dat die vraag behandeld wordt door de RD. Want ik geloof dat ook veel slachtoffers met deze vraag lopen... Waarom was er geen goddelijke tussenkomst?
Ik had het misschien iets anders moeten verwoorden, want nu lijkt het net of ik God beschuldig van wegkijken. Dat bedoel ik absoluut niet.
Ik bedoelde te zeggen dat o.a. predikanten wegkijken en dan blijkbaar geen rekening houden met een alziende God.
En wat betreft de slachtoffers, verschrikkelijk, beschadigd voor je leven en wellicht idd een deuk in je Godsvertrouwen.
Forummer

Bericht door Forummer »

TSD schreef: 29 nov 2024, 13:39

Er is een groot verschil tussen (diep!) vallen in de zonde en er in leven, vele, vele jaren lang en zonder het tonen van enige berouw, ja sterker nog, onder de consequenties ervan uit proberen te komen. Een kind van God van vallen, maar met het leven in de zonde is gebroken.

We kunnen ook té voorzichtig zijn in onze drang om maar niet te oordelen. Ik denk dat eerlijkheid ook heel belangrijk is. Ook naar anderen toe, als waarschuwing. De Bijbel is niet onduidelijk over de wedergeboorte en vernieuwing door door Heilige Geest.
We mogen het gedrag ook gewoon veroordelen en eerlijk over zijn. Waar ik op doelde was dat de roeping nu in twijfel getrokken wordt. En daar hebben wij mijns inziens vanaf te blijven.

Natuurlijk zijn er hele grote vraagtekens te zetten bij het manipulatief gedrag en zijn zijn daden te veroordelen.

Een predikant zei eens tegen mij toen ik worstelde met het feit dat iemand die doorging voor een kind van God, verschrikkelijke dingen deed: als die persoon een kind van God is, dan is hij op dit moment vér van zijn plek. Maar als hij echt een kind van God is, dan komt er een moment dat die persoon erop terugkomt.

Dat is ook (na heel veel jaren) daadwerkelijk gebeurd. En dat heeft mij voorzichtig gemaakt.

Bovendien heb ik persoonlijk mee mogen maken dat er na vele, vele jaren bewust leven in menigvuldige zonden, er vergeving en genade was. Dan kan het voor ieder ander ook!
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Plaats reactie