Wauw mooi zeg, en als ik vragen mag doen jullie dat vaker? Bv zondags? Mooi initiatief.
Mohammedaans terreur in Europa
-
- Lilian1975
Re: Mohammedaans terreur in Europa
Ik heb de live stream niet gevolgd. I.v.m. andere verplichtingen. Maar geeft het RD een goede weergave/impressie?Maanenschijn schreef: ↑28 nov 2024, 21:51Het bericht is aangepast. Inmiddels is het kopje ‘streng gereformeerden’ en ondergeplaatste alinea niet meer terug te lezen.ZWP schreef:En op de voorpagina van de NOS: https://nos.nl/l/2546289
Ik heb de livestream gevolgd. Op de kwaliteit van de zanger na (ik vond zijn stem niet zo mooi) toch wel een interessante en mooie manifestatie met ook een aantal seculiere sprekers.
Want die heb ik gisteren wel gelezen
Ik voel dan toch wel wat bevreemding! Vanuit het christelijke deel....
Gejoel en gejuich op uitspraken ds . Bij spreken vanuit het Woord? Is dat dan de reactie? Ik lees in de Bijbel als God door het Woord spreekt juist verslagenheid, ontzetting! Boosheid , Bekering! Of juist afkeer, ongeloof, haat. Maar daar heb ik andere voorstellingen bij als een juichende groep zoals in het RD afgeschilderd.
Een ds. die de nadruk legt op Joods zijn Heere Jezus. Volgens mij legt de Bijbel daar helemaal niet een nadruk op. Maar juist vooral, allereerst dat Hij de Zoon van God is. En dat was juist een enorm struikelblok. Moeten we hierin ook gewoon niet de Schrift naspreken ipv accenten leggen die het Woord niet legt! Natuurlijk begrijp ik dat hij het doet om verbinding te leggen? Maar is dit de manier?
Ondanks dat het anti semitisme verwerpelijk is en blijft! Dat blijft echt buiten kijf!
Verder viel me het op dat er verontwaardigd op Halsema en haar besluit wordt gereageerd. Dat het niet op de Dam was....ze er niet bij was etc. Maar overigens wel een enorme beveiliging van politie, waterkanon en ME! Dank je wel Halsema? Wat heeft dit gekost?
Maar ook de Pro Palestina demonstratie vanmiddag is niet op de Dam
Halsema is wel in gesprek geweest met de joodse organisaties.
En ze is ook niet aanwezig bij alle andere demonstraties.
We hebben het vaak over polariseren... maar doe je zo niet mee? ( en nee ik ben geen Halsema fan ) .
Het warme bad.... omschrijving eerder op dit draadje, kan ik dus niet zo lezen in het RD artikel. I.e.g. ik ervaar dat niet als een warm bad!
Ik denk dan toch dat je de geschiedenis van Jericho nog eens moet lezen.
- Lilian1975
Goed. Dan zeg je dus: je mag wel juichen over het werk van God, maar niet over het woord van God. Misschien vind ik dat ook wel, al denk ik dat dat heel erg cultuurbepaald is.
- Lilian1975
Nee dat heb ik niet gezegd.
Appels met peren zijn lekker. Maar doen geen recht aan de afzonderlijke ingrediënten/vruchten.... (dit was mijn eerste reactie. Of het klopt weet ik nog niet.)
Ik reageer op het juichen en joelen in Amsterdam als reactie op... wat voor mij wat bevreemdend las.
Zelfs het juichen in Jeriocho was geen juichen als reactie op iets. Pas toen ze juichten stortten de muren in. Op het bevel van God juichen voordat de stad aan hen gegeven was, letterlijk. Heeft dus niets te maken met mijn punt. En ook niet of je mag juichen over het werk van God. Dus laten we maar bij de appels blijven . En de peren die zijn voor een ander gerecht/discussie
Hoi Lilian, de warme-bad-quote kwam geloof ik van mij. Vandaar voel ik me geroepen om te reageren. Van mij hadden de verwijten aan Halsema ook niet gehoeven. Het geheel verliep vredig en rustig; geen verwijten hadden dat helemaal "af" gemaakt.
Theologisch zal er best wat af te dingen zijn op één en ander. Het was dan ook geen kerkelijke bijeenkomst, maar een zeer brede mix van organisaties. Ik zag minstens twee mannen van reformatorische komaf die de brug legden naar de Joden op een laagdrempelige wijze. Volgens mij schrijft de Schrift er juist duidelijk over dat wij schatplichtig zijn aan de Joden, aangezien uit hen de Heere Jezus is voortgekomen. Zo mag je de uitspraak van ds. Kaptein zien, denk ik. Intussen schaamden zij zich niet het Evangelie te brengen! Het joelen en klappen heeft niet onze voorkeur, maar er stond een brede coalitie aan mensen: Joden, Iraniërs, evangelischen, seculieren. Enzovoort. Niet ideaal wat onze uitgangspunten betreft, maar te verwachten.
Theologisch zal er best wat af te dingen zijn op één en ander. Het was dan ook geen kerkelijke bijeenkomst, maar een zeer brede mix van organisaties. Ik zag minstens twee mannen van reformatorische komaf die de brug legden naar de Joden op een laagdrempelige wijze. Volgens mij schrijft de Schrift er juist duidelijk over dat wij schatplichtig zijn aan de Joden, aangezien uit hen de Heere Jezus is voortgekomen. Zo mag je de uitspraak van ds. Kaptein zien, denk ik. Intussen schaamden zij zich niet het Evangelie te brengen! Het joelen en klappen heeft niet onze voorkeur, maar er stond een brede coalitie aan mensen: Joden, Iraniërs, evangelischen, seculieren. Enzovoort. Niet ideaal wat onze uitgangspunten betreft, maar te verwachten.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
- Lilian1975
Ok dat had ik niet helemaal helder meer dat het jouw uitspraak was. Sorry. Het was ook niet persoonlijk. Wel algemeen. Reacties in omgeving in real life en forum.Job schreef: ↑30 nov 2024, 16:54 Hoi Lilian, de warme-bad-quote kwam geloof ik van mij. Vandaar voel ik me geroepen om te reageren. Van mij hadden de verwijten aan Halsema ook niet gehoeven. Het geheel verliep vredig en rustig; geen verwijten hadden dat helemaal "af" gemaakt.
Ik merk meer dan vroeger de behoefte van christenen om met verbale kracht.... als we maar met veel zijn bij een manifestatie, en krachtig laten zien ons bidden en zingen en saamhorigheid....en dat als een warm bad te zien/ervaren. En mensen die er niet aan mee doen "zien" als slappe christenen die stil in een hoekje zitten en niets "doen" . Terwijl ik echt geloof in het machtigste wapen van gebed. De stille kracht!
Ik kwam onderstaand citaat tegen van ds van Campen op Refoweb. In mijn zoektocht naar antwoorden en eigen gedachten beproeven als ben ik nu zo abuis dat er vroeger minder snel naar manifestaties en demonstraties werd gegrepen?
Deze ds reageert op de vraag of demonstreren voor kerken mag en of de kerk niet slaapt. Een antwoord van 10 jaar geleden!
Is demonstratie dan een kenmerk van de levende kerk?En toch zijn veel kinderen van God daar wat huiverig voor. De reden is dat achter mensen, machten zitten en dat zijn óf goede óf kwade machten. Onzichtbare geestelijke machten. De eigenlijke strijd wordt dan ook gevoerd niet tegen vlees en bloed, maar tegen de geestelijke boosheden in de lucht, zo zegt Efeze 6:12. Het is ten diepste een strijd tussen het Koninkrijk van God en het koninkrijk van satan, dat zich hier op aarde afspeelt. Het koninkrijk van God is te herkennen aan de woorden: leven, licht en liefde. En het rijk van satan wordt gekenmerkt door de woorden: dood, duivel en duisternis.
Paulus roept ons op om met een wapenrusting van God te strijden. En die wapens zijn geen letterlijke wapens, maar geestelijke wapens, zie Efeze 6. Riem van de waarheid, borstharnas van de gerechtigheid, schoenen van de bereidheid het evangelie van vrede te delen, schild van het geloof, helm van het heil, zwaard van het Woord van God en het allerbelangrijkste wapen is het gebed. Christenen verwachten het niet van kracht, noch van geweld (verbaal of fysiek), maar van de Geest van God. Daardoor zal het gebeuren. Van Jezus zelf staat geschreven in Mattheus 12:19: Hij zal niet twisten of schreeuwen en niemand zal Zijn stem op de straat horen. Maar het geknakte riet zal Hij niet verbreken en de walmende vlaspit zal Hij niet uitblussen.
Nee de levende kerk slaapt niet, ligt niet in de slaapkamer met de ogen dicht, maar is te vinden in de binnenkamer achter een gesloten deur op de knieën biddend om gerechtigheid en vrede (sjaloom en salaam) voor Israël en de volken. Die zal komen als de Messias komt, wiens gelaat trekken van Jezus van Nazareth zal vertonen! Deze Vredevorst zal alle dingen recht gaan zetten. Daar bidt de kerk vooral om: Uw koninkrijk kom toch, o Heer.
En niet demonstreren van een slapende kerk? Gewoon wat vragen die opkwamen. En waar ik een weg in probeer te vinden.
Juist als dit soort reacties te verwachten zijn, dan ben ik erg voorzichtig om eraan mee te doen. Ik doel op dat juichen en joelen....
Waarom? Er wordt gezegd u bent het zout der aarde. U bent het licht etc.
Kort gezegd: Bij Loyd Jones las ik onlangs bij dit gedeelte, in eigen woorden:
Een ware christen is de burger van het Koninkrijk waar de Geest in woont. Een persoon met al die karaktereigenschappen die in de zaligsprekingen benoemd worden. Deze persoon heeft een effect op zijn omgeving. Dat is dus dat gedeelte met zout en licht. En als dat er niet is. Zoutloos of onder de maat etc... moet het weggelopen worden. (Oordeel) . Dat gaat dus niet over christenen die dingen doen. Maar het zijn omdat Hij het is. Waarom zout eerst? Zout dat houd bederf tegen. Door ons gedrag dat we als christenen laten zien. ( die zachtmoedigheid, die vredestichters, die barmhartigen, die treurenden die hongerende en dorstenden)(reflectoren van wat Christus heeft geschonken, verworven als ik het zo mag zeggen) laten zij zien dat we geheel anders zijn. Wordt de duisternis blootgelegd. Gewoon door het zijn.....
Ik meen, net als deze engelse doctor dat we niet dingen moeten doen zoals de wereld of duister gedrag uit moeten lokken door wat we zeggen en doen ( kijk wat er langs de kant van de weg stond, van tegendemonstranten, de hoeveelheid politie omdat geweld verwacht werd) Het verschil komt bloot komt te liggen, een positieve uitwerking op de omgeving ( bederf dat tegengegaan wordt) door gewoon te zijn wie we zijn. ( in Christus) . Als ik dan zie dat het joelen en juichen stimuleert... ptecies zoals de wereld binnen en buiten de kerk hun kracht willen laten blijken, vraag ik me af. Zijn we wel werkelijk zout en licht zo?
Dus als ik weet dat mijn opkomen voor een op zich goede zaak duistere machten doet aanmoedigen, versterken... moet ik dan juist niet voorzichtig zijn?
Gewoon wat persoonlijke overdenkingen. Waar ik niet over uit ben, nog.
Wbt theologisch.... . Zoals het in het RD artikel stond, kwam het anders binnen. Maar als Jezus hier Zelf geen nadeuk op legt, moeten wij dat dan wel doen? Dat weet ik niet. Maar ik vrees dat de liefde voor het Joodse volk het joodzijn van de Heere Jezus gaan benadrukken. Terwijl Hij het Zelf niet doet. En er geen onderscheid tussen Jood en Griek is.
Lastig uit te werken nu. Zo op een forum. Maar wel vragen waar je over nadenkt. En wat moeilijk is om over te spreken. Omdat snel alles gezien wordt als anti joods, of geen liefde voor Israël.
Hallo Lilian,
Pas schreef je ergens iets over je achtergrond/herkomst. Daarom waardeer ik het temeer in je dat je alles zo onderzoekt. Die van Berea deden alzo.
Het is zeker zo dat de Heere heilig is. En dat het een geestelijke strijd is. Zelf ben ik ook niet zo van de manifestaties, ben daar hier ook op ingegaan. Er wordt verschillend over gedacht, maar eigenlijk hoor ik wel bijna alle voorstanders zeggen: het is èn èn. Het gebed is het belangrijkste, maar een signaal afgeven mag ook. Het ene doen; het andere niet nalaten. Als dat de uitgangspositie is, moeten/mogen we elkaar er vrij in laten om des gewetens wille, meen ik. Als het alleen blijft bij manifesteren en protesteren en de binnenkamer leeg blijft, dan kunnen we terecht vraagtekens zetten.
Ik herinner me nog een uitspraak van GG-ds. De Wit volgens mij die destijds veel stof deed opwaaien. Dat ging over de Mars voor het Leven. Hij zei iets als dat hij zich niet kon voorstellen dat de eenvoudige kinderen van God in zijn eerste gemeente Nieuw-Beijerland ook met zoiets zouden meelopen. Dat werd door meerderen ervaren als een diskwalificatie van het geestelijke leven van alle mensen die zich wél gedrongen voelen om mee te lopen. Vanwege de gekozen woorden kon ik dat eerlijk gezegd begrijpen. Maar ik begrijp opzich ook dat het deputaatschap Israël vd GG de boodschap mogelijk te algemeen vond om er hun handtekening onder te zetten, of geen verwarring wil krijgen over hoe er in het publiek werd gereageerd. Daarin snap ik jouw terughoudendheid ook.
Wat ik zelf bedoelde met de warme deken: ik was verrast door de behoorlijk overtuigende geluiden die te horen waren van het naast de Joden staan, het daadwerkelijk "zien" van hun benarde positie. Dat was heel hartelijk. Er werd ze echt merkbaar een hart onder de riem gestoken. Ik kan het moeilijk uitleggen. Het is wel een gevoel denk ik, ook weer niet meer dan dat. Maar dat mensen de moeite namen om vanuit verre oorden te komen , daar ging toch wel een signaal van vlees en bloed vanuit. Anders dan een paginagrote krantenadvertentie, vind ik. Maar hoogtepunt (echt hartverwarmend) vond ik toch wel dat er twee waren die de naam van de gekomen Christus in de mond namen, en dat onder zulke gevoelige omstandigheden en bij iets waar door zovelen mee werd gekeken, al dan niet met argusogen.
Voor een invulling zoals waar Helma voor heeft gekozen diezelfde avond, eigenlijk in alle stilte, valt ook veel te zeggen.
Pas schreef je ergens iets over je achtergrond/herkomst. Daarom waardeer ik het temeer in je dat je alles zo onderzoekt. Die van Berea deden alzo.
Het is zeker zo dat de Heere heilig is. En dat het een geestelijke strijd is. Zelf ben ik ook niet zo van de manifestaties, ben daar hier ook op ingegaan. Er wordt verschillend over gedacht, maar eigenlijk hoor ik wel bijna alle voorstanders zeggen: het is èn èn. Het gebed is het belangrijkste, maar een signaal afgeven mag ook. Het ene doen; het andere niet nalaten. Als dat de uitgangspositie is, moeten/mogen we elkaar er vrij in laten om des gewetens wille, meen ik. Als het alleen blijft bij manifesteren en protesteren en de binnenkamer leeg blijft, dan kunnen we terecht vraagtekens zetten.
Ik herinner me nog een uitspraak van GG-ds. De Wit volgens mij die destijds veel stof deed opwaaien. Dat ging over de Mars voor het Leven. Hij zei iets als dat hij zich niet kon voorstellen dat de eenvoudige kinderen van God in zijn eerste gemeente Nieuw-Beijerland ook met zoiets zouden meelopen. Dat werd door meerderen ervaren als een diskwalificatie van het geestelijke leven van alle mensen die zich wél gedrongen voelen om mee te lopen. Vanwege de gekozen woorden kon ik dat eerlijk gezegd begrijpen. Maar ik begrijp opzich ook dat het deputaatschap Israël vd GG de boodschap mogelijk te algemeen vond om er hun handtekening onder te zetten, of geen verwarring wil krijgen over hoe er in het publiek werd gereageerd. Daarin snap ik jouw terughoudendheid ook.
Wat ik zelf bedoelde met de warme deken: ik was verrast door de behoorlijk overtuigende geluiden die te horen waren van het naast de Joden staan, het daadwerkelijk "zien" van hun benarde positie. Dat was heel hartelijk. Er werd ze echt merkbaar een hart onder de riem gestoken. Ik kan het moeilijk uitleggen. Het is wel een gevoel denk ik, ook weer niet meer dan dat. Maar dat mensen de moeite namen om vanuit verre oorden te komen , daar ging toch wel een signaal van vlees en bloed vanuit. Anders dan een paginagrote krantenadvertentie, vind ik. Maar hoogtepunt (echt hartverwarmend) vond ik toch wel dat er twee waren die de naam van de gekomen Christus in de mond namen, en dat onder zulke gevoelige omstandigheden en bij iets waar door zovelen mee werd gekeken, al dan niet met argusogen.
Voor een invulling zoals waar Helma voor heeft gekozen diezelfde avond, eigenlijk in alle stilte, valt ook veel te zeggen.
- Lilian1975
Ik begrijp wat je schrijft hoor. En ben het meeste ook eens. Ook dat het is gebed en signaal afgeven. Het zit mij dan ook inderdaad niet op of je een signaal mag of moet afgeven. Maar de wijze waarop. Wijze en welk effect het heeft om het op deze wijze te doen. En daarnaast op de achtergrond of het de taak van de kerk is zich politiek ergens mee bezig te houden.Job schreef: ↑30 nov 2024, 20:12 Hallo Lilian,
Daar zit het verschil en inderdaad daar wordt verschillend over gedacht. Dank voor je reactie.