Even voor mijn begrip hoor: Ik had het idee dat je het teveel B vond hier, a la Refoweb. Dat wil je niet. Het moet meer A worden. Het enige wat ik volgens mij zeg is dat er hier op het forum redelijk A gediscussieerd wordt. Er is een gemeenschappelijke grond, de 3FvE. Ik heb tegelijk geconcludeerd of dit voldoende is om discussies te voeren om de geest te scherpen omdat blijkt dat deze gemeenschappelijke grond te vaak zorgt voor verhitting, op de persoon. Denk aan de discussies over de boeken van dr. v.d. Brink.
Als je het over B hebt, laat je hier toe dat er, bijv. over de rol van homoseksuelen in de gemeente, een gesprek gevoerd kan worden. Dat is hier nu niet of nauwelijks aan de orde. Jij zegt: dat moet je hier ook niet hebben. Of, een iets ingewikkelderer, of de interpretatie van de Schrift cultuurgebonden is (de cultuur bepaalt hoe de tekst gelezen wordt). Die eerste is vrij makkelijk te modereren, de tweede al wat minder.
Dus het is denk een illusie om in jouw model voor A te gaan en daarmee inhoudelijk een beter forum te krijgen.
Waarom worden hier geen diepgaande discussies meer gehouden? Ik herinner me van vele jaren terug discussies over de rechtvaardiging, het aanbod van genade, standen in het genadeleven etc. etc. Die konden heel lang lopen en waren reuze interessant. Wat is er in onze gezindte gebeurd dat dit niet meer besproken wordt? Ik weet het niet zo goed. Dus we hebben hier te dealen met de tijdgeest en over het algemeen gaat dat best goed.