Zondagsheiliging

Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1895
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Bourdon16 »

Als je als gemeente uitgaat van het kerkelijk jaar dan zijn diensten met oud en nieuw niet logisch.

Dan heb je oud en nieuw met de start van advent.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6921
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Posthoorn »

huisman schreef: 28 nov 2024, 17:19
Posthoorn schreef: 28 nov 2024, 16:35 Met het eerste ben ik het niet eens. Zelfs al zou er in deze tekst staan wat er veelal in gelezen wordt (maar er staat trouwens 'bijeenkomst', enkelvoud), dan nog staat er niet dat je elke bijeenkomst moet bezoeken.
Of het meervoud is (zoals bv NBV21 vertaald) of enkelvoud is voor de betekenis van deze tekst van weinig belang. De kanttekening bij dit vers met verwijsteksten vind ik best overtuigend .
Ik ben hier elders op het forum al op ingegaan (topic over 'Dorsvloer vol confetti'). Ik volsta hier met een verwijzing daarnaar.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 18356
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Zondagsheiliging

Bericht door huisman »

Posthoorn schreef: 28 nov 2024, 21:25
huisman schreef: 28 nov 2024, 17:19
Posthoorn schreef: 28 nov 2024, 16:35 Met het eerste ben ik het niet eens. Zelfs al zou er in deze tekst staan wat er veelal in gelezen wordt (maar er staat trouwens 'bijeenkomst', enkelvoud), dan nog staat er niet dat je elke bijeenkomst moet bezoeken.
Of het meervoud is (zoals bv NBV21 vertaald) of enkelvoud is voor de betekenis van deze tekst van weinig belang. De kanttekening bij dit vers met verwijsteksten vind ik best overtuigend .
Ik ben hier elders op het forum al op ingegaan (topic over 'Dorsvloer vol confetti'). Ik volsta hier met een verwijzing daarnaar.
Prima, maar ik ga het niet opzoeken. Er is in het recente verleden uitgebreid studie naar gedaan in onze kerkenraad i.v.m. de coronacrisis.
Denk dat wij weer eens onbewegelijk bij ons standpunt blijven. :)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Hoopvol
Berichten: 1404
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Hoopvol »

Valcke schreef: 28 nov 2024, 12:02
Hoopvol schreef: 28 nov 2024, 09:28
Valcke schreef: 28 nov 2024, 08:23 Het gaat mij niet om de plaats van de heilsfeiten, evenmin over een zekere orde daarin m.b.t. het kerkelijk jaar.
Pasen en Pinksteren vallen bovendien op zondagen.
De door mij genoemde teksten gaan echter wel degelijk om de specifieke afzondering van andere dagen - als een soort blijvende instelling - tot feestdagen.
Situationeel en plaatselijk is het altijd goed om (naar de aard van de omstandigheden) dagen af te tot b.v. vast- en bededagen, dagen van voorbereiding, enz.
Bij "feestdagen" gaat de instelling echter aanzienlijk verder: deze zijn inmiddels internationaal en wereldwijd vastgelegd. Ze hebben een zeker "gezag" gekregen en er wordt vreemd opgekeken als iemand daarin niet meedoet.
Hierover zeggen de genoemde teksten wel degelijk iets. Ook Jerobeam stelde een dag in als feestdag, maar hij verdichtte die uit zijn eigen hart.
Zo is het naar mijn overtuiging ook met "feestdagen". Die zijn uit het eigen hart van mensen verdicht, terwijl toch alleen God Zelf dergelijke dagen instelt.
De feestdagen van het OT zijn afgeschaft en in Christus vervuld. Hoe vreemd is het dan dat in het NT andere feestdagen daarvoor in de plaats zijn gekomen, echter zonder enige autoriteit vanuit de Schrift.
Dat is het punt wat ik aan de orde stelde. De Schrift geeft geen grond of recht aan mensen om specifieke dagen voor altijddurend godsdienstig gebruik af te zonderen. Dat is een Goddelijk recht, geen menselijk recht. En ook Christus veroordeelt menselijke inzettingen gericht op godsdienstig gebruik (Matth. 15:9). De apostel Paulus doet dat zelfs heel specifiek als het gaat om feestdagen (Gal. 4:10), enzovoort. De genoemde teksten gaan hier dus wel degelijk over.
Het initiatief van het purim feest kwam toch ook vanuit de Joden/Mórdechai?
En zijn alle de door God ingestelde feestdagen in Christus vervuld? Ook het feest der bazuinen, de grote verzoendag en het loofhuttenfeest?
Purim was een gedenkfeest, zoals in het hoofdstuk duidelijk te vinden is. Het was ook meer burgerlijk dan godsdienstig. Vergelijk het met onze 5 mei e.d. Daar is geen bezwaar tegen.
Deze instelling was dan ook van een heel andere orde dan de instelling van bv. Pesach, Pinksteren, Grote Verzoendag en Loofhutten.
Ja, al deze OT feesten behoorden tot de ceremoniën, die in Christus vervuld zijn. Dat geldt bij uitstek ook voor de grote verzoendag.

Verder is uit zowel het OT als het NT duidelijk dat mensen geen recht hebben om iets in te zetten voor godsdienstig gebruik, wanneer dat geen grond heeft (direct of indirect) in de Schrift.
Ik haal even de door God gezette hoogtijden er uit: Pascha, Pinksteren, Feest van de bazuinen, Grote Verzoendag en het Loofhuttenfeest.

Van het Pascha lees ik in 1 Kor. 5:7: Want ook ons Pascha is voor ons geslacht, namelijk Christus.
Van het Pinksteren lees ik in Hand 2:1: En als de dag van het pinksterfeest vervuld werd.

Van die feesten lees ik dat de vervulling geschied is. Maar van de drie laatste feesten lees ik niet dat ze vervuld zijn.
Weet je wat de vervulling is van de laatste drie feesten?
-DIA-
Berichten: 33417
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Zondagsheiliging

Bericht door -DIA- »

Hoopvol schreef: 29 nov 2024, 07:12
Valcke schreef: 28 nov 2024, 12:02
Hoopvol schreef: 28 nov 2024, 09:28
Valcke schreef: 28 nov 2024, 08:23 Het gaat mij niet om de plaats van de heilsfeiten, evenmin over een zekere orde daarin m.b.t. het kerkelijk jaar.
Pasen en Pinksteren vallen bovendien op zondagen.
De door mij genoemde teksten gaan echter wel degelijk om de specifieke afzondering van andere dagen - als een soort blijvende instelling - tot feestdagen.
Situationeel en plaatselijk is het altijd goed om (naar de aard van de omstandigheden) dagen af te tot b.v. vast- en bededagen, dagen van voorbereiding, enz.
Bij "feestdagen" gaat de instelling echter aanzienlijk verder: deze zijn inmiddels internationaal en wereldwijd vastgelegd. Ze hebben een zeker "gezag" gekregen en er wordt vreemd opgekeken als iemand daarin niet meedoet.
Hierover zeggen de genoemde teksten wel degelijk iets. Ook Jerobeam stelde een dag in als feestdag, maar hij verdichtte die uit zijn eigen hart.
Zo is het naar mijn overtuiging ook met "feestdagen". Die zijn uit het eigen hart van mensen verdicht, terwijl toch alleen God Zelf dergelijke dagen instelt.
De feestdagen van het OT zijn afgeschaft en in Christus vervuld. Hoe vreemd is het dan dat in het NT andere feestdagen daarvoor in de plaats zijn gekomen, echter zonder enige autoriteit vanuit de Schrift.
Dat is het punt wat ik aan de orde stelde. De Schrift geeft geen grond of recht aan mensen om specifieke dagen voor altijddurend godsdienstig gebruik af te zonderen. Dat is een Goddelijk recht, geen menselijk recht. En ook Christus veroordeelt menselijke inzettingen gericht op godsdienstig gebruik (Matth. 15:9). De apostel Paulus doet dat zelfs heel specifiek als het gaat om feestdagen (Gal. 4:10), enzovoort. De genoemde teksten gaan hier dus wel degelijk over.
Het initiatief van het purim feest kwam toch ook vanuit de Joden/Mórdechai?
En zijn alle de door God ingestelde feestdagen in Christus vervuld? Ook het feest der bazuinen, de grote verzoendag en het loofhuttenfeest?
Purim was een gedenkfeest, zoals in het hoofdstuk duidelijk te vinden is. Het was ook meer burgerlijk dan godsdienstig. Vergelijk het met onze 5 mei e.d. Daar is geen bezwaar tegen.
Deze instelling was dan ook van een heel andere orde dan de instelling van bv. Pesach, Pinksteren, Grote Verzoendag en Loofhutten.
Ja, al deze OT feesten behoorden tot de ceremoniën, die in Christus vervuld zijn. Dat geldt bij uitstek ook voor de grote verzoendag.

Verder is uit zowel het OT als het NT duidelijk dat mensen geen recht hebben om iets in te zetten voor godsdienstig gebruik, wanneer dat geen grond heeft (direct of indirect) in de Schrift.
Ik haal even de door God gezette hoogtijden er uit: Pascha, Pinksteren, Feest van de bazuinen, Grote Verzoendag en het Loofhuttenfeest.

Van het Pascha lees ik in 1 Kor. 5:7: Want ook ons Pascha is voor ons geslacht, namelijk Christus.
Van het Pinksteren lees ik in Hand 2:1: En als de dag van het pinksterfeest vervuld werd.

Van die feesten lees ik dat de vervulling geschied is. Maar van de drie laatste feesten lees ik niet dat ze vervuld zijn.
Weet je wat de vervulling is van de laatste drie feesten?
Het feest der nieuwe maan... wordt hier niet genoemd. Hier heeft ds. C.A. van Dieren eens in een Bijbellezing stilgestaan. De 42 (meen ik) preken over de Oudtestamentische schaduwdienst stonden ergens online.
© -DIA- 33.330 || 16 Years of Struggle (03.10.2008-31.10.2024)
Hoopvol
Berichten: 1404
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Hoopvol »

-DIA- schreef: 29 nov 2024, 07:41
Hoopvol schreef: 29 nov 2024, 07:12
Valcke schreef: 28 nov 2024, 12:02
Hoopvol schreef: 28 nov 2024, 09:28
Het initiatief van het purim feest kwam toch ook vanuit de Joden/Mórdechai?
En zijn alle de door God ingestelde feestdagen in Christus vervuld? Ook het feest der bazuinen, de grote verzoendag en het loofhuttenfeest?
Purim was een gedenkfeest, zoals in het hoofdstuk duidelijk te vinden is. Het was ook meer burgerlijk dan godsdienstig. Vergelijk het met onze 5 mei e.d. Daar is geen bezwaar tegen.
Deze instelling was dan ook van een heel andere orde dan de instelling van bv. Pesach, Pinksteren, Grote Verzoendag en Loofhutten.
Ja, al deze OT feesten behoorden tot de ceremoniën, die in Christus vervuld zijn. Dat geldt bij uitstek ook voor de grote verzoendag.

Verder is uit zowel het OT als het NT duidelijk dat mensen geen recht hebben om iets in te zetten voor godsdienstig gebruik, wanneer dat geen grond heeft (direct of indirect) in de Schrift.
Ik haal even de door God gezette hoogtijden er uit: Pascha, Pinksteren, Feest van de bazuinen, Grote Verzoendag en het Loofhuttenfeest.

Van het Pascha lees ik in 1 Kor. 5:7: Want ook ons Pascha is voor ons geslacht, namelijk Christus.
Van het Pinksteren lees ik in Hand 2:1: En als de dag van het pinksterfeest vervuld werd.

Van die feesten lees ik dat de vervulling geschied is. Maar van de drie laatste feesten lees ik niet dat ze vervuld zijn.
Weet je wat de vervulling is van de laatste drie feesten?
Het feest der nieuwe maan... wordt hier niet genoemd. Hier heeft ds. C.A. van Dieren eens in een Bijbellezing stilgestaan. De 42 (meen ik) preken over de Oudtestamentische schaduwdienst stonden ergens online.
Het maanfeest hoort toch niet bij de gezette hoogtijden uit Lev. 23? Dit staat toch in Num. 28, helemaal los van de gezette hoogtijden?
-DIA-
Berichten: 33417
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Zondagsheiliging

Bericht door -DIA- »

Hoopvol schreef: 29 nov 2024, 08:50
-DIA- schreef: 29 nov 2024, 07:41
Hoopvol schreef: 29 nov 2024, 07:12
Valcke schreef: 28 nov 2024, 12:02
Purim was een gedenkfeest, zoals in het hoofdstuk duidelijk te vinden is. Het was ook meer burgerlijk dan godsdienstig. Vergelijk het met onze 5 mei e.d. Daar is geen bezwaar tegen.
Deze instelling was dan ook van een heel andere orde dan de instelling van bv. Pesach, Pinksteren, Grote Verzoendag en Loofhutten.
Ja, al deze OT feesten behoorden tot de ceremoniën, die in Christus vervuld zijn. Dat geldt bij uitstek ook voor de grote verzoendag.

Verder is uit zowel het OT als het NT duidelijk dat mensen geen recht hebben om iets in te zetten voor godsdienstig gebruik, wanneer dat geen grond heeft (direct of indirect) in de Schrift.
Ik haal even de door God gezette hoogtijden er uit: Pascha, Pinksteren, Feest van de bazuinen, Grote Verzoendag en het Loofhuttenfeest.

Van het Pascha lees ik in 1 Kor. 5:7: Want ook ons Pascha is voor ons geslacht, namelijk Christus.
Van het Pinksteren lees ik in Hand 2:1: En als de dag van het pinksterfeest vervuld werd.

Van die feesten lees ik dat de vervulling geschied is. Maar van de drie laatste feesten lees ik niet dat ze vervuld zijn.
Weet je wat de vervulling is van de laatste drie feesten?
Het feest der nieuwe maan... wordt hier niet genoemd. Hier heeft ds. C.A. van Dieren eens in een Bijbellezing stilgestaan. De 42 (meen ik) preken over de Oudtestamentische schaduwdienst stonden ergens online.
Het maanfeest hoort toch niet bij de gezette hoogtijden uit Lev. 23? Dit staat toch in Num. 28, helemaal los van de gezette hoogtijden?
https://www.onderwijsenisrael.nl/jodend ... sj-chodesj

Citaat wikipedia: Rosj chodesj was een belangrijkere dag in de joodse kalender toen de joodse kalender nog minder vaststond en het sanhedrin het begin van een maand moest onderzoeken. Sindsdien heeft de dag moeten inboeten voor de sjabbat, de andere periodiek terugkerende dag, die een van de aangezichten van het jodendom is geworden. Er zijn kleine wiskundige aanpassingen in de berekening voor de maandkalender doorgevoerd om een moeilijke samenloop van data te voorkomen. Zo zal hierdoor Jom Kipoer nooit meer op vrijdag of zondag kunnen vallen.

In Psalm 81:3
't Blij bazuingeschal
Klink' in Isrels oren,
Doe nu overal
Deze maar verstaan:
't Feest der nieuwe maan,
't Feestuur is geboren.
© -DIA- 33.330 || 16 Years of Struggle (03.10.2008-31.10.2024)
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6921
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Posthoorn »

Hoopvol schreef: 29 nov 2024, 07:12 [n zijn alle de door God ingestelde feestdagen in Christus vervuld? Ook het feest der bazuinen, de grote verzoendag en het loofhuttenfeest?
(...)
Weet je wat de vervulling is van de laatste drie feesten?
De grote verzoendag in elk geval met de hemelvaart.
Hoopvol
Berichten: 1404
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Hoopvol »

Posthoorn schreef: 29 nov 2024, 12:07
Hoopvol schreef: 29 nov 2024, 07:12 [n zijn alle de door God ingestelde feestdagen in Christus vervuld? Ook het feest der bazuinen, de grote verzoendag en het loofhuttenfeest?
(...)
Weet je wat de vervulling is van de laatste drie feesten?
De grote verzoendag in elk geval met de hemelvaart.
Ik heb ooit namelijk eens gehoord dat deze drie feesten nog vervuld moeten worden. Dat dit in Openbaringen beschreven staat.. En dan zou de Grote Verzoendag de scheiding tussen goed en kwaad zijn. Het Loofhuttenfeest zou het ingaan zijn in het Hemelse Jeruzalem. Die profetie zou in Zach. 14:16 staan.

Weet je, ik weet het ook niet. Ik heb het een paar jaar geleden aan verschillende mensen, o.a. ambtsdragers gevraagd. Maar niemand heeft me een antwoord gegeven. En ik werd getriggerd door het antwoord van @Valcke, hij zei dat alle feesten in Christus vervuld zijn. En dan ben ik heel erg benieuwd hoe. En hoe dat geestelijk gezien opgevat moet worden.
Hoopvol
Berichten: 1404
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Hoopvol »

-DIA- schreef: 29 nov 2024, 10:39
Hoopvol schreef: 29 nov 2024, 08:50
-DIA- schreef: 29 nov 2024, 07:41
Hoopvol schreef: 29 nov 2024, 07:12
Ik haal even de door God gezette hoogtijden er uit: Pascha, Pinksteren, Feest van de bazuinen, Grote Verzoendag en het Loofhuttenfeest.

Van het Pascha lees ik in 1 Kor. 5:7: Want ook ons Pascha is voor ons geslacht, namelijk Christus.
Van het Pinksteren lees ik in Hand 2:1: En als de dag van het pinksterfeest vervuld werd.

Van die feesten lees ik dat de vervulling geschied is. Maar van de drie laatste feesten lees ik niet dat ze vervuld zijn.
Weet je wat de vervulling is van de laatste drie feesten?
Het feest der nieuwe maan... wordt hier niet genoemd. Hier heeft ds. C.A. van Dieren eens in een Bijbellezing stilgestaan. De 42 (meen ik) preken over de Oudtestamentische schaduwdienst stonden ergens online.
Het maanfeest hoort toch niet bij de gezette hoogtijden uit Lev. 23? Dit staat toch in Num. 28, helemaal los van de gezette hoogtijden?
https://www.onderwijsenisrael.nl/jodend ... sj-chodesj

Citaat wikipedia: Rosj chodesj was een belangrijkere dag in de joodse kalender toen de joodse kalender nog minder vaststond en het sanhedrin het begin van een maand moest onderzoeken. Sindsdien heeft de dag moeten inboeten voor de sjabbat, de andere periodiek terugkerende dag, die een van de aangezichten van het jodendom is geworden. Er zijn kleine wiskundige aanpassingen in de berekening voor de maandkalender doorgevoerd om een moeilijke samenloop van data te voorkomen. Zo zal hierdoor Jom Kipoer nooit meer op vrijdag of zondag kunnen vallen.

In Psalm 81:3
't Blij bazuingeschal
Klink' in Isrels oren,
Doe nu overal
Deze maar verstaan:
't Feest der nieuwe maan,
't Feestuur is geboren.
Er zijn toch twee cycli in de Bijbel?
De eerste cyclus beginnend in de maand Nisan. Dat is de maand dat de aarde geboren is en de maand wanneer de Joden het Joods Nieuwjaar vieren. Dit is het begin van het politieke jaar.

De tweede cyclus, het "kerkelijke jaar", wat begint in de eerste maand, de maand Abib. Dat is de maand dat Israël uit Egypte uitgeleid werd. In Exodus 12:2 werd ingesteld dat deze maand Abib, het hoofd van alle maanden zou zijn. Zie ook de kanttekeningen daar.

Tenminste, zo heb ik het toen begrepen. En ik heb toen begrepen dat de gezette hoogtijden, welke in Leviticus 23 geschreven staan, de Goddelijke inzettingen zijn. En dat zijn ook eeuwige inzettingen.
Martijn
Berichten: 811
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Martijn »

Hoopvol schreef: 29 nov 2024, 13:49
Posthoorn schreef: 29 nov 2024, 12:07
Hoopvol schreef: 29 nov 2024, 07:12 [n zijn alle de door God ingestelde feestdagen in Christus vervuld? Ook het feest der bazuinen, de grote verzoendag en het loofhuttenfeest?
(...)
Weet je wat de vervulling is van de laatste drie feesten?
De grote verzoendag in elk geval met de hemelvaart.
Ik heb ooit namelijk eens gehoord dat deze drie feesten nog vervuld moeten worden. Dat dit in Openbaringen beschreven staat.. En dan zou de Grote Verzoendag de scheiding tussen goed en kwaad zijn. Het Loofhuttenfeest zou het ingaan zijn in het Hemelse Jeruzalem. Die profetie zou in Zach. 14:16 staan.

Weet je, ik weet het ook niet. Ik heb het een paar jaar geleden aan verschillende mensen, o.a. ambtsdragers gevraagd. Maar niemand heeft me een antwoord gegeven. En ik werd getriggerd door het antwoord van @Valcke, hij zei dat alle feesten in Christus vervuld zijn. En dan ben ik heel erg benieuwd hoe. En hoe dat geestelijk gezien opgevat moet worden.
Kijk dan eens op de website van het Zoeklicht bijvoorbeeld. Daar is best wat te vinden over de nog te vervullen Bijbelse feesten.
https://www.zoeklicht.nl/artikelen/de-v ... sten-14445
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6921
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Posthoorn »

Dit lijkt me een beter artikel: https://www.hhjo.nl/feest-van-de-heere
-DIA-
Berichten: 33417
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Zondagsheiliging

Bericht door -DIA- »

Hoopvol schreef: 29 nov 2024, 14:01
-DIA- schreef: 29 nov 2024, 10:39
Hoopvol schreef: 29 nov 2024, 08:50
-DIA- schreef: 29 nov 2024, 07:41

Het feest der nieuwe maan... wordt hier niet genoemd. Hier heeft ds. C.A. van Dieren eens in een Bijbellezing stilgestaan. De 42 (meen ik) preken over de Oudtestamentische schaduwdienst stonden ergens online.
Het maanfeest hoort toch niet bij de gezette hoogtijden uit Lev. 23? Dit staat toch in Num. 28, helemaal los van de gezette hoogtijden?
https://www.onderwijsenisrael.nl/jodend ... sj-chodesj

Citaat wikipedia: Rosj chodesj was een belangrijkere dag in de joodse kalender toen de joodse kalender nog minder vaststond en het sanhedrin het begin van een maand moest onderzoeken. Sindsdien heeft de dag moeten inboeten voor de sjabbat, de andere periodiek terugkerende dag, die een van de aangezichten van het jodendom is geworden. Er zijn kleine wiskundige aanpassingen in de berekening voor de maandkalender doorgevoerd om een moeilijke samenloop van data te voorkomen. Zo zal hierdoor Jom Kipoer nooit meer op vrijdag of zondag kunnen vallen.

In Psalm 81:3
't Blij bazuingeschal
Klink' in Isrels oren,
Doe nu overal
Deze maar verstaan:
't Feest der nieuwe maan,
't Feestuur is geboren.
Er zijn toch twee cycli in de Bijbel?
De eerste cyclus beginnend in de maand Nisan. Dat is de maand dat de aarde geboren is en de maand wanneer de Joden het Joods Nieuwjaar vieren. Dit is het begin van het politieke jaar.

De tweede cyclus, het "kerkelijke jaar", wat begint in de eerste maand, de maand Abib. Dat is de maand dat Israël uit Egypte uitgeleid werd. In Exodus 12:2 werd ingesteld dat deze maand Abib, het hoofd van alle maanden zou zijn. Zie ook de kanttekeningen daar.

Tenminste, zo heb ik het toen begrepen. En ik heb toen begrepen dat de gezette hoogtijden, welke in Leviticus 23 geschreven staan, de Goddelijke inzettingen zijn. En dat zijn ook eeuwige inzettingen.
De precieze betekenis van het Feest der nieuwe maan ben ik vergeten. Als je de prekenserie van ds. van Dieren kunt vinden, (mogelijk op theologienet of zo) is daar een hele preek (Bijbellezing) aan gewijd
PS ik heb de link naar de preken al gevonden:
https://preken.mobi/index.php?app=&dir= ... n%20Dieren

Hier alleen deze betreffende preek:
https://preken.mobi/mobi_play.php?app=& ... 20maan.mp3
© -DIA- 33.330 || 16 Years of Struggle (03.10.2008-31.10.2024)
Valcke
Berichten: 7749
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Valcke »

Hoopvol schreef: 29 nov 2024, 13:49
Posthoorn schreef: 29 nov 2024, 12:07
Hoopvol schreef: 29 nov 2024, 07:12 [n zijn alle de door God ingestelde feestdagen in Christus vervuld? Ook het feest der bazuinen, de grote verzoendag en het loofhuttenfeest?
(...)
Weet je wat de vervulling is van de laatste drie feesten?
De grote verzoendag in elk geval met de hemelvaart.
Ik heb ooit namelijk eens gehoord dat deze drie feesten nog vervuld moeten worden. Dat dit in Openbaringen beschreven staat.. En dan zou de Grote Verzoendag de scheiding tussen goed en kwaad zijn. Het Loofhuttenfeest zou het ingaan zijn in het Hemelse Jeruzalem. Die profetie zou in Zach. 14:16 staan.

Weet je, ik weet het ook niet. Ik heb het een paar jaar geleden aan verschillende mensen, o.a. ambtsdragers gevraagd. Maar niemand heeft me een antwoord gegeven. En ik werd getriggerd door het antwoord van @Valcke, hij zei dat alle feesten in Christus vervuld zijn. En dan ben ik heel erg benieuwd hoe. En hoe dat geestelijk gezien opgevat moet worden.
Nu, allereerst is het zeker dat de hele ceremoniële wet zoals die aan Mozes gegeven was, niet meer van kracht is. Het waren inzettingen die eensdeels Christus', Zijn genade, Zijn werk, lijden en weldaden afschaduwden, en anderzijds instructies van zedelijke plichten gaven die voor de tijd van het Oude Testament vervuld moesten worden (Westminster Confessie XIX.3). Dus ook wanneer we niet precies weten hoe een ceremonie een type is geweest van Christus of van de weldaden van het NT, dan blijft toch staan dat Christus al deze zaken teniet gedaan heeft en dat ze dus geen geldende kracht meer hebben. Deze feesten stonden trouwens niet op zichzelf: ze gingen gepaard met offers in de tabernakel/tempel, wassingen, enzovoort. Ook deze begeleidende ceremoniën zijn in Christus vervuld.

De grote verzoendag: in Hebreeën 9 wordt er aan gerefereerd inclusief de vervulling door Christus, in het bijzonder vanaf vers 7. Uit dit hoofdstuk blijkt ook duidelijk dat deze mozaïsche inzettingen nu Christus gekomen hebben, geen betekenis meer hebben. En ook dingen die de apostel niet noemt, zijn vervuld. Neem bv. de twee bokken, die beide een voorafbeelding waren van Christus. Op de weggaande bok werden de zonden op het hoofd gelegd en deze bok werd weggeleid door een man "die voorhanden was" (denk dan ook aan Christus' kruisgang en Simon van Cyrene die "toevallig" daar was en Zijn kruis moest helpen dragen).

Het feest des geklanks kunnen we ook op diverse manieren geestelijk duiden. Idem het Loofhuttenfeest. Ik zal mij niet in de details verliezen, je kunt er o.a. over lezen bij Bierman (Mozes en Christus), Des Bergeries (De ontsluiering van Christus, in reprint te verkrijgen), H.F. Kohlbrugge, en vele anderen. En al kunnen we misschien niet alle bijzonderheden exact duiden, dan weten we nog dat met deze dagen en feesten de geestelijke weldaden die Christus verworven heeft, afgebeeld worden. Voor het loofhuttenfeest maakt ook Christus Zelf een hele duidelijke toepassing in Johannes 7 vanaf vs. 37, op Zichzelf, geestelijke weldaden en het werk van de Heilige Geest.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 18356
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Zondagsheiliging

Bericht door huisman »

Valcke schreef: 29 nov 2024, 21:42
Hoopvol schreef: 29 nov 2024, 13:49
Posthoorn schreef: 29 nov 2024, 12:07
Hoopvol schreef: 29 nov 2024, 07:12 [n zijn alle de door God ingestelde feestdagen in Christus vervuld? Ook het feest der bazuinen, de grote verzoendag en het loofhuttenfeest?
(...)
Weet je wat de vervulling is van de laatste drie feesten?
De grote verzoendag in elk geval met de hemelvaart.
Ik heb ooit namelijk eens gehoord dat deze drie feesten nog vervuld moeten worden. Dat dit in Openbaringen beschreven staat.. En dan zou de Grote Verzoendag de scheiding tussen goed en kwaad zijn. Het Loofhuttenfeest zou het ingaan zijn in het Hemelse Jeruzalem. Die profetie zou in Zach. 14:16 staan.

Weet je, ik weet het ook niet. Ik heb het een paar jaar geleden aan verschillende mensen, o.a. ambtsdragers gevraagd. Maar niemand heeft me een antwoord gegeven. En ik werd getriggerd door het antwoord van @Valcke, hij zei dat alle feesten in Christus vervuld zijn. En dan ben ik heel erg benieuwd hoe. En hoe dat geestelijk gezien opgevat moet worden.
Nu, allereerst is het zeker dat de hele ceremoniële wet zoals die aan Mozes gegeven was, niet meer van kracht is. Het waren inzettingen die eensdeels Christus', Zijn genade, Zijn werk, lijden en weldaden afschaduwden, en anderzijds instructies van zedelijke plichten gaven die voor de tijd van het Oude Testament vervuld moesten worden (Westminster Confessie XIX.3). Dus ook wanneer we niet precies weten hoe een ceremonie een type is geweest van Christus of van de weldaden van het NT, dan blijft toch staan dat Christus al deze zaken teniet gedaan heeft en dat ze dus geen geldende kracht meer hebben. Deze feesten stonden trouwens niet op zichzelf: ze gingen gepaard met offers in de tabernakel/tempel, wassingen, enzovoort. Ook deze begeleidende ceremoniën zijn in Christus vervuld.

De grote verzoendag: in Hebreeën 9 wordt er aan gerefereerd inclusief de vervulling door Christus, in het bijzonder vanaf vers 7. Uit dit hoofdstuk blijkt ook duidelijk dat deze mozaïsche inzettingen nu Christus gekomen hebben, geen betekenis meer hebben. En ook dingen die de apostel niet noemt, zijn vervuld. Neem bv. de twee bokken, die beide een voorafbeelding waren van Christus. Op de weggaande bok werden de zonden op het hoofd gelegd en deze bok werd weggeleid door een man "die voorhanden was" (denk dan ook aan Christus' kruisgang en Simon van Cyrene die "toevallig" daar was en Zijn kruis moest helpen dragen).

Het feest des geklanks kunnen we ook op diverse manieren geestelijk duiden. Idem het Loofhuttenfeest. Ik zal mij niet in de details verliezen, je kunt er o.a. over lezen bij Bierman (Mozes en Christus), Des Bergeries (De ontsluiering van Christus, in reprint te verkrijgen), H.F. Kohlbrugge, en vele anderen. En al kunnen we misschien niet alle bijzonderheden exact duiden, dan weten we nog dat met deze dagen en feesten de geestelijke weldaden die Christus verworven heeft, afgebeeld worden. Voor het loofhuttenfeest maakt ook Christus Zelf een hele duidelijke toepassing in Johannes 7 vanaf vs. 37, op Zichzelf, geestelijke weldaden en het werk van de Heilige Geest.
Nog 3 leestips:

1. Boom der belofte. Alexander Stewart. https://www.hertog.nl/artikel/978940291 ... qr=Stewart
2. Eeuwig klink het priesterlied. Ds. I. Kievit. https://www.hertog.nl/artikel/978907673 ... sqr=Kievit
3 Andrew Bonar zijn commentaar op Leviticus. Helaas alleen heel gedeeltelijk in het Nederlands vertaald. https://biblicalelearning.org/wp-conten ... iticus.pdf

Juist in deze O.T. stoffen blinkt de heerlijkheid van Christus.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie