Presidentsverkiezingen USA 2024

ZWP

Re: Presidentsverkiezingen USA 2024

Bericht door ZWP »

https://nos.nl/collectie/13980/artikel/ ... ereld-mooi
In tegenstelling tot in de campagnetijd hielden ze het beleefd. Met de open haard aan op de achtergrond, gaven ze elkaar een hand. "Bedankt", zei Trump nadat Biden verteld had dat zijn team er "alles aan zal doen om je te accommoderen" bij de machtswisseling.

Trump weigerde Biden te ontvangen
Het was een beladen ontmoeting tussen de twee bejaarde leiders. Vier jaar geleden had Trump, die toen afzwaaide als president, Biden niet uitgenodigd op het Witte Huis nadat de Democraat de verkiezingen had gewonnen. Het is uitzonderlijk dat een zittend president dat niet doet.

Trump heeft de uitslag van de presidentsverkiezingen van 2020 nooit erkend. De Republikein beweert dat er grootschalige fraude is gepleegd, al is daar nooit bewijs voor gevonden. Trumps aanhangers bestormden op 6 januari 2021 het Capitool om te proberen te voorkomen dat de Democraten terugkeerden in het Witte Huis.
Typisch zo'n klein punt waarbij je mijns inziens toch een groot verschil ziet tussen de twee partijen.

Grote punten zijn de toch wel bijzondere namen die je tegenkomt als het gaat om toekomstige posities. Het zal mij benieuwen hoe dat de komende 4 jaar gaat. Zoals ik eerder zei verwacht ik dat het democratisch gehalte van de VS minder zal worden maar hoop ik dat Trump daadwerkelijk opkomt voor de miljoenen arbeiders die op hem gestemd hebben.
KDD

Bericht door KDD »

WSJ schreef: Maandenlang werd er routinematig bezorgdheid geuit dat als meneer Trump zou winnen, de natie in burgerlijke wanorde zou kunnen vervallen. In plaats daarvan trokken de verliezende legers van de nacht zich terug in de troost van Lego, warme chocolademelk en kleurboeken.

https://www.wsj.com/opinion/the-trump-p ... _permalink
parsifal

Bericht door parsifal »

KDD schreef: 13 nov 2024, 23:28
WSJ schreef: Maandenlang werd er routinematig bezorgdheid geuit dat als meneer Trump zou winnen, de natie in burgerlijke wanorde zou kunnen vervallen. In plaats daarvan trokken de verliezende legers van de nacht zich terug in de troost van Lego, warme chocolademelk en kleurboeken.

https://www.wsj.com/opinion/the-trump-p ... _permalink
Wat had je verwacht? Is het nu lafheid dat je dit keer waarschijnlijk geen rellen gaat zien zoals in 2021? Is het nu zwakte dat de zittende president de verkozen president op het Witte Huis ontvangt?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Amstelodamense

Bericht door Amstelodamense »

Voor allen die positief zijn/waren over de verkiezing van Trump....:

https://nos.nl/artikel/2544569-druk-gro ... -openbaren

Toch verbijsterend? Hoe kun je dan nog steeds blij zijn met een president als Trump?
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Amstelodamense schreef: 15 nov 2024, 12:55 Toch verbijsterend? Hoe kun je dan nog steeds blij zijn met een president als Trump?
Ik vind het weinig verbijsterend. De politici die Trump momenteel ik zijn regering zet zijn op één of andere manier gelinkt aan zijn eigen opvattingen. Seksueel misbruik? Geen probleem, Trump heeft zelf een trackrecord. Anti-vax? Ook geen probleem, corona kon je geloof ik met een placebo verhelpen. En ga zo maar door.

Aan de andere kant lijken er behoorlijk wat republikeinse senatoren zelfdenkend te zijn. En er zijn zeker senatoren te vinden die tegen benoemingen gaan stemmen.
MGG

Bericht door MGG »

Amstelodamense schreef: 15 nov 2024, 12:55 Voor allen die positief zijn/waren over de verkiezing van Trump....:

Toch verbijsterend? Hoe kun je dan nog steeds blij zijn met een president als Trump?
Wat is blij? Nog steeds heb ik liever Trump dan Harris.
Amstelodamense

MGG schreef: 15 nov 2024, 14:46
Amstelodamense schreef: 15 nov 2024, 12:55 Voor allen die positief zijn/waren over de verkiezing van Trump....:

En dat snap ik dus niet, als je deze moves ziet. Ga je nog spijt van krijgen, iets wat ik niet hoop, maar wel vrees
Amstelodamense

Herman schreef: 15 nov 2024, 14:00
Amstelodamense schreef: 15 nov 2024, 12:55 Toch verbijsterend? Hoe kun je dan nog steeds blij zijn met een president als Trump?
Ik vind het weinig verbijsterend. De politici die Trump momenteel ik zijn regering zet zijn op één of andere manier gelinkt aan zijn eigen opvattingen. Seksueel misbruik? Geen probleem, Trump heeft zelf een trackrecord. Anti-vax? Ook geen probleem, corona kon je geloof ik met een placebo verhelpen. En ga zo maar door.

Aan de andere kant lijken er behoorlijk wat republikeinse senatoren zelfdenkend te zijn. En er zijn zeker senatoren te vinden die tegen benoemingen gaan stemmen.
Voor mij verbijsterend hoe mensen op zo'n gek hebben kunnen stemmen. Je ziet nu wat er gebeurt.
ZWP

Bericht door ZWP »

Ik denk dat je niet inziet welke kant dit op kan gaan in de VS. De 'juiste' personen worden op de juiste posities geplaatst. Het eens zijn met Trump is belangrijker dan de waarheid. Deskundigen hebben ook maar een mening. Minder aandacht/geld naar onderwijs. Een patriottische wind, verheerlijking van geweld en "Might makes right". Bijzonder om daar achter te blijven staan.
TSD

Bericht door TSD »

Sorry hoor, maar schandalen bij kandidaat volksvertegenwoordigers, ministers en kandidaat ministers zijn van alle tijden, van alle partijen en van alle plaatsen. En heel vaak gaat het over zaken die stiekem best wel bekend waren en pas uit de doofpot komen als niemand er omheen kan.

Als deze figuur echt schuldig is aan seksueel misbruik (Na drie jaar onderzoek zag het OM uiteindelijk af van vervolging van Gaetz, dus bewijs zal op zijn minst discutabel zijn, of mogelijk zelfs geheel afwezig, laten wij niet wél gaan oordelen als een rechter en zelfs het OM dat niet doet), dan is het natuurlijk een schande, maar het feit dat iemand voor zijn eigen onschuld staat en dus als zodanig behandeld wordt totdat het tegendeel is bewezen moeten we wel gewoon vasthouden. Als we dat niet doen zijn we vooral zélf populistisch bezig.

Natuurlijk lijkt het een nogal dom besluit om iemand met verdenkingen op strafbaar gedrag kandidaat te stellen voor een post in een regering, maar dit soort stommiteiten zijn bepaald niet voorbehouden aan Trump. Alleen al in de VS zijn dit soort gevallen regelmatig in het nieuws bij beide partijen. Ook in Nederland komt het zowel bij conservatieve als progressieve partijen voor (m.a.w. het is niet voorbehouden aan een bepaalde stroming).

Dus ja, ik vind ook op zijn zachtst gezegd 'bijzonder; dat deze persoon wordt voorgedragen, volgens mij is dat zelfs niet in het belang van de persoon zelf (verwacht niet dat hij door de Senaat komt eigenlijk, tenzij het rapport openbaar wordt gemaakt en er uiteindelijk toch weinig opzienbarends in blijkt te staan), maar om dit te gebruiken om specifiek te Trump-bashen zegt vooral iets over de eigen tunnelvisie.
MGG

Bericht door MGG »

ZWP schreef: 15 nov 2024, 15:24

Ik denk dat je niet inziet welke kant dit op kan gaan in de VS. De 'juiste' personen worden op de juiste posities geplaatst. Het eens zijn met Trump is belangrijker dan de waarheid. Deskundigen hebben ook maar een mening. Minder aandacht/geld naar onderwijs. Een patriottische wind, verheerlijking van geweld en "Might makes right". Bijzonder om daar achter te blijven staan.
Wie het goed ziet blijft speculatief. Over een aantal jaar zullen we het zien. Bijzonder dat liever Trump dan Harris voor jou blijkbaar betekent dat je er achter staat. Als je mijn eerdere berichten leest, dan zal je zien dat jouw gedachte niet klopt.
TSD

Bericht door TSD »

ZWP schreef: 15 nov 2024, 15:24

De visie van Trump heeft gewonnen in de VS. Trump benoemd nu mensen op posities met de visie op die onderwerpen die door hem heel luid en heel duidelijk zijn verkondigd tijdens de campagne. Dát is dus wat de meerderheid in Amerika wil. Ik begrijp echt niet waarom mensen nu opeens verbijsterd zijn.

Natuurlijk gaat de regering Trump pogen om bestaande oorlogen te beëindigen via diplomatie. Het is wel duidelijk dat 'vrede' bij Trump net iets meer belang krijgt dan 'rechtvaardigheid'.

Dat 'onderwijs' wordt teruggegeven aan de individuele staten is helemaal niet persé een ontwikkeling waar je verbijsterd over moet zijn. Je kan er een mening over hebben, maar gelet op de huidige macht van de individuele staten (er wordt al veel decentraal beslist) is het echt geen gek idee dat onderwijs op staat-niveau wordt geregeld. Als het gaat over de inhoudelijke bemoeienis met het onderwijs vind ik het een slimme zet. Daarmee kan je wokistische indoctrinatie in elk geval in alle 'rode' staten goed buitensluiten. Daarbij sluit het aan met het feit dat veel Amerikaanse burgers toch 'minder Washington' willen.

De meeste benoemingen kon je tijdens de campagne al van een kilometer afstand zien aankomen.
ZWP

Bericht door ZWP »

TSD schreef: 15 nov 2024, 15:38
De visie van Trump heeft gewonnen in de VS. Trump benoemd nu mensen op posities met de visie op die onderwerpen die door hem heel luid en heel duidelijk zijn verkondigd tijdens de campagne. Dát is dus wat de meerderheid in Amerika wil. Ik begrijp echt niet waarom mensen nu opeens verbijsterd zijn.
Ik ben in die zin ook helemaal niet verbijsterd, maar zag dit soort benoemingen al aankomen. Dat is precies de reden waarom je niet op Trump had moeten stemmen. Hij verzamelt ja-knikkers om zich heen, gespeend van deskundigheid maar met een goede trach-record op de Trump schaal. Daar zit nu net het probleem van deze regering. Een meerderheid is één, hoe je omgaat met minderheden is minstens zo belangrijk.
Dit heeft alles in zich om een vernietigend effect te hebben op de democratie van de VS.

Mijn hoop is (menselijk gezien) op de verstandige Republikeinse senatoren en het feit dat Trump toch ook wat goeds wil doen voor degenen die op hem gestemd hebben. Voor de elite is in ieder geval alles voor elkaar de komende 4 jaar.
KDD

Bericht door KDD »

Hoe verder je de slinger de ene kant op duwt, hoe verder hij de andere kant op zal komen. Een voorbeeld: als je iemand aanstelt om leiding te geven aan je ministerie van Volksgezondheid, die een kerel is maar zich kleedt en presenteert als een vrouw, dan kun je een stevige correctie verwachten. De basis voor wat er nu gebeurt, werd gelegd in de vorige regering.
ZWP

Bericht door ZWP »

KDD schreef: 15 nov 2024, 16:33 Hoe verder je de slinger de ene kant op duwt, hoe verder hij de andere kant op zal komen. Een voorbeeld: als je iemand aanstelt om leiding te geven aan je ministerie van Volksgezondheid, die een kerel is maar zich kleedt en presenteert als een vrouw, dan kun je een stevige correctie verwachten. De basis voor wat er nu gebeurt, werd gelegd in de vorige regering.
Dat is een natuurkundige wetmatigheid, geen politieke. Het redelijke midden zoeken, polarisatie tegengaan etc is een betere weg!

Daarnaast kun je onmogelijk tevreden zijn met mensen die feiten ontkennen als het gaat om klimaatverandering, werking van vaccins en economie (rente omlaag, tarieven op import betekent meer inflatie).
Plaats reactie