Herziene Statenvertaling

Ararat

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door Ararat »

Job schreef: 31 okt 2024, 08:54 Herinneren jullie je deze uitspraak nog?

Wij constateren dat ondertekenaars niets tegen de school, evenmin tegen het college van Bestuur hebben, maar graag zien dat God door de dierbare Statenvertaling, net als in vroegere tijden, weer dóór de Heilige Geest de aloude bekering werkt in onze kinderharten; de mens kan veranderen, maar God verandert niet.

Staat in de petitie tegen het gebruik van de HSV op de Driestar. Ik geloof dat Ararat een vraag opwerpt die echt leeft bij sommigen.
Je hebt het goed. Bertiel ook. In een deel van mijn omgeving lopen de discussies soms zo hoog op, dat het lijkt dat het gebruik van de HSV-vertaling de staat van de eigenaar bepaalt. De felheid vind ikzelf soms weerzinwekkend.

Ik begrijp dat mijn vraag in al zijn beknoptheid verkeerd over kan komen. Ik vind het jammer als het shockeerde, maar eerlijk gezegd ook wel goed als het even deed fronsen. Het was dus in zekere zin geen inhoudelijke vraag, zoekend naar een antwoord. Het was meer een prikkelende vraag die mijns inziens misschien niet hier, maar wel tijdens een gesprek gesteld kan worden. Mijn ervaring is dat dit soms helpend is om weer enigszins tot rede te komen.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Dat snap ik hoor Ararat. Ik herken het ook. Sommige middelmatige zaken worden helaas in uiterst rechtse kringen gekoppeld aan een oordeel over iemands staat. Weerzinwekkend is het juiste woord.
Valcke

Bericht door Valcke »

Toch gaf de discussie volgens mij geen enkele aanleiding om zo'n vraag te stellen. Degene die daar de SV verdedigde (dat was ik) heb mij altijd ver gehouden van zulke kwalificaties. De vraag popte zonder enige aanleiding op. Daarom komt de vraag op mij over als een ongepast relativeren van inhoudelijke verschillen en argumenten m.b.t. vertalingen en tegelijk als een soort aantijging tegen een bepaalde "groep". En dan moet zo'n aantijging ook kennelijk nog eens steeds weer herhaald worden, want dit is al tientallen keren zo niet vaker, op het forum, teruggekeerd. Ik vind dat - met alle respect - even weerzinwekkend als die uitingen zelf.
MarJT

Bericht door MarJT »

Valcke schreef: 31 okt 2024, 20:10 Toch gaf de discussie volgens mij geen enkele aanleiding om zo'n vraag te stellen. Degene die daar de SV verdedigde (dat was ik) heb mij altijd ver gehouden van zulke kwalificaties. De vraag popte zonder enige aanleiding op. Daarom komt de vraag op mij over als een ongepast relativeren van inhoudelijke verschillen en argumenten m.b.t. vertalingen en tegelijk als een soort aantijging tegen een bepaalde "groep". En dan moet zo'n aantijging ook kennelijk nog eens steeds weer herhaald worden, want dit is al tientallen keren zo niet vaker, op het forum, teruggekeerd. Ik vind dat - met alle respect - even weerzinwekkend als die uitingen zelf.
Mag ik vragen of en in welke mate de SV aangepast mag worden vanuit jouw visie? Als je dit al eerder hebt uitgelegd dan is een verwijzing prima.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Ik snap je punt Valcke. Jij bent gebaat bij een discussie hier die zuiver inhoudelijk is. Maar de breedte van het forumpubliek maakt dat dit soort opmerkingen tussendoor komen. Ik heb de vraag van Ararat voorzien van een scherpe reactie, jij doet dit over de twee laatste reacties en zo hoort het ook. Zo lang het maar beargumenteerd is.

Antoine Bodar zei vanavond op de kansel van Gouda iets in de geest van: 'zet 2 protestanten bij elkaar en je hebt 2 kerken'. Daar zijn we heel goed in, inderdaad.
GerefGemeente-lid

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ararat schreef: 31 okt 2024, 19:19

Wij constateren dat ondertekenaars niets tegen de school, evenmin tegen het college van Bestuur hebben, maar graag zien dat God door de dierbare Statenvertaling, net als in vroegere tijden, weer dóór de Heilige Geest de aloude bekering werkt in onze kinderharten; de mens kan veranderen, maar God verandert niet.

Staat in de petitie tegen het gebruik van de HSV op de Driestar. Ik geloof dat Ararat een vraag opwerpt die echt leeft bij sommigen.
Je hebt het goed. Bertiel ook. In een deel van mijn omgeving lopen de discussies soms zo hoog op, dat het lijkt dat het gebruik van de HSV-vertaling de staat van de eigenaar bepaalt. De felheid vind ikzelf soms weerzinwekkend.

Ik begrijp dat mijn vraag in al zijn beknoptheid verkeerd over kan komen. Ik vind het jammer als het shockeerde, maar eerlijk gezegd ook wel goed als het even deed fronsen. Het was dus in zekere zin geen inhoudelijke vraag, zoekend naar een antwoord. Het was meer een prikkelende vraag die mijns inziens misschien niet hier, maar wel tijdens een gesprek gesteld kan worden. Mijn ervaring is dat dit soms helpend is om weer enigszins tot rede te komen.
Je vermeende ervaring in je laatste zin kun je dan aanvullen met het feit dat ik je opmerkingen tussendoor totaal niet-relevant vind en een afbreuk aan de inhoudelijke discussie, omdat dit daar totaal niets mee te maken heeft. Het is voor mij dus ronduit ergerlijk als jij zo'n opmerking er in smijt.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Ik vind je opmerking op de persoon, GerefGemeente-lid.
Jij was de eerste die reageerde op zijn vraag, meen ik. Had was fraaier geweest toen al met een inhoudelijk verweer gekomen te zijn.
Valcke

Bericht door Valcke »

MarJT schreef: 31 okt 2024, 21:14Mag ik vragen of en in welke mate de SV aangepast mag worden vanuit jouw visie? Als je dit al eerder hebt uitgelegd dan is een verwijzing prima.
Op het forum heb ik er zeker eerder over geschreven.
Laat ik in elk geval helder erover zijn dat ik taalkundige wijzigingen wanneer die nodig zijn, niet afwijs.
Een verder betoog / discussie kent echter heel veel aspecten en dat voert mij nu te ver.
Naast het feit dat dit platform helemaal niet geschikt is voor zo'n discussie, dat blijkt voortdurend.
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

Job schreef: 31 okt 2024, 17:59
Simon0612 schreef: 31 okt 2024, 17:40
Scheepsbel schreef: 31 okt 2024, 09:01
Job schreef:Herinneren jullie je deze uitspraak nog?

De opstellers van dit artikelen en de ondertekenaars denken dus dat God alleen mensen bekeert via de SV? Wat een vreselijke gedachte dat dit in Nederlandse kerken of ( Christenen speelt ) ik schaar mij achter de woorden van Ad anker en Valcke, men kan een mening hebben over een vertaling prima maar dit stellen alsof men bekeert word via een bepaalde vertaling is vreselijk.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Al is het ook mijn tekst niet, wat jij nu zegt dat staat er helemaal niet.
Je zou kunnen lezen: als je de Statenvertaling leest kan God weer bekeren door de Heilige Geest. M.a.w.: door de HSV worden er ook mensen bekeerd, maar dan niet door de Heilige Geest. Maar goed, misschien leg ik dat erin.

Maar even heel nuchter: als eenvoudige gemeenteleden, met ontzag voor hun predikant, uit zijn mond hoorden dat de HSV een list van de duivel is en er verder zelf geen onderzoek naar doen; ik denk dat zulke mensen oprecht denken: maar natuurlijk kan ik daar dan niet door bekeerd worden. Te goeder trouw. Onderschat niet dat een deel van de gezindte weinig leest en onderzoekt, maar enkel afgaat op wat ze horen van door hen geachte predikanten.
Ja dat kan, met heel veel fantasie. Want dat staat er gewoon niet. Die zin slaat namelijk op de aloude bekering. Wat je nu doet is knippen en plakken.
Daarnaast heb ik het nog nooit gehoord vanaf de kansel dat de HSV een list van de duivel is. Volgens mij kun je door geen enkele bijbel bekeerd worden, en ik denk dat de meeste mensen dat wel begrijpen.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
deschpin

Bericht door deschpin »

Bertiel schreef: 01 nov 2024, 11:19 https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... cca6b5c9e6

dat heeft toch echt geklonken
Toen heb ik in onze kerkenraad het beeld mogen schetsen hoe de invoering benaderd zou worden vanuit "tegenstanders".
De patronen klopten precies. En kun je toepassen op allerlei veranderingen en nieuwe aandachtspunten in de gezindte;

- koppelen aan de "zuivere leer" die alleen in eigen verband kan bestaan
- waar meerdere optie's goed zijn , de gekozen optie afbranden.
- waarschuwen voor het hellend vlak
- wat niet uit onze organisatie(s) komt is per definitie verdacht
- onder druk zetten / terug laten trekken van medewerkers

Je begrijpt het pas als je het ziet!
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

GerefGemeente-lid schreef: 31 okt 2024, 22:15
Ararat schreef: 31 okt 2024, 19:19

Je vermeende ervaring in je laatste zin kun je dan aanvullen met het feit dat ik je opmerkingen tussendoor totaal niet-relevant vind en een afbreuk aan de inhoudelijke discussie, omdat dit daar totaal niets mee te maken heeft. Het is voor mij dus ronduit ergerlijk als jij zo'n opmerking er in smijt.
Zo ergelijk dat je niets beter weet te doen dan exact dezelfde opmerking terug te maken? Dat is triest.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Om het on-topic te houden citeer ik een keer uit de HSV: :)
Spreuken 26:
4 Antwoord een dwaas niet naar zijn dwaasheid,
anders zou ook u aan hem gelijk worden.
5 Antwoord een dwaas naar zijn dwaasheid,
anders zou hij in zijn eigen ogen wijs zijn.

En in de SV:
4 Antwoord den zot naar zijn dwaasheid niet, opdat gij ook hem niet gelijk wordt.
5 Antwoord den zot naar zijn dwaasheid, opdat hij in zijn ogen niet wijs zij.

En naast dat ik de tekst graag onder de aandacht breng, moet ik ook eerlijk zeggen dat ik niet begrijp waarom het woord "opdat" in de HSV verdwenen is. Blijft de relatie tussen eerste en tweede deel van de verzen zo gelijk?
-
GerefGemeente-lid

Bericht door GerefGemeente-lid »

Bertiel schreef: 01 nov 2024, 11:19 https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... cca6b5c9e6

dat heeft toch echt geklonken
Je kunt zoveel citeren, maar misschien is het goed om niet steeds oude koeien uit de sloot te halen. Je lijkt gefixeerd om alleen de rechterflank, die tegen de HSV is, steeds negatief weer te geven.

Ik zou nogmaals willen vragen, om met twee woorden te spreken. Je roept alleen degenen tot verantwoording die jouw visie niet ondersteunen, maar kunt niet verdedigen waarom jouw visie wel zou kloppen.
Maanenschijn

Herziene Statenvertaling

Bericht door Maanenschijn »

Simon0612 schreef:
Job schreef: 31 okt 2024, 17:59
Simon0612 schreef: 31 okt 2024, 17:40
Scheepsbel schreef: 31 okt 2024, 09:01
De opstellers van dit artikelen en de ondertekenaars denken dus dat God alleen mensen bekeert via de SV? Wat een vreselijke gedachte dat dit in Nederlandse kerken of ( Christenen speelt ) ik schaar mij achter de woorden van Ad anker en Valcke, men kan een mening hebben over een vertaling prima maar dit stellen alsof men bekeert word via een bepaalde vertaling is vreselijk.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Al is het ook mijn tekst niet, wat jij nu zegt dat staat er helemaal niet.
Je zou kunnen lezen: als je de Statenvertaling leest kan God weer bekeren door de Heilige Geest. M.a.w.: door de HSV worden er ook mensen bekeerd, maar dan niet door de Heilige Geest. Maar goed, misschien leg ik dat erin.

Maar even heel nuchter: als eenvoudige gemeenteleden, met ontzag voor hun predikant, uit zijn mond hoorden dat de HSV een list van de duivel is en er verder zelf geen onderzoek naar doen; ik denk dat zulke mensen oprecht denken: maar natuurlijk kan ik daar dan niet door bekeerd worden. Te goeder trouw. Onderschat niet dat een deel van de gezindte weinig leest en onderzoekt, maar enkel afgaat op wat ze horen van door hen geachte predikanten.
Ja dat kan, met heel veel fantasie. Want dat staat er gewoon niet. Die zin slaat namelijk op de aloude bekering. Wat je nu doet is knippen en plakken.
Daarnaast heb ik het nog nooit gehoord vanaf de kansel dat de HSV een list van de duivel is. Volgens mij kun je door geen enkele bijbel bekeerd worden, en ik denk dat de meeste mensen dat wel begrijpen.
Je hebt daar niet zo heel veel fantasie voor nodig.

Ik schreef hier een jaar terug:
schreef:Een ieder die zijn of haar handtekening onder deze petitie zet en daarmee zijn instemming betuigt met de inleidende tekst, met name het derde punt, geeft daarmee te kennen de Heere van Zijn eer te beroven door dermate klein van Hem te denken door te suggereren dat Hij alleen maar weer door het lezen van SV een mens wil bekeren.
En ik denk daar zonder fantasie nog steeds zo over. Want ik speek ze, de mensen die denken dat de Heere alleen door het lezen van- en het preken uit de SV een mens zal/kan bekeren.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Plaats reactie