Romans en fictie

Dodo

Re: Romans en fictie

Bericht door Dodo »

Edelweiss schreef: 30 okt 2024, 10:02
Dodo schreef: 30 okt 2024, 09:13 (...)
Alleen de titel vind ik jammer. Sowieso is het negatieve van de oorspronkelijke titel (to kill) omgekeerd naar positief (spaar), maar wat is een spotvogel? Wij kennen dat helemaal niet. Ik denk dat ze vooral de alliteratie mooi vonden.
Dan denk ik dat de symboliek van de titel volledig aan je voorbij is gegaan: het beschermen van onschuld. Dat maakt de titel in mijn ogen allesbehalve jammer.
Ik begrijp de symboliek wel, maar deze titel heeft geen betekenis in het Nederlands. Het is geen bestaande uitdrukking.
Edelweiss

Bericht door Edelweiss »

Dodo schreef: 30 okt 2024, 10:57
Edelweiss schreef: 30 okt 2024, 10:02
Dodo schreef: 30 okt 2024, 09:13 (...)
Alleen de titel vind ik jammer. Sowieso is het negatieve van de oorspronkelijke titel (to kill) omgekeerd naar positief (spaar), maar wat is een spotvogel? Wij kennen dat helemaal niet. Ik denk dat ze vooral de alliteratie mooi vonden.
Dan denk ik dat de symboliek van de titel volledig aan je voorbij is gegaan: het beschermen van onschuld. Dat maakt de titel in mijn ogen allesbehalve jammer.
Ik begrijp de symboliek wel, maar deze titel heeft geen betekenis in het Nederlands. Het is geen bestaande uitdrukking.
Dat vind ik persoonlijk het jammere van vertalingen: hoewel men echt hun best doet, gaat er regelmatig toch essentie verloren. Dan krijg je een prima en soms ook bewonderingswaardige benadering, maar dan is het 't toch net niet.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Ik las De Kwekeling van Hans Werkman. Altijd leuk om een blog te maken: De Kwekeling
Groot Blankenstein

Bericht door Groot Blankenstein »

Dat van Gerrit Achterberg en de koffie..
Komt dat voor in 1 van zijn gedichten of is het een bekende uitspraak van hem?
Weet jij dat?
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
‭‭
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Groot Blankenstein schreef: 02 nov 2024, 13:18 Dat van Gerrit Achterberg en de koffie..
Komt dat voor in 1 van zijn gedichten of is het een bekende uitspraak van hem?
Weet jij dat?
Nee, het gaat terug op een biografie van Wim Hazen. In een gedeelte over zijn vriendschap met ds. J.T. Doornenbal staat dit vermeld:
"Urenlang konden de dichter en de dominee, de beide kruisdragers, zwijgend tegenover elkaar in de studeerkamer van de oude vervallen pastorie, "het oude spookhuis" zitten. Later, toen het pand op instorten stond en vervangen moest worden, zou Doornenbal schrijven: "Het was ook het enige huis in Nederland, waarin mijn ook al overleden vriend, Gerrit Achterberg, langer dan één dag wou wezen, behalve dan natuurlijk in het zijne. Van de studeerkamer zei hij eens lang geleden, op zijn eigen wijze: "Hier hangt een oude stilte!" (…) Ik heb eenmaal mijn goede vriend, de dichter Gerrit Achterberg horen zeggen [over] het boek Koningskinderen van Rijnsdorp: "Je proef de godsvrucht zelfs in de koffie die gedronken wordt."
Je kunt hier diverse hits van vinden op digibron.
Groot Blankenstein

Bericht door Groot Blankenstein »

Weer wat geleerd, dank je wel..!
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
‭‭
Plaats reactie