Arja schreef: ↑01 okt 2024, 15:01
Marco schreef: ↑30 sep 2024, 11:59
Arja schreef: ↑27 sep 2024, 17:37
Ik begrijp de aangehaalde tekst niet. Genesis 17:12 gaat niet over het verbreken van het verbond. Het verbond met Abraham is onvoorwaardelijk, wat betekent dat God zich voorgoed aan Israël heeft verbonden zonder enige voorwaarden te stellen die Israël moet nakomen om dit verbond in stand te houden.
Die tekst is een voorbeeld van een (niet perse 'het') verbond dat verbroken wordt als één van de partijen zich niet aan de voorwaarden houdt. Weliswaar betekent dat niet dat het hele verbond de prullenbak in gaat, maar wel dat één van de partijen het verbond breekt.
Nee dat is niet zo, lees maar: "Een zoontje dan van acht dagen zal u besneden worden, al wat mannelijk is in uw geslachten: de ingeborene van het huis, en de gekochte met geld van allen vreemde, welke niet is van uw zaad"
Ik denk dat deze tekst een vergissing is, dat je een andere bedoelde. Welke?
Nee, dat is geen vergissing. Ik ging er vanuit dat wie begint deze zin te lezen, de hele zin leest. En die loopt een paar verzen door, tot en met vers 14. Je moet dus beginnen te lezen bij vers 10 en doorlezen tot en met vers 14. En zelfs dat is nog aan de krappe kant, want het gaat in heel het hoofdstuk over dit verbond. Een eeuwig verbond (7) dat wel degelijk verbroken kan worden (14). Maar inderdaad: het was zorgvuldiger geweest om vers 14 te noemen.