Situatie Midden-Oosten

Edelweiss

Re: Situatie Midden-Oosten

Bericht door Edelweiss »

elbert schreef: 01 okt 2024, 15:31
Edelweiss schreef: 01 okt 2024, 10:25Wellicht goed om te vermelden dat er op die dag vanaf 18.00 uur sit-ins zijn op diverse treinstations, waaronder Amsterdam. Dat kan hinder opleveren met reizen.
Die sit-ins zijn van pro-Palestina demonstranten die het nodig vinden om op 7 oktober (!) te demonstreren tegen Israël. Ronduit schaamteloos.
Dank voor het aanvullen, ik krijg het even mijn toetsenbord niet uit.
elbert schreef: 01 okt 2024, 15:31 Overigens staat Iran op het punt om een aanval met ballistische raketten te beginnen tegen Israël, tenminste volgens de doorgaans goed geinformeerde Barak Ravid van Axios, die het van een Witte Huis official heeft.
Ik heb zo'n idee dat de situatie nog verder gaat escaleren. Israël mobiliseert ondertussen extra troepen en dat is een teken dat men dat daar ook verwacht. En ook de VS stuurt extra vliegtuigen en waarschuwt Iran voor de gevolgen.
Dat verklaart de stroom aan berichtjes op mijn telefoon, zie ik nu. Dat gaat heel spannend worden. Gisteren werd naar buiten gebracht dat Israel zich hier al op aan het voorbereiden was/is, hoewel Iran zegt geen troepen te sturen.

Wij gaan vanavond eten bij een vriend van mij, een christen die Libanon ontvlucht is, en hier in CH een restaurant heeft. Hij heeft deze dagen dag en nacht de livestream aan, en ik vermoed zomaar dat het een lange nacht gaat worden.
Philip

Bericht door Philip »

Ik vind het eerlijk gezegd ook wel bijzonder dat de herdenking van de inval van Hamas samengaat met een steunbetuiging aan het huidige Israëlische beleid, terwijl vele familieleden van gijzelaars niet achter dat beleid staan. Veel familieleden hadden een staakt-het-vuren gewild. Nu krijg je het probleem dat een deel van de Nederlandse Joden niet achter de demonstratie staat.

Dat pro-Palestijnse groepen ook demonstreren snap ik wel, want 7 oktober is ook de datum dat het leed voor de Palestijnen in deze oorlog begon. Dat is wat anders dan dat ik achter het antisemitisme sta wat er in deze demonstraties tentoongespreid wordt.

Liefst zag ik een gezamenlijke demonstratie ter herdenking van het leed van onschuldige burgers, maar ik begrijp goed dat dat in deze situatie niet mogelijk is. Een herdenking van de gijzelaars en Israëlische burgerslachtoffers waar vrijwel alle Joden achter staan was wel mogelijk geweest als die steunbetuiging aan de Israëlische regering achterwege was gebleven.
Terri

Bericht door Terri »

Edelweiss schreef: 01 okt 2024, 16:13
elbert schreef: 01 okt 2024, 15:31
Edelweiss schreef: 01 okt 2024, 10:25Wellicht goed om te vermelden dat er op die dag vanaf 18.00 uur sit-ins zijn op diverse treinstations, waaronder Amsterdam. Dat kan hinder opleveren met reizen.
Die sit-ins zijn van pro-Palestina demonstranten die het nodig vinden om op 7 oktober (!) te demonstreren tegen Israël. Ronduit schaamteloos.
Dank voor het aanvullen, ik krijg het even mijn toetsenbord niet uit.
elbert schreef: 01 okt 2024, 15:31 Overigens staat Iran op het punt om een aanval met ballistische raketten te beginnen tegen Israël, tenminste volgens de doorgaans goed geinformeerde Barak Ravid van Axios, die het van een Witte Huis official heeft.
Ik heb zo'n idee dat de situatie nog verder gaat escaleren. Israël mobiliseert ondertussen extra troepen en dat is een teken dat men dat daar ook verwacht. En ook de VS stuurt extra vliegtuigen en waarschuwt Iran voor de gevolgen.
Dat verklaart de stroom aan berichtjes op mijn telefoon, zie ik nu. Dat gaat heel spannend worden. Gisteren werd naar buiten gebracht dat Israel zich hier al op aan het voorbereiden was/is, hoewel Iran zegt geen troepen te sturen.

Wij gaan vanavond eten bij een vriend van mij, een christen die Libanon ontvlucht is, en hier in CH een restaurant heeft. Hij heeft deze dagen dag en nacht de livestream aan, en ik vermoed zomaar dat het een lange nacht gaat worden.
T valt ( ws) ook samen met https://www.christenenvoorisrael.nl/ken ... oods-feest
Jeremiah

Bericht door Jeremiah »

Iraanse aanval is aanstaande..

https://edition.cnn.com/
Lilian1975

Bericht door Lilian1975 »

huisman schreef: 28 sep 2024, 12:13
Lilian1975 schreef: 28 sep 2024, 11:46

Ik denk dat HersteldHervormd wel beetje begrijp. Het valt mij, ondanks dat ik vind dat Israël het recht zich heeft te verdedigen, ook best lastig om te juichen. Niet omdat ik niet "blij" ben dat er een vijand is uitgeschakeld. Maar omdat het eeuwig oordeel is geworden.
Als we een klein beetje dat serieus nemen, krimpt je hart ineen. En is er naast vreugde ook een soort huiver....

De profeten stonden ook niet juichend het oordeel te verkondigen. Omdat ze heel goed besefte wat het inhield.

Afgelopen zondag zongen wij psalm 2 in zijn geheel. Ik vind het altijd wat bevreemdend als dat uit volle borst gezongen word. Eerder had ik het gevoel erbij het bijna te fluisteren😉. Bij wijze van spreken!

Daarnaast Jozua stond onder het "gezag" van de Heere. Het was Zijn God. De leiding van het huidige Israël leeft niet zichtbaar onder het "gezag" van de Heere. Ik vind best wel ingewikkeld om dan alles wat er nu gebeurt daar direct de wil van God in te zien. We leren bijvoorbeeld uit Habakuk ook dat de Heere gebruik maakt van Zijn vijanden om Zijn raad uit te voeren. Vriend en vijand worden door Hem gestuurd....
Ondanks dat ik je (en @HersteldHervormd) begrijp zijn jullie overwegingen seculierder dan je denkt. Ook in deze bedeling is er een strijd gaande tussen het slangenzaad en het Vrouwenzaad. De troost van de wederkomst voor de gelovige is o.a. dat Zijn en mijn vijanden in de eeuwige verdoemenis geworpen worden (H.C. vr en antw. 52). Ook nu mag het een troost zijn als vijanden van God en Christus hun verderfelijke werk op aarde niet meer kunnen doen. Hassan Nasrallah was zo’n vijand.
In een colum vandaag in het RD vanuit Israël door Jeanette Gabay- Schoonderwoerd staat:
We "vieren" niet het verlies van een mensenleven (ieder mens is een werk van Gods handen) . Maar we vieren het verlies van het kwaad in hem!

Ik denk dat zij het iets beter verwoord als ik kon.
Dan hoef ik niet meer in de knoei te komen met juichen als het voor mensen eeuwige verdoemenis is geworden. Ik mag blij zijn dat het kwaad door hem gestopt is. Ik kan "treuren" over het feit dat ook voor hem, en zoveel anderen, het eeuwigheid zonder God is geworden.

En mocht het een totale oorlog worden, en ook weer christenen gedood worden. Want die zijn er in Gaza,in Libanon. Mag ik treuren om het feit dat het kwaad zijn werk doet. Maar vreugde vinden dat zij zijn bij hun Heere en Heiland, waar alle tranen van de ogen afgewist worden.

Laten we maar bidden voor alle inwoners voor alle betrokken landen!
DDD

Bericht door DDD »

Wij mogen daar naar mijn gevoelen best blij van zingen:

"Daar zijn de werkers van het kwaad
gevallen in een jammerstaat
waarin zij, hulploos, sterven!"

Als het gaat om Poetin of Hezbollah dan is dat een heel ander verhaal dan bij een buurman waar je veel last van hebt en die je misschien soms ook liever kwijt dan rijk zou zijn.
huisman

Bericht door huisman »

Philip schreef: 01 okt 2024, 16:26 Ik vind het eerlijk gezegd ook wel bijzonder dat de herdenking van de inval van Hamas samengaat met een steunbetuiging aan het huidige Israëlische beleid, terwijl vele familieleden van gijzelaars niet achter dat beleid staan. Veel familieleden hadden een staakt-het-vuren gewild. Nu krijg je het probleem dat een deel van de Nederlandse Joden niet achter de demonstratie staat.

Dat pro-Palestijnse groepen ook demonstreren snap ik wel, want 7 oktober is ook de datum dat het leed voor de Palestijnen in deze oorlog begon. Dat is wat anders dan dat ik achter het antisemitisme sta wat er in deze demonstraties tentoongespreid wordt.

Liefst zag ik een gezamenlijke demonstratie ter herdenking van het leed van onschuldige burgers, maar ik begrijp goed dat dat in deze situatie niet mogelijk is. Een herdenking van de gijzelaars en Israëlische burgerslachtoffers waar vrijwel alle Joden achter staan was wel mogelijk geweest als die steunbetuiging aan de Israëlische regering achterwege was gebleven.
Bijna het hele midden-oosten is dankbaar dat Israël de proxy-milities van Iran aanpakt. Het uitschakelen van Hezbollah en de Houthi’s maakt heel veel Arabische landen blij.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Raketten zijn afgevuurd uit Iran...
-
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

Delftenaar

Bericht door Delftenaar »

Heftig.

Maar de belofte uit de Bijbel geldt nu des te meer: niemand zal Gods volk overwinnen.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Laten we bidden voor Israel.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Dit is toch ook wel ironisch:

Het vermoedelijk enige dodelijke slachtoffer van de massale Iraanse raketaanval op Israël is een Palestijnse man. De 37-jarige arbeider, die oorspronkelijk uit de Gazastrook kwam, werd dinsdagavond dodelijk getroffen nabij Jericho. Inmiddels is meer bekend over het slachtoffer.
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

Door de aanval van Iran zou je die vreselijke terreuraanval in Jaffa bij de tramhalte bijna vergeten. Ik zag een foto van twee lichamen bij een kinderwagen.
Wat een lafaards.
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

Israel zal de komende dagen een aanzienlijke vergeldingsaanval op Iran uitvoeren. Waarschijnlijk gaat er eerst met de VS afgestemd worden over het hoe en wat, dus ik verwacht niet meteen een aanval. De vorige keer (in april) duurde het een week voordat Israel een heel beperkte actie uitvoerde. Dit keer zal het omvangrijker zijn.
Amstelodamense

Bericht door Amstelodamense »

HersteldHervormd schreef: 01 okt 2024, 19:53 Laten we bidden voor Israel.
Laten we bidden voor vrede, bidden voor Israel en de mensen van andere nationaliteiten die door de oorlog worden geraakt.
Plaats reactie