Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bourdon16

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Bourdon16 »

Arja schreef: 26 sep 2024, 15:21
Bourdon16 schreef: 26 sep 2024, 15:13 Ik krijg er niet echt trek van..
Ik heb nog gevulde koeken in de kast. Is dat wat?
Jammie. Maar eerst zo maar eens aan de errepels. Met bloemkool.
Verder vega want ik ben vergeten om de worstjes uit de vriezer te halen.
parel

Bericht door parel »

merel schreef:Wij eten met regelmaat vegetarisch en proberen zoveel mogelijk met de seizoenen mee te eten. Ik merk dat ik het juist in het najaar en de winter lastig vind om lekkere vegetarische recepten te vinden. Om de een of ander reden vind ik sudderlappen, uitgebakken spek en worst passen bij winterse kost. Toch wil ik onze vleesconsumptie ook in de winter verminderen. hebben jullie nog tips?
Een succes hier is andijviestamppot met Griekse twist: rode ui en knoflook bakken. Aardappelen koken, (rauwe) andijvie erdoor. Feta erdoorheen en stampen (geeft dat zoutje) De gebakken rode ui en evt. olijven (dat laatste laat ik hier er maar uit) erdoorheen. En daarna nog wat geroosterde noten voor de chrunch.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik ben het licht der wereld; die Mij volgt, zal in de duisternis niet wandelen, maar zal het licht des levens hebben. (Joh 8:12b)
merel

Bericht door merel »

Andijvie zonder spek vinden ze hier een groot gemis.

Feta toevoegen aan stamppot doe ik zomers regelmatig. Dan maak ik een stamppot met doperwten,rucola en cherrytomaatjes, ook erg lekker
Arja
Contacteer:

Bericht door Arja »

Edelweiss schreef: 26 sep 2024, 15:41
Arja schreef: 26 sep 2024, 15:09 De Walliser Cholera. je mag het ook sturen naar atymolenaar@gmail.com
Ik deel het hier, dan kunnen eventuele andere geinteresseerden meteen meelezen.
Onderstaande is voor 4 personen.

Nodig:
- de grootste, dikste prei die je kunt vinden
- 1 ui
- 900 gram kruimige aardappels
- 2 grote appels. Ik vind zelf de fris-zoete iets beter dan de zurige, maar het hangt er vanaf wat ik kan krijgen. 1 appel en 1 peer kan overigens ook!
- 700 gram raclettekaas
- bladerdeeg (ik gebruik 2 maal een rechthoekige vorm die precies in mijn ovenschaal past)
- 1 flinke klont boter
- 1 eigeel, eventueel aangelengd met een beetje room

Oven voorverwarmen op 200 graden, boven- en onderwarmte.
Laat de boter smelten in een grote koekenpan. Snij de ui fijn en de prei in ringen, en fruit dit aan. Aardappels beetgaar koken, en samen met de appels en de kaas in stukjes snijden. Doe dit in een grote kom en voeg naar smaak peper en zout* toe. Bekleed de bodem van de ovenschaal met bladerdeeg, zorg dat er een rondom een opstaand randje is en prik gaatjes in de bodem. Dan de inhoud van de grote kom er op storten en op de top nog een klein beetje zout* en peper toevoegen. Afdekken met bladerdeeg. Bestrijken met het eigeel en dan gaat het 40 minuten in de oven. En guete, en extra lekker als er een pak sneeuw ligt! :huhu

* raclettekaas is een tikje zout, hoewel het van de soort afhangt. Ik voeg daarom meer peper toe dan zout. Maar dit is natuurlijk persoonlijke smaak.
Dank je wel. Ik ben van plan om het volgende week een keertje te proberen.
Edelweiss

Bericht door Edelweiss »

Arja schreef: 27 sep 2024, 17:38 Dank je wel. Ik ben van plan om het volgende week een keertje te proberen.
Succes Arja, ik hoor graag wat je er van vindt!
merel

Bericht door merel »

Edelweiss schreef: 28 sep 2024, 10:25
Arja schreef: 27 sep 2024, 17:38 Dank je wel. Ik ben van plan om het volgende week een keertje te proberen.
Het recept lijkt mij ook lekker. Het lijkt wel wat op de broccolipie met gorgonzola van Ottolenghi. Wat eet jij ernaast; een salade ofzo?

Vanavond eten wij een traybake van krielaardappelen met venkel en broccoli en zalm met citroen en dille. Morgen een soep van gegrilde groenten (aubergine, paprika en tomaten). In het originele recept worden ook boterbonen toegevoegd. Ik gebruik waarschijnlijk witte bonen of cannelloni bonen
Edelweiss

Bericht door Edelweiss »

merel schreef: 28 sep 2024, 11:11
Edelweiss schreef: 28 sep 2024, 10:25
Het recept lijkt mij ook lekker. Het lijkt wel wat op de broccolipie met gorgonzola van Ottolenghi. Wat eet jij ernaast; een salade ofzo?
Wij eten er nooit iets naast, omdat het op zich zelf al vrij voedzaam is (aardappels, groente en kaas vullen prima). Zelfs na een hele middag sneeuwruimen of -wandelen en dus met grote trek is het voor ons echt genoeg. Met een restje de andere dag maak ik er wel een salade bij, en wat daar in gaat hangt er vanaf wat ik in huis heb.

De broccolipie kende ik niet, maar ik heb het even opgezocht en oh, die gaat op de receptenlijst zeg. Dank je wel voor het noemen! Ottolenghi's boek Jeruzalem is hier helemaal favoriet :)
merel

Bericht door merel »

Dat is voedzaam is, betwijfel ik ook niet. Ik ben alleen nogal een groente fanaat. Ik vind een paar preien te weinig groente. Naast de broccolipie maak ik ook altijd een salade.

Jeruzalem van Ottolenghi ken ik niet. Ik heb zijn kookboek 'Plenty' weer eens tevoorschijn gehaald. Ik wil deze week 'de ultieme wintercouscous' gaan maken. Wel zonder de saffraan. Dat vind ik te prijzig
Edelweiss

Bericht door Edelweiss »

Ah, ja, als je een groentefan bent, dan is het zeker gewenst om er een salade bij te maken inderdaad :)

'Plenty' heb ik niet zelf, maar wel eens geleend en inderdaad, de wintercouscous is héérlijk!
Leuk eigenlijk, dat koken en eten mensen zo blij kan maken. Mij tenminste wel, ik heb er echt veel plezier in en haal er erg veel voldoening uit.
merel

Bericht door merel »

Ik ben ook dol op koken en bakken. De soep voor morgen komt ook uit Plenty. Ik ben heel benieuwd. We maken er zelfgemaakte broodjes naast die we waarschijnlijk gaan vullen met paddestoelen of tonijn.
Groot Blankenstein

Bericht door Groot Blankenstein »

Spitskool (met gehakt en appel) in bladerdeeg.

https://brendakookt.nl/recepten/spitsko ... laderdeeg/

:slurp
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
‭‭
merel

Bericht door merel »

Groot Blankenstein schreef: 01 okt 2024, 17:22 Spitskool (met gehakt en appel) in bladerdeeg.

https://brendakookt.nl/recepten/spitsko ... laderdeeg/

:slurp
Lijkt mij erg lekker, maar wel een calorie bom.
Groot Blankenstein

Het inderdaad erg lekker. Hier worden ze er allemaal blij van. Dat bladerdeeg is wel behoorlijk rijk aan calorieën. Ik maak de ovenschotel af en toe. En altijd met roomboter bladerdeeg 😉
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
‭‭
merel

Bericht door merel »

Ik denk dat het hier ook in de smaak zal vallen. Alleen moet ik dan de rest van de dag en dag erna op rantsoen.

Wij aten gisteren een traybake van krielaardappelen, pompoen, spruitjes, rode ui, tijm en chipolataworstjes, ook erg lekker.
Groot Blankenstein

Hmmm…dat je dan op rantsoen moet is minder fijn.

Dat ken ik eigenlijk niet. Soms nog eerder andersom: flink eten om geen ondergewicht te krijgen. Momenteel is het best stabiel rond de 63kg. Ik ga wel altijd een beetje opletten als ik over de 65kg heen ga. Want die kilo’s gaan toch alleen maar op beroerde plekken zitten 🙃

Wat je gisteren gemaakt hebt, klinkt ook goed!
‭‭
Plaats reactie