Jammie. Maar eerst zo maar eens aan de errepels. Met bloemkool.
Verder vega want ik ben vergeten om de worstjes uit de vriezer te halen.
Een succes hier is andijviestamppot met Griekse twist: rode ui en knoflook bakken. Aardappelen koken, (rauwe) andijvie erdoor. Feta erdoorheen en stampen (geeft dat zoutje) De gebakken rode ui en evt. olijven (dat laatste laat ik hier er maar uit) erdoorheen. En daarna nog wat geroosterde noten voor de chrunch.merel schreef:Wij eten met regelmaat vegetarisch en proberen zoveel mogelijk met de seizoenen mee te eten. Ik merk dat ik het juist in het najaar en de winter lastig vind om lekkere vegetarische recepten te vinden. Om de een of ander reden vind ik sudderlappen, uitgebakken spek en worst passen bij winterse kost. Toch wil ik onze vleesconsumptie ook in de winter verminderen. hebben jullie nog tips?
Dank je wel. Ik ben van plan om het volgende week een keertje te proberen.Edelweiss schreef: ↑26 sep 2024, 15:41Ik deel het hier, dan kunnen eventuele andere geinteresseerden meteen meelezen.Arja schreef: ↑26 sep 2024, 15:09 De Walliser Cholera. je mag het ook sturen naar atymolenaar@gmail.com
Onderstaande is voor 4 personen.
Nodig:
- de grootste, dikste prei die je kunt vinden
- 1 ui
- 900 gram kruimige aardappels
- 2 grote appels. Ik vind zelf de fris-zoete iets beter dan de zurige, maar het hangt er vanaf wat ik kan krijgen. 1 appel en 1 peer kan overigens ook!
- 700 gram raclettekaas
- bladerdeeg (ik gebruik 2 maal een rechthoekige vorm die precies in mijn ovenschaal past)
- 1 flinke klont boter
- 1 eigeel, eventueel aangelengd met een beetje room
Oven voorverwarmen op 200 graden, boven- en onderwarmte.
Laat de boter smelten in een grote koekenpan. Snij de ui fijn en de prei in ringen, en fruit dit aan. Aardappels beetgaar koken, en samen met de appels en de kaas in stukjes snijden. Doe dit in een grote kom en voeg naar smaak peper en zout* toe. Bekleed de bodem van de ovenschaal met bladerdeeg, zorg dat er een rondom een opstaand randje is en prik gaatjes in de bodem. Dan de inhoud van de grote kom er op storten en op de top nog een klein beetje zout* en peper toevoegen. Afdekken met bladerdeeg. Bestrijken met het eigeel en dan gaat het 40 minuten in de oven. En guete, en extra lekker als er een pak sneeuw ligt!
* raclettekaas is een tikje zout, hoewel het van de soort afhangt. Ik voeg daarom meer peper toe dan zout. Maar dit is natuurlijk persoonlijke smaak.
Het recept lijkt mij ook lekker. Het lijkt wel wat op de broccolipie met gorgonzola van Ottolenghi. Wat eet jij ernaast; een salade ofzo?
Wij eten er nooit iets naast, omdat het op zich zelf al vrij voedzaam is (aardappels, groente en kaas vullen prima). Zelfs na een hele middag sneeuwruimen of -wandelen en dus met grote trek is het voor ons echt genoeg. Met een restje de andere dag maak ik er wel een salade bij, en wat daar in gaat hangt er vanaf wat ik in huis heb.
Lijkt mij erg lekker, maar wel een calorie bom.Groot Blankenstein schreef: ↑01 okt 2024, 17:22 Spitskool (met gehakt en appel) in bladerdeeg.
https://brendakookt.nl/recepten/spitsko ... laderdeeg/