GerefGemeente-lid. Valt dit ook niet onder wegpesten ?HHR schreef: ↑11 sep 2024, 13:21Hoewel ik het een heel onverkwikkelijke discussie vind.
Ja. Tot aan de classis aan toe. Waar iig twee mede predikanten bij betrokken waren. Ds. van Gelder heeft toen waardig en kordaat opgetreden.
Gelukkig.
Laten we nu verder gaan met algemene discussie en niet individuen tot uitentreure te bespreken.
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
-
- Verbannen
Nee. Omwille van de eenheid had hij moeten aanvoelen dat het meewerken aan de HSV niet goed was, los even of de totstandkoming van de HSV nu wel of niet goed was. Het standpunt wat beide predikanten (die ik ook vanuit hun prediking goed ken, evenals ds. Vreugdenhil die voor die tijd een aantal jaren consulent was in de gemeente alhier) over de HSV was natuurlijk bizar en hadden ze nooit mogen bezigen. Maar het meewerken aan een vertaling, waarvan je weet dat die onder je medebroeders zo gevoelig lag en ligt, is mijns inziens niet slim geweest.GG links schreef: ↑11 sep 2024, 15:55GerefGemeente-lid. Valt dit ook niet onder wegpesten ?HHR schreef: ↑11 sep 2024, 13:21Hoewel ik het een heel onverkwikkelijke discussie vind.
Ja. Tot aan de classis aan toe. Waar iig twee mede predikanten bij betrokken waren. Ds. van Gelder heeft toen waardig en kordaat opgetreden.
Gelukkig.
Laten we nu verder gaan met algemene discussie en niet individuen tot uitentreure te bespreken.
Dat is onzin he. Als een standpunt 'bizar is en nooit gebezigd had mogen worden' mag daar gerust de vinger bij gelegd worden.GerefGemeente-lid schreef: ↑11 sep 2024, 16:04Nee. Omwille van de eenheid had hij moeten aanvoelen dat het meewerken aan de HSV niet goed was, los even of de totstandkoming van de HSV nu wel of niet goed was. Het standpunt wat beide predikanten (die ik ook vanuit hun prediking goed ken, evenals ds. Vreugdenhil die voor die tijd een aantal jaren consulent was in de gemeente alhier) over de HSV was natuurlijk bizar en hadden ze nooit mogen bezigen. Maar het meewerken aan een vertaling, waarvan je weet dat die onder je medebroeders zo gevoelig lag en ligt, is mijns inziens niet slim geweest.GG links schreef: ↑11 sep 2024, 15:55GerefGemeente-lid. Valt dit ook niet onder wegpesten ?HHR schreef: ↑11 sep 2024, 13:21Hoewel ik het een heel onverkwikkelijke discussie vind.
Gelukkig.
Ga je nu die actie verdedigen?
Overigens dacht ik dat het nog voor de HSV periode was, maar daar kan ik me in vergissen.
Overigens dacht ik dat het nog voor de HSV periode was, maar daar kan ik me in vergissen.
Daar ben ik het niet mee eens. Zou het niet gevoelig liggen, omdat mensen hun eigen eer liever hebben dan de zaligheid van hun luisteraars? Al dat verzet tegen de HSV is echt niet omdat voorgangers menen dat hun luisteraars de SV-GBS beter zullen begrijpen.GerefGemeente-lid schreef: ↑11 sep 2024, 16:04Nee. Omwille van de eenheid had hij moeten aanvoelen dat het meewerken aan de HSV niet goed was, los even of de totstandkoming van de HSV nu wel of niet goed was. Het standpunt wat beide predikanten (die ik ook vanuit hun prediking goed ken, evenals ds. Vreugdenhil die voor die tijd een aantal jaren consulent was in de gemeente alhier) over de HSV was natuurlijk bizar en hadden ze nooit mogen bezigen. Maar het meewerken aan een vertaling, waarvan je weet dat die onder je medebroeders zo gevoelig lag en ligt, is mijns inziens niet slim geweest.GG links schreef: ↑11 sep 2024, 15:55GerefGemeente-lid. Valt dit ook niet onder wegpesten ?HHR schreef: ↑11 sep 2024, 13:21Hoewel ik het een heel onverkwikkelijke discussie vind.
Gelukkig.
Ja, ik heb het eerder voor je nagevraagd bij onze buren.-DIA- schreef:Ik weet het niet, zou het ds. van de Breevaart zijn? Ja, ze zijn nog met dezelfde bezig, als het toen ds. vdB, was, dan nu nog. Zijn deze preken nog te koop?refo schreef: ↑11 sep 2024, 11:33Zijn ze niet nog steeds bezig in die van ds G.v.d.Breevaart? Je hebt dit namelijk al eens eerder (april vorig jaar) gevraagd.-DIA- schreef: ↑11 sep 2024, 11:25Ik ben er nog steeds niet uit. Af en toe luister ik naar de catechismusverklaring van.... Ja, van wie? In elk geval heldere catechismuspreken. Ze worden gelezen in de Oud Geref. Gem. Bevervoorde te Rijssen.
Omdat ik er nog nog niet uit kom van wie deze preken zijn nog een herhaalde oproep: Wie weet van wie deze catechismusverklaring is?
Wat zoeken op breevaart en catechismus geeft wel resultaten, maar tegen forse prijzen.
Volgens mij ook en ging het helemaal niet over de HSV.. Bovendien moeten die andere dominees niet zulke lange tenen hebben. De meeste GG-predikanten beheersen zelf de grondtalen niet, doen wel alsof, en vervolgens hebben ze wel het hoogste woord over wat een goede vertaling is. Laat me niet lachen
GG links schreef: ↑11 sep 2024, 17:02Volgens mij ook en ging het helemaal niet over de HSV.. Bovendien moeten die andere dominees niet zulke lange tenen hebben. De meeste GG-predikanten beheersen zelf de grondtalen niet, doen wel alsof, en vervolgens hebben ze wel het hoogste woord over wat een goede vertaling is. Laat me niet lachen
Je bent aardig bezig vandaag...!
Mag ik je herinneren aan je eigen bijdrage van 6 december 2023? “Een ieder heeft zo z’n eigen voorkeur. Laten we elkaar daar niet om verketteren.”
Ik snap de tegenspraak niet ? En, ja ik was veij vandaag.GGG038 schreef: ↑11 sep 2024, 17:27GG links schreef: ↑11 sep 2024, 17:02Volgens mij ook en ging het helemaal niet over de HSV.. Bovendien moeten die andere dominees niet zulke lange tenen hebben. De meeste GG-predikanten beheersen zelf de grondtalen niet, doen wel alsof, en vervolgens hebben ze wel het hoogste woord over wat een goede vertaling is. Laat me niet lachen
Mag ik je herinneren aan je eigen bijdrage van 6 december 2023? “Een ieder heeft zo z’n eigen voorkeur. Laten we elkaar daar niet om verketteren.”
-
- Verbannen
Jij 'verkettert' anderen die de HSV afwijzen, om wat voor reden dan ook. Vandaar de opmerking van @GGG038.GG links schreef: ↑11 sep 2024, 17:43Ik snap de tegenspraak niet ? En, ja ik was veij vandaag.GGG038 schreef: ↑11 sep 2024, 17:27GG links schreef: ↑11 sep 2024, 17:02Volgens mij ook en ging het helemaal niet over de HSV.. Bovendien moeten die andere dominees niet zulke lange tenen hebben. De meeste GG-predikanten beheersen zelf de grondtalen niet, doen wel alsof, en vervolgens hebben ze wel het hoogste woord over wat een goede vertaling is. Laat me niet lachen
Waar dan ? En nu is wel antwoord geven gg-lid.GerefGemeente-lid schreef: ↑11 sep 2024, 17:46Jij 'verkettert' anderen die de HSV afwijzen, om wat voor reden dan ook. Vandaar de opmerking van @GGG038.GG links schreef: ↑11 sep 2024, 17:43Ik snap de tegenspraak niet ? En, ja ik was veij vandaag.GGG038 schreef: ↑11 sep 2024, 17:27GG links schreef: ↑11 sep 2024, 17:02
Volgens mij ook en ging het helemaal niet over de HSV.. Bovendien moeten die andere dominees niet zulke lange tenen hebben. De meeste GG-predikanten beheersen zelf de grondtalen niet, doen wel alsof, en vervolgens hebben ze wel het hoogste woord over wat een goede vertaling is. Laat me niet lachen
-
- Verbannen
Dit is niet op een juiste manier spreken over Gods knechten.
Ik zal laat me niet lachen terugnemen. De rest laat ik staan. Maar jij/u zult geen vals getuigenis spreken. Beantwoord nou is m'n vorige vraag.GerefGemeente-lid schreef: ↑11 sep 2024, 17:57Dit is niet op een juiste manier spreken over Gods knechten.
Dank voor je antwoord!GerefGemeente-lid schreef: ↑11 sep 2024, 13:45Gedoopte kinderen.Forummer schreef: ↑11 sep 2024, 13:39Het kan zijn dat ik je verkeerd begrepen heb. Daarom eerst maar een verduidelijking vraag: wie bedoel je met verbondskinderen?GerefGemeente-lid schreef: ↑11 sep 2024, 13:08Johannes 15: 2a en 5: Alle rank die in Mij geen vrucht draagt, die neemt Hij weg. (...) Zo iemand in Mij niet blijft, die is buitengeworpen gelijkerwijs de rank, en is verdord; en men vergadert dezelve, en men werpt ze in het vuur, en zij worden verbrand.
Dat gaat over de ranken. Je kunt dus een dode rank zijn. Maar dan ben je wel een onbekeerde.
@GG links schreef dat je een dood lidmaat kunt zijn (zie mijn post hierboven). Mijns inziens is dát echt onmogelijk. Want alleen Gods volk is een lidmaat van Zijn lichaam.
Niet alle Israëlieten zijn het beloofde land binnengekomen. (...) want die zijn niet allen Israël, die uit Israël zijn. (Romeinen 9: 6b)
Ik heb wel eens de uitleg gehoord dat de uitgesneden ranken de joden (Abrahams zaad) waren, en de daarvoor in de plaats geënte ranken wij, oftewel de heidenen.
Is dat ook wat jij bedoelt?
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
-
Liet jullie dominee zich dwingen? Volgensmij staat hij stevig in zijn schoenen.GG links schreef: ↑11 sep 2024, 12:39Nee nee, nou aan m'n zolen. Welke eenheid? Hij is gewoon gedwongen.