Beste Terri,Terri schreef: ↑05 sep 2024, 11:41En toch.... kijk uit, want er zijn absoluut kinderen van God waar het op deze manier gegaan is.MNB schreef: ↑05 sep 2024, 09:18Ik maak het niet nodeloos ingewikkeld. Ik ageer er tegen dat het geloof en het aanvaarden van het Evangelie wordt gereduceerd tot een op zichzelf toepassen van de belofte. Ik ken het door u genoemde boekje niet, maar de schrijver zal ongetwijfeld toelichten wat het betekent “het Evangelie te aanvaarden”. We hebben het niet over een weg waardoor iets wordt verkregen maar over de essentie van de zaak zelf. En die essentie is niet “Ik geloof dat Christus voor mij gestorven is, dus ik ben zalig”, maar de essentie ligt inderdaad in het aanvaarden van het Evangelie namelijk “Christus is gekomen naar deze door de zonde vervloekte wereld om in de plaats van zondaren de toorn en straf van God op de zonden te dragen. Die zich als een boetvaardige zondaar tot Christus wend en zijn/haar toevlucht zoekt in het lijden en sterven van Christus in zijn/haar plaats, die ontvangt vergeving van zonden en het eeuwige leven”.Posthoorn schreef: ↑05 sep 2024, 08:50 @MNB, je maakt het nodeloos ingewikkeld. Net als Refojongere trouwens.
Het Evangelie = de belofte
Een oud boekje uit de tijd van de hervorming zegt het zo: Het “geloof houdt in dat men zijn vertrouwen schenkt aan het evangelie, (dat is) de blijde boodschap die van Godswege in de gehele wereld is verkondigd, namelijk dat God de strengheid van Zijn gerechtigheid heeft toegepast tegen Christus, door al onze zonden te straffen in Hem. Al wie deze goede boodschap aanvaardt en waarlijk gelooft, heeft het ware geloof, geniet de vergeving der zonden en is met God verzoend.” (Benedetto van Mantua, De weldaad van Christus).
Zeker wordt dit geloof gewerkt in de weg van schuldbelijdenis en bekering, maar dat neemt niet weg dat de grond voor ons geloof niet ligt in onze boetvaardigheid, maar in de belofte van het Evangelie, het 'generaal pardon', dat allen geldt die het aannemen!
Velen willen onder het aanvaarden van het Evangelie echter iets verstaan als:
- Er staat in de Bijbel dat Christus voor zondaren is gestorven
- De Bijbel zegt dat wij allen zondaren zijn.
- Ik geloof dat de Bijbel waar is (wat goed is, want een historisch geloof in de waarheid van de Bijbel is noodzakelijk)
- Dus Christus is voor mij gestorven.
Op deze manier zijn we met een historisch geloof gered. Daar kan nog veel emotie en verwondering bij komen, maar de zaak blijft hetzelfde. Dat Gods Woord onder het zaligmakende geloof iets anders heeft verstaan dan een toestemmen van de waarheid behoeft geen betoog.
Ik ken het zelf zo niet en had er altijd mijn vraagtekens bij, totdat ik ging inzien dat we allemaal onze achtergrond, boekenkennis enz hebben welke ons had overtuigd hoe het 'moet gaan'.
En dit hele eenvoudige wat je nu opschrijft (vet gedrukt) werd als verdacht gezien en zou enkel een historisch geloof zijn.
Ik vind de bekeringen in de Bijbel juist zo eenvoudig.
Wat een echt geloof is valt voor ons niet te fileren.
Wel zal het uit de vruchten openbaar komen, dat dan weer wel.
Hartelijk bedankt voor uw reactie. Het is goed om tot de kernpunten te komen waarover het verschil bestaat en dan op grond van Gods Woord daarover het gesprek te voeren. Ik denk dat hier een wezenlijk punt van verschil bestaat. Als dit dat punt is, zou ik daar graag op grond van Gods Woord verder het gesprek over willen voeren, want ik meen dat Gods Woord anders spreekt over het ware geloof.
Ik heb echter nu niet de tijd om daar op een goede manier op terug te komen die recht doet aan dit belangrijke onderwerp en hoop er op een iets later moment op te reageren. Ik wens overigens niet mensen terecht te wijzen of hun geloof waar of niet is, want wij zijn geen kenner van het hart. Maar Gods Woord moet de maatstaf en het richtsnoer zijn van ons gehele leven en ook de toetssteen van ons geloof. Dat is ook het middel dat God gebruikt tot werking van het geloof.