Jij spreekt vanuit jouw perspectief. Vanuit een ander perspectief kun je stellen dat Netanyahu verantwoordelijk is voor schending van het humanitair oorlogsrecht en dus een oorlogsmisdadiger is.huisman schreef: ↑05 sep 2024, 11:14
De EU beschouwd Hamas als een terroristische organisatie. Als de NOS het dan heeft over het vermoorden van een verzetsstrijder zegt dat veel over het perspectief van de NOS. Buitenlandse media spraken over het doden van een terroristische leider. Dat is in lijn met de feiten.
Situatie Midden-Oosten
Re: Situatie Midden-Oosten
Nee, ik denk dat dat onmogelijk is, om objectieve normen vast te stellen.
Laatst gewijzigd door Ambtenaar op 05 sep 2024, 11:54, 1 keer totaal gewijzigd.
De overwinnaar schrijft de geschiedenis.parsifal schreef: ↑05 sep 2024, 09:25En er zijn goede perspectieven en foute perspectieven (en veel er tussen in). Ik denk dat verzetsstrijders die het uitroeien van Duitsers voor ogen hadden en door haat gedreven werden als duidelijk slecht en terroristisch gezien kunnen worden. Iemand die vanuit relatief veilige afstand zegt dat ze een 7 oktober wil blijven herhalen is ook terrorist. In Nederlandse geschiedenis kun je zeggen dat de geuzen die martelaren van Gorkum vermoordden ook echt terroristisch waren.Ambtenaar schreef: ↑05 sep 2024, 07:24Voor ons is Johannes Post een held, voor de Duitsers was hij een terrorist. Zo ook Haniyeh, voor sommigen was hij een held, etc. Hoe je iemand beoordeelt hangt af van je perspectief.Konijntje schreef: ↑04 sep 2024, 21:01
Ik lees ook steeds minder artikelen op de NOS. Dieptepunt vond ik dat ze Haniyeh in eerste instantie omschreven als verzetsleider (later hebben ze het artikel aangepast). Je vraagt je op een gegeven moment af wat waar is. Zo veel berichten waarin meningen worden verwerkt. Neutrale verslaglegging is schaars geworden.
Ik spreek vanuit het perspectief van jouw geliefde EU.Ambtenaar schreef: ↑05 sep 2024, 11:52Jij spreekt vanuit jouw perspectief. Vanuit een ander perspectief kun je stellen dat Netanyahu verantwoordelijk is voor schending van het humanitair oorlogsrecht en dus een oorlogsmisdadiger is.huisman schreef: ↑05 sep 2024, 11:14
De EU beschouwd Hamas als een terroristische organisatie. Als de NOS het dan heeft over het vermoorden van een verzetsstrijder zegt dat veel over het perspectief van de NOS. Buitenlandse media spraken over het doden van een terroristische leider. Dat is in lijn met de feiten.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Dat is niet relevant. Het gaat er om of er een universeel perspectief is en of dat er bepaalde universele waarden en normen zijn.
Wij in Europa kunnen vanuit onze waarden een bepaalde opvatting hebben, dat betekent niet dat deze opvatting ook wordt gedeeld door de rest van de wereld. De tijd dat het Westen als dominante speler geldt, nadert haar einde.
Nu heeft terrorisme een definitie die internationaal is vastgesteld en daardoor ook juridische zeggingskracht heeft. Aan deze definitie voldoet Hamas.Ambtenaar schreef: ↑05 sep 2024, 12:13Dat is niet relevant. Het gaat er om of er een universeel perspectief is en of dat er bepaalde universele waarden en normen zijn.
Wij in Europa kunnen vanuit onze waarden een bepaalde opvatting hebben, dat betekent niet dat deze opvatting ook wordt gedeeld door de rest van de wereld. De tijd dat het Westen als dominante speler geldt, nadert haar einde.
Begrijp best wat jij zegt over de verschillende perspectieven maar het ging hier over een nieuwsbericht op de publieke omroep. (NOS) Dan is het op zijn minst een aparte keuze van de NOS om de terminologie van Hamas te gebruiken. M.i. een verwerpelijke keuze.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Dat klopt. En dat mag een journalist ook aangeven. In eerste instantie had de NOS echter enkel aangegeven dat Haniyeh een verzetsleider was. Later hebben ze dit aangepast en aangegeven dat dit in de ogen van de Palestijnen zo is. Als je als journalist neutraal wilt zijn, moet je beide kanten benoemen.Ambtenaar schreef: ↑05 sep 2024, 07:24Voor ons is Johannes Post een held, voor de Duitsers was hij een terrorist. Zo ook Haniyeh, voor sommigen was hij een held, etc. Hoe je iemand beoordeelt hangt af van je perspectief.Konijntje schreef: ↑04 sep 2024, 21:01
Ik lees ook steeds minder artikelen op de NOS. Dieptepunt vond ik dat ze Haniyeh in eerste instantie omschreven als verzetsleider (later hebben ze het artikel aangepast). Je vraagt je op een gegeven moment af wat waar is. Zo veel berichten waarin meningen worden verwerkt. Neutrale verslaglegging is schaars geworden.
Dit is echt eng. Er zouden heel veel piepers opgeblazen zijn van Hezbollah leden. Ze zijn flink gewond of erger. Weet iemand hoe dit kan? Kan dit ook bij je mobieltje gebeuren?
Je kunt in principe alle mobiele dragers met een lithiumbatterij een bericht sturen zodat de levensduur van de batterij verkort wordt en explodeert. Daarmee kun je heel gericht toeslaan, wat nu gebeurd lijkt te zijn. Onder de gewonden zou overigens ook de Iraanse ambassadeur zijn.
Maar, Hendrien, zolang jij geen lid bent van of banden onderhoudt met een terroristische organisatie, zou ik me geen zorgen maken.
Geweldige Mossadactie wat mij betreft..
- Lilian1975
https://nos.nl/artikel/2537529-doden-en ... n-en-syrie
Als ik naar de beelden kijk... wat gek dat niemand die man te hulp schiet. Ze lijken alleen beetje te kijken. Niet bang voor een hele grote ontploffing. De meesten blijven redelijk in de buurt.
Als ik naar de beelden kijk... wat gek dat niemand die man te hulp schiet. Ze lijken alleen beetje te kijken. Niet bang voor een hele grote ontploffing. De meesten blijven redelijk in de buurt.
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 17 sep 2024, 19:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik lees een bericht in de WSJ dat het om een nieuwe lading van deze pagers zou gaan die de Hezbollah leden de afgelopen dagen pas hebben ontvangen. Als dat zo is, is het:Edelweiss schreef: ↑17 sep 2024, 17:41Je kunt in principe alle mobiele dragers met een lithiumbatterij een bericht sturen zodat de levensduur van de batterij verkort wordt en explodeert. Daarmee kun je heel gericht toeslaan, wat nu gebeurd lijkt te zijn. Onder de gewonden zou overigens ook de Iraanse ambassadeur zijn.
Maar, Hendrien, zolang jij geen lid bent van of banden onderhoudt met een terroristische organisatie, zou ik me geen zorgen maken.
1. mogelijk dat er explosieven in zaten die op afstand tot ontploffing zijn gebracht.
2. maar dan is het wel vreemd dat die apparaten niet gecontroleerd zijn door Hezbollah voordat ze in gebruik zijn genomen. Dat is toch wel het minste wat je als organisatie moet doen als je veiligheid en geheimhouding hoog in het vaandel hebt staan.
In elk geval is het een ongekende actie wat wel typisch iets is voor de Israelische geheime diensten.