refo schreef:Was vast een organist.GerefGemeente-lid schreef: ↑24 aug 2024, 23:48Ach, ach, ach toch.
Willem Hendrik Zwart sprak ooit de wijze woorden: De lofzang heeft een voertuig nodig en dat moet een gouden koets zijn.
Dat geef ik je graag mee.
Erdee
Re: Erdee
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
- knip - niet op de persoon graag.GerefGemeente-lid schreef: ↑26 aug 2024, 08:17Het is allemaal opgebracht door eigen leden. En ik begreep dat gisteren in de nieuwe kerk er al weer stoelen bij moesten worden gezet.Martijn schreef: ↑26 aug 2024, 07:08Dat laatste zeg ik helemaal niet.GerefGemeente-lid schreef: ↑26 aug 2024, 07:04Maar de eerste vragen omtrent nieuwbouw dateerden al van 2008. Dat het ledenaantal daarna steeg is dus niet van toepassing. En als jij familie bent en je kunt de kerkzaal niet meer in als je kleinkind gedoopt wordt, is dat toch een teken dat de kerk te klein is? Los daarvan was er dus ook te weinig zaalruimte en het klimaatsysteem was zeer sterk verouderd. Als het iets warmer werd dan 20 graden en de kerk zat vol, ging het soms al mis.
Ik begrijp niet dat jij dan zegt dat nieuwbouw niet nodig is.
Mijn mening is dat het allemaal veel te groot is en daardoor ook nog eens veel te duur.
Dat lijkt me wel van toepassing. In de loop van de tijd is er ruimte genoeg geweest om aan te passen.
Dus ik begrijp je niet. Blijkbaar ben jij niet bekend met de GG aldaar. En ook niet met de kosten voor de bouw. Voor een normaal rijtjeshuis in Zeeland betaal je inclusief kosten koper tegenwoordig al een half miljoen.
Je moet daarom alles wel in de juiste verhoudingen zien. Ik vind je erg kritisch en hautain. Maar goed, dat ligt voor jouw rekening. Ik trek mijn handen ervan af.
-
Maar waarom doe je dan zo negatief en ga je niet in op hetgene wat ik zeg?Martijn schreef: ↑26 aug 2024, 13:53- knip - niet op de persoon graag.GerefGemeente-lid schreef: ↑26 aug 2024, 08:17Het is allemaal opgebracht door eigen leden. En ik begreep dat gisteren in de nieuwe kerk er al weer stoelen bij moesten worden gezet.Martijn schreef: ↑26 aug 2024, 07:08Dat laatste zeg ik helemaal niet.GerefGemeente-lid schreef: ↑26 aug 2024, 07:04 Maar de eerste vragen omtrent nieuwbouw dateerden al van 2008. Dat het ledenaantal daarna steeg is dus niet van toepassing. En als jij familie bent en je kunt de kerkzaal niet meer in als je kleinkind gedoopt wordt, is dat toch een teken dat de kerk te klein is? Los daarvan was er dus ook te weinig zaalruimte en het klimaatsysteem was zeer sterk verouderd. Als het iets warmer werd dan 20 graden en de kerk zat vol, ging het soms al mis.
Ik begrijp niet dat jij dan zegt dat nieuwbouw niet nodig is.
Mijn mening is dat het allemaal veel te groot is en daardoor ook nog eens veel te duur.
Dat lijkt me wel van toepassing. In de loop van de tijd is er ruimte genoeg geweest om aan te passen.
Dus ik begrijp je niet. Blijkbaar ben jij niet bekend met de GG aldaar. En ook niet met de kosten voor de bouw. Voor een normaal rijtjeshuis in Zeeland betaal je inclusief kosten koper tegenwoordig al een half miljoen.
Je moet daarom alles wel in de juiste verhoudingen zien. Ik vind je erg kritisch en hautain. Maar goed, dat ligt voor jouw rekening. Ik trek mijn handen ervan af.
Je legt me woorden in de mond, noemt me jaloers en hautain voor mij nu even de reden om er verder niet op in te gaan. Vindt het aardig op de persoon.GerefGemeente-lid schreef: ↑26 aug 2024, 14:21Maar waarom doe je dan zo negatief en ga je niet in op hetgene wat ik zeg?Martijn schreef: ↑26 aug 2024, 13:53- knip - niet op de persoon graag.GerefGemeente-lid schreef: ↑26 aug 2024, 08:17Het is allemaal opgebracht door eigen leden. En ik begreep dat gisteren in de nieuwe kerk er al weer stoelen bij moesten worden gezet.
-
Jammer dat er geen inhoudelijke discussie mogelijk is en je hier een frame neerzet wat onjuist is.
En ik ben nergens op de persoon geweest...
En ik ben nergens op de persoon geweest...
En zo is het maar net. Ik vind het pure armoede als mensen in een prachtig huis wonen, maar beknibbeld wordt op de kerk.GerefGemeente-lid schreef: ↑24 aug 2024, 23:48Ach, ach, ach toch.Hendrikus schreef: ↑24 aug 2024, 23:11Goes kreeg in 1979 een nieuw orgel met 40 stemmen.
Yerseke in 1984 een nieuw orgel met 42 stemmen. Dat het in Y altijd net ietsje groter moet zijn dan elders, is niet uit de lucht gegrepen.
Willem Hendrik Zwart sprak ooit de wijze woorden: De lofzang heeft een voertuig nodig en dat moet een gouden koets zijn.
Dat geef ik je graag mee.
Als God je lief is, mag er best wat geld gestoken worden in een mooi ontwerp van de kerk en het instrument om de lofzang gaande te houden.
-
Waarom? Ik lees nergens in de Bijbel dat rijke niet in een luxe huis mogen wonen. Salomo bouwde een luxe tempel en een luxe huis. In het OT mocht een Israël op een krappe 90% voor zichzelf besteden
Ps het is een prikkelend bericht. De kern is wel serieus. Materialisme is niet Bijbels, maar dat is een andere uiterste zoals communisme ook niet.
Wat mij betreft mogen er best meer (klassieke) instrumenten mee doen.
En ach, soms moet je mensen ook wat ruimte geven. Wat variatie van stijlen kan geen kwaad. Ik kan genieten van de organist die koraalmuziek speelt van Eilander of Zwart, maar ook van de organist die koraalmuziek speelt van Bolt of Sanderman.
Artikel over weggooien van schoolboeken met allerlei gezichtspunten over duurzamer worden.
Vanachter de schermen uit onderwijsland ben ik hier ook op geattendeerd, blijkt heel simpel het beste verdienmodel voor de uitgevers te zijn.
De overheid betaalt de boeken en je ziet hoe de markt reageert. Liever ieder jaar een nieuw boek verkopen met behoorlijke marge i.p.v. een boek om de vijf jaar.
En uitgevers die zich vervolgens gaan profileren dat ze naar zo duurzaam mogelijke oplossing willen.
Hier kan een onderzoeksjournalist nog een mooi vervolg van maken..
Vanachter de schermen uit onderwijsland ben ik hier ook op geattendeerd, blijkt heel simpel het beste verdienmodel voor de uitgevers te zijn.
De overheid betaalt de boeken en je ziet hoe de markt reageert. Liever ieder jaar een nieuw boek verkopen met behoorlijke marge i.p.v. een boek om de vijf jaar.
En uitgevers die zich vervolgens gaan profileren dat ze naar zo duurzaam mogelijke oplossing willen.
Hier kan een onderzoeksjournalist nog een mooi vervolg van maken..
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
Op LinkedIn schreef iemand ook al over deze kwestie:
https://nl.linkedin.com/posts/cathelijn ... 42016-r6cq
https://nl.linkedin.com/posts/cathelijn ... 42016-r6cq
-
-
Ik heb het met interesse gelezen.GerefGemeente-lid schreef: ↑06 sep 2024, 16:29 https://www.rd.nl/artikel/1076522-zelfs ... -meer-door
Een interview met de oude ds. A. Moerkerken.
De passage over de zuigeling etc heb ik mijn vraagtekens bij. Met name deze passage:
"Iemand die pas is wedergeboren, maar Christus niet kent, en sterft, zou volgens u tóch naar de hemel gaan.
„Dat is mij inderdaad voor de voeten geworpen. Ik zou zeggen: dat weet ik niet."
Moet hij dat niet weten? Is dat geen logische vraag?
Ik heb het artikel ook met veel interesse gelezen. Als kind heb ik wel eens onder zijn gehoor gezeten. Ik bewaar er goede herinneringen aan. Ook aan zijn prekenseries over Ruth en Openbaringen die in boekvorm zijn uitgegeven bewaar ik goede herinneringen. Ds. Moerkerken heeft de gave om zijn hoorders te boeien.ZWP schreef: ↑06 sep 2024, 17:10Ik heb het met interesse gelezen.GerefGemeente-lid schreef: ↑06 sep 2024, 16:29 https://www.rd.nl/artikel/1076522-zelfs ... -meer-door
Een interview met de oude ds. A. Moerkerken.
De passage over de zuigeling etc heb ik mijn vraagtekens bij. Met name deze passage:
"Iemand die pas is wedergeboren, maar Christus niet kent, en sterft, zou volgens u tóch naar de hemel gaan.
„Dat is mij inderdaad voor de voeten geworpen. Ik zou zeggen: dat weet ik niet."
Moet hij dat niet weten? Is dat geen logische vraag?
Naast de door jou genoemde passage valt mij op dat ds. Moerkerken met meerdere onderwerpen niet stellig is. Sterker, hij laat het in het midden. Opmerkelijk voor een predikant die als docent aan de theologische school zijn stempel heeft gedrukt op de GG.
Verder begriijp ik niet goed waarom hij zo veel waarde hecht aan de begrippen uit het gezelschapsleven. Verder zegt ds. Moerkerken nog het volgende:
„Wat Johannes schrijft over zuigelingen, jongelingen en vaders, daarmee bedoelt hij niet wat jíj ervan maakt”, zeiden ze. Ik schrok ervan. Ik heb toch niets nieuws geschreven, dacht ik. Bij prof. G. Wisse en ds. I. Kievit las ik hetzelfde. Men heeft mij niet altijd goed begrepen. Maar ik heb nu geen last meer van de kritiek. De Heere weet hoe ik het bedoeld heb.
Weet iemand hoe prof. Wisse of ds. Kievit hier tegenover stonden?