@Wim Anker: dank voor de boekentip. Lijkt mij een interessant boek om te lezen!Wim Anker schreef: ↑27 jul 2024, 17:41Ach @DDD. Hoe trap je hier op het "kind zijn" met de dromen en verlangens! Dit is gewoon niet waar! Wel bezien vanuit de volwassenen maar niet bezien vanuit het kind op dat moment.DDD schreef: ↑27 jul 2024, 17:38Natuurlijk hoeft niemand dat aan te tonen. Het is gewoon al heel dom om het alleen maar te denken. Als je bijvoorbeeld vanaf je derde in een rolstoel zit (of zoals een vriend van mij, niet gewoon kunt lopen) dan weet je op je achtste heel prima dat dat nooit zal overgaan.
Het is zeldzaam eigenwijs om van zulke evidente punten voorbeelden te vragen.
(Overigens kent elke volwassene wel de kinderdromen die niet rationeel waren).
Ik denk dat je 2 dingen door elkaar haalt: bewust zijn van een beperking en acceptatie van de beperking. Een kind die een handicap heeft, is zich echt wel bewust van zijn handicap, simpelweg omdat hij of zij er mee wordt geconfronteerd. Iemand met een andere geaardheid heeft dat als kind niet, omdat een geaardheid over het algemeen pas in de tienerjaren openbaar komt vanwege de hormonen.
Voor iemand met een andere geaardheid komt de ontdekking dat hij/ zij anders is pas op latere leeftijd. Vaak tijdens de meest kwetsbare jaren van zijn of haar leven (de puberteit). Acceptatie van een andere geaardheid volgt vaak pas op latere leeftijd. Zeker in de reformatorische gezindte.
Ik zie het dus nog steeds als appels met peren vergelijken.