Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

Geytenbeekje

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

Bericht door Geytenbeekje »

Ambtenaar schreef: 01 aug 2024, 00:17
Geytenbeekje schreef: 01 aug 2024, 00:15 Die zullen ook wellicht wat andere/meer lesstof hebben gekregen dan de ander. Is ook weleens hier aan de orde geweest.
Zou kunnen. Maar ik kom weer bij mijn stokpaardje uit.
De PKN heeft in die zin gezegd dat HBO-theologen ook mogen preken en sacramenten mogen bedienen, wordt nog een heel puzzel voor je wie wel en niet universitair is geschoold ;)
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Geytenbeekje schreef: 01 aug 2024, 00:19
De PKN heeft in die zin gezegd dat HBO-theologen ook mogen preken en sacramenten mogen bedienen, wordt nog een heel puzzel voor je wie wel en niet universitair is geschoold ;)
Ja, daar ben ik dus ook fel op tegen. Ik heb daar zelfs al een brief over geschreven aan de kerkenraad.

Als ik het vanuit het negatieve benader, er zijn simpelweg te weinig aspirant-predikanten binnen de PKN. De opleidingseisen verlagen is wat mij betreft niet de goede oplossingsrichting.
Ararat

Bericht door Ararat »

Ambtenaar schreef: 01 aug 2024, 00:23
Geytenbeekje schreef: 01 aug 2024, 00:19
Ja, daar ben ik dus ook fel op tegen. Ik heb daar zelfs al een brief over geschreven aan de kerkenraad.

Als ik het vanuit het negatieve benader, er zijn simpelweg te weinig aspirant-predikanten binnen de PKN. De opleidingseisen verlagen is wat mij betreft niet de goede oplossingsrichting.
De studie was juist één van de redenen waarom Ds. Egas in de eerder genoemde podcast beducht was voor een scheuring. Ik meen dat hij zei dat het aanhouden ervan al lastig wordt als 30% van de CGK niet meer bijdraagt. Hoe zie jij dat gegeven?
Job

Bericht door Job »

Ambtenaar schreef: 31 jul 2024, 23:26
Mannetje schreef: 31 jul 2024, 23:22 Ik ga niet naar een Roomse kerk.
En plaatselijke protestantse gemeentes zijn hier niet of vrijzinnig, ook geen optie.
Waarom niet. Je belandt niet direct in de hel omdat je christenen van een andere denominatie een bezoek brengt.
Als wel of niet direct "in de hel belanden" onze maatstaf zou moeten zijn in dit leven, zou het hier op aarde een nog veel grotere puinhoop worden dan het nu al is. De maatstaf van alles is of God erin verheerlijkt wordt.

En dat wordt Hij duidelijk niet tijdens een mis, sterker nog: er wordt de spot gedreven met het (nu verheerlijkte) lichaam van Christus. De zaligheid staat op het spel wanneer je de theologie achter de mis handhaaft cq. tolereert.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Ararat schreef: 01 aug 2024, 07:46
De studie was juist één van de redenen waarom Ds. Egas in de eerder genoemde podcast beducht was voor een scheuring. Ik meen dat hij zei dat het aanhouden ervan al lastig wordt als 30% van de CGK niet meer bijdraagt. Hoe zie jij dat gegeven?
Ds. Egas zal daar beter zicht op hebben dan ik. En het is natuurlijk niet goed als de TUA niet in stand zou kunnen worden gehouden.
DDD

Bericht door DDD »

Job schreef: 01 aug 2024, 08:12
En plaatselijke protestantse gemeentes zijn hier niet of vrijzinnig, ook geen optie.
Waarom niet. Je belandt niet direct in de hel omdat je christenen van een andere denominatie een bezoek brengt.
Als wel of niet direct "in de hel belanden" onze maatstaf zou moeten zijn in dit leven, zou het hier op aarde een nog veel grotere puinhoop worden dan het nu al is. De maatstaf van alles is of God erin verheerlijkt wordt.

En dat wordt Hij duidelijk niet tijdens een mis, sterker nog: er wordt de spot gedreven met het (nu verheerlijkte) lichaam van Christus. De zaligheid staat op het spel wanneer je de theologie achter de mis handhaaft cq. tolereert.
Je kunt echt niet zeggen dat er tijdens de mis de spot wordt gedreven met (het lichaam van) Christus. Dit is een absurd verwijt. Je kunt zeggen dat het feitelijk een te veroordelen afgoderij is, maar dat is al heel scherp gesteld, en alleen vanuit het eigen perspectief geredeneerd. Je kunt niet onbewust ergens de spot mee drijven, denk ik.
Ararat

Bericht door Ararat »

Je weet vast dat in een aantal gemeenten zondag 30 net weer uitvoerig behandeld is. :)
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Ararat schreef: 01 aug 2024, 10:23 Je weet vast dat in een aantal gemeenten zondag 30 net weer uitvoerig behandeld is. :)
En dan heb je ook nog zondag 28 en 29 dat over het HA gaat.
DDD

Bericht door DDD »

Ararat schreef: 01 aug 2024, 10:23 Je weet vast dat in een aantal gemeenten zondag 30 net weer uitvoerig behandeld is. :)
Daar citeerde ik uit.
Ararat

Bericht door Ararat »

DDD schreef: 01 aug 2024, 10:41
Daar citeerde ik uit.
Citeerde? Heb je het hier over je zinnetje "een te veroordelen afgoderij"?
Ik weet niet welke versie je gebruikte voor je citaat, maar hoewel ik inhoudelijke overeenkomst zie kon ik er geen citaat in zien.
Tenzij een citaat van 1 woord mogelijk is, of niet letterlijk hoeft te zijn :)
Job

Bericht door Job »

DDD schreef: 01 aug 2024, 09:55
Job schreef: 01 aug 2024, 08:12

Je kunt echt niet zeggen dat er tijdens de mis de spot wordt gedreven met (het lichaam van) Christus. Dit is een absurd verwijt. Je kunt zeggen dat het feitelijk een te veroordelen afgoderij is, maar dat is al heel scherp gesteld, en alleen vanuit het eigen perspectief geredeneerd. Je kunt niet onbewust ergens de spot mee drijven, denk ik.
Synoniemen van "de spot ergens mee drijven": https://synoniemen.net/index.php?zoekte ... rijven+met Beledigen, tarten en smaden vind ik zeker synoniemen die bij de Mis passen. Dus ik houd het staande.

Toevoeging: volgens mij kun je je daar als christen, zeker een volwassen christen, niet onbewust van zijn.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

GerefGemeente-lid schreef: 31 jul 2024, 23:41
Ambtenaar schreef: 31 jul 2024, 23:38
MGG schreef: 31 jul 2024, 23:34
De mensen op de pinksterdag hadden zover wij weten geen moeite met het gegeven dat Peters geen Farizeeër was.
Klopt. Maar de basis van het westerse christendom ligt bij Paulus. Iemand met een fatsoenlijke opleiding.
Nog nooit de profeet Amos bestudeerd?
Als je hiermee wil suggereren dat Amos laaggeschoold zou zijn, heb je het helemaal mis. Het is een misvatting die ik wel vaker hoor, meestal van mensen die zelf zijn profetieën slechts zeer oppervlakkig hebben gelezen.
Ondanks dat Amos zichzelf ossenherder noemt, geeft zijn boek blijk van een hoge opleiding in de Hebreeuwse letterkunde. Bestudeer het maar eens.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Tiberius schreef:
GerefGemeente-lid schreef: 31 jul 2024, 23:41
Ambtenaar schreef: 31 jul 2024, 23:38
MGG schreef: 31 jul 2024, 23:34
De mensen op de pinksterdag hadden zover wij weten geen moeite met het gegeven dat Peters geen Farizeeër was.
Klopt. Maar de basis van het westerse christendom ligt bij Paulus. Iemand met een fatsoenlijke opleiding.
Nog nooit de profeet Amos bestudeerd?
Als je hiermee wil suggereren dat Amos laaggeschoold zou zijn, heb je het helemaal mis. Het is een misvatting die ik wel vaker hoor, meestal van mensen die zelf zijn profetieën slechts zeer oppervlakkig hebben gelezen.
Ondanks dat Amos zichzelf ossenherder noemt, geeft zijn boek blijk van een hoge opleiding in de Hebreeuwse letterkunde. Bestudeer het maar eens.
En een behoorlijk handelsman en gezien burger die veehandel dreef in de omgeving. Meer een herenboer, zeg maar, met personeel.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Arja

Bericht door Arja »

Ambtenaar schreef: 31 jul 2024, 23:23
DDD schreef: 31 jul 2024, 23:18 We hebben deze discussie al eerder gevoerd. Maar als je op eigen houtje de kerkelijke grenzen verandert, dan vergroot je de onderlinge verschillen tussen de kerken (tenzij dat je bewust kiest voor een kerkelijke gemeente die minder goed bij jou past dan de huidige). Dus dan draag je zeker niet bij aan kerkelijke eenheid.
Ach, het is allemaal lood om oud ijzer. Men denkt dat er essentiële verschillen zijn, maar die zijn er in mijn optiek nauwelijks. En wie wil zich nu laten leiden door mensen zonder fatsoenlijke theologische opleiding? Wordt gewoon CGK, HHK op PKN.

Oudsten die leren (of predikanten) moeten allereerst aan morele en geestelijke standaarden voldoen. Ze moeten onberispelijk zijn, trouw, matig, bezonnen, gastvrij, bekwaam om te onderwijzen, niet verslaafd aan wijn, niet vechtlustig, inschikkelijk, niet twistziek, niet geldzuchtig, hun eigen huis goed besturen, niet pas bekeerd zijn, en een goed getuigenis hebben van buitenstaanders. Ze moeten ook stevig in de leer staan en in staat zijn om zowel door gezonde leer te vermanen als tegensprekers te weerleggen.

Er staat niet dat ze een fatsoenlijke theologische opleiding moeten hebben. Natuurlijk kan een theologische opleiding nuttig zijn, warm aanbevolen zelfs, maar dan wel eentje die Bijbelgetrouw is. Bijvoorbeeld, een opleiding die diepgaande kennis van de Schrift biedt en de studenten voorbereidt om de Bijbelse leer correct te onderwijzen, de gelovigen te troosten en leren hoe gebruik te maken van de beloften in de predking. Een goede theologische opleiding kan zeker helpen om deze bekwaamheid te ontwikkelen, maar het belangrijkste blijft wat de Bijbel zelf zegt over de geestelijke en morele integriteit van de persoon die voor mag gaan.

Theologie studeren? Is dat een must? Misschien iets voor een andere topic.?
Konijntje

Bericht door Konijntje »

DDD schreef: 31 jul 2024, 21:08
MGG schreef: 31 jul 2024, 20:54
DDD schreef: 31 jul 2024, 20:36 Er zijn anders al heel wat dominees overgestapt. En trouwens: kerkelijke gemeenten ook. En andersom.

Wat mij betreft zijn ze welkom, al doet het wat pijn, want de GG zullen daardoor wel verrechtsen. Maar alles beter dan nóg een kerkverband, wat mij betreft.
Hoeveel CGKs zijn volgens jouw schatting rechtser dan pak hem beet 1/3e van de GG? Ik ken lang niet alle CGKs maar vermoedelijk is het een klein groepje.
Ik denk dat ongeveer 5-10 procent van de CGK in de rechterflank van de GG zou terechtkomen. En ik vermoed dat die categorie zeer oververtegenwoordigd zou zijn bij de afscheiding/verzelfstandiging of wat dan ook.

Met de indeling van Konijntje ben ik het dus niet eens;-) Iemand als ds. De Bruin bijvoorbeeld, zou zeker bij de rechterflank horen mijns inziens.
Ik heb meerdere preken van ds. De Bruin beluisterd. Hoewel hij vrij veel de nadruk legt op de ellendige staat van de mens, komt bekering en geloof ook zeker in zijn preek terug.

Overigens past de CGK gemeente van Rotterdam Kralingen ook niet in de GG. Ze nodigen vaker predikanten uit de HHK en PKN uit. Ik denk dat het deze gemeente ook minder moeite kost om zich aan te sluiten bij een ander kerkverband, omdat veel mensen uit deze kerk "import" zijn.

De CGK van Barendrecht heeft bijvoorbeeld veel meer mensen die in dit kerkverband zijn opgegroeid. Daar zal dit toch anders liggen.
Plaats reactie