Gerardus2 schreef: ↑22 aug 2024, 11:33
Kwam (weer) eens op de website van Christelijke Apologeet. Deze video
https://www.youtube.com/watch?v=97rl7UyN_yY lijkt mij nog steeds actueel. Heb er soms wel wat kanttekeningen bij, maar over het algemeen en goede (scherpe) spiegel tot nadenken.
Ik vind deze video niet zo fijn, hoewel ik het grotendeels met Chris eens ben. Is het echt wel een spiegel? Misschien. Christ zegt in zijn video op het eind: "Het gebod van God is: ga het Koninkrijk van God binnen, geloof in het offer van de Heere Jezus Christus, vertrouw erop dat Hij voor jou zonden is gestorven?"
Dat is waar. Toch ook wat kanttekeningen, net als jij.
Ik denk dat de apostelen meer gezegd hebben dan dat, in hun preken. Kijk hoe Petrus preekte op het tempelplein, dat is een klein groot voorbeeld. Waarom zou iemand het Koninkrijk binnen willen gaan als hij niet weet dat hij buiten staat? Uitleggen dat iemand buiten staat, en waarom, en wat de Heere gedaan heeft om mensen te redden hoort ook bij de prediking. O ja, dat doen ze natuurlijk wel in bevindelijk Nederland.
In mijn vorige gemeente (PKN) werd wel eens zo gepreekt dat de voorganger zei dat de Heere niet wilde dat je verloren ging, en dat wij dat zelf ook niet wilden. Wie wil er nou verloren gaan? Wij willen allemaal behouden worden. Jezus heeft ervoor doodgebloed aan het kruis. Doet het kruis je dan niks? Geloof in het offer... zie op het kruis van Golgotha, op Jezus die daar bloedde. Geef antwoord op je doop, het is nu aan jou. Dat wil je toch ook? Je wilt toch God liefhebben? God koos voor jou in je doop. Je staat alshetware al rechts voorgesorteerd. Het tweede deel van Gods verbond rust nu op jou: namelijk, dat je deze enige God, Vader, Zoon en Heiligen Geest, aanhangt, betrouwt en liefhebt van ganser harte, van ganser ziele, van gansen gemoede, met alle krachten, je moet de wereld verlaten, je oude natuur doden, en in een nieuw, godzalig leven wandelen.
En dan zeggen ze: ja ik wil. Ik ga het doen. Ik neem het offer aan en ik neem de doop over.
Ik geloof dat iemand geestelijk onbekwaam is om dat te doen? Ik geloof wel in een wonderdoend God, in het wonder van de levendmaking, in de wonderlijke werking van de Heilige Geest
Christ weet dat ook alleemaal wel, ik zeg niks over hem. Ik vind hem betrouwbaar. Deze video kan een eyopener zijn en gaat speciaal in op hypercalvinisme. Maar wat als we met het hypercalvinisme ook het veelkleurige spectrum weggooien dat de prediking dieper maakt? Wat als er dan een afstandelijke dogmatisering voor in de plaats komt?