Erdee

Ararat

Re: Erdee

Bericht door Ararat »

Orchidee schreef: 08 jul 2024, 09:39
Herman schreef:
Ad Anker schreef: 08 jul 2024, 08:44
Wim Anker schreef: 08 jul 2024, 08:32
Wordt dan b.v. de zwarte "ambtskleding" bedoeld?
Dat is een voorbeeld van de verroomsing van onze gezindte. Net als het door ds. de Boer aangehaalde: vrouw draagt broek = niet bekeerd. Alsof wij met onze kleding ook iets kunnen toebrengen. Dat is natuurlijk onzin. En in onze gezindte is rok&vrouw belangrijker dan eerbaarheid. Dat is best typisch. Dus onze cultuur/norm is belangrijker dan Gods bedoeling met kleding.
Dat is meer groepsdruk. Je moet voldoen aan een bepaald verwachtingspatroon en zo kan het gebeuren dat ambsdragers in zwarte kleding op de gemeentebbq komen. Terwijl dat in het geheel niet nodig is. Onderliggend is dan inderdaad dat aan je rechtszinnigheid of aan je bekering wordt getwijfeld.
Een ambtsdrager in het zwarte pak op een gemeentebbq?
Ik kan me er niets bij voorstellen...
Een arts komt toch ook niet in zijn witte jas op de bbq?
En een timmerman komt toch ook niet in zijn beige overall of tuinbroek?
Of er moet een stukje opgevoerd worden; dan is het grappig.
Lijkt me vooral praktisch! Ik heb altijd wel ergens een zwarte veeg na afloop. Daar vindt vrouwe Ararat dan weer wat van.. :D

Alhoewel... De consistorie riekt dan wel de eerstvolgende zondag
Konijntje

Bericht door Konijntje »

Hendrikus schreef: 15 jun 2024, 17:38
-DIA- schreef: 15 jun 2024, 10:23
DDD schreef: 15 jun 2024, 10:19 https://www.rd.nl/artikel/1067410-dr-w- ... -deed-pijn

Een mooi interview. Ik heb nog les van hem gehad en kwam hem tegen bij een begrafenis onlangs.

Dat irenische zou ik ook wel wat meer mogen hebben;-)
https://www.rd.nl/artikel/1067410-dr-w- ... id=1&pid=1
Zie ik hier de Schildkerk in Rijssen? (op een van de foto's)
Oh ik zie het al: Bevestigd in Rijssen staat erbij.
Z'n vrouw komt er vandaan, ook.
Ik lees momenteel zijn boek "Gouden oogst". Een aanrader.

Hij gaat in dat boek in op met name het verbond en pastorale ervaringen.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

https://www.rd.nl/artikel/1070815-ds-hu ... eflecteren

Een zomergesprek met ds. A.T. Huijser uit Rijssen.

Ik vind het een open en eerlijk interview. Hopelijk schept het wat respect in de aard en karakter van predikanten binnen onze gezindte en de Gereformeerde Gemeenten in het bijzonder.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

GerefGemeente-lid schreef: 12 jul 2024, 15:32 https://www.rd.nl/artikel/1070815-ds-hu ... eflecteren

Ik vind het een open en eerlijk interview. Hopelijk schept het wat respect in de aard en karakter van predikanten binnen onze gezindte en de Gereformeerde Gemeenten in het bijzonder.
Hij is wel een (graag) geziene dominee heb ik het idee.
Dominees als van Krimpen, M. Blok, van Manen zie ik nooit in het RD staan, vind ik ergens ook wel jammer.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ds. Van Krimpen zou een minstens zo interessant interview kunnen geven. Alleen wil hij dat niet, in de belangstelling staan.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Tiberius schreef: 12 jul 2024, 16:28 Ds. Van Krimpen zou een minstens zo interessant interview kunnen geven. Alleen wil hij dat niet, in de belangstelling staan.
Klopt. Hij heeft een interview bij zijn 25-jarig ambtsjubileum ook geweigerd, zowel in de Saambinder als in het RD.
DDD

Bericht door DDD »

GerefGemeente-lid schreef: 12 jul 2024, 15:32 https://www.rd.nl/artikel/1070815-ds-hu ... eflecteren

Een mooi interview inderdaad. Het steekt niet echt af naar de diepte, naar de vraag: waarom is iemand zoals hij is. Maar goed. Het is in ieder geval een interview waarin je de geïnterviewde ook duidelijk herkent.

Ik vond het interview met dr. Klink ook mooi.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Mooi om te lezen. Hij zegt kernachtige dingen over het geestelijk leven.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
HHR

Bericht door HHR »

Ik lees die interviews altijd op zondag.
Las wel iets op Insta.
Daar lijkt hij te zeggen dat hij in Nederland niet zonder stropdas durft te lopen ?
DDD

Bericht door DDD »

Nee, meer dat zijn zoons het vervelend vinden dat hij altijd als dominee herkenbaar is. Maar goed, dat is een keuze. Je mag als dominee in de GG in je vakantie heus wel iets anders aantrekken. Daar zal wellicht iemand wat over zeggen, maar dat hindert verder niet.
HHR

Bericht door HHR »

Zo komt het toch over. Maar het is zeker geen vaststaande regel.
Zo zag ik ook jouw predikant en zijn zoon, een poosje terug op een mooie dag half casual gekleed, dasloos, door de sleutelstad slenteren.
GerefGemeente-lid
Verbannen

HHR schreef: 12 jul 2024, 21:20 Zo komt het toch over. Maar het is zeker geen vaststaande regel.
Zo zag ik ook jouw predikant en zijn zoon, een poosje terug op een mooie dag half casual gekleed, dasloos, door de sleutelstad slenteren.
Dat is niet perse bijzonder hoor.

Maar in dit verband ging het daar niet zozeer over maar meer dat ook kinderen last kunnen hebben als pa als predikant wordt herkend en aangesproken. Overigens zou ik hem dan nog steeds herkennen, maar goed.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

J.C. Philpot schreef: 12 jul 2024, 18:40

Hij heeft ook een nogal uitgesproken mening over orgelspel en gemeentezang.
Je zult er maar organist zijn :sweat
~~Soli Deo Gloria~~
DDD

Bericht door DDD »

Daar hoef je je toch niets van aan te trekken? Hij kan ook wel liever peren eten dan appels. Dat zijn geen dingen waar de dominee over gaat.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Hendrikus schreef: 12 jul 2024, 22:55
J.C. Philpot schreef: 12 jul 2024, 18:40

Hij heeft ook een nogal uitgesproken mening over orgelspel en gemeentezang.
Je zult er maar organist zijn :sweat
Ik ben het anders helemaal eens met die nogal uitgesproken mening.
Er zijn zat organisten die er een voorbeeld aan zouden kunnen nemen. Soms is de toonzetting zo abnormaal hoog bij bepaalde Psalmbewerkingen dat zelfs sopranen er in de gemeentezang niet bij kunnen.

Overigens jammer dat je niets anders weet te zeggen over dit interview dan deze zinsnedes.
Plaats reactie