Beroepingswerk discussie [7]

Tiberius
Administrator

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Tiberius »

Bruna schreef: 18 jun 2024, 11:20
Tiberius schreef: 18 jun 2024, 08:18
Bruna schreef: 17 jun 2024, 22:49
HHR schreef: 17 jun 2024, 22:37

Precies.
Kritiek hierop heeft iets weg van de houding van de farizeeër tov de tollenaar.
Dat slaat nergens op.
De link naar die farizeeër zie ik ook niet zo; ik moet meer denken aan de murmurerende Israëlieten.
En denk je de gevoelens van die nieuwe predikant eens in nu hij naar zo'n gemeente gezonden wordt; wellicht voelt hij zich net Jona die naar Ninevé moest.
Laat ik het er op houden dat ik zwaar teleurgesteld ben dat hij niet naar onze gemeente moest.
Mogelijk is hij dat zelf ook wel. Maar Gods gedachten zijn hoger dan onze gedachten.
Delftenaar

Bericht door Delftenaar »

Tiberius schreef: 18 jun 2024, 11:13
ejvl schreef: 18 jun 2024, 11:09
Piet Puk schreef: 18 jun 2024, 11:03
Hendrien schreef: 18 jun 2024, 10:44 Het een sluit het ander niet uit.
Dus God roept en zendt naar Opheusden, maar we gaan naar Alblasserdam, omdat dit verstandelijk beredeneerd beter is. Ik zou niet durven
Het is natuurlijk de vraag of God echt roept voor een bepaalde plaats of dat verstandelijke beredeneringen de boventoon voeren.
Stel, een predikant zou best graag naar Rijssen willen, dan is het best makkelijk als hij een beroep krijgt, als het oog op een tekst valt te zeggen, dit is vast een roeping, ik ga naar Rijssen.
Dat wil niet zeggen dat dit niet gezegend kan worden, integendeel zelfs, maar dat wil ook niet zeggen dat elk beroep dat wordt aangenomen, per definitie een Goddelijke roeping is.

Echter als in dit geval wordt aangegeven dat hij ervaart dat God hem naar Opheusden roept, is het niet aan ons om hieraan te twijfelen maar dat is wat anders dan ieder aangenomen beroep als Goddelijk te bestempelen.
Nee zo werkt dat niet met een Goddelijke roeping.
De Heilige Geest geeft de bevestiging in iemands hart.
Zou het niet en en kunnen zijn? Dat de roeping bijvoorbeeld zichtbaar wordt doordat iemand graag in een bepaalde plaats wil staan?
Roeping kan ook door dat soort menselijke emoties heen werken.
Dutch

Bericht door Dutch »

Toch valt het wel op dat ze vaak naar dezelfde gemeentes gaan.
Wij hebben niet beroepen maar snap voor de andere gemeentes dat dit zuur kan zijn!
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Dutch schreef: 18 jun 2024, 12:56 Toch valt het wel op dat ze vaak naar dezelfde gemeentes gaan.
Wij hebben niet beroepen maar snap voor de andere gemeentes dat dit zuur kan zijn!
Vrij logisch ook(dat God Zijn knechten naar grotere gemeenten zendt). In de grotere gemeenten is normaal gesproken ook meer werk.
Jo-Ann

Bericht door Jo-Ann »

Piet Puk schreef: 18 jun 2024, 13:03
Dutch schreef: 18 jun 2024, 12:56 Toch valt het wel op dat ze vaak naar dezelfde gemeentes gaan.
Vrij logisch ook(dat God Zijn knechten naar grotere gemeenten zendt). In de grotere gemeenten is normaal gesproken ook meer werk.
Als een gemeente eerst een dominee wegstuurt (met alle onrust die ze daarmee veroorzaken in het hele land), en er dan een paar jaar later gewoon weer één krijgt, vind ik dat toch wel zwaar zuur.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Ik interpreteer sommige postings, dat men het de GGiN in Opheusden niet gunt een predikant te krijgen. Nu begrijp ik dat er bepaalde gevoelens zijn, gezien wat er allemaal mis is gegaan.

Maar dat wil niet zeggen dat het een goede gestalte is. Als dit Gods weg is, dan moeten mensen daaronder buigen. Daarnaast past het ons Opheusden een predikant te gunnen, in het besef dat we het geen van allen hebben verdiend onder het Woord te zitten, of dat nu levende verkondiging of een leesdienst is.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Wees blij met de blijden en bedroefd met de bedroefden.
- Niet meer zo actief -
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

J.C. Philpot schreef: 18 jun 2024, 14:12 Ik interpreteer sommige postings, dat men het de GGiN in Opheusden niet gunt een predikant te krijgen. Nu begrijp ik dat er bepaalde gevoelens zijn, gezien wat er allemaal mis is gegaan.

Maar dat wil niet zeggen dat het een goede gestalte is. Als dit Gods weg is, dan moeten mensen daaronder buigen. Daarnaast past het ons Opheusden een predikant te gunnen, in het besef dat we het geen van allen hebben verdiend onder het Woord te zitten, of dat nu levende verkondiging of een leesdienst is.
En het is genade dat God nog naar gemeenten omziet die het niet verdiend hebben. Net zo als het een wonder is dat God naar mensen omziet die het verzondigd hebben.
Inwoner

Bericht door Inwoner »

J.C. Philpot schreef: 18 jun 2024, 14:12 Ik interpreteer sommige postings, dat men het de GGiN in Opheusden niet gunt een predikant te krijgen. Nu begrijp ik dat er bepaalde gevoelens zijn, gezien wat er allemaal mis is gegaan.

100% mee eens. Onvoorstelbaar wat mensen hierover denken te moeten schrijven.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

J.C. Philpot schreef: 18 jun 2024, 14:12 Als dit Gods weg is...
Dat is het punt. De kerk beroept zich altijd op een bijzondere leiding van boven in dit soort omstandigheden, maar wanneer je wat in de keuken van de kerk kunt kijken of de historische boekjes naleest, dan zie je daar ook allerlei menselijke punten meespelen. Er valt dus terecht heel veel kritiek uit te oefenen op de menselijke kant van de zaak. En dan lijkt het me dat een kerk een bepaalde verantwoordelijkheid heeft om dat negatieve sentiment te voorkomen of in arbeiders moet voorzien om ook die andere plaatsen gevuld te krijgen.
Overigens gelden in andere kerken dan een termijn van ongeveer twee jaar voordat er opnieuw toestemming wordt gegeven om te beroepen, dus dat zou in deze casus niet uitmaken, omdat het vertrek van de vorige dominee in 2018 plaatsvond.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Herman schreef: 18 jun 2024, 16:28
Dat is het punt. De kerk beroept zich altijd op een bijzondere leiding van boven in dit soort omstandigheden, maar wanneer je wat in de keuken van de kerk kunt kijken of de historische boekjes naleest, dan zie je daar ook allerlei menselijke punten meespelen. Er valt dus terecht heel veel kritiek uit te oefenen op de menselijke kant van de zaak. En dan lijkt het me dat een kerk een bepaalde verantwoordelijkheid heeft om dat negatieve sentiment te voorkomen of in arbeiders moet voorzien om ook die andere plaatsen gevuld te krijgen.
Overigens gelden in andere kerken dan een termijn van ongeveer twee jaar voordat er opnieuw toestemming wordt gegeven om te beroepen, dus dat zou in deze casus niet uitmaken, omdat het vertrek van de vorige dominee in 2018 plaatsvond.
Eens. M.i. is dat het sentiment dat hier bij sommigen speelt: niet zozeer dat die prediker naar een bepaalde gemeente gezonden wordt, maar dat het kerkverband het aantal predikers kunstmatig laag houdt, waardoor de eigen gemeente geen predikant heeft. Daardoor ontstaat dit soort afgunst.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Dat is het punt.
Er zijn meerdere beroepen uitgebracht, en blijkbaar heeft de betreffende kandidaat Gods leiding naar Opheusden ervaren. Het is bekend dat er regelmatig menselijke zaken mee spelen, maar dat maakt niet dat ik per definitie wantrouwend sta tegen iedere predikant die van Godswege meent een beroep aan te moeten nemen. In het oordeel der liefde, ga ik totdat het tegendeel blijkt ervan uit dat deze kandidaat oprecht Gods wil gezocht en ervaren heeft. Ik vind dat eerlijk gezegd ook de houding die we van elkaar mogen verwachten als christenen. Als we bepaalde gemeenten geen predikant gunnen zijn we wat mij betreft echt zondig bezig.

Dat we daarnaast ook een mening kunnen hebben over hoe zaken geregeld zijn in de kerken, is een ander verhaal. Het is legitiem om daar onze visie over te geven, en dat zal ook zeer zeker voor verbetering vatbaar zijn.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Jo-Ann

Bericht door Jo-Ann »

J.C. Philpot schreef: 18 jun 2024, 17:05 Er zijn meerdere beroepen uitgebracht, en blijkbaar heeft de betreffende kandidaat Gods leiding naar Opheusden ervaren. Het is bekend dat er regelmatig menselijke zaken mee spelen, maar dat maakt niet dat ik per definitie wantrouwend sta tegen iedere predikant die van Godswege meent een beroep aan te moeten nemen. In het oordeel der liefde, ga ik totdat het tegendeel blijkt ervan uit dat deze kandidaat oprecht Gods wil gezocht en ervaren heeft. Ik vind dat eerlijk gezegd ook de houding die we van elkaar mogen verwachten als christenen. Als we bepaalde gemeenten geen predikant gunnen zijn we wat mij betreft echt zondig bezig.
Ik wil niet twijfelen aan zijn roeping, maar gunnen doe ik het die gemeente echt niet. Ik weet niet of dat wel of niet zondig is. Door het handelen van de kerkenraad destijds is zoveel kapot gegaan binnen families, gezinnen en de gemeente. Dat is zomaar niet weg. Dat is blijvende schade.
Ik hoop in elk geval dat de kerkenraad straks beter voor hun nieuwe dominee zal zorgen dan ze dat voor hun vorige predikanten hebben gedaan. Ds. Roos hebben ze verafgood en ds. van Voorden verguisd. Ik kan het niet anders zien.
MGG

Bericht door MGG »

Inwoner schreef: 18 jun 2024, 16:20

100% mee eens. Onvoorstelbaar wat mensen hierover denken te moeten schrijven.
Tot op zekere hoogte ben ik het met je eens. Maar weet jij hoe het is om langdurig vacant te zijn? Persoonlijk weet ik dat gelukkig niet. Het gevaar is dat wij/ik de gevoelens van mensen die het wel weten onderschatten. Zeker als een gemeente relatief snel nadat een dominee is afgeserveerd een nieuwe krijgt. Naar de mens gesproken is dat niet eerlijk. Gelukkig denkt God niet zo. Anders was Gods Zoon nooit voor zondaren naar de wereld gekomen.
Hendrien

Bericht door Hendrien »

J.C. Philpot schreef: 18 jun 2024, 17:05
Dat is het punt.
Er zijn meerdere beroepen uitgebracht, en blijkbaar heeft de betreffende kandidaat Gods leiding naar Opheusden ervaren. Het is bekend dat er regelmatig menselijke zaken mee spelen, maar dat maakt niet dat ik per definitie wantrouwend sta tegen iedere predikant die van Godswege meent een beroep aan te moeten nemen. In het oordeel der liefde, ga ik totdat het tegendeel blijkt ervan uit dat deze kandidaat oprecht Gods wil gezocht en ervaren heeft. Ik vind dat eerlijk gezegd ook de houding die we van elkaar mogen verwachten als christenen. Als we bepaalde gemeenten geen predikant gunnen zijn we wat mij betreft echt zondig bezig.

Dat we daarnaast ook een mening kunnen hebben over hoe zaken geregeld zijn in de kerken, is een ander verhaal. Het is legitiem om daar onze visie over te geven, en dat zal ook zeer zeker voor verbetering vatbaar zijn.
Het is iets wat mensen niet kunnen toetsen, dus moet iedereen geloven dat het Gods weg is. En dat is denk ik ook het beste.

Je zou als synode ook een hele andere regeling kunnen maken. Bijv. dat alleen kleinere gemeentes een kandidaat mogen beroepen. Of een bepaald aantal dominees per classis of gebied. In theorie is alles mogelijk en dat zal dan net zo goed Gods weg zijn.
Plaats reactie