Beroepingswerk discussie [7]
-
Re: Beroepingswerk discussie [7]
Het gaat om een punt wat voor corona gemeengoed was. Prima dat het nu anders gaat. Iemand uitnodigen en eisen dat gij zich aanpast gaat wel ver.
-
Persoonlijk ben ik ruimhartiger als ik iemand een verzoek doe.
Ik vind het persoonlijk zeer frustrerend. Ze sturen een dominee weg, Een halve gemeente laten vertrekken. En hup ze krijgen weer een nieuwe predikant.Geytenbeekje schreef: ↑17 jun 2024, 21:16 Fijn voor de gemeente van Opheusden.
Al vind ik het ook wel weer jammer voor degene die (kortere/langere tijd) weggegaan zijn uit die gemeente
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
Een dominee krijgen is altijd onverdiend toch?Bruna schreef:Ik vind het persoonlijk zeer frustrerend. Ze sturen een dominee weg, Een halve gemeente laten vertrekken. En hup ze krijgen weer een nieuwe predikant.Geytenbeekje schreef: ↑17 jun 2024, 21:16 Fijn voor de gemeente van Opheusden.
Al vind ik het ook wel weer jammer voor degene die (kortere/langere tijd) weggegaan zijn uit die gemeente
En misschien hebben ze het juist om deze reden zó hard nodig.
-
5 jaar voor een gemeente die uiteindelijk nog wel rond de 2000 leden heeft is wel een poosje.Bruna schreef: ↑17 jun 2024, 22:20Ik vind het persoonlijk zeer frustrerend. Ze sturen een dominee weg, Een halve gemeente laten vertrekken. En hup ze krijgen weer een nieuwe predikant.Geytenbeekje schreef: ↑17 jun 2024, 21:16 Fijn voor de gemeente van Opheusden.
Zou best raar zijn: deze voorganger is bijna 73. Er zijn nog oudere voorgangers die zelfs beroepen aannemen, maar dat lijkt me ook verre van gezond.
Zeer mee eens, Bruna!Bruna schreef: ↑17 jun 2024, 22:20Ik vind het persoonlijk zeer frustrerend. Ze sturen een dominee weg, Een halve gemeente laten vertrekken. En hup ze krijgen weer een nieuwe predikant.Geytenbeekje schreef: ↑17 jun 2024, 21:16 Fijn voor de gemeente van Opheusden.
Ik begrijp hier helemaal niets van.
-
Je zou als een soort protest alsnog op de kandidaat kunnen stemmen?GerefGemeente-lid schreef: ↑17 jun 2024, 22:32 Gereformeerde Gemeenten in Nederland
Beroepen: te Terneuzen, ds. M. Krijgsman te De Beek-Uddel.
Precies.helma schreef: ↑17 jun 2024, 22:23Een dominee krijgen is altijd onverdiend toch?Bruna schreef:Ik vind het persoonlijk zeer frustrerend. Ze sturen een dominee weg, Een halve gemeente laten vertrekken. En hup ze krijgen weer een nieuwe predikant.Geytenbeekje schreef: ↑17 jun 2024, 21:16 Fijn voor de gemeente van Opheusden.
Kritiek hierop heeft iets weg van de houding van de farizeeër tov de tollenaar.
Dat slaat nergens op.HHR schreef: ↑17 jun 2024, 22:37Precies.helma schreef: ↑17 jun 2024, 22:23Een dominee krijgen is altijd onverdiend toch?Bruna schreef:Ik vind het persoonlijk zeer frustrerend. Ze sturen een dominee weg, Een halve gemeente laten vertrekken. En hup ze krijgen weer een nieuwe predikant.Geytenbeekje schreef: ↑17 jun 2024, 21:16 Fijn voor de gemeente van Opheusden.
.helma schreef: ↑17 jun 2024, 22:23Een dominee krijgen is altijd onverdiend toch?Bruna schreef:Ik vind het persoonlijk zeer frustrerend. Ze sturen een dominee weg, Een halve gemeente laten vertrekken. En hup ze krijgen weer een nieuwe predikant.Geytenbeekje schreef: ↑17 jun 2024, 21:16 Fijn voor de gemeente van Opheusden.
De link naar die farizeeër zie ik ook niet zo; ik moet meer denken aan de murmurerende Israëlieten.Bruna schreef: ↑17 jun 2024, 22:49Dat slaat nergens op.HHR schreef: ↑17 jun 2024, 22:37Precies.helma schreef: ↑17 jun 2024, 22:23Een dominee krijgen is altijd onverdiend toch?Bruna schreef:
Ik vind het persoonlijk zeer frustrerend. Ze sturen een dominee weg, Een halve gemeente laten vertrekken. En hup ze krijgen weer een nieuwe predikant.
En denk je de gevoelens van die nieuwe predikant eens in nu hij naar zo'n gemeente gezonden wordt; wellicht voelt hij zich net Jona die naar Ninevé moest.
Ik bedoel meer, de Opheusdenaren worden weggezet als een stelletje brekers en herrieschoppers. En dat ze daarom geen eigen predikant verdienen.
Maar zo werkt het in Gods koninkrijk nu juist niet.
Maar zo werkt het in Gods koninkrijk nu juist niet.
Dat God soeverein is dat staat buiten kijf,
Maar in de kerkregering gelden ook allerlei menselijke inzichten, en één daarvan is dat vele gemeenten nooit een dominee hebben. Daar zal een regeling voor getroffen moeten worden, ook ten aanzien van de roeping van kandidaten naar gemeenten.