Dorsvloer vol confetti

Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2315
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door Arja »

J.C. Philpot schreef: 15 mei 2024, 13:26 De Reformatie zocht geen nieuwigheden uit te vinden, maar had als doel terug te gaan naar de Bijbelse leerstellingen die in de loop der eeuwen verdwenen waren.

Ook geestelijke vernieuwing is ook geen uitvinden van nieuwe dingen, maar het ervaren van de levensveranderende kracht van het aloude Woord van God.
Daar heb je gelijk in. Maar het is natuurlijk wel zo dat de Reformatie leidde tot nieuwe inzichten en praktijken, zoals de directe relatie tussen gelovige en God, zonder bemiddeling van priesters, en de Bijbel in de volkstaal zodat iedereen die zelf kon lezen. Het doel was om terug te gaan, maar ondertussen was het wel iets nieuws voor de tijd van toen. Maar ze stichtten inderdaad geen compleet nieuwe religie.

Als een kerk lange tijd de ware leer van heiligmaking en geestelijke groei verwaarloost, zal een hernieuwde nadruk hierop voor veel leden als een nieuw iets voelen. Het is nieuw in de zin dat het lang afwezig is geweest. Tegelijk is de inhoud van de boodschap niet nieuw, omdat het een bijbels boodschap is, die door de apostelen geleerd werd. Maar als het nooit gepreekt werd in die kerk, kun je het wel nieuw noemen. Geestelijke vernieuwing is in die zin zowel oud als nieuw.

Ik denk ook aan mezelf. Als je jarenlang hoort dat zien geen hebben is, en je mag dan horen: zien is wel hebben, dan is dat echt iets nieuws.

Maar ik ben het in de theorie eens met wat je probeert te zeggen :super
GerefGemeente-lid
Berichten: 7418
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door GerefGemeente-lid »

Posthoorn schreef: 15 mei 2024, 08:53
GerefGemeente-lid schreef: 14 mei 2024, 22:47 Ik begrijp dat jij maar één keer gaat? Als je nat wilt worden, moet je in de regen lopen, zei Smytegelt. En als je bekeerd wilt worden, moet je naar de kerk komen.
En als je al bekeerd bent?
Overigens ga ik gewoonlijk twee keer naar de kerk op zondag.
Een plantje heeft ook regen nodig. Anders gaat het dood.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2315
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door Arja »

GerefGemeente-lid schreef: 15 mei 2024, 21:45
Posthoorn schreef: 15 mei 2024, 08:53
GerefGemeente-lid schreef: 14 mei 2024, 22:47 Ik begrijp dat jij maar één keer gaat? Als je nat wilt worden, moet je in de regen lopen, zei Smytegelt. En als je bekeerd wilt worden, moet je naar de kerk komen.
En als je al bekeerd bent?
Overigens ga ik gewoonlijk twee keer naar de kerk op zondag.
Een plantje heeft ook regen nodig. Anders gaat het dood.
Ik geef mijn planten nooit twee keer water op een dag. Dan gaan ze dood. Ik denk niet dat het om de hoeveelheid kerkgang gaat, wel dat we de "genademiddelen" gebruiken. Net zoals een plant verschillende elementen nodig heeft om te groeien, heeft een gelovige verschillende geestelijke elementen nodig om te groeien en te bloeien in hun wandel met de Heere. Vooral het Woord ja.

(Ik ben dol op plantjes dus nu ben ik helemaal afgeleid van het in de regen lopen om nat te worden)

Kerkgang is belangrijk. Maar soms zijn er omstandigheden dat het niet lukt. Denk aan mensen met paniekaanvallen, oude mensen, gelovigen met weinig energie etc.

Ook deze plantjes krijgen regen op Zijn tijd, al zouden ze nooit een kerk van binnen zien. Gelukkig kun je gewoon meekijken met de dienst tegenwoordig.
Plaats reactie