Nooit meer is nu | Antisemitisme bestrijden

Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9289
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Nooit meer is nu | Antisemitisme bestrijden

Bericht door parsifal »

Herman schreef: 10 mei 2024, 09:15
CvD schreef: 10 mei 2024, 09:13
Herman schreef: 10 mei 2024, 09:02 Ik vind het toch tamelijk onthutsend dat de voorzitter van de UvA een lijst afgeeft met joodse namen aan gemaskerde studenten. Ik vermoed dat hij dat als een soort van poldermodel onderhandeling heeft ervaren, maar het geeft natuurlijk een absoluut heel slecht beeld weer van waar het onderliggend om gaat.
Maar wat is de volgende stap. Dublin en andere universiteit hebben wetenschappelijk banden verbroken. Zo'n lijst is maar een fase en als je allerlei links-georiënteerde hoogleraren op internet ziet, is dat ook de bedoeling.
Ik vraag mij dan af of dit wel allemaal mag binnen AVG wet? Als je een bepaalde instantie belt nee meneer u moeder met echt zelf bellen in verband met de juist AVG.
En in welke handen komen die namen terecht. Iran Hamas,andere vijandigestate. Ik vindt het echt absurd dat ,dat alle maal gewoon kan.
Het gaat om een lijst met instanties, hopelijk niet met namen van wetenschappers en hun privé adres.
Inderdaad, met zoeken zullen de gegeven namen ook wel te vinden zijn. De UVA kan dat zoeken waarschijnlijk wat efficienter.

De UvA heeft trouwens veel meer intensieve samenwerkingen met China. Dat lijkt me echt een stuk problematischer. Een samenwerking die bij Amerikaanse universiteiten trouwens nog verder gaat dat in Nederland, daar hebben universiteiten soms zelfs campussen in China en zijn daarbinnen gehouden aan Chinese wet.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
HersteldHervormd
Berichten: 6231
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Nooit meer is nu | Antisemitisme bestrijden

Bericht door HersteldHervormd »

Als ik de beelden zie van de ontruiming in Amsterdam dan vraag ik mij af of er ook zoiets bestaat als vrijwillige ME. Lijkt me top om mee te helpen.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12161
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Nooit meer is nu | Antisemitisme bestrijden

Bericht door Herman »

parsifal schreef: 10 mei 2024, 09:29 Inderdaad, met zoeken zullen de gegeven namen ook wel te vinden zijn. De UVA kan dat zoeken waarschijnlijk wat efficienter.

De UvA heeft trouwens veel meer intensieve samenwerkingen met China. Dat lijkt me echt een stuk problematischer. Een samenwerking die bij Amerikaanse universiteiten trouwens nog verder gaat dat in Nederland, daar hebben universiteiten soms zelfs campussen in China en zijn daarbinnen gehouden aan Chinese wet.
Ja, ik vind de manier waarop het gaat niet echt heel sjiek en de boodschap die het uitstraalt allerminst. Maar voor mensen die joden haten is het een oud kunstje om het vliegtuig naar Israël ta pakken om daar elke willekeurige voorbijganger uit te schelden. Het is een beetje bijzonder om dan met de AVG te gaan wapperen.

Terecht punt over China. Volgens mij is jaar terug de Universiteit Groningen voor een bepaalde samenwerking teruggeroepen, maar het precieze daarvan staat mij niet meer bij. Het is dus tamelijk gewoon dat collectieve verontwaardiging leidt tot het opzeggen van samenwerkingsverbanden, maar in casu Israël is het probleem dat de verontwaardiging niet collectief is.
elbert
Berichten: 1347
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Re: Nooit meer is nu | Antisemitisme bestrijden

Bericht door elbert »

Herman schreef:Ik vind het toch tamelijk onthutsend dat de voorzitter van de UvA een lijst afgeeft met joodse namen aan gemaskerde studenten.
Gezien het feit dat een terreurorganisatie als de PFLP (verboden in Nederland) contacten heeft met die studenten en ook een omstreden organisatie als Samidoun (verboden in Duitsland) hierbij betrokken is, zou het zomaar kunnen dat de voorzitter van de UvA met verboden organisaties heeft zitten onderhandelen.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6716
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Nooit meer is nu | Antisemitisme bestrijden

Bericht door GerefGemeente-lid »

Het is geheel terzijde, maar ik las net dat Israël het Eurovisiesongvestival zou kunnen winnen. Ik volg daar verder niets over, omdat het mijlenver van mijn overtuiging afstaat, maar toen ik de titel las van het artikel was ik toch even nieuwsgierig.

Het zou wel een soort ironische gebeurtenis wezen voor al die Palestina-sympatisanten. Ik heb er stiekem wel een beetje leedvermaak over.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12161
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Nooit meer is nu | Antisemitisme bestrijden

Bericht door Herman »

elbert schreef: 10 mei 2024, 10:23
Herman schreef:Ik vind het toch tamelijk onthutsend dat de voorzitter van de UvA een lijst afgeeft met joodse namen aan gemaskerde studenten.
Gezien het feit dat een terreurorganisatie als de PFLP (verboden in Nederland) contacten heeft met die studenten en ook een omstreden organisatie als Samidoun (verboden in Duitsland) hierbij betrokken is, zou het zomaar kunnen dat de voorzitter van de UvA met verboden organisaties heeft zitten onderhandelen.
Ja, ik verwacht eigenlijk nog wel wat ontwikkelingen op dit punt, maar ik weet niet precies waar de rechtskundige grenzen liggen. Zaten daar studenten aan tafel, of ...? Niemand die het weet.

Wel fijn om te lezen dat er ergens in Amerika ook een uni is die studenten direct voor drie jaar schorst bij dit soort protesten.
Gebruikersavatar
Edelweiss
Berichten: 342
Lid geworden op: 01 sep 2023, 12:03
Locatie: Zwitserland

Re: Nooit meer is nu | Antisemitisme bestrijden

Bericht door Edelweiss »

HersteldHervormd schreef: 10 mei 2024, 10:04 Als ik de beelden zie van de ontruiming in Amsterdam dan vraag ik mij af of er ook zoiets bestaat als vrijwillige ME. Lijkt me top om mee te helpen.
Mijn man zei gisteren bij het zien van de beelden: de jongelui en UvA-docenten die klagen over het 'politiegeweld' - let wel, na het gooien van stenen, vuurwerk en ammoniak - zouden eens kennis moeten maken met de OMON, de Russische oproerpolitie, dan beseffen ze eens temeer in hoeveel vrijheid ze leven.

Ik heb a.s. maandag een overleg met o.a. een UvA-docent in de sociale hoek. Ik ben enorm benieuwd welk verhaal ik gepresenteerd krijg.
Plaats reactie