Kleine ergernissen

Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Job »

Lilian1975 schreef: 08 mei 2024, 18:30 Waar komt dat binnenbrengen overigens vandaan?
Wij liepen gewoon samen de kerk in. :quoi
Amerikaanse invloeden.
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4155
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Maanenschijn »

Dat binnen brengen als vader vind ik wel mooi. Ik heb dat in het gemeentehuis destijds ook gedaan met mijn dochter. Ook wel Bijbels, de vader geeft zij dochter als vrouw aan een ander. Daarmee ook onder zijn Bijbelse gezag.

De kerkelijke bevestiging van het huwelijk was trouwens helemaal niet vanzelfsprekend. Vanuit mijn moeders traditie die geworteld is in de gezelschappen en thuislezers werd het gezien als een Rooms overblijfsel.


Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3074
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Lilian1975 »

Job schreef: 08 mei 2024, 18:35
Lilian1975 schreef: 08 mei 2024, 18:34
Job schreef: 08 mei 2024, 18:29
Lilian1975 schreef: 08 mei 2024, 14:07

Tja we hadden een traditionele bruiloft. En ik kijk er nog steeds met genoegen op terug. Trouwjurk en al. . Die heb ik nog steeds. Dacht indertijd uit mijn trouwjurk hemeltje voor wieg of doopjurk.te maken... het liep anders. De jurk hangt nog steeds in de kast. Pak van mijn man was zijn zondagse pak Gemeentehuis gewoon waar we woonden. Gouda had gekund. Maar vonden we te duur😅Kerk gewoon waar we woonden. En foto's, gewoon de traditionele fotograaf die niks bewerkte. Heerlijk moment samen op deze dag. Receptie en diner. In een restaurant wat er heerlijk.oudbollig uitzag. Een een trouwauto gehuurd... . O ja er was nog een kindrreceptie. Ivm mijn werk. Glaasje limonade en een taartje. Familie dat heel de dag meeging. Dat waren de opa's en oma's, ouders broers en zussen met nichtjes en neefjes. En van ieder twee goede vrienden/vriendinnen. Ooms en tantes en nichten en neven.... die bleven langer op de receptie.
Familie, collega's die een stukje deden.Een bruiloft van dertien in een dozijn. Toendertijd waarschijnlijk. Maar genoten! Ik vond het toen luxe. Maar voor nu zou het eenvoudig zijn geweest. Ach origineel... voor ons was het een unieke eenmalige dag. En hoefden we niet zo nodig iets afwijkende of bijzonders.
Klinkt fijn en goed, Lilian! Dan is het ook goed,
toch? Als het bruidspaar maar een echte mooie dag heeft.

Misschien te persoonlijk en pijnlijk, antwoorden staat vrij, maar hebben jullie geen kinderen ontvangen dat het naaien van een ledikanthemeltje of doopjurk er niet van is gekomen?
Klopt. We hebben niet gezorgd voor biologisch eigen. Wel op.andere wijze. En onze (biologische)dochter is vanuit de moederschoot tot haar Vader genomen!
Achter deze paar zinnetjes zit een wereld...
Gods troost gewenst.
Dank je. Maar de Heere heeft deze weg gebruikt tot zegen! Klinkt misschien raar. Maar door oordeel heen werkt de Heere tot verlossing. En met een hart waar heus verdriet is, maar nog meer verwondering kunnen we toch danken!
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1849
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Ararat »

Job schreef: 08 mei 2024, 18:18
Ambtenaar schreef: 08 mei 2024, 18:09
DDD schreef: 08 mei 2024, 18:00 Er is toch niets mis met romantische kleine kerkjes? Daar zitten normaal gesproken de kosten ook niet in.
Een kerkzaal moet passen bij het aantal bezoekers, dat geeft ook intimiteit.
Vanuit de binding met onze eigen gemeente en onze eigen kerk zou ik daar al nooit voor kiezen. En onze KR steekt er gelukkig een stokje voor, ze crossen niet het hele land door achter bruidsparen aan. En als sfeer en intimiteit de doorslag geven voor een kerkdienst, ik weet het niet. Ik geloof niet dat dat de bedoeling is.
Welke gemeente? Misschien is het inmiddels al gezegd, maar de gemeenteleden staan doorgaans hoogstens aan de straat ipv aanwezig te zijn.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6707
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Kleine ergernissen

Bericht door GerefGemeente-lid »

FlyingEagle schreef: 08 mei 2024, 07:47
GerefGemeente-lid schreef:Brrr. Echt vreselijk vind ik het. Ik zag er pas vakantiegangers mee in de kerk. Al die blote enkels.
Het is maar goed dat jij niet in de bijbeltijd geleefd hebt, je zou niet weten wat je kijken moest Afbeelding
Dat gevoel heb ik zomers ook al als ik in de supermarkt loop...
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3074
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Lilian1975 »

Maanenschijn schreef: 08 mei 2024, 18:40 Dat binnen brengen als vader vind ik wel mooi. Ik heb dat in het gemeentehuis destijds ook gedaan met mijn dochter. Ook wel Bijbels, de vader geeft zij dochter als vrouw aan een ander. Daarmee ook onder zijn Bijbelse gezag.

De kerkelijke bevestiging van het huwelijk was trouwens helemaal niet vanzelfsprekend. Vanuit mijn moeders traditie die geworteld is in de gezelschappen en thuislezers werd het gezien als een Rooms overblijfsel.
Ja dat is mooi...
Maar ik bedoelde de bruid weggeven in de kerk. Het burgerlijk huwelijk heeft dan al plaats gevonden. De dochter is dan al de vrouw van...

In de RK werd het huwelijk inderdaad in de kerk gesloten. Dat is nu niet zo in de protestantse kerken. In die zin is het geen overblijfsel lijkt me. Het is samen een zegen vragen over...
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9289
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Kleine ergernissen

Bericht door parsifal »

Lilian1975 schreef: 08 mei 2024, 19:54
Maanenschijn schreef: 08 mei 2024, 18:40 Dat binnen brengen als vader vind ik wel mooi. Ik heb dat in het gemeentehuis destijds ook gedaan met mijn dochter. Ook wel Bijbels, de vader geeft zij dochter als vrouw aan een ander. Daarmee ook onder zijn Bijbelse gezag.

De kerkelijke bevestiging van het huwelijk was trouwens helemaal niet vanzelfsprekend. Vanuit mijn moeders traditie die geworteld is in de gezelschappen en thuislezers werd het gezien als een Rooms overblijfsel.
Ja dat is mooi...
Maar ik bedoelde de bruid weggeven in de kerk. Het burgerlijk huwelijk heeft dan al plaats gevonden. De dochter is dan al de vrouw van...

In de RK werd het huwelijk inderdaad in de kerk gesloten. Dat is nu niet zo in de protestantse kerken. In die zin is het geen overblijfsel lijkt me. Het is samen een zegen vragen over...
Niet in Nederland. Ik ben wel in de kerk getrouwd in Zweden. Volgens mij kan dat bijvoorbeeld in Engeland ook.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Edelweiss
Berichten: 342
Lid geworden op: 01 sep 2023, 12:03
Locatie: Zwitserland

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Edelweiss »

Job schreef: 08 mei 2024, 18:22 Hoi Edelweiss, om 10.31u heb ik daar iets over geschreven. In elk geval de kerkdienst centraal, die mag zonder fratsen, en verder een heerlijk ontprikte (als tegenhanger van opgeprikte) dag met voor ieder wat wils en liefst met oog voor kwetsbare anderen. Maar in elk geval, op de kerkdienst na, ontdaan van alle standaard elementen.
Och, die post heb ik om de een of andere reden helemaal over het hoofd gezien. Naast mijn excuses hiervoor ook mijn complimenten want wat een prachtige invulling beschrijf je.
Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Job »

Ararat schreef: 08 mei 2024, 19:15
Job schreef: 08 mei 2024, 18:18
Ambtenaar schreef: 08 mei 2024, 18:09
DDD schreef: 08 mei 2024, 18:00 Er is toch niets mis met romantische kleine kerkjes? Daar zitten normaal gesproken de kosten ook niet in.
Een kerkzaal moet passen bij het aantal bezoekers, dat geeft ook intimiteit.
Vanuit de binding met onze eigen gemeente en onze eigen kerk zou ik daar al nooit voor kiezen. En onze KR steekt er gelukkig een stokje voor, ze crossen niet het hele land door achter bruidsparen aan. En als sfeer en intimiteit de doorslag geven voor een kerkdienst, ik weet het niet. Ik geloof niet dat dat de bedoeling is.
Welke gemeente? Misschien is het inmiddels al gezegd, maar de gemeenteleden staan doorgaans hoogstens aan de straat ipv aanwezig te zijn.
Dat klopt helaas, maar aan de andere kant proberen wij als familie trouw deze diensten bij te wonen en zien we (wederzijds?) ook veel bezoekers bij onze diensten. Maar ook al kwam er niemand : ik voel ook sterke binding met het kerkgebouw waar het Woord zondags tot mij mag komen. Ook al is het gebouw niet sfeervol. Ik voel me er hartelijk aan verbonden.
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Job »

Lilian1975 schreef: 08 mei 2024, 18:53
Dank je. Maar de Heere heeft deze weg gebruikt tot zegen! Klinkt misschien raar. Maar door oordeel heen werkt de Heere tot verlossing. En met een hart waar heus verdriet is, maar nog meer verwondering kunnen we toch danken!
Wat een grote zegen! En klinkt niet raar, verre daarvan. Het is juist iets wat we veel terugzien in de Bijbel.
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
merel
Berichten: 9994
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kleine ergernissen

Bericht door merel »

Maanenschijn schreef: 08 mei 2024, 18:40 Dat binnen brengen als vader vind ik wel mooi. Ik heb dat in het gemeentehuis destijds ook gedaan met mijn dochter. Ook wel Bijbels, de vader geeft zij dochter als vrouw aan een ander. Daarmee ook onder zijn Bijbelse gezag.

De kerkelijke bevestiging van het huwelijk was trouwens helemaal niet vanzelfsprekend. Vanuit mijn moeders traditie die geworteld is in de gezelschappen en thuislezers werd het gezien als een Rooms overblijfsel.
Ik heb daar helemaal niets mee. Ik zie het inderdaad bij veel huwelijken en met name bij stellen die al jaren samenwonen en soms zelfs als ze al kinderen hebben.
Ambtenaar
Berichten: 9330
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Ambtenaar »

merel schreef: 08 mei 2024, 21:45 Ik heb daar helemaal niets mee. Ik zie het inderdaad bij veel huwelijken en met name bij stellen die al jaren samenwonen en soms zelfs als ze al kinderen hebben.
Ja, en? Mensen moeten toch doen wat ze zelf fijn vinden?
merel
Berichten: 9994
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kleine ergernissen

Bericht door merel »

Ambtenaar schreef: 08 mei 2024, 23:24
merel schreef: 08 mei 2024, 21:45 Ik heb daar helemaal niets mee. Ik zie het inderdaad bij veel huwelijken en met name bij stellen die al jaren samenwonen en soms zelfs als ze al kinderen hebben.
Ja, en? Mensen moeten toch doen wat ze zelf fijn vinden?
Zeker, maar ik mag het ook potsierlijk vinden.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1849
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Ararat »

Onze schoonzoon vroeg een tijdje terug officieel toestemming voor het huwelijk met dochter Ararat. Ik vond dat erg mooi en gaf haar in zekere zin toen al weg. Ik zal haar graag binnenleiden, maar dat laat ik even graag over aan het echtpaar. Het is hun dag en ook hun verantwoordelijkheid.
Marco
Berichten: 3607
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Marco »

Voor mijn idee is de vader eigenlijk te laat als hij pas in de kerk zijn dochter binnenbrengt. Dat had hij in het gemeentehuis (of andere trouwlocatie) al moeten doen.

Voor wat betreft de locatie van de kerkdienst: kijk dan óók naar het tijdstip. Wat mij betreft liever in een mooi kerkgebouw - maar op een geschikte tijd, dan 's middags in het eigen kerkgebouw, waar meer dan de helft van de gemeente (werkenden, scholieren, studenten) met goed fatsoen niet bij kan zijn.
Plaats reactie