Gelezen (geloofsopbouwend)

Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2141
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Arja »

J.C. Philpot schreef: 07 mei 2024, 18:41 De zachtmoedige is niet iemand die zich een muis voelt en last heeft van een soort minderwaardigheidsgevoel. Hij kan in moreel opzicht wel zo dapper als een leeuw zijn en zo sterk als Simson. Maar hij houd zichzelf niet meer voor de gek. Hij heeft Gods beoordeling over zijn leven leren aanvaarden. Hij weet dat hij zo zwak en hulpeloos is als God van hem gezegd heeft. (...) In zichzelf is hij niets, maar in God is hij alles. Dat is zijn stelregel. Hij weet heel goed dat de wereld hem nooit zal beschouwen zoals God hem ziet en hij maakt zich daar niet langer druk over. Hij is volmaakt tevreden met hoe God hem ziet. (...) De oude strijd om zich te verdedigen is voorbij. Hij heeft de rust gevonden die zachtmoedigheid met zich meebrengt. Hij zal ook bevrijd worden van de last om zich beter voor te doen als hij is.

Ds. A.W. Tozer
Komt dat uit een boek? Ik zou zo verder willen lezen
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9015
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door J.C. Philpot »

Arja schreef: 08 mei 2024, 12:55Komt dat uit een boek? Ik zou zo verder willen lezen
Het komt uit: A.W. Tozer - Verlangen naar God

Staan inderdaad wel wat mooie dingen in, maar je merkt wel dat de schrijver de Doctrines of Grace niet onderschrijft.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9015
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door J.C. Philpot »

Although the apostles had a mandate to witness to Christ, the first thing they had to do was to wait. They had to receive the Holy Spirit before they could begin work. How often mission organisations and churches make hasty decisions and then have to change their minds equally hastily! We cannot draw up a calendar of activities and expect God to adhere to it. In any mission enterprise, there is no need to rush. We should wait for a clear sense of God's leading before acting. Waiting is not a waste of time.

Babu Immanuel Venkatamaran
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2141
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Arja »

J.C. Philpot schreef: 08 mei 2024, 15:12
Arja schreef: 08 mei 2024, 12:55Komt dat uit een boek? Ik zou zo verder willen lezen
Het komt uit: A.W. Tozer - Verlangen naar God

Staan inderdaad wel wat mooie dingen in, maar je merkt wel dat de schrijver de Doctrines of Grace niet onderschrijft.
Hij zocht naar een middenweg waarin zowel Gods soevereiniteit als de menselijke verantwoordelijkheid recht gedaan werd. Ik wist niet dat zijn boeken vertaald waren. Ik las dingen van hem altijd in het Engels. Bedankt! Ik wil dit boek graag kopen.

Lezenswaardig: https://johnharmstrong.typepad.com/john ... zer-a.html
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4805
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Johann Gottfried Walther »

"Indien God geloof en bekering van mij eist en Hij mij gebiedt te bidden om een nieuw hart en een nieuwe geest en Hij zegt: Bekeer u, en mij toch geleerd wordt dat niemand kan komen tenzij een goddelijke kracht hem trekt of dat het mij gegeven wordt, dan zegt het verstand: God eist onmogelijke dingen van mij Het verduisterde en twistzieke verstand zegt: Dit is gelijk aan wat Farao deed; hij wilde het volle getal van tichelstenen hebben maar hij gaf aan het volk geen stro. Dit zijn ergernissen voor het natuurlijke verstand. Zij doen de murmureringen oprijzen. Zijn zij de oorzaak dat sommige mensen met de zorg voor hun zaligheid in de war raken. Zij zeggen: Indien ik uitverkoren ben dan zal ik zalig worden. Indien ik niet uitverkoren ben dan kan ik niet zalig worden. Zulke redekavelingen zijn oorzaak dat sommige de riemen binnen boord halen en het schip laten drijven voor zee en wind. Op dit alles heb ik gezegd dat het blijkt dat de leer van Christus en van vrije genade van God in Christus, een nederig hart vereist en dat wij ons verstand gevangen moeten geven tot gehoorzaamheid aan Christus. Want anders zullen vooroordelen of hoogmoed en het verstand des mensen het gehele werk verstoren."

Richard Vines (1600-1655/56)
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
KDD
Berichten: 1550
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door KDD »

- JC Philpot schreef: Zeg tot mijn ziel: Ik ben uw heil. Psalm 35:3

Om het water goed te houden, moet het voortdurend stromen; en om het leven Gods in de ziel te behouden, moet er voortdurend oefening zijn. Daarom heeft ’s Heeren volk zo velerlei strijd, beproeving, pijnlijke oefeningen, diepe smart, en zware verzoekingen, om ze levend in God te houden; om hen buiten die trage, vadsige, ellendige staat van vleselijke gerustheid en dodelijke verzekerdheid te brengen en te houden, waarin zo menigeen schijnt ingeslapen te zijn; ingeslapen, gelijk de zeeman in de top van de mast, niet wetende welk een verschrikkelijke golf daar beneden hem bruist. Daarom beproeft de Heere de rechtvaardigen. Hij wil niet toelaten, dat zijn volk stille zij in Zion; dat het op zijn droesem ruste en in een ellendige Moabietische toestand gerake. Daartoe zendt Hij bezoekingen over hen en laat Satan toe hen te verzoeken en te belagen. En onder dat gevoel verwekt de Heilige Geest in hen nu en dan deze verzuchting en uitroep: „Zeg tot mijn ziel: Ik ben uw heil!” Gij, Heere, Gij alleen kunt mij redden; niets dan uw stem kan van vrede tot mijn geweten fluisteren; niets dan uw bloed kan de schuld, die als een zware last op mijn hart drukt, wegnemen; niets dan uw liefde, door de Heilige Geest in mij uitgestort, kan mijn ziel in U gelukkig maken.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3074
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Lilian1975 »

Eén van de redenen waarom onze geestelijke groei tot stilstand komt, is dat we langzamerhand het besef verliezen van wat Jezus ervoor over had om ons te redden. Te redden...
Toen wij zo hard mogelijk de andere kant op renden, achterhaalde Hij ons. Hij overwon onze opstandigheid en opende onze ogen om te zien dat we Hem nodig hebben en dat Hij in al onze behoefte kan voorzien. Het is niet zo dat we dreigden te verdrinken en iemand nodig hadden die ons een reddingsboei toewierp.
We lagen levenloos op de bodem van de oceaan. Hij diepte ons daaruit op, blies nieuw leven in onze ziel en zette ons weer op onze voeten. We lagen dood in onze hulpeloosheid en danken nu elke ademteug aan Zijn volkomen verlossing. Jezus redt. uit Dieper, Dane Ortlund
N.a.v. Lukas 7:36-50
Dit beeld moet gelezen worden in de context van dat veel christenen niet beseffen de betekenis/diepte van de redding door Christus. En dat wij soms een beeld van Hem maken dat past bij "ons denken".Zonder te beseffen wie wij zijn, buiten Hem. Dus bij het op zich mooie beeld van de reddingsboei. Kan een mens denken nog beetje te kunnen zwemmen/drijven. (De diepte van onze zondeval wordt dan te weinig beseft. We "leven nog een beetje en zijn niet helemaal dood") En dan redding nodig hebben. Maar het gaat Dieper. Het beeld dat hij gebruikt is zeker niet bedoeld om passiviteit te promoten of wat dan ook. Of om het beeld van de drenkeling en de reddingsboei tegen te spreken. Maar om aan te geven waar het "fout" kan gaan in ons denken. Beelden schieten soms tekort om de volledige werkelijkheid weer te geven, denk ik.
Plaats reactie