Gereformeerde Gemeenten

Mistig
Berichten: 2396
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mistig »

GerefGemeente-lid schreef: 06 mei 2024, 20:54 Ik heb er moeite mee. Laat Bodegraven dan een gemeenteavond hierover houden of kom met elkaar bijeen in de zaal na de kerkdienst.

Ze zijn al een keer door de classis op de vingers getikt wegens het zingen van een gezang door Belijdeniscatechisanten tijdens de eredienst, dus de vraag is of dit dan niet opnieuw iets is wat voor sommigen niet goed kan vallen.

En dan zwijg ik gemakshalve nog maar even over de Hervormde traditie van de Belijdenisdienst die ik onlangs hoorde, met een 'getuigenis'-toespraak. De vraag is of je daarmee niet buiten de GG-lijntjes gaat kleuren.

Het leidt bij mij in ieder geval tot een groot gevoel van vervreemding.
Zoals in jouw gemeente de afgelopen twee weken ook een gezang gezongen werd wat niet is goedgekeurd door welke hogere instantie dan ook.

Is het niet tegen het Woord? Dan maar niet te moeilijk doen. Zie ook de posting van @Jongere.
Laatst gewijzigd door Mistig op 07 mei 2024, 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Mistig
Berichten: 2396
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mistig »

HHR schreef: 07 mei 2024, 08:58 Ik begrijp de uitspraak van DIA's predikant wel.
Niet dat er nu al sprake van is in prediking, huidige predikantencorps en de gemeenten. ( De eerdere vergelijking door MGG met de toespraak in Bodegraven is natuurlijk totaal onvergelijkbaar en zelfs onzinnig te noemen)
Maar wel in het gedachtegoed dat leeft onder jongere generaties. Ik schrik regelmatig wat voor gedachten er leven onder GG'ers. Alles wordt genuanceerd: Vrouwen in ambt, homoseksuele relaties, samenwonen. Er is in levensstijl een verschuiving gaande die heel snel gaat.
Vanuit een nood over een bepaalde prediking, (die ik wel begrijp,) slaat men regelmatig helemaal door. Niet de klassieke reformatorische leer wordt gezocht, maar men maakt niet zelden direct de stap naar allerlei evangelische lectuur en sprekers.

En dat is wel de generatie die met 10-15 jaar plaats neemt in kerkenraden.
Vermoedelijk doelt de predikant op dat gevaar.
Dit herken ik ook. En vreemd genoeg kom je dit onder allerlei soorten GG-ers tegen (uit de hele breedte).
Dus dat heeft denk ik niet zoveel met links of rechts te maken, maar meer met afnemend schriftgezag onder de jongere generatie.
Tegelijkertijd zie je dat ook vaak wel weer bijdraaien als ze wat ouder worden.

Om daarmee maar te steken naar de CGK of de linkerflank van de GG is dan erg makkelijk en jammerlijk.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jongere »

Overigens denk ik ook dat we (schrijf ik even als GG-er) voorzichtig moeten zijn met alle vergelijkingen met de CGK. Het is vaak zo gemakkelijk. Ik zie daar een worstelend kerkverband, waarbij ik de pijn voel van velen die lijden aan deze verdeeldheid van hun kerk. En waarbij ik altijd met iets van bewondering kijk naar de manier waarop het gesprek gevoerd wordt in deze kerk, ondanks de enorme verschillen. Ik maak vaak genoeg mee dat het gesprek over veel kleinere verschillen veel moeizamer van de grond komt en met minder eerlijkheid en intentie elkaar blijvend te zoeken. Dat maakt me erg voorzichtig om al te eenvoudig over de CGK dingen te roepen.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6707
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Jongere schreef: 07 mei 2024, 10:41
GerefGemeente-lid schreef: 07 mei 2024, 09:58
HHR schreef: 07 mei 2024, 08:58 Ik begrijp de uitspraak van DIA's predikant wel.
Niet dat er nu al sprake van is in prediking, huidige predikantencorps en de gemeenten. ( De eerdere vergelijking door MGG met de toespraak in Bodegraven is natuurlijk totaal onvergelijkbaar en zelfs onzinnig te noemen)
Maar wel in het gedachtegoed dat leeft onder jongere generaties. Ik schrik regelmatig wat voor gedachten er leven onder GG'ers. Alles wordt genuanceerd: Vrouwen in ambt, homoseksuele relaties, samenwonen. Er is in levensstijl een verschuiving gaande die heel snel gaat.
Vanuit een nood over een bepaalde prediking, (die ik wel begrijp,) slaat men regelmatig helemaal door. Niet de klassieke reformatorische leer wordt gezocht, maar men maakt niet zelden direct de stap naar allerlei evangelische lectuur en sprekers.

En dat is wel de generatie die met 10-15 jaar plaats neemt in kerkenraden.
Vermoedelijk doelt de predikant op dat gevaar.
Eens. Het verschil in opvatting is onder de generatie onder de 30 bijna net zo groot als op dit 25 jaar geleden in de CGK.
Als dit soort verschuivingen bedoeld zijn, dan kan ik de zorg goed meemaken. Inderdaad zijn bepaalde overtuigingen voor een jonge generatie niet langer vanzelfsprekend. Ze nemen het ook niet langer aan, zoals een oudere generatie dat wel heeft gedaan, "omdat het nu eenmaal zo is". Dat vraagt extra investering in de kerk van het onderbouwen van deze overtuigingen vanuit de Schrift. Zelfs dan kom je mensen tegen voor wie een helder beroep op de Schrift ook niet voldoende is, "omdat ik het anders voel". Dat zijn ontwikkelingen waaruit blijkt hoe diep we de cultuur waarin we zelf leven ook inademen.

Nogmaals, die zorg deel ik. Maar wat ik -helaas- óók vaak hoor gebeuren in allerlei gesprekken over interne eenheid, is dat het niet over dit soort zorgen gaat bij het luiden van noodklokken, maar over interne liggingsverschillen. Waarbij een bandbreedte die volop mogelijk moet zijn binnen de gereformeerde belijdenis wordt versmald. Waarbij voortdurend wordt gesproken over het "gebrek aan herkenning" zonder daadwerkelijk nog met elkaar in gesprek te komen. Waarbij liggingsverschillen die voluit binnen een gereformeerde kerk een plaats zouden moeten kunnen hebben, worden uitvergroot alsof ze 1-op-1 vergelijkbaar zijn met de discussie die nu speelt binnen de CGK, waarbij de hermeneutiek scharnierpunt is. Waarbij een verschillende visie op het aanbod van genade, op de orde des heils of op het functioneren van beloften in de prediking -punten waarover binnen de gereformeerde belijdenis áltijd verschillen van inzicht zijn geweest- tot een punt wordt gemaakt waarmee de belijdenis staat of valt. Of waarbij ondergeschikte keuzes in uiterlijke zaken worden uitvergroot "omdat het zo in kerk X ook begon".
Dat is evengoed een ontwikkeling waarover ik me zorgen maak. Omdat die het zicht ontneemt op wat werkelijke kerkelijke eenheid is, waarbij we zuiver kunnen onderscheiden tussen wat hoofdzaken zijn (waarbij Schrift en belijdenis in geding zijn) en wat bijzaken zijn (waarbij we elkaar kunnen verdragen en ruimte geven aan onderlinge verschillen). Waar dat onderscheid niet meer scherp in zicht is, wordt het voortdurende spreken over gemis aan herkenning, over verwijdering, over vervreemding, een self-fulfilling prophecy. En we moeten zeer waken dat we daar niet aan meedoen, om niet aan scheurmakerij te doen. Een kerk die werkelijk gereformeerd is, kan interne liggingsverschillen wel aan, omdat ze herkenning vindt rond het profetische Woord, dat zeer vast is.
Je snijdt een zeer terecht punt heel haarscherp aan. Ik deel deze conclusie volledig.

Overigens geldt bovenstaande de gehele breedte en niet alleen de rechterflank van de GG (of de gereformeerde gezindte).
Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

HHR schreef: 07 mei 2024, 08:58 (..)Vanuit een nood over een bepaalde prediking, (die ik wel begrijp,) slaat men regelmatig helemaal door. Niet de klassieke reformatorische leer wordt gezocht, maar men maakt niet zelden direct de stap naar allerlei evangelische lectuur en sprekers. (...)
Spijker op z'n kop, en dan niet omdat de nood om de prediking zo groot blijkt, maar omdat dus uit de vrucht klip en klaar blijkt wat men zoekt.
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 916
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Adagio »

Op Refoweb een citaat van ds. J.M.J. Kieviet:

"Is het wellicht mogelijk dat er in de loop van de jaren meer nadruk is komen te liggen op wat de ‘bondeling’ al bezit, namelijk in de belofte en minder op wat er moet gebeuren, namelijk in wedergeboorte en bekering? Kan het zijn dat in de prediking wel de ’bediening’ van het verbond accent ontving, maar minder het ‘wezen’, namelijk het wonder van Gods welbehagen in Zijn eeuwige verkiezing? Heeft een bepaalde invulling van de verbondsleer er mogelijk niet toe geleid dat er minder ontdekkend en meer ‘opbouwend’ werd gepreekt? Met als gevolg dat de kerken vol raakten met ‘bezittende’ mensen, die echter van het arme-zondaarsleven voor de Heere niet wisten."

"Achteraf moet ik zeggen dat de vrees van ds. Kersten en de zijnen niet geheel ten onrechte is geweest. De praktijk laat het zien. En nu kan het zijn dat op haar beurt de tweeverbondenleer en wat ermee samenhangt binnen de Gereformeerde Gemeenten een bepaalde mate van lijdelijkheid tot gevolg heeft gehad. Evenzeer onbedoeld. Maar die spiegel moet men zichzelf maar voorhouden. Dat behoeven wij voor hen niet te doen."
(Alleen voor wie de schoen past, vanzelf. De schoenmaat van ds Kieviet kan bekend zijn, die van ds. Kersten is misschien nog wel ergens af te leiden.)

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/29 ... nade/?s=31
HHR
Berichten: 1033
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door HHR »

Job schreef: 07 mei 2024, 12:27
HHR schreef: 07 mei 2024, 08:58 (..)Vanuit een nood over een bepaalde prediking, (die ik wel begrijp,) slaat men regelmatig helemaal door. Niet de klassieke reformatorische leer wordt gezocht, maar men maakt niet zelden direct de stap naar allerlei evangelische lectuur en sprekers. (...)
Spijker op z'n kop, en dan niet omdat de nood om de prediking zo groot blijkt, maar omdat dus uit de vrucht klip en klaar blijkt wat men zoekt.
Dat is te makkelijk. Zeer regelmatig is het ook veroorzaakt door honger en dorst, maar dat men dan doorslaat. (actie - reactie) Het gebeurd ook dat bepaald denken later wordt gecorrigeerd.
Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

HHR schreef: 07 mei 2024, 14:05
Job schreef: 07 mei 2024, 12:27
HHR schreef: 07 mei 2024, 08:58 (..)Vanuit een nood over een bepaalde prediking, (die ik wel begrijp,) slaat men regelmatig helemaal door. Niet de klassieke reformatorische leer wordt gezocht, maar men maakt niet zelden direct de stap naar allerlei evangelische lectuur en sprekers. (...)
Spijker op z'n kop, en dan niet omdat de nood om de prediking zo groot blijkt, maar omdat dus uit de vrucht klip en klaar blijkt wat men zoekt.
Dat is te makkelijk. Zeer regelmatig is het ook veroorzaakt door honger en dorst, maar dat men dan doorslaat. (actie - reactie) Het gebeurd ook dat bepaald denken later wordt gecorrigeerd.
Echte door de Geest gewerkte honger en dorst wil zich verre houden van opgebouwd worden in zichzelf, van oppervlakkigheid, van een ik-gerichte godsdienst, van een ruimte voor de combi van godsdienst samen met werelds leven. Ook zij zeulen een oude mens mee met zondige verlangens, maar ik geloof niet dat de nieuwe mens het volhoudt in kringen waarin men niet eerlijk met de ziel omgaat, maar het daar ook al niet gaat zoeken.

Een tekort aan bewogen pastoraat, een honger en dorst naar warmte, erkenning en eventuele zelfontplooiing (de eerstgenoemde dingen zijn natuurlijke behoeften; het laatstgenoemde sluit aan bij de tendens van deze tijd), daarvan kan ik me wel meer voorstellen dat je het dan in kringen als wat jij noemt gaat zoeken. Daar ligt wat mij betreft een grote verantwoordelijkheid bij ambtsdragers. Zorgen voor de zuiverheid van de leer is niet het één en al; hoe je dat doet is een heel belangrijke tweede.
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
Ambtenaar
Berichten: 9330
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ambtenaar »

Uiteindelijk zullen alle ontwikkelingen ook de GG niet voorbijgaan. De vraag is enkel hoe dit zal uitwerken en wanneer.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5471
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

Ambtenaar schreef: 07 mei 2024, 19:08 Uiteindelijk zullen alle ontwikkelingen ook de GG niet voorbijgaan. De vraag is enkel hoe dit zal uitwerken en wanneer.
Wel veel ontwikkelingen maar ik denk niet alle ontwikkelingen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
BSH
Berichten: 78
Lid geworden op: 08 feb 2022, 08:01

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door BSH »

Als lid van de CGK, oud-lid van de GG, wil ik hier toch even op reageren.

Ik begrijp de vrees binnen de GG voor de breedte. Dan loop je inderdaad het risico dat je de CGK achterna gaat.

Maar het nadeel van het benadrukken van eenvormigheid, is wel dat je kinderen Gods gaat weren, omdat ze zich buiten je smalle gekozen pad bevinden. Dat lijkt me in strijd met de Bijbel.

Is de dieper liggende oorzaak van het verval in de CGK niet dat Mattheüs 18 in onbruik is geraakt? Moeten we niet 'aandurven' om iedereen welkom te heten die christen is, maar dan ook het gesprek aangaan? In plaats van via curatorium, strenge regels en dergelijke zonder gesprek en smaller pad te kiezen?
HersteldHervormd
Berichten: 6228
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door HersteldHervormd »

BSH schreef: 08 mei 2024, 16:10 Als lid van de CGK, oud-lid van de GG, wil ik hier toch even op reageren.

Ik begrijp de vrees binnen de GG voor de breedte. Dan loop je inderdaad het risico dat je de CGK achterna gaat.

Maar het nadeel van het benadrukken van eenvormigheid, is wel dat je kinderen Gods gaat weren, omdat ze zich buiten je smalle gekozen pad bevinden. Dat lijkt me in strijd met de Bijbel.

Is de dieper liggende oorzaak van het verval in de CGK niet dat Mattheüs 18 in onbruik is geraakt? Moeten we niet 'aandurven' om iedereen welkom te heten die christen is, maar dan ook het gesprek aangaan? In plaats van via curatorium, strenge regels en dergelijke zonder gesprek en smaller pad te kiezen?
Even wat anders, vind je het niet heel moeilijk dat je de GG verlaten hebt voor de CGK en dat het nu zo slecht gaat met de CGK? Dat zou voor mij wel een strijd zijn denk ik.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
BSH
Berichten: 78
Lid geworden op: 08 feb 2022, 08:01

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door BSH »

HersteldHervormd schreef: 08 mei 2024, 16:20
BSH schreef: 08 mei 2024, 16:10 Als lid van de CGK, oud-lid van de GG, wil ik hier toch even op reageren.

Ik begrijp de vrees binnen de GG voor de breedte. Dan loop je inderdaad het risico dat je de CGK achterna gaat.

Maar het nadeel van het benadrukken van eenvormigheid, is wel dat je kinderen Gods gaat weren, omdat ze zich buiten je smalle gekozen pad bevinden. Dat lijkt me in strijd met de Bijbel.

Is de dieper liggende oorzaak van het verval in de CGK niet dat Mattheüs 18 in onbruik is geraakt? Moeten we niet 'aandurven' om iedereen welkom te heten die christen is, maar dan ook het gesprek aangaan? In plaats van via curatorium, strenge regels en dergelijke zonder gesprek en smaller pad te kiezen?
Even wat anders, vind je het niet heel moeilijk dat je de GG verlaten hebt voor de CGK en dat het nu zo slecht gaat met de CGK? Dat zou voor mij wel een strijd zijn denk ik.
Ik ben lid van een gemeente, niet van een kerkverband. Is mijn persoonlijke mening.
Ambtenaar
Berichten: 9330
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ambtenaar »

pierre27 schreef: 07 mei 2024, 19:13
Wel veel ontwikkelingen maar ik denk niet alle ontwikkelingen.
Die mensen zullen wellicht afhaken. Dat het ledenaantal daalt ondanks een relatief hoog geboortecijfer en laag sterftecijfer is al een indicatie dat velen andere opvattingen er op na houden.
Konijntje
Berichten: 109
Lid geworden op: 08 jun 2023, 15:51

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Konijntje »

Ambtenaar schreef: 08 mei 2024, 18:14
pierre27 schreef: 07 mei 2024, 19:13
Wel veel ontwikkelingen maar ik denk niet alle ontwikkelingen.
Die mensen zullen wellicht afhaken. Dat het ledenaantal daalt ondanks een relatief hoog geboortecijfer en laag sterftecijfer is al een indicatie dat velen andere opvattingen er op na houden.
Welk kerkverband groeit wel? Helaas is de leegloop van kerken in ons land enorm. Niet alleen in de Ger Gem.
Plaats reactie