Vraag (algemeen)

Bertiel
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Bertiel »

DDD schreef: 04 mei 2024, 10:23 @huisman:
Nee. Maar wat mij betreft, zijn er helemaal geen bevrijdingsfestivals. Nu die er toch zijn, zou ik persoonlijk liever zien dat die dan op maandag plaatsvinden.

Ik vind echter het uithangen van de vlag iets anders dan het bijwonen van een festival en ik heb ook niet het idee dat je met het uithangen van de vlag alle festiviteiten die met bevrijdingsdag verbonden zijn, goedkeurt. Trouwens, ook op Koningsdag zijn er activiteiten waar ik niet enthousiast over ben.

Ik vind zelf dat de tekst 'Haat ook de rok, die door het vlees besmet is', in dit geval niet van toepassing is.

@Bertiel:
Weet je ook waarom mensen zich daaraan storen?
Het sabbatsgebod.
Ik twijfel ook wel of ik het we of niet zou doen
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
DDD
Berichten: 28901
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door DDD »

En gaat het dan om het herdenken van de bevrijding, of om de werkzaamheden op de dag?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16757
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Hendrikus »

Maanenschijn schreef: 04 mei 2024, 09:10 Even een algemene vraag:

Als burger mogen we op zondag de vlag hangen. Ik ben gewoon om op 4 mei halfstok en op 5 mei te vlaggen.

Morgen is het zondag, is het dan als christen toegestaan om te vlaggen, zou ik aanstoot geven aan anderen? Zelf zou ik er geen moeite mee hebben, maar mogelijk zijn er goede argumenten om het niet te doen.

Iemand hierover een mening?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Chronolog ... reldoorlog
Als je het chronologisch overzicht van de bevrijding bekijkt, zie je dat er heel wat Nederlandse steden en dorpen op zondag zijn bevrijd. De mensen daar zeiden heus niet tegen de bevrijders "sorry jongens, komen jullie morgen maar terug, vandaag is 't zondag". In dankbaarheid stilstaan bij de bevrijding kan m.i. dus ook op zondag. En daar hoort voor ons Psalm 124 bij, maar ook de vlag.
~~Soli Deo Gloria~~
Bertiel
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Bertiel »

Nee meer van: dat hoort zo niet.
Het is ook een gemeente die 4 mei op zondag niet wil gedenken
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bertiel
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Bertiel »

Hendrikus schreef: 04 mei 2024, 11:13
Maanenschijn schreef: 04 mei 2024, 09:10 Even een algemene vraag:

Als burger mogen we op zondag de vlag hangen. Ik ben gewoon om op 4 mei halfstok en op 5 mei te vlaggen.

Morgen is het zondag, is het dan als christen toegestaan om te vlaggen, zou ik aanstoot geven aan anderen? Zelf zou ik er geen moeite mee hebben, maar mogelijk zijn er goede argumenten om het niet te doen.

Iemand hierover een mening?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Chronolog ... reldoorlog
Als je het chronologisch overzicht van de bevrijding bekijkt, zie je dat er heel wat Nederlandse steden en dorpen op zondag zijn bevrijd. De mensen daar zeiden heus niet tegen de bevrijders "sorry jongens, komen jullie morgen maar terug, vandaag is 't zondag". In dankbaarheid stilstaan bij de bevrijding kan m.i. dus ook op zondag. En daar hoort voor ons Psalm 124 bij, maar ook de vlag.
Met de ramp van 53 waren er nog wel die niet wilden helpen bij het zandzakken vullen
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1848
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Ararat »

Wij hopen gewoon te vlaggen. (als ik het niet vergeet).

In mijn refo-straat hangen al een paar weken honderden meters vrolijk gekleurde vlaggetjes. Deze vlaggetjes worden voor zover ik weet niet zaterdagavond laat weggehaald en maandagochtend vroeg teruggehangen.

Wij vlaggen dus in het vertrouwen dat we geen aanstoot geven en anders hebben de eventuele hypocriete aanstootnemers pech.
Gebruikersavatar
Edelweiss
Berichten: 342
Lid geworden op: 01 sep 2023, 12:03
Locatie: Zwitserland

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Edelweiss »

Of het nu zondag is of niet, vrijheid is niet vanzelfsprekend.
Ik ben opgegroeid met op zondag vlaggen op 4 en 5 mei, en heb dat tot mijn laatste mei in Nederland zelf ook altijd gedaan. Ik heb nu geen Nederlandse vlag meer, en al zou ik die hebben, zou ik 'm hier niet uithangen. Wel zorgen we dat we hier op 4 mei ook altijd thuis zijn en nemen we de stilte in acht.
Overigens stopten in mijn jeugd helaas veel mensen in de buurt (Rotterdam) met vlaggen op 4 mei omdat de gemeente niet optrad tegen het inmiddels even zo traditionele kransenvoetbal door bepaalde jeugd. Dat heb ik altijd heel kwalijk gevonden (om van het voetballen zelf en het uitblijven van actie daarop nog maar te zwijgen).
Bertiel schreef: 04 mei 2024, 11:16 Met de ramp van 53 waren er nog wel die niet wilden helpen bij het zandzakken vullen
Bij het lezen hiervan kwam bij mij de volgende vraag naar boven: zouden er ook mensen geweest zijn die werkelijk niet op zondag met een bootje van hun dak gered wilden worden?
Of, die bij de bevrijding op zondag wél hebben gezegd: 'ga mijn deur maar voorbij vandaag'?
Dat lijkt me als hulpverlener een onmogelijk dilemma.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1848
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Ararat »

Edelweiss schreef: 04 mei 2024, 13:18 Of het nu zondag is of niet, vrijheid is niet vanzelfsprekend.
Ik ben opgegroeid met op zondag vlaggen op 4 en 5 mei, en heb dat tot mijn laatste mei in Nederland zelf ook altijd gedaan. Ik heb nu geen Nederlandse vlag meer, en al zou ik die hebben, zou ik 'm hier niet uithangen. Wel zorgen we dat we hier op 4 mei ook altijd thuis zijn en nemen we de stilte in acht.
Overigens stopten in mijn jeugd helaas veel mensen in de buurt (Rotterdam) met vlaggen op 4 mei omdat de gemeente niet optrad tegen het inmiddels even zo traditionele kransenvoetbal door bepaalde jeugd. Dat heb ik altijd heel kwalijk gevonden (om van het voetballen zelf en het uitblijven van actie daarop nog maar te zwijgen).
Bertiel schreef: 04 mei 2024, 11:16 Met de ramp van 53 waren er nog wel die niet wilden helpen bij het zandzakken vullen
Bij het lezen hiervan kwam bij mij de volgende vraag naar boven: zouden er ook mensen geweest zijn die werkelijk niet op zondag met een bootje van hun dak gered wilden worden?
Of, die bij de bevrijding op zondag wél hebben gezegd: 'ga mijn deur maar voorbij vandaag'?
Dat lijkt me als hulpverlener een onmogelijk dilemma.
Er ging iets branden bij het lezen van het vetgedrukte. Het is dus niet speciaal gericht tot Edelweiss.

Niet bevrijd willen worden lijkt me ondenkbaar, maar op geestelijk vlak gebeurt dit volgens mij veel te vaak...

Anderzijds: 'vieren' we onze geestelijke bevrijdingsdag regelmatig? Dat mag elke dag van je leven, maar zondags nog het meest. Laat deze dag een dag van vreugde en dankbaarheid zijn!

(vergeef me deze gedachtensprong)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17489
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door huisman »

Ararat schreef: 04 mei 2024, 13:12 Wij hopen gewoon te vlaggen. (als ik het niet vergeet).

In mijn refo-straat hangen al een paar weken honderden meters vrolijk gekleurde vlaggetjes. Deze vlaggetjes worden voor zover ik weet niet zaterdagavond laat weggehaald en maandagochtend vroeg teruggehangen.

Wij vlaggen dus in het vertrouwen dat we geen aanstoot geven en anders hebben de eventuele hypocriete aanstootnemers pech.
Aha…nu is het woord hypocriet opeens wel gepast.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6704
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door GerefGemeente-lid »

huisman schreef: 04 mei 2024, 10:31
DDD schreef: 04 mei 2024, 10:23 @huisman:
Nee. Maar wat mij betreft, zijn er helemaal geen bevrijdingsfestivals. Nu die er toch zijn, zou ik persoonlijk liever zien dat die dan op maandag plaatsvinden.

Ik vind echter het uithangen van de vlag iets anders dan het bijwonen van een festival en ik heb ook niet het idee dat je met het uithangen van de vlag alle festiviteiten die met bevrijdingsdag verbonden zijn, goedkeurt. Trouwens, ook op Koningsdag zijn er activiteiten waar ik niet enthousiast over ben.

Ik vind zelf dat de tekst 'Haat ook de rok, die door het vlees besmet is', in dit geval niet van toepassing is.

@Bertiel:
Weet je ook waarom mensen zich daaraan storen?
Voor de verandering zijn wij het behoorlijk eens vandaag.
Ik ben het eens met jullie. Ik zie geen reden om niet te vlaggen. Het Wilhelmus zingen we ook ter gewoonte getrouw. Afgelopen zondag en morgen waarschijnlijk weer.

Een ieder zij in zijn of haar gemoed ten volle verzekerd. Het zijn bijzaken. Die moet je niet op de spits drijven.
DDD
Berichten: 28901
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door DDD »

Natuurlijk is het een bijzaak. Maar daarom juist zo interessant.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12150
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Herman »

Maanenschijn schreef: 04 mei 2024, 09:58
Herman schreef:
Tiberius schreef:Ik zie daar ook geen probleem mee. Zelfs in de meest biblicistische uitleg niet: een vlag werkt sowieso niet.
Als je ervan uitgaat dat de zondag voor de Heere is, dan hoef je niet ook voor de overheid te vlaggen. Ik vind dat een prima gedachte, die overigens niet meer werkt in een geseculariseerde maatschappij.
Wat is 'voor de overheid vlaggen'?
Het was een beetje klom geformuleerd, maar ik bedoel dat je een vlag uithangt als symbool van nationale eenheid.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12150
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Herman »

Tiberius schreef: 04 mei 2024, 09:55
Herman schreef: 04 mei 2024, 09:49
Tiberius schreef:Ik zie daar ook geen probleem mee. Zelfs in de meest biblicistische uitleg niet: een vlag werkt sowieso niet.
Als je ervan uitgaat dat de zondag voor de Heere is, dan hoef je niet ook voor de overheid te vlaggen. Ik vind dat een prima gedachte, die overigens niet meer werkt in een geseculariseerde maatschappij.
Ik ga er van uit dat alle dagen voor de Heere zijn. Dus dan zouden we nooit meer kunnen vlaggen?
Nee, want de zondag is een speciale dag die je voor de Heere apart zet. Vroeger begreep de maatschappij dat beter dan tegenwoordig.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1848
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Ararat »

huisman schreef: 04 mei 2024, 13:46
Ararat schreef: 04 mei 2024, 13:12 Wij hopen gewoon te vlaggen. (als ik het niet vergeet).

In mijn refo-straat hangen al een paar weken honderden meters vrolijk gekleurde vlaggetjes. Deze vlaggetjes worden voor zover ik weet niet zaterdagavond laat weggehaald en maandagochtend vroeg teruggehangen.

Wij vlaggen dus in het vertrouwen dat we geen aanstoot geven en anders hebben de eventuele hypocriete aanstootnemers pech.
Aha…nu is het woord hypocriet opeens wel gepast.
Als het formaat van de vlaggen bepaalt of je je buren wel of niet veroordeelt op het laten wapperen ervan op zondag... mwah
Mannetje
Berichten: 7840
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Vraag (algemeen)

Bericht door Mannetje »

Wij vlaggen nooit op 4 en 5 mei.
4 mei is mijn moeder jarig en het hemd is nader dan de rok. Ik hang geen vlag halfstok die dag.
Daarnaast weet ik mij geen raad met het fenomeen dodenherdenking, als ik in gezelschap verkeer dat aan 2 minuten stilte hecht, zal ik absoluut mijn mond houden en wellicht een mooie psalm zingen vanbinnen of, als ik buiten ben, naar de vogeltjes luisteren.

Ook 5 mei vind ik een lastige dag... De vrijheid is zo verkwanseld...
-
Plaats reactie