Kleine ergernissen

TSD
Berichten: 2138
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Kleine ergernissen

Bericht door TSD »

Juist producten kiezen die lang meegaan (en repareren ipv vervangen) is met afstand het beste wat je nu kan doen om consumptie te verminderen.

Ik snap niet hoe het voorbeeld van DDD nu zo door @huisman de discussie over consumptiegedrag ingeframed wordt. Dat is in mijn ogen ook echt onterecht.

Het maken van een bewuste keuze daarin zou hier niet zo afgekraakt moeten worden als zou het allemaal niet uitmaken. Het maakt zeker wel uit, consumptievermindering is denk ik zelfs de best haalbare weg naar een minder vervuilende samenleving.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 4010
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Terri »

TSD schreef: 03 mei 2024, 09:24 Juist producten kiezen die lang meegaan (en repareren ipv vervangen) is met afstand het beste wat je nu kan doen om consumptie te verminderen.

Ik snap niet hoe het voorbeeld van DDD nu zo door @huisman de discussie over consumptiegedrag ingeframed wordt. Dat is in mijn ogen ook echt onterecht.

Het maken van een bewuste keuze daarin zou hier niet zo afgekraakt moeten worden als zou het allemaal niet uitmaken. Het maakt zeker wel uit, consumptievermindering is denk ik zelfs de best haalbare weg naar een minder vervuilende samenleving.
Het lijkt of Huisman continu getriggerd wordt als DDD iets post. Of het nou oke is of niet. Wij zeggen dan: 'waarom zit je steeds op m'n kop te pikken?'
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4151
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Maanenschijn »

Ik rij een oude auto, met bijna 5 ton op de teller. Blijf dat ding maar repareren;
Ik woon in een oud huis, blijf daar het dak van repareren en bijstoppen (riet);
Had een Fairphone, waar ik regelmatig wat aan repareerde;

Als ik iets koop, dan vaak goed (en meestal duur), maar zolang het nog bruikbaar is koop ik niet snel nieuw.

Ben ik nu duurzaam of niet? Want die ouwe Volvo braakt wel roetwolken uit. Dat ouwe huis is niet optimaal geïsoleerd enz.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
MGG
Berichten: 3654
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Kleine ergernissen

Bericht door MGG »

Bertiel schreef: 02 mei 2024, 23:09 60 moet het zjn
Bij een iPhone of een Samsung S? Ik heb vorige week nog gezocht naar een betrouwbare winkel, maar de prijzen schrikken mij af. Coolblue vroeg bijvoorbeeld meer dan €200.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1849
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Ararat »

Maanenschijn schreef: 03 mei 2024, 09:47 Ik rij een oude auto, met bijna 5 ton op de teller. Blijf dat ding maar repareren;
Ik woon in een oud huis, blijf daar het dak van repareren en bijstoppen (riet);
Had een Fairphone, waar ik regelmatig wat aan repareerde;

Als ik iets koop, dan vaak goed (en meestal duur), maar zolang het nog bruikbaar is koop ik niet snel nieuw.

Ben ik nu duurzaam of niet? Want die ouwe Volvo braakt wel roetwolken uit. Dat ouwe huis is niet optimaal geïsoleerd enz.
Als je deze vervuilende, hedonistische waarheid maar onder ogen ziet is het helemaal prima zo :D
Wim Anker
Berichten: 3954
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Wim Anker »

Maanenschijn schreef: 03 mei 2024, 09:47 Ik rij een oude auto, met bijna 5 ton op de teller. Blijf dat ding maar repareren;
Ik woon in een oud huis, blijf daar het dak van repareren en bijstoppen (riet);
Had een Fairphone, waar ik regelmatig wat aan repareerde;

Als ik iets koop, dan vaak goed (en meestal duur), maar zolang het nog bruikbaar is koop ik niet snel nieuw.

Ben ik nu duurzaam of niet? Want die ouwe Volvo braakt wel roetwolken uit. Dat ouwe huis is niet optimaal geïsoleerd enz.
Dat is idd duurzaam. Maar @DDD wijst b.v. de fairphone af. En idd, met wat hij vertelt over b.v. de fietsen, auto en trein is het een typische GL yup. Vooral goed in het beredeneren waarom zijn gedrag goed is. Met een footprint die alleen maar groter wordt door de veelheid aan spullen, voor elke gelegenheid wat. (Auto EN ns 1e klas abbo, EN elextrische fiets(en) EN ....

(En of telefoons repareren - behalve de daarvoor bedoelde zoals de fairphone - zo duurzaam is vraag ik me af, recyclen kan wel eens duurzamer zijn).
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 03 mei 2024, 10:04, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD
Berichten: 28905
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kleine ergernissen

Bericht door DDD »

Ik wijs helemaal niet de Fairphone af. Als ik alleen was, zou ik die kopen. Maar ik beslis niet in mijn eentje en er is nog geen goed systeem om informatie over te zetten, kennelijk.

Ik vind het ook allemaal een beetje raar. Maar dat terzijde. Ik ben zelf over mijn ergernis begonnen, tenslotte.

En los daarvan: dank voor de GL-complimenten;-) Dat hoor ik graag.
Bertiel
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Bertiel »

MGG schreef: 03 mei 2024, 09:48
Bertiel schreef: 02 mei 2024, 23:09 60 moet het zjn
Bij een iPhone of een Samsung S? Ik heb vorige week nog gezocht naar een betrouwbare winkel, maar de prijzen schrikken mij af. Coolblue vroeg bijvoorbeeld meer dan €200.
Ik heb al enkele keren bij en telefoon reparatie winkel in diverse plaatsen iets laten doen voor die bedragen. Apple
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Wim Anker
Berichten: 3954
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Wim Anker »

DDD schreef: 03 mei 2024, 10:03 Ik wijs helemaal niet de Fairphone af. Als ik alleen was, zou ik die kopen. Maar ik beslis niet in mijn eentje en er is nog geen goed systeem om informatie over te zetten, kennelijk.

Ik vind het ook allemaal een beetje raar. Maar dat terzijde. Ik ben zelf over mijn ergernis begonnen, tenslotte.

En los daarvan: dank voor de GL-complimenten;-) Dat hoor ik graag.
Gebruik je je telefoon samen met anderen dan?
DDD
Berichten: 28905
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kleine ergernissen

Bericht door DDD »

Nee, maar iemand anders stelt hem in en is verantwoordelijk dat alles werkt.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12155
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Herman »

DDD schreef: 03 mei 2024, 10:10 Nee, maar iemand anders stelt hem in en is verantwoordelijk dat alles werkt.
Nou, die samenwerking zal ik dan maar opzeggen, als ik alle ergernissen goed interpreteer :D
DDD
Berichten: 28905
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kleine ergernissen

Bericht door DDD »

De tekortkoming ligt geheel bij Samsung, die weigert om een technisch goed werkende telefoon van actuele software te voorzien. :)

Maar inmiddels heb ik er al bijna langer over gepraat dan dat het werk kostte, dus nu is mijn ergernis wel voldoende gezakt. :lock
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17490
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Kleine ergernissen

Bericht door huisman »

Posthoorn schreef: 03 mei 2024, 09:16
huisman schreef: 03 mei 2024, 08:50
Ararat schreef: 03 mei 2024, 08:16 Je kunt beter maar eerlijk hedonistisch zijn. Dat is minder erg.
Wordt dat bedoeld?
Je kunt maar beter de waarheid onder ogen zien. Wij consumeren er wat op los met onze duurzaamheidsspullen. Het produceren van al die zonnepanelen, elektrische auto’s, isolatie, warmtepompen plus al onze onmisbare gadgets gaat echt niet klimaatneutraal. Wij zijn gewoon vervuilers ook de XR demonstranten en al die andere deugers.
Ja natuurlijk. Dus we kijken maar niet meer naar duurzaamheid en zuinigheid, want ja, we doen het toch al verkeerd. Lekker los gaan allemaal!
Ik lees nu een boek over kunst uit de gouden eeuw. Toen waren wij met 1 miljoen inwoners nu met 18 miljoen. Die 17 miljoen extra doen wat met ons landje. Dus al dat geneuzel over een apparaatje wel of niet repareren en er een jaartje langer mee doen is prachtig voor ons zelfvertrouwen maar draagt onvoorstelbaar weinig bij.
Met dit aantal inwoners die wonen, werken, mobiel zijn is het een utopie om te denken dat wij de natuur in stand kunnen houden. Het goede nieuws is dat de natuur ongelofelijk goed is in aanpassen.
Verder ben ik best wel een deuger. Koop amper kleding, en koop sowieso heel weinig ‘spullen’ Mijn Samsung S10 gaat hopelijk nog een paar jaar mee. Maar als mensen wel veel spullen kopen vind ik dat prima.Dat opgeheven vingertje van de klimaat deugers vind ik lachwekkend.
…..en inderdaad de duurzame mensen in eigen oog zitten in mijn irritatiezone. Doe gewoon beschaafd. Scheidt je afval, loos niets in de natuur en realiseer je dat wij in een schatrijk land wonen en dus veel afval produceren.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ambtenaar
Berichten: 9325
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef: 03 mei 2024, 10:32 De tekortkoming ligt geheel bij Samsung, die weigert om een technisch goed werkende telefoon van actuele software te voorzien. :)

Maar inmiddels heb ik er al bijna langer over gepraat dan dat het werk kostte, dus nu is mijn ergernis wel voldoende gezakt. :lock
Het is waarschijnlijk meer dat de hardware onvoldoende is om de nieuwste software goed te kunnen laten draaien.
DDD
Berichten: 28905
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kleine ergernissen

Bericht door DDD »

Dat is natuurlijk ook deels een keuze. Ik was heel tevreden met de oude software.
Plaats reactie