Erdee

Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1536
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Erdee

Bericht door Bourdon16 »

Ik had ook wel het idee dat er iets van een verdienmodel achter zat voor de school. Meer budget als je meer hoogbegaafden hebt ofzo.

Ons zoontje moest ook een test doen. Bij voorkeur door een bureau in Houten maar dat koste wel € 1000.
Uiteindelijk hebben we het 'gratis' via de gemeente gedaan. Maar die test was niet zo gericht op het vaststellen van het cijfertje en dat wilde de school juist graag.
Mannetje
Berichten: 7835
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Erdee

Bericht door Mannetje »

-DIA- schreef: 30 apr 2024, 19:26
Bourdon16 schreef: 30 apr 2024, 19:25 Wat is ASS?
Autisme Spectrum Stoornis... dacht ik.
Klopt.

En met name het onderscheid tussen wat men vroeg Asperger noemde (maar nu valt onder ASS, gecombineerd met een hogere intelligentie) en hoogbegaafdheid is soms heel moeilijk te maken, terwijl maar een klein deel van de hoogbegaafden ook ASS heeft.

Vereniging Mensa (vereniging van hoogbegaafden) hanteert als eis om lid te mogen worden dat je op een erkende intelligentietest bij de hoogste 2% moet uitkomen. Dan is het heel eenvoudig dat volgens hun definitie je op maximaal 2% komt. Maar als je bijvoorbeeld kijkt naar LICH (Landelijk Informatie Centrum Hoogbegaafdheid), dan geven zij aan dat het gaat om een combinatie van creativiteit, intelligentie en motivatie.
-
Mannetje
Berichten: 7835
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Erdee

Bericht door Mannetje »

Bourdon16 schreef: 30 apr 2024, 19:35 Ik had ook wel het idee dat er iets van een verdienmodel achter zat voor de school. Meer budget als je meer hoogbegaafden hebt ofzo.

Ons zoontje moest ook een test doen. Bij voorkeur door een bureau in Houten maar dat koste wel € 1000.
Uiteindelijk hebben we het 'gratis' via de gemeente gedaan. Maar die test was niet zo gericht op het vaststellen van het cijfertje en dat wilde de school juist graag.
Voor een van onze kinderen was ook begeleiding nodig. Als zijn IQ boven de 130 uit zou komen, zou dat een uitgebreider arrangement opleveren. Helaas voor school werd dat niet gehaald, dus dat was minder pegels...

En daar zit de ziekte van alle plakkertjes. Je hebt ze nodig om ondersteuning en begeleiding in te kunnen roepen, als dat nodig is.

Terwijl volgens Micha de Winter (hoogleraar in de pedagogiek) bijvoorbeeld maar 10% van de kinderen met een diagnose ADHD daadwerkelijk ADHD heeft. De rest is verklaarbaar uit andere factoren, niet in de laatste plaats een gebrek aan structuur in het thuisfront.
-
-DIA-
Berichten: 32789
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Erdee

Bericht door -DIA- »

Mannetje schreef: 30 apr 2024, 19:37
-DIA- schreef: 30 apr 2024, 19:26
Bourdon16 schreef: 30 apr 2024, 19:25 Wat is ASS?
Autisme Spectrum Stoornis... dacht ik.
Klopt.

En met name het onderscheid tussen wat men vroeg Asperger noemde (maar nu valt onder ASS, gecombineerd met een hogere intelligentie) en hoogbegaafdheid is soms heel moeilijk te maken, terwijl maar een klein deel van de hoogbegaafden ook ASS heeft.
Dit heeft men mij rond mijn 50e jaar toegedicht... Vóór die tijd had ik (voor de mensen, en ook voor mijn ouders) eigenlijk niets... Maar ja, wat is 'niets'? Zeg het maar. Ik had dus wel 'iets' maar dat bleef onbenoemd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1835
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Erdee

Bericht door Ararat »

-DIA- schreef: 30 apr 2024, 20:05
Mannetje schreef: 30 apr 2024, 19:37
-DIA- schreef: 30 apr 2024, 19:26
Bourdon16 schreef: 30 apr 2024, 19:25 Wat is ASS?
Autisme Spectrum Stoornis... dacht ik.
Klopt.

En met name het onderscheid tussen wat men vroeg Asperger noemde (maar nu valt onder ASS, gecombineerd met een hogere intelligentie) en hoogbegaafdheid is soms heel moeilijk te maken, terwijl maar een klein deel van de hoogbegaafden ook ASS heeft.
Dit heeft men mij rond mijn 50e jaar toegedicht... Vóór die tijd had ik (voor de mensen, en ook voor mijn ouders) eigenlijk niets... Maar ja, wat is 'niets'? Zeg het maar. Ik had dus wel 'iets' maar dat bleef onbenoemd.
Ik denk dat je hier niet alleen staat DIA, er zijn ongetwijfeld meer forumleden die al dan niet officieel ASS toegedicht krijgen.
Geloven is een werkwoord
Online
DDD
Berichten: 28891
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Erdee

Bericht door DDD »

Ad Anker schreef: 30 apr 2024, 19:13 Als je maar vasthoudt aan de 1 of 2 procent, Mannetje. Dat is op een school van 300 leerlingen rond de 5 kinderen. Nu lijkt het of 10 tot 15 procent meer- of hoogbegaafd lijkt te zijn. Veel kenmerken komen overeen met ASS.

De sleutel ligt bij betrokkenheid. Bij een leerkracht die het voor elkaar krijgt dat alle kinderen betrokken zijn (jaja, een grote uitdaging), verdampt het HB vraagstuk. Wim heeft dus helemaal gelijk. En ja, het komt vanzelf goed. Het schoolsysteem van Nederland heeft bedacht dat het niveau bepaald kan worden in groep 8. Dat gaat nog wel eens mis, met watervalleerlingen en stijgers tot gevolg. Geen nood, uiteindelijk komen ze op het eigen niveau terecht. En onderpresteerders heten vroeger luiwammessen. De goeie ouwe tijd...

De hele HBhype is een vruchtgevolg van de maakbaarheidssamenleving en het prinsen en prinsessengedrag.

Sinds de 'je kunt een schop onder je hol krijgen mentaliteit' als achterlijk is beschouwd is het drama geworden.

Apart verhaal vind ik de ASS problematiek. Ik weet niet zo goed wat ik daarvan moet vinden.
Het is natuurlijk ondenkbaar dat meer dan 2 procent van een schoolbevolking hoogbegaafd is. Dat is in één klas al heel bijzonder en voor een school lijkt het me al helemaal onaannemelijk.

Maar voor mensen met een autismespectrumstoornis is onze tijd wel veel moeilijker dan de periode tot de jaren zeventig van de vorige eeuw. Er is veel meer onrust en onzekerheid en er zijn veel minder vaste gewoonten en patronen.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9278
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Erdee

Bericht door parsifal »

DDD schreef: 30 apr 2024, 22:51
Ad Anker schreef: 30 apr 2024, 19:13 Als je maar vasthoudt aan de 1 of 2 procent, Mannetje. Dat is op een school van 300 leerlingen rond de 5 kinderen. Nu lijkt het of 10 tot 15 procent meer- of hoogbegaafd lijkt te zijn. Veel kenmerken komen overeen met ASS.

De sleutel ligt bij betrokkenheid. Bij een leerkracht die het voor elkaar krijgt dat alle kinderen betrokken zijn (jaja, een grote uitdaging), verdampt het HB vraagstuk. Wim heeft dus helemaal gelijk. En ja, het komt vanzelf goed. Het schoolsysteem van Nederland heeft bedacht dat het niveau bepaald kan worden in groep 8. Dat gaat nog wel eens mis, met watervalleerlingen en stijgers tot gevolg. Geen nood, uiteindelijk komen ze op het eigen niveau terecht. En onderpresteerders heten vroeger luiwammessen. De goeie ouwe tijd...

De hele HBhype is een vruchtgevolg van de maakbaarheidssamenleving en het prinsen en prinsessengedrag.

Sinds de 'je kunt een schop onder je hol krijgen mentaliteit' als achterlijk is beschouwd is het drama geworden.

Apart verhaal vind ik de ASS problematiek. Ik weet niet zo goed wat ik daarvan moet vinden.
Het is natuurlijk ondenkbaar dat meer dan 2 procent van een schoolbevolking hoogbegaafd is. Dat is in één klas al heel bijzonder en voor een school lijkt het me al helemaal onaannemelijk.

Maar voor mensen met een autismespectrumstoornis is onze tijd wel veel moeilijker dan de periode tot de jaren zeventig van de vorige eeuw. Er is veel meer onrust en onzekerheid en er zijn veel minder vaste gewoonten en patronen.
Hier moet ik toch ingrijpen als wiskundige: meer dan 2% in een klas hoogbegaafd is echt niet bijzonder. Meer dan 2% is in vrijwel alle lagere school klassen meer dan 0 leerlingen. Als 1% van de bevolking hoogbegaafd is, zul je dat al in zeker meer dan 20% van de klassen hebben.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Online
DDD
Berichten: 28891
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Erdee

Bericht door DDD »

Ik ben duidelijk niet goed in statistiek. Maar als je ervan uitgaat dat 2 procent van de leerlingen hoogbegaafd is, dan zou ik als leek denken dat de kans dat er dan twee of nog meer van deze kinderen in één klas zitten, niet zo groot is, laat staan op de hele school.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9278
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Erdee

Bericht door parsifal »

DDD schreef: 30 apr 2024, 23:20 Ik ben duidelijk niet goed in statistiek. Maar als je ervan uitgaat dat 2 procent van de leerlingen hoogbegaafd is, dan zou ik als leek denken dat de kans dat er dan twee of nog meer van deze kinderen in één klas zitten, niet zo groot is, laat staan op de hele school.
Maar 2% van een klas is wat anders dan 2 leerlingen in een klas. 2 hoogbegaafde leerlingen in een klas is waarschijnlijk wel zeldzamer ja. Al is het nog steeds niet te verwaarlozen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Online
DDD
Berichten: 28891
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Erdee

Bericht door DDD »

Dat lag wellicht aan wat ik schreef. Ik reageerde op de tekst erboven.

2 procent is de norm voor hoogbegaafdheid. Dus daarvan zitten op een normale school met 280 leerlingen maar enkele leerlingen. En dus geen tien of vijftien.
Mannetje
Berichten: 7835
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Erdee

Bericht door Mannetje »

Naar verwachting 5 a 6.
-
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9278
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Erdee

Bericht door parsifal »

Mannetje schreef: 01 mei 2024, 08:38 Naar verwachting 5 a 6.
Het leuke is dat zelfs als je uitgaat van 30 leerlingen per klas (en wat nuttige, niet perse realistische aannames) meer dan 10% van de klassen 2 of meer hoogbegaafde kinderen bevatten. Kansrekening geeft soms wat verrassende uitkomsten. De aannames zorgen er waarschijnlijk voor dat deze schatting aan de lage kant is.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4800
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Erdee

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Mannetje schreef: 30 apr 2024, 19:37
-DIA- schreef: 30 apr 2024, 19:26
Bourdon16 schreef: 30 apr 2024, 19:25 Wat is ASS?
Autisme Spectrum Stoornis... dacht ik.
Klopt.

En met name het onderscheid tussen wat men vroeg Asperger noemde (maar nu valt onder ASS, gecombineerd met een hogere intelligentie) en hoogbegaafdheid is soms heel moeilijk te maken, terwijl maar een klein deel van de hoogbegaafden ook ASS heeft.
Er is een zekere overlap tussen HB en ASS, maar de bron/oorzaak is duidelijk anders.

Bij het zogenaamde vroegere syndroom van Asperger, ging het over personen met normale tot hogere intelligentie.

Vastgesteld is dat van de personen met ASS, sowieso 65% een ondergemiddelde intelligentie heeft.

Dus als eerste was Syndroom van Asperger een wat betreft intelligentie een brede groep, maar als je kijkt naar de grote spreiding van 85 - 130 en dan ook nog 130 plus, is de 130 plus maar een zeer zeer klein gedeelte.

Daarnaast is hoogbegaafdheid, veel meer dan alleen hoogintelligent.
Hoogintelligente personen, kunnen goed leren, maar hoogbegaafdheid is breder.

Let wel, ik ontken niet dat mensen die hoogbegaafd of hoogintelligent ook autisme kunnen hebben.


Een uitgebreide definitie:

Sterk potentieel (Hoog)begaafde kinderen beschikken over een in aanleg aanwezig potentieel om tot uitzonderlijke prestaties te komen, op een of meerdere begaafdheidsgebieden, waaronder indicaties die duiden op een hoge intelligentie (Mönks, 1995).
Intrinsieke motivatie (Hoog)begaafde kinderen hebben een sterke intrinsieke motivatie (doorzettingsvermogen) om een taak te volbrengen wat zich onder andere uit in een sterke gedrevenheid wanneer iets hun interesse heeft (Renzulli, Mönks , 1995).
Creatief denkvermogen Daarnaast beschikken (hoog)begaafde kinderen over een creatief denkvermogen (Renzulli, Mönks 1995, Sternberg ).
Zijnskenmerken (Hoog)begaafde kinderen laten de volgende persoonseigenschappen zien die (mede) hun 'zijn' bepalen, zoals perfectionisme (de lat hoog leggen), kritische instelling, groot rechtvaardigheidsgevoel en gevoeligheid/sensitiviteit (Kieboom, 2016).
Intensiteit/hoog zelfbewustzijn Intensiteit, non-conformiteit en een hoge mate van zelfbewustzijn behoren eveneens tot de eigenschappen van (hoog)begaafden (Silverman, 1993).
---

Hoogbegaafdheid is daarnaast:
Domeinspecifiek (Hoog)begaafdheid is domeinspecifiek en een leerling kan dus ook begaafd zijn in één domein, bijvoorbeeld in taal of in rekenen/wiskunde (Gardner, Heller en Gagné ).
Meer-dimensioneel (Hoog)begaafdheid is geen eendimensionaal begrip dat is uit te drukken in een criterium als een IQ hoger dan 130. Een hoge score is wel een sterke indicatie van een hoge intelligentie, maar een lagere score sluit dit niet uit. (Hoog)begaafdheid omvat in ieder geval meer dan een hoge intelligentie en intelligentie omvat meer dan een IQ-test meet (Gardner, Sternberg ).
Dynamisch De ontwikkeling van talent is een langdurig en dynamisch proces. Zowel persoonlijkheidseigenschappen als de interactie met de omgeving zijn mede bepalend voor de mate waarin het aanwezige potentieel tot zijn recht komt (Mönks 1995, Heller en Gagné ).

https://www.slo.nl/thema/meer/begaafde- ... definitie/

Ook nog een link naar een YouTube video, over hoogbegaafd en autisme. https://www.youtube.com/watch?v=cqpH5EnCVB0
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Erdee

Bericht door Job »

Vandaag in het RD de beantwoording van een lezersvraag: gaan we naar het opdragen van een kleinkind of niet? Ds. Middelkoop kiest voor zichzelf "nee", maar laat ook de optie: "uit liefde gaan, met pijn in het hart" open. Ik vind het een relevante vraag, we krijgen er naar mijn idee steeds meer mee te maken. Overdopen, opdragen, huwelijkssluitingen na echtscheidingen, crematies enzovoort.

Persoonlijk vind ik het ook moeilijk om naar bijvoorbeeld doopdiensten te gaan van familieleden of vrienden die de eigen gemeente hebben verlaten. Het is hier bekend hoe ik daarover denk. Dan moet ik op een zondag ook in de eigen gemeente verzuimen vanwege de wat mij betreft niet te rechtvaardigen keuze van anderen. Als dat dan ook nog in de (buurt van de) eigen woonplaats is en eigen gemeenteleden zien ons naar een andere kerk gaan, heb ik er een nog grotere hekel aan. Ik wil shoppen op geen enkele wijze promoten.
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2134
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Erdee

Bericht door Arja »

Job schreef: 03 mei 2024, 19:59 Vandaag in het RD de beantwoording van een lezersvraag: gaan we naar het opdragen van een kleinkind of niet? Ds. Middelkoop kiest voor zichzelf "nee", maar laat ook de optie: "uit liefde gaan, met pijn in het hart" open. Ik vind het een relevante vraag, we krijgen er naar mijn idee steeds meer mee te maken. Overdopen, opdragen, huwelijkssluitingen na echtscheidingen, crematies enzovoort.

Persoonlijk vind ik het ook moeilijk om naar bijvoorbeeld doopdiensten te gaan van familieleden of vrienden die de eigen gemeente hebben verlaten. Het is hier bekend hoe ik daarover denk. Dan moet ik op een zondag ook in de eigen gemeente verzuimen vanwege de wat mij betreft niet te rechtvaardigen keuze van anderen. Als dat dan ook nog in de (buurt van de) eigen woonplaats is en eigen gemeenteleden zien ons naar een andere kerk gaan, heb ik er een nog grotere hekel aan. Ik wil shoppen op geen enkele wijze promoten.

Als goede vrienden of familie mij zouden vragen om een doopdienst bij te wonen waarbij hun kindje wordt gedoopt, zou dat voor mij als geloofsdoper zeker een innerlijke strijd opleveren. Maar ondanks deze persoonlijke bezwaren zou ik toch aanwezig zijn, puur omdat ik om die persoon geef en onze band wil versterken. Het gaat hier wel om relaties. Het is voor mij een manier om te laten zien dat ik de ander hoger acht dan mezelf en wil dienen door de liefde.

Aanwezigheid is een gebaar van liefde en respect, maar het betekent niet automatisch instemming met de specifieke geloofspraktijk en meedoet. Je gaat zelf geen baby dopen, en als je aanwezig ben bij geloofsdoop laat je ook jezelf niet dopen.
Plaats reactie